سندرم تخمدان پلی کیستیک، باورهای درست و اشتباه

منبع: نی نی بان

131

1398/10/26

15:25


گروه ترجمه نی نی بان: اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک در شما تشخیص داده شد این به آن معناست که شما به اصطلاح کیست دارید.  آیا این سندرم را باید یک بیماری تخمدان دانست؟ در حقیقت تخمدانهای شما مقصر نیستند و با تغذیه مناسب میتوانند به عملکرد اصلی خود بازگردند. در اینجا با برخی باورهای درست و اشتباه در مورد این بیماری آشنا میشوید.

باور غلط: سندرم تخمدان پلی کیستیک با سونوگرافی قابل تشخیص است
کیستها برای تخمدان طبیعی هستند زیرا کیست ساک یا فولیکولی است که حاوی تخم است. هر ماه تخمدان شما  فولیکولهای جدیدی تولید میکند و دوباره آنها  را جذب میکند.بنابراین هر ماه تخمدان شما مجموعه فولیکولی کاملا متفاوتی خواهد داشت و هر ماه تخمدانها در سونوگرافی شکلی متفاوت خواهند داشت.تخمدان طبیعی به طور متوسط 6 تا 12 فولیکول در اندازه های مختلف داشته باشد ولی تخمدان پلی کیستیک بیش از 12 فولیکول کوچک دارد. اما چرا فولیکولها کوچک و رشد نیافته اند؟ زیرا تخمک گذاری هر ماه اتفاق نمی افتد. سونوگرافی نمیتواند توضیح دهد که چرا تخمک گذاری اتفاق نمی افتد. به همین دلیل در 25 درصد موارد در سونوگرافی تخمدان طبیعی به نظر میرسد. به همین دلیل است که متخصصان معتقدند سونوگرافی نمیتواند این بیماری را مشخص کند. 

سندرم تخمدان پلی کیستیک، باورهای درست و اشتباه


باور درست: سندرم تخمدان پلی کیستیک اغلب تشخیص داده نمیشود
اغلب داستان به این نحوه است: داروهایی در نوجوانی برای پوست تجویز میشود، داروها در دهه 20 و 30 قطع میشود، قاعدگی بروز نمیکند، آکنه بیشتر میشود، سونوگرافی نشان میدهد که تخمدان ظاهری پلی کیستیک دارد، پزشک تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک میدهد بدون آزمایش خون، در نهایت دارو تجویز میشود. اما به دلایل مختلفی ممکن است تخمک گذاری اتفاق نیفتد و دوره های نامنظم قاعدگی را شاهد باشید بنابراین این علائم به تنهایی دلیل بر بروز سندرم نیست. مواردی مانند مصرف دارو، سموم محیطی، گلوتن، بیماری تیروئید، پرولاکتین، استرس، کمبود مواد مغذی و بسیاری از موارد دیگر میتواند باعث بروز نامنظمی در تخمک گذاری شود. تشخیص مناسب نیاز به یک شرح حال کامل و آزمایش دقیق خون و هورمونهایی مانند انسولین، آندروژن، پرولاکتین و تیروئید دارد.

باور غلط: PCOS یک بیماری تخمدان است
سندرم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری تخمدان نیست. این سندرم یکی از چندین شرایط هورمونی است که تخمدانها را تحت تاثیر قرار میدهد. در واقع مشکل هورمونی است و تخمدان نقش قربانی را دارد. زمانی که التهاب اتفاق می افتد و انسولین دچار اختلال میشود، تخمدان برخی خانمها با قطع تخمک گذاری و ساخت تستوسترون اضافی واکنش نشان میدهد. این به دلیل استعداد ژنتیکی بروز میکند. دیگر زنان هم بدون چنین حساسیتی میتوانند التهاب و مقاومت به انسولین را نشان دهند اما تخمدان  آنها تستوسترون تولید نکند. هنوز هم بهترین درمان این نیست که تخمدانها را درمان کنید اما درمان مقاومت به انسولین میتواند بر تخمدانها اثر بگذارد.

باور درست: نام  سندرم تخمدان پلی کیستیک باید عوض شود
بسیاری از متخصصان میگویند نامی که برای این اختلال در نظر گرفته شده است بسیار گیج کننده است و به همین دلیل بهتر است برای اینکه با بیماری تخمدان تداخل نداشته باشد، نام آن عوض شود. بنابراین بهتر است نامی انتخاب شود که منعکس کننده متابولیسم پیچیده و فعل و انفعالات آدرنال که مشخص کننده سندرم تخمدان پلی کیستیک است. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو