عماد افروغ جامعه شناس سیاسی، با اشاره به بیانات امروز مقام معظم رهبری درباره صیانت از ایام‌الله، گفت: اگر فردی رمزآلود بودن این جهان را درک نکند نمی‌تواند تبیین درستی از اتفاقات و دستاوردها داشته باشد.این مسائل یک تفکر، فرهنگ و یک مکتب دیگری است.اولین گام این است که ابتدا درک درستی از شهادت، جهاد، فلسفه تاریخ و ذات ادیان به دست بیاوریم.

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم شهادت سپهبد شهید سلیمانی را به درستی تبیین کنیم باید فهم درستی از دین، وحی، اسلام و تشییع داشته باشیم، ادامه داد: برای شناخت دین نیز باید انسان را به خوبی بشناسیم که اگر اینگونه نشود دچار تفاسیر متعددی خواهیم شد که نمونه آن تفسیر وهابی، داعشی و تفسیر ناب اسلامی است به اعتقاد بنده انسان شناسی مقدم بر دین‌شناسی است.

این جامعه‌شناس سیاسی تصریح کرد:ابتدا باید یک نگاه فرادینی داشته باشیم و با یک نگاه عقلی و فلسفی تکلیف انسان را مشخص کنیم بعد برویم به سمت دین‌شناسی پس از آن است که مشخص می‌شود خیلی از پیام‌های که دین به ما می‌دهد در فطرت ما به ودیعه گذاشته شده است یعنی اگر به درستی انسان‌شناسی کنیم به خداشناسی می‌رسیم.

افروغ با بیان اینکه در جلسه گذشته شورای عمومی پیشنهاد دادم که تبیین دستاوردهای شهادت شهید سپهبد سلیمانی در دستور کار قرار گیرد که مورد استقبال قرار گرفت، افزود: به اعتقاد بنده باید یک سلیمان‌شناسی دقیقی را به دست بیاوریم و مشخص شود که وی چه مشی و منشی داشته و نسبتش با انقلاب اسلامی و رهبری و نوع مواجه‌اش با مسائل داخلی و خارجی چگونه بوده است.شهید سلیمانی به معنای واقع کلمه الگوی اخلاص و عمل بود که باید تبیین شود.البته قرار بود در جلسه بعدی نشست شورای عمومی این موضوع در دستور کار قرار گیرد که متاسفانه این اتفاق رخ نداده است.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب در بیانات گذشته خود همواره بر آگاهی نسل جوان از احوالات شهدا و چهره‌های ملی و دینی تاکید دارند و از بیگانگی برخی از جوانان با  این موضوع گلایه داشته‌اند، اضافه کرد: رهبر انقلاب بارها بر نهادینه کردن این موضوع تذکراتی داده‌اند، متاسفانه برخی از دولتمردان به عمد یا به سهو فراموشکار هستند در اتفاقات گاهاً موجی از هیجان ایجاد می‌شود اما از این هیجان استفاده نمی‌شود.

این جامعه‌شناس سیاسی با بیان اینکه از این هیجانات برای ساماندهی اوضاع استفاده نمی‌کنیم و شرایط عادی کشور با شرایط غیرعادی متفاوت است، افزود: باید با  نظام‌سازی و برنامه‌سازی شکاف‌های که بین زمان‌های عادی و غیرعادی کشور وجود را پرکنیم.

افروغ با تاکید براینکه باید تغییری در شکاف حرف و عمل در کشور ایجاد شود، اظهار داشت: در برخی از امور رشد ناهماهنگی داشته‌ایم که در همین راستا برخی اعتقاد دارند چون به بحث دفاعی توجه ویژه‌ای شده است از بحث‌های اقتصادی غافل شده‌ایم که اینگونه نیست، تبیین بنده این است که اگر به همان میزان که به بحث دفاعی توجه شده به بحث اقتصادی توجه می‌کردیم امروز رشد هماهنگ می‌داشتیم البته بخشی از این موضوع به دلیل مدیریت ناهماهنگ در کشور است.مدیریت در بخش دفاعی انقلابی است اما در بحث اقتصادی-سیاسی مدیریت بوی از انقلابی بودن نبرده است.

وی با بیان اینکه رهبری در برخی مواقع بیاناتی دارد و عده‌ای لبیک‌های صوری می‌گویند این در حالی است که امروز ما نیازمند لبیک‌های عملی هستیم، اظهار داشت:فرق شهید سلیمانی با برخی از دولتمردان ما این است که شهید سلیمانی اهل حرف نبود و بیشتر اهل عملیاتی کردن موضوعات بود.

این جامعه شناس سیاسی با بیان اینکه با نگاه جاری و علوم انسانی فعلی نمی‌توانیم درک درستی از ایام‌الله داشته باشیم، گفت: امام خمینی(ره) اعتقاد داشت، قرآن، انسان، طبیعت سر است و جسم هم غیب است که نشان از جهان‌بینی الهی وی دارد باید جهان‌بینی‌ها اینگونه شود که دارای یک مبداء و مقصد است.

افروغ تصریح کرد:بحث‌های درخصوص ایام‌الله را باید الگوهای عینی برایشان تعریف کنیم که یک نمونه‌اش سردار سپهبد سلیمانی است و این مصادیق را در کتب درسی دبستان تا دانشگاه تدریس کنیم.

کمالی پور: مقام معظم رهبری جز با آمریکا مذاکره را رد نکردند

همچنین ایسنا نوشت:

یحیی کمالی پور، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با اشاره به بخش های مختلف بیانات مقام معظم رهبری در نماز جمعه امروز گفت: مذاکره با آمریکا قطعا امری منتفی است چرا که مقام معظم رهبری در همه ابعاد آن را رد کردند و عملا دیگر موضوعی به عنوان مذاکره با آمریکا مورد نظر مسئولین ما نیست، البته آقا مذاکره را به نحو کامل رد نکردند اگر چه آمریکا را از این موضوع مستثنا دانستند.

وی افزود: ایشان در کنار این موضوع کشورهای اروپایی را هم در این حوزه غیر قابل اعتماد دانستند و فرمودند اینها دست‌پرورده و پیرو اوامر آمریکا هستند و مذاکرات ما بیشتر باید معطوف به کشورهای همسایه، غرب آسیا و کشور های مشترک المنافع باشد تا کشورهای غربی و آمریکا، در واقع مقام معظم رهبری در این حوزه مسیری را مشخص کردند که اگر کشور ما قصد دارد مذاکره ای داشته باشد این مذاکره با کشورهای متخاصم نباشد.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به بخش دیگری از سخنان مقام معظم رهبری عنوان کرد: در کنار تمام این موضوع‌ها توجه به منابع و دستاوردهای داخلی امری بسیار مهم است که باید مورد نظر قرار گیرد. کشور ما یک کشور غنی است که اگر از تمام منابع داخلی و سرمایه‌های کشور با کمک همه مردم استفاده شود، ایران می تواند در مقابل هجمه ها، تحریم‌ها و تحرکات دشمن به خوبی ایستادگی کند، این موضوع نیز بیان اصول و نشان دادن راهی روشن برای تداوم مبارزه و مقاومت است.

کمالی پور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص حادثه هواپیمای ۷۳۷ بوینینگ و لزوم پیگیری این موضوع از سوی مسئولین هم اظهار کرد: در موضوع حادثه هواپیما باید توجه کنیم ابعادی دارد که نیازمند رسیدگی های کارشناسی حقوقی و قانونی است، آنچه مردم در این حوزه به آن نیاز دارند بیان واقعیت‌ها است، مردم‌ می خواهند نسبت به آنچه رخ داده آگاه شوند.

وی در پایان در خصوص انتخابات پیش روی مجلس عنوان کرد: فکر می کنم با این روندی که اکنون وجود دارد مقداری حضور مردم پررنگ نباشد، باید توجه کنیم هیچ شخصی کامل نبوده و شاید نواقصی هم وجود داشته باشد اما اگر واقعا به دنبال حضور مردم در انتخابات هستیم باید با دید بهتری و با نگاه مثبت تری به موضوع نگاه شود تا موجب حضور هرچه بیشتر مردم بر پای صندوق های رای شود.