آکاایران: مکان ها و وسایل زیادی در خانه وجود دارد که در طول سال حتما چند بار تمیز می شوند و البته جاهایی هم در خانه است که تمیز کردن آنها فراموش می شود در صورتی که حداقل باید ۲ بار در سال آنها را تمیز کرد. کجا و چه چیزهایی؟ در ادامه مطلب در مورد آنها می گوییم:...

 

 


● زیر وسیله ها


خیلی از ما روی میز را تمیز می کنیم فاقد اینکه وسایل را جابجا کنیم یا داخل کابینت را تمیز می کنیم فاقد اینکه پلاستیک توی کابینت را که روی آن دستمال می کشیم، از جای خود برداریم و زیر آن را هم تمیز کنیم. معمولا پاک کردن زیر رومیزی و گلدان ها هم فراموش می شود.

 


چه باید کرد؟ هر از چند گاهی با یک اسفنج مرطوب این محل ها را قبل از اینکه گرد و خاک به مرور زمان حالت چرب و چسبنده پیدا کنند، تمیز کنید.

 

 

ماشین ظرفشویی


برخی معتقدند وقتی کار شستن ظرف ها تمام شد، ماشین ظرفشویی هم با آبکشی ظرف ها تمیز می شود. اگر شما هم این طور فکر می کنید باید بدانید تا حدودی در اشتباه هستید زیرا تکه هایی از غذا می تواند در ماشین و به خصوص پلاستیک آن جا بماند، به مرور زمان فاسد شود و بوی بدی ایجاد کند.

 


چه باید کرد؟ اگر مدت زمان طولانی نگذشته، می توانید با یک مسواک این نقاط را تمیز کنید. بهترین کار این است که ظرفشویی را روی درجه آب گرم قرار دهید و مقداری سرکه داخل آن بریزید و برای مدت کوتاهی بین ۵ تا ۱۰ دقیقه دستگاه را روشن کنید تا کار کند و تمیز شود.

 

 

● دیوارها


خیلی از ما زمان زیادی را صرف تمیز کردن کف زمین می کنیم در حالی که دیوارها، به خصوص اگر پنجره دارا باشند و پنجره شان رو به خیابان باز شود، به اندازه کف می توانند کثیف شوند.

 


چه باید کرد؟ از تی های بلند اسفنجی برای تمیز کردن دیوارها استفاده کنید و از یاد نبرید زیر قاب ها و وسایلی هم که روی دیوار نصب هستند باید تمیز شود در غیر این صورت به مرور زمان رنگ می گیرد و پاک نمی شود.

 

 

● پرده ها


پرده ها گرد و خاک و چربی زیادی به خود می گیرند و باید با فواصل زمانی کوتاهی شسته شوند به خصوص اگر در خانه کودک خردسال، سالمند و بیمار مبتلا به آلرژی دارید.

 


چه باید کرد؟ علاوه بر اینکه پرده ها را هر چند وقت یکبار می شویید، وقتی مشغول تمیز کردن خانه هستید، برس مخصوص جاروبرقی را وصل و پرده ها را هم تمیز کنید.

 

 

ماشین لباسشویی و خشکشویی


این وسیله ها هم مثل ماشین ظرفشویی نیاز به تمیز کردن دارند. البته چون لباس ها از ظرف ها آلوده ترند، لازم است با دقت بیشتر و در مدت زمان معینی لباسشویی و خشکشویی را تمیز کنید.

 


چه باید کرد؟ علاوه بر اسپری های تمیزکننده ای که در بازار وجود دارد، می توان داخل این ماشین ها یک فنجان آب لیمو یا سرکه برای زدودن زنگار و لک ها ریخت.

 

 

● جاروبرقی


جاروبرقی همه جا را تمیز می کند ولی بیشتر مواقع تمیز نمی شود در حالی که اگر آن را تمیز کنید، هم بهتر کار می کند و هم باعث آلودگی محیط نمی شود.

 


چه باید کرد؟ اجزایش –مثل سرهای مختلفی که دارد داخل آب گرمی که پودر صابون در آن ریخته اید، بگذارید و بشویید. لوله و بدنه جارو را نیز با یک اسفنج مرطوب تمیز کنید و موهای سرش را با استفاده از شانه ای تمیز کنید.

 

 

● تشک


ما اغلب رویه تشک را عوض می کنیم اما تشک ها را تمیز نمی کنیم.

 


چه باید کرد؟ بعد از اینکه رویه تشک را برداشتید، با سر تمیز شده جاروبرقی، تشک را هم تمیز کنید به خصوص گوشه ها و لای درزهایش را.

 

 

● سطل آشغال


تمیز کردن هر چیزی را که فراموش می کنید، نباید تمیز کردن سطل آشغال را از یاد ببرید چون میکروب های موجود در این سطل ها به خصوص اگر سطل دستشویی و آشپزخانه باشند، بسیار خطرناک اند.

 


چه باید کرد؟ سطل را با آب داغ و پودر صابون بشویید و بعد از خشک شدن، بوی آن را با استفاده از اسپری مخلوط آب و جوش شیرین از بین ببرید.

 

 

● دسته و پدال توالت فرنگی


از جاهایی که تمیزکردن آن فراموش می شود، دسته و پدال توالت فرنگی است.

 


چه باید کرد؟ علاوه بر روش های معمول شستشو، می توانید با یک پارچه آغشته به شوینده، این وسایل را تمیز کنید.

 

 

● پوشش چراغ ها


پوشش چراغ گرد و خاک زیادی می گیرد و اگر در طول سال حداقل ۴ بار تمیز نشود لایه چربی ای روی آن تشکیل می شود که به راحتی پاک نخواهد شد.

 


چه باید کرد؟ با استفاده از پارچه مرطوب و کمی کف صابون و اگر لازم بود و چربی روی سطح پوشش چراغ وجود داشت، کمی آبلیمو، می تواند کمک کننده باشد.

گردآوری و تنظیم:گروه سبک زندگی آکا ایران
.

منبع :

۱۰ جای خانه که فراموش میکنیم تمیز کنیم  | خانه داری