جلوگیری از شپش در سر کودکان و بچه مدرسه ای ها

جلوگیری از شپش در سر کودکان و بچه مدرسه ای ها


منبع: آرگا

168

1398/10/27

01:34


شپش سر از دیگر عارضه های سر می باشد که امروزه گریبان گیر تعداد زیادی از کودکان شده و ما به همین علت در این مقاله سعی داریم تا به بیان چگونگی جلوگیری شپش سر و حتی راهکارهایی برای درمان آن بپردازیم با ما همراه باشید.

شپش ها حشرات بسیار ریزی هستند که از بدن انسان تغذیه خواهند کرد و معمولا در لابه لای موها پنهان می شوند و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل خواهند شد. توجه داشته باشید که این نوع حشرات اغلب در میان کودکان دیده می شود و شما می توانید به بهره گیری از روش های درست اقدام به درمان آن ها بکنید.

آشنایی با نحوه جلوگیری از شپش

بهتر است بدانید که شپش یک عارضه معمول می باشد و در حقیقت نشانه عدم رعایت بهداشت نمی باشد به طوری که در کشور آمریکا سالانه حدود ۶ الی ۱۲ میلیون کودک دچار شپش خواهند شد و البته جلوگیری از شپش سر چندان کار سختی نیز نمی باشد. جالب است بدانید که شپش حشره ای بدون بال است که تنها ۱.۶ میلی متر طول دارد و در نزدیکی پوست سر زندگی خواهد کرد و همچنین برای زنده ماندن نیازمند به مکیدن خون سر می باشد به همین خاطر پس از مدت کمی که از سر جدا می شوند از بین خواهند رفت. توجه داشته باشید اگرچه ممکن است این عارضه برای هر کسی با هر جنسیتی و سنی اتفاق بیافتد اما در میان کودکان شایع تر است. توجه داشته باشید که این حشره به راحتی از طریق تماس با مو،برس، شانه و یا لباس از شخصی به شخص دیگری منتقل خواهد شد.

چگونگی جلوگیری شپش سر در کودکان

آشکار ترین علائم وجود شپش در سر:

معمول ترین علامت وجود شپش خارش بیش از حد سر می باشد زیرا حرکت و تغذیه شپش ها در سر باعث خارش و سوزش پوست سر خواهد شد.

  • احساس سنگینی در سر
  • مشکلاتی در هنگام خوابیدن
  • نمایان شدن سفیدی هایی در میان مو
  • سوزشی که در اثر خارش سر ایجاد می شود
  • وجود لکه های قرمز روی سر،گردن یا شانه ها

خارش های بیش از حد سر به دلیل وجود شپش

راه های پیشگری از شپش سر:

توجه داشته باشید که انتقال شپش از فردی به فرد دیگر خواهد بود و معمولا نیز بین کودکان در مهدکودک ها و یا هنگام بازی اتفاق خواهد افتاد و شما می توانید با اعمال روش هایی به جلوگیری شپش سر بپردازید.

توصیه می شود که به کودکان خود گوشزد نمایید که از به اشتراک گذاشتن لوازم بهداشتی مثل شانه،شال گردن و یا بالشت خود خودداری کنند.

اگر کودکتان به مدرسه یا مهد می رود توصیه می شود که برای اطمینان بیشتر هر سه الی چهار روز موهای او را چک کنید تا اگر اثری از شپش در موهایش بود آن را از بین ببرید.

البته هر فردی با رعایت نکات بهداشتی خود می تواند از ابتلا به شپش جلوگیری نماید.

توجه داشته باشید که بایستی به صورت مرتب و منظم استحمام نمایید و در روز مرتبا موهای خود را شانه بکشید.

اگر میزان آلودگی در موهایتان بیش از حد است بایستی لباس و یا ملحفه خود را در آب جوش به مدت ۳۰ دقیقه بجوشانید و در نهایت از اتو یا خشک کن برای خشک کردن آن ها استفاده نمایید.

چگونگی خارج کردن شپش ها از پوست سر

پس از هر تعطیلات هنگام ورود دانش آموزان به مدرسه بایستی مورد معاینه قرار بگیرند.

توجه داشته باشید که دانش آموزان بایستی در ساعات ورزش لباس و لوازم خود را به صورت جداگانه داخل پلاستیک یا کیف دستی قرار بدهند.

توجه داشته باشید که نباید از لوازم شخصی و یا لباس های آلوده افراد دیگر به هیچ وجه استفاده نمایید.

لازم است بدانید که اگر یکی از افراد خانواده مبتلا به این عارضه باشد بایستی سایر اعضای خانواده نیز مورد معاینه قرار بگیرند.

چند روش خانگی برای درمان شپش سر:

همانطور که می دانید شما به راحتی می توانید به درمان این عارضه بپردازید و به همین منظور نیز در ادامه به بیان برخی راهکارهای خانگی نیز برای درمان آن پرداخته ایم:

چرب کردن موها:

بهتر است بدانید که چرب شدن موها باعث خواهد شد تا سرعت رشد شپش ها کم شود و نتواند رشد کنند. به همین خاطر شما می توانید با استفاده از مواد چرب مثل کره،مایونز و روغن نارگیل سرعت رشد شپش ها را کاهش دهید.

چرب کردن موها برای از بین رفتن شپش

شانه زدن موهای خیس:

توصیه می شود که از شانه های دندانه دار برای شانه زدن موهای خود استفاده نمایید تا به راحتی بتوانید از وجود شپش در سر خود مطمئن شوید و آن ها را از بین ببرید. به همین منظور توصیه می شود که موهای خیس شانه بکشید و برای اثر بخشی بهتر می توانید این کار را در تمامی طول هفته انجام دهید.

جلوگیری شپش سر با شانه زدن موهای خیس

استفاده از سرکه:

برخی از افراد معتقد هستند که استفاده از سرکه برای سر باعث خواهد شد تا شپش ها نتوانند تخم گذاری کنند و به همین منظور توصیه می شود که سرکه را رقیق کرده و به سر خود بمالید و در پایان آن را آب بکشید.

استفاده از سرکه برای از بین بردن شپش های سر

استفاده از سس مایونز:

مطالعات نشان داده که مالیدن سس مایونز به سر و ماندن آن بر روی پوست سر به مدت یک شب تا صیح و گذاشتن یک کلاه کیسه ای بر روی سر باعث خواهد شد تا شپش ها خفه شوند به همین منظور روش  صحیح درمان شپش با استفاده از مایونز را در ادامه بیان خواهیم کرد. برای انجام این روش بایستی در ابتدا موهای خود را به سس مایونز آغشته نمایید و روی سر خود را با پلاستیک و کلاه حمام محکم بپوشانید. اکنون اجازه دهید تا ۵ الی ۶ ساعت بر روی موهایتان باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان موها را به خوبی با شامپو بشویید و سر خود را با سشوار خشک نمایید. شما می توانید برای نتیجه گیری بهتر این روش را هفته ای یک مرتبه انجام دهید.

کاربرد سس مایونز برای درمان شپش سر

استفاده از روغن نارگیل:

بهتر است بدانید که استفاده از روغن نارگیل برای درمان شپش روی سر بسیار مناسب و مفید خواهد بود و شما برای استفاده از این روش بایستی ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل گرم و کمی کافور را ببه آن اضافه نمایید و سپس آن را روی تمامی نقاط سر خود بریزید و پوست سر خود را ماساژ دهید حالا سر خود توسط یک کلاه بپوشانید و اجاره دهید تا محلول به مدت یک شب بر روی سرتان باقی بماند. پس از گذشت این مدت سر خود را با شامپو بشویید و هنگامی که کامل خشک شد توسط یک شانه ضد شپش آن را شانه بزنید. توجه داشته باشید که برای اثر بخشی بهتر می توانید این روش را به مدت پنج روز و هر روز انجام دهید.

تاثیر روغن نارگیل بر جلوگیری شپش سر

مراجعه به پزشک:

توصیه می شود که اگر با روش هایی که بیان شد موفق به از بین رفتن شپش ها نشدید بایستی به پزشک مراجعه نمایید. همچنین اگر بر روی سر خود نشانه هایی از عفونت های باکتریایی مثل قرمزی،ورم و درد و یا حتی چرک مشاهده کردید لازم است تا حتما به پزشک مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که در صورت بارداری پیش از مصرف هر نوع دارویی بایستی با پزشک مشورت نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو