خانه‌تکانی و تزریق رنگ به آشپزخانه

همزمان با فرا رسیدن روزهای خانه تکانی، تغییر رنگ و چیدمان آشپزخانه هم یکی از کارهایی است که این روز‌ها ممکن است فکر و ذهن برخی را به خود معطوف کرده باشد. اگر شما هم قصد تغییر دادن رنگ آشپزخانه خود را دارید، برخی آگاهیها برای این منظور را در ادامه مطلب بخوانید.

قرمز و نارنجی از رنگ‌هایی هستند که کار‌شناسان حوزه طراحی داخلی به استفاده از آن در چیدمان آشپزخانه تاکید دارند و آن‌ها را در فراهم کردن محیطی شاد و آرام برای اعضای خانواده موثر می‌دانند علاوه بر این، چنین رنگ‌هایی به افزایش اشتها و هضم بهتر غذا نیز کمک می‌کنند.

برای افرادی که در آشپزخانه، کابینت‌هایی به رنگ سفید، شیری یا کرم نصب کرده‌اند و قصد رنگ آمیزی دیوار‌ها یا تعویض کاشی‌ها را دارند، استفاده از عناصر تزئینی با ترکیب رنگ‌های قرمز و سبز و دیوارهایی به رنگ زرد کمرنگ نه تنها انرژی بخش خواهد بود بلکه به بازتاب نور خورشید از دیوار‌ها کمک می‌کند و فضای آشپزخانه را دل انگیز جلوه خواهد داد.

در آشپزخانه‌ای با کابینت‌هایی به رنگ چوب یا قهوه‌ای تیره رنگ بهتر است از رنگ‌هایی با پس زمینه طلایی و خردلی استفاده شود. انتخاب صفحه روی کابینت نیز توصیه می‌شود گل بهی بوده و پرده و کناره دیوار پنجره‌ها نیز از قهوه‌ای کم رنگ استفاده شود. برای صرف غذا در فضایی رویایی و آرام بخش نیز استفاده از ترکیب رنگ بنفش پررنگ و شیری پیشنهاد می‌شود. رنگ بنفش دیوار‌ها با چیدمانی شامل دیوارکوب، صندلی‌ها و کف پوش شیری رنگ فضای آشپزخانه یا اتاق ناهار خوری را زیبا و مجلل خواهد کرد.

نباید فراموش کرد در آشپز خانه‌هایی که در موقعیت شمال قرار داشته و آفتابگیر نیستند استفاده از رنگ‌های سرد مانند آبی و رنگ‌هایی که نور را جذب کرده و منعکس نمی‌کنند، فضای اتاق را بی‌روح، غم زده و کوچک جلوه می‌دهد

همچنین برای پر شکوه و با طراوت جلوه دادن فضای آشپزخانه توصیه می‌شود گلدان‌هایی شیشه‌ای با گل‌های بنفش، زرد و آبی تزئین شوند و آن‌ها روی میز آشپزخانه یا صفحه کابینت قرار داده شوند. می‌توان از لاله‌های قرمز و صورتی رنگ نیزبرای شاد کردن فضا و بهاری جلوه دادن آشپزخانه کمک گرفت. به طور قطع رایحه گلهایی مانند اسطوخودوس یا برگ لیمو، دارچین، میخک، اکالیپتوس، گل یاس،، کاج و رز در کنار عطر شمع‌های خوش رایحه و میوه‌های رنگارنگ، حال و هوای آشپز خانه را تغییر می‌دهد و اعضای خانه و میهمان‌ها را از یکنواختی و روزمرگی‌‌ رها خواهد کرد. نباید فراموش کرد در آشپز خانه‌هایی که در موقعیت شمال قرار داشته و آفتابگیر نیستند استفاده از رنگ‌های سرد مانند آبی و رنگ‌هایی که نور را جذب کرده و منعکس نمی‌کنند، فضای اتاق را بی‌روح، غم زده و کوچک جلوه می‌دهد.

 

بخش خانواده ایرانی تبیان