نحوه صحیح گرفتن فشار خون و نکاتی که باید برای دقت در اندازه گیری رعایت کنید

نحوه صحیح گرفتن فشار خون و نکاتی که باید برای دقت در اندازه گیری رعایت کنید


منبع: آرگا

128

1398/10/26

11:20


امروزه یاد گرفتن نحوه اندازه گیری فشار خون در منزل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در زمان گرفتن فشار خون باید نکاتی را در این رابطه بدانید تا پاسخ اشتباهی از دستگاه فشار سنج دریافت نکنید.

 فشار خون بالا سلامت بدن را به خطر می اندازد به همین دلیل چک کردن آن نقش مهمی را در سلامت بدن ایفا می کند، به منظور بررسی فشار خون همیشه نیازی به رفتن نزد پزشک نمی باشد بلکه می توانید در منزل به راحتی اینکار را انجام دهید، بنابراین نحوه صحیح اندازه گیری فشار خون در منزل برای آن دسته از افرادی که فشار خون بالایی دارند حائز اهمیت است، در ادامه مطلب به شما عزیزان نحوه صحیح اندازه گیری فشار خون را آموزش خواهیم داد.

اندازه گیری فشار خون در منزل

گرفتن فشار خون با روش ساده

 همانطور که در مطالب گذشته شما را روش های خانگی جهت کنترل فشار خون آشنا کرده ایم در این مقاله به شما عزیزان طریقه اندازه گیری فشار خون را آموزش خواهیم داد تا به راحتی فشار خون تان را چک کنید و بر روی آن نظارت داشته باشید.

وضعیت صحیح بدن

 نحوه صحیح نشستن در زمان چک کردن فشار خون بسیار مهم است که برخی از افراد به منظور چک کردن فشار خون شان بر روی تخت دراز می کشند سپس مانیتور فشار سنج را در زیر شان قرار می دهند این امر بسیار اشتباه است بلکه باید به شکل صاف و عمودی بر روی صندلی قرار بگیرند به گونه ای که کمر باید کاملا با صندلی که بر روی آن نشسته است تماس داشته باشد.

نحوه چک کردن فشار خون

خودداری از برخی نوشیدنی و خوردنی ها

نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشار خون از برخی نوشیدنی و خوردنی ها مانند نوشیدن شربت و نوشابه پرهیز نمایید، همچنین نیم ساعت قبل از گرفتن فشار خون از دخانیات استفاده نکنید تا نتیجه حاصل کاملا صحیح و واقعی باشد.

نحوه صحیح قرار گیری بازو

 از دیگر ترفند های موثر در دریافت جواب درست از فشار سنج نحوه قرار گرفتن بازو می باشد زیرا با کمی بالا و پایین شدن بازو امکان دارد نتیجه اشتباه به دست آید بنابراین باید بازو صاف و کاملا بر روی میز گذاشته شود و در زمان اندازه گیری فشار بی حرکت باشید.

نحوه صحیح گرفتن فشار خون در منزل

استفاده از ابزار مناسب و تجهیزات استاندارد

 به منظور دریافت پاسخی صحیح از دستگاه فشار سنج از دستگاه هایی که سازمان های معتبر آن را تایید کرده اند استفاده کنید زیرا، برخی از دستگاه های فشار سنج امکان داشتن خطای اندازه گیری در آن وجود دارد.

آرام بودن در زمان تست فشار خون

از دیگر اشتباهاتی که بسیاری از افراد در زمان تست فشار خون مرتکب می شود این است که استرس دارند و یا پس از دویدن به نفس نفس افتاده اند اندازه گیری فشار خون در این زمان کاملا اشتباه است، بنابراین در زمان گرفتن فشار خون به میزان کافی نفس بکشید و آن را حبس نکنید تا نتیجه صحیح و دقیقی دریافت کنید.

ترفند صحیح چک کردن فشار خون

فواصل مناسب میان تست

افراد کهن سال روزانه بیش تر از چند بار متوالی فشار خون شان را تست می کنند اما این روش کاملا اشتباه است بلکه می توانند حداکثر دو بار در روز فشار خون را اندازه گیری نمایند که سری اول پیش از خوردن صبحانه و دومین سری یک ساعت قبل از خوردن شام می باشد.
نکته: فشار خون را در یک اتاق با دمای متوسط اندازه گیری کنید.

روش صحیح اندازه گیری فشار خون

روش صحیح گرفتن فشار خون به این صورت است که توسط پیچ تلمبه هوای داخل بازوبند را کاملا خارج کنید سپس بازوبند را بر روی بازو ببندید و گوشی معاینه قلب را بر روی نبض آرنج که در امتداد انگشت کوچک بر روی گودی آرنج حس می شود قرار دهید و در نهایت تلمبه را فشار دهید، این کار را تا هنگامی که درجه فشار سنج به ۱۸۰تا ۲۰۰ میلی لیتر جیوه برسد ادامه دهید سپس پیچ روی تلمبه را آهسته و کم کم باز کنید و با گوشی به دقت گوش دهید تا جای که صدای نبض تان را بشنوید و به باز کردن پیچ ادامه دهید تا زمانی دیگر صدا شنیده نشود و در آخر بازو بند را از روی بازو باز کنید.

آموزش گرفتن فشار خون در منزل

در همان لحظه که صدای نبض را شنیدید فشار خون ماکزیمم می گویند و جایی که صدا قطع شد فشار خون مینیمم گفته می شود به طور مثال اگر در فردی صدا بر روی عدد ۱۲۰شنیده شده است و بر روی ۸۰ قطع شده است بدین معنا است که فشار خون فرد ۱۲۰/۸۰ میلیمتر جیوه است که در واقع به دوازده بر روی هشت معروف است که در بزرگسالان فشار خون طبیعی ۱۲/۸ سانتیمتر جیوه می باشد و در کودکان ۷/۵ سانتیمتر جیوه و در کهن سالان ۱۵/۹ سانتیمتر جیوه است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو