میوه ها و سبزیجات با رنگ بنفش را بیشتر مصرف کنید

منبع: سیمرغ

114

1398/10/26

11:43


میوه ها و سبزیجات با رنگ بنفش را بیشتر مصرف کنید

 میوه ها و سبزی ها هر رنگی که باشند دارای خواص زیادی هستند، در این مطلب به خواص میوه ها و سبزیجات بنفش رنگ اشاره می شود

 خواص میوه ها و سبزیجات بنفش

به طور معمول میوه ها وسبزیجات، دارای پنج رنگ اصلی قرمز، نارنجی - زرد، بنفش - آبی، سفید و سبزاست . هر کدام از پنج رنگ میوه وسبزی ها  نشان دهنده ویتامین، ماده یا آنتی اکسیدان خاصی است. به عنوان مثال سبزیجات سبز، سرشار از ویتامین K وفولات است درحالی که میوه و سبزیجات نارنجی و زرد، معمولا سرشار ازبتاکاروتن و ویتامین C است. با این که این 

تقسیم بندی قاعده خاصی ندارد اما  راهی عالی برای اطمینان از دریافت انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن است.  طوری که متخصصان تغذیه، همیشه توصیه می کنند که در بشقاب غذایتان، از همه رنگ ها استفاده کنید ، به عبارتی بشقاب شما باید در هر وعده غذایی شبیه یک رنگین کمان باشد. درادامه مطلب قصد داریم از خواص میوه و سبزی های حاوی رنگدانه بنفش رنگ بگوییم و این که چرا باید از آن ها استفاده کنیم ؟

بیشتر بدانید : ویتامین K چیست؟ | عوارض کمبود ویتامین K در بدن را بدانید

بیشتر بدانید : علت کمبود فولات و علائم کمبود آن چیست؟


خواص بنفش رنگ ها  

میوه و سبزیجات آبی یا بنفش، سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است. آنتی اکسیدان ها، موادی است که به مقاومت بدنتان دربرابرآسیب ها کمک می کند. مولکول های ناپایداری به نام رادیکال های آزاد درطول هضم غذا، ورزش، استرس و قرارگیری در معرض آلودگی محیطی یا مواد شیمیایی تشکیل می شوند که  می توانند به سلول ها، آسیب برسانند. 

وجود آنتی اکسیدان های کافی باعث خنثی شدن این مولکول ها و کاهش آسیب می شود. بهترین راه برای بهره مندی بیشتر ازخواص این ترکیبات مفید استفاده از سبزی ها و میوه ها ی تیره رنگ است .

این گفته بدین معنی نیست که باید همه آن ها را هرروز بخورید، بلکه فقط مطمئن شوید که رژیم غذایی تان حاوی دست کم یک میوه یا سبزی آبی یا بنفش در روز است.شما می توانید با توجه به فصل از این میوه هاو سبزی ها استفاده کنید. هرنوع میوه و سبزی بنفش رنگ را که دوست دارید، مصرف کنید. ترکیبی از آن ها را به صورت خام و پخته بخورید، زیرا برخی از مواد مغذی در زمان پخته شدن بیشتر جذب بدن می شود.

جالب است بدانید رنگ میوه و سبزی ها برای حفاظت گیاه از حشرات و موجودات موذی است اما فواید زیادی برای سلامت ما انسان ها دارد.


خاصیت منحصر به فرد بنفش ها 

معمولا میوه‌های بنفش رنگ می‌تواند آثار مضر آهن را کاهش دهد زیرا در صورتی که آهن به شکل نادرست وارد سیستم گوارشی بدن شود به سلول‌ها آسیب می رساند. رنگدانه این میوه‌ها با ترکیبات دیگر دربدن مخلوط می شود و واکنش می دهد.

آهن می‌تواند آثار سمی روی بافت‌های بدن بگذارد و ترکیبی پلی‌فنول که در میوه‌های بنفش وجود دارد می‌تواند با آهن واکنش نشان دهد و آثار منفی این مواد را در بدن از بین ببرد. چای سبزهم دارای این ترکیبات است که می‌تواند تاثیر خوبی بر بدن بگذارد.


خواص چند میوه و سبزی بنفش رنگ 

 چغندر

چغندر، سرشار از ویتامین‌ A، C، B6 و منبع فولات، فیبر، لوتئین و انواع مواد مغذی تقویت کننده سلامت است. چغندر می‌تواند به کنترل فشار خون و تاخیر در زوال عقل کمک کند.

اگر نمی‌دانید چگونه باید چغندر بخورید، آن‌ها را خرد کنید و با اضافه کردن کمی روغن زیتون  بپزید. این کار باعث می‌شود تا قند موجود در چغندر به صورت کارامل خارج و مزه آن عالی شود.

بیشتر بدانید : خواص چغندر


 شاتوت

شاتوت ویتامین C، فیبر، لوتئین،  پتاسیم و منیزیم زیادی دارد. شاتوت کمک کننده خوبی برای خنثی سازی رادیکال‌های آزاد است و مانع رشد سریع سرطان‌هایی مانند: ریه، سینه، روده بزرگ و پروستات می‌شود. همچنین به حفظ سلامت مغز کمک می‌کند.


کلم بنفش

وقتی کلم بنفش را می‌پزید، جذب آنتوسیانین آن برای بدن آسان تر خواهد بود. اما زمانی که کلم بنفش را به شکل ترشی مصرف می‌کنید، پروبیوتیک‌های طبیعی موجود در آن به سلامت روده کمک می‌کند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌هایی که در مبارزه با میکروب‌ها و جذب مواد مغذی، هضم غذا و حتی کنترل استرس موثر هستند.


 انگور

آنتوسیانین موجود درانگور به« رسوراترول» مشهوراست. رسوراترول نیز ماده مغذی است که می‌تواند از سلول‌ها در مقابل آسیب‌های مختلف محافظت کند.


نکته

آنتوسیانین‌ها از نظر ساختاری، رنگدانه‌های گلیکوزید قابل حل در آب که رنگ‌شان ممکن است بسته به pH  تغییر کند. نوع دقیق آنتوسیانین موجود در یک میوه یا سبزی تا حدودی تعیین‌کننده‌ میزان رنگ قرمز، بنفش، آبی یا حتی نارنجی میوه هاست. 


بیشتر بدانید : قدرت میوه ها و سبزیجات بنفش رنگ

بیشتر بدانید : بنفش‌هایی که در سلامت شما معجزه می‌کنند

بیشتر بدانید : بهترین میوه ها که می توانید به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو