فورد اکسپلورر ۲۰۲۰ یا جیپ گرند چروکی ۲۰۲۰؟

فورد اکسپلورر ۲۰۲۰ یا جیپ گرند چروکی ۲۰۲۰؟


منبع: فوت و فن

368

1398/10/28

14:21


فورد اکسپلورر ۲۰۲۰ یا جیپ گرند چروکی ۲۰۲۰؟

در میان شاسی بلند‌های سایز متوسط تنها تعداد محدودی هستند که همانند خودرو‌هایی محبوبی همچون فورد اکسپلورر و جیپ گرند چروکی شهرت داشته باشند.

این دو خودرو اسپورت به لطف برخورداری از اتاق‌های جادار، موتور‌های قدرتمند، موقعیت بالای فضای نشیمن، و قابلیت‌های سواری دو دیفرانسیل، الگویی تازه برای دیگر شاسی بلند‌های سایز متوسط ایجاد کرده‌اند.

فورد اکسپلورر ۲۰۲۰ که مجدداً طراحی شده به همراه آپشن‌های مختلف موتور که شامل یک موتور چهار سیلندر توربو شارژ قدرتمند، دو موتور شش سیلندر توربو، و یک نسخه‌ی هیبرید می‌شود به بازار عرضه خواهد شد.

در حالیکه مدل گرند چروکی کمپانی جیپ برای امسال به طور قابل ملاحظه‌ای به روز رسانی نشده اما همانند فورد اکسپلورر از آپشن‌های موتور چشمگیری بهره می‌برد.

این آپشن‌ها شامل یک موتور هشت سیلندر سوپر شارژ با توان تولید ۷۰۷ اسب بخار قدرت می‌شود که قادر به ارائه‌ی پرفورمنس فوق العاده‌ای خواهد بود.

در مدل گرند چروکی تنها فضای نشیمن برای پنج سرنشین در نظر گرفته شده که این موضوع می‌تواند باعث تردید برخی مشتریان خودرو‌های شاسی بلند از خرید این خودرو شود.

بنابراین به این سوال می‌رسیم که این دو خودرو در رقابت با یکدیگر چگونه عمل خواهند کرد؟

ما برای پاسخ به این سوال با استفاده از اطلاعات رتبه بندی‌های خود عوامل مختلف را به بخش‌های مشخصی تبدیل کرده‌ایم.

این دو خودرو رقابت سختی را پشت سر گذاشتند اما در آخر پیروز مسلم این نبرد مشخص شد:

قیمت

برنده: جیپ گرند چروکی ۲۰۲۰

مدل پایه‌ی جیپ گرند چروکی یعنی Laredo که با شروع قیمتی در حدود ۳۲,۰۰۰ دلار روانه‌ی بازار می‌شود بسیار ارزان قیمت‌تر از ارزان‌ترین مدل اکسپلورر یعنی XLT با قیمتی در حدود ۳۷,۰۰۰ دلار تمام خواهد شد.

مدل پلاتینیوم اکسپلورر که در صدر مدل‌های این خودرو قرار می‌گیرد با قیمت پایه ۵۸,۲۵۰ دلار عرضه می‌شود.

مدل پلاتینیوم شاسی بلندی کاملا مجهز به شمار می‌رود، اگرچه کمپانی جیپ توانسته با مدل پرفورمنس محور گرند چروکی Trackhawk از این قیمت نیز فراتر برود.

این هیولای ۷۰۷ اسب بخاری که به یک موتور هشت سیلندر سوپر شارژ مجهز شده با قیمت سرسام آور ۸۶,۹۰۰ دلار روانه‌ی بازار خواهد شد.

البته رقیب نزدیک‌تر به فورد پلاتینیوم مدل دو دیفرانسیل گرند چروکی Summit به شمار می‌رود.

این خودرو شاید همانند مدل Trackhawk سریع نباشد اما با این حال از ویژگی‌های لوکس فراوان و همچنین قیمت معقول‌تر ۵۴,۹۹۵ دلاری بهره می‌برد.

قابلیت اطمینان

برنده: جیپ گرند چروکی ۲۰۲۰

به گفته‌ی کمپانی J.D. Power مدل گرند چروکی ۲۰۲۰ به لحاظ قابلیت اطمینان پیش بینی شده موفق به کسب امتیاز ۳.۵ از ۵ شده که امتیازی کمی بالاتر از حد متوسط در نظر گرفته می‌شود.

در نقطه‌ی مقابل، فورد اکسپلورر ۲۰۲۰ به کسب امتیاز ۳ از ۵ بسنده کرده است.

علاوه بر این هر دو مدل به وسیله‌ی یک گارانتی پایه سه ساله یا ۳۶,۰۰۰ مایلی و یک گارانتی پیشرانه‌ی پنج ساله یا ۶۰,۰۰۰ مایلی پشتیبانی می‌شوند.

راحتی صندلی

برنده: مساوی

در هر دو مدل امکان اضافه کردن بسیاری از امکانات راحتی در نظر گرفته شده است.

آپشن‌هایی همچون صندلی‌های جلویی مجهز به سیستم گرمایشی و تهویه، سیستم گرمایشی در صندلی‌های ردیف دوم،‌ فرمان مجهز به سیستم گرمایشی، و صندلی‌های جلویی قابل تنظیم به صورت برقی در هر دو مدل مشترک می‌باشند.

فورد اکسپلورر به لطف ارائه‌ی ردیف سوم صندلی از فضای نشیمن برای هفت سرنشین برخوردار است.

علاوه بر این روکش پارچه‌ای صندلی‌ها به صورت پیش فرض در مدل‌های پایه‌ی هر دو خودرو ارائه خواهد شد.

کیفیت فضای داخلی

برنده: جیپ گرند چروکی ۲۰۲۰

مدل جدید فورد اکسپلورر نسبت به مدل کنونی خود شاهد پیشرفت چشمگیری بوده است اما با این وجود مدل گرند چروکی از طراحی کلی لوکس و سطح بالاتری بهره می‌برد.

این موضوع در تریم‌های بالاتر این خودرو همچون مدل گرند چروکی Summit که از طراحی نسبتاً لوکسی برخوردار است، بیشتر به چشم می‌خورد.

فضای حمل بار

برنده: فورد اکسپلورر ۲۰۲۰

در صورت استفاده همزمان از ردیف سوم صندلی در فورد اکسپلورر فضای حمل بار این خودرو به ۱۸.۲ فوت مکعب می‌رسد.

اما به محض خواباندن صندلی‌های این ردیف فضای حمل بار به رقم ۴۷.۹ فوت مکعب رسیده و در صورت خواباندن تمامی صندلی‌های ردیف عقب با فضایی معادل ۸۷.۸ فوت مکعب مواجه خواهیم شد.

در سوی دیگر، جیپ گرند چروکی دارای ۳۶.۳ فوت مکعب فضا در قسمت پشت صندلی‌های عقب و ۶۸.۳ فوت مکعب فضا در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف عقب بوده که این ارقام گرند چروکی را در بین مدل‌هایی با کم‌ترین فضای حمل بار در بخش شاسی بلند‌های سایز متوسط قرار می‌دهد.

اگر حمل وسایل برای شما در اولویت است فورد اکسپلورر به وضوح خودرو مورد نظر شما خواهد بود.

امکانات فضای داخلی

برنده: جیپ گرند چروکی ۲۰۲۰

از آنجاییکه فورد اکسپلورر در حال رقابت با یکی از بهترین و بصری‌ترین سیستم‌های اطلاعاتی سرگرمی موجود در صنعت خودرو می‌باشد نمی‌تواند آن را مورد انتقاد قرار داد.

سیستم UConnect به کار رفته در جیپ گرند چروکی از کاربری آسانی برخوردار بوده و به وسیله‌ی یک صفحه نمایش لمسی ۷ یا ۸.۴ اینچی نیز کنترل می‌شود.

همچنین قابلیت پشتیبانی از اپل کار پلی و اندروید اتو نیز به صورت پیش فرض در این سیستم ارائه می‌گردد.

در سوی دیگر استفاده از سیستم اطلاعاتی سرگرمی SYNC3 فورد اکسپلورر نیز تجربه‌ی لذت بخشی خواهد بود که از قابلیت اتصال تلفن همراه مشابهی بهره می‌برد.

علاوه بر این آپشن وای فای هات اسپات نیز در مدل اکسپلورر موجود است که مدل گرند چروکی فاقد این قابلیت است.

اما با این حال در آخر سیستم ارتباطی شگفت انگیز کمپانی جیپ برتری خود را نسبت به رقیب خود به اثبات می‌رساند.

ایمنی

برنده: فورد اکسپلورر ۲۰۲۰

فورد اکسپلورر به همراه لیست بلندی از امکانات ایمنی پیش فرضی همچون ترمز اضطراری خودکار، سیستم نظارت بر نقطه کور، سیستم هشدار دهنده‌ی برخورد در هنگام حرکت رو به عقب، سیستم کمک به حفظ خودرو در مسیر، و بسیاری از امکانات دیگر عرضه می‌شود.

تمامی این امکانات در قالب مجموعه‌ای به نام Co-Pilot360 ارائه می‌گردند.

فورد اکسپلورر همچنین در تمامی آزمایشات تصادف انجام شده توسط موسسه بیمه ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها یا IIHS موفق به کسب بالاترین امتیازات Good (خوب) و Acceptable (قابل قبول) شده است.

در نقطه مقابل مدل گرند چروکی در آزمایش تصادف همپوشانی کوچک سمت راننده و سرنشین در جلو امتیازات Marginal (کم) و Poor (ضعیف) را به دست آورده است.

در حالیکه امکان اضافه کردن تجهیزات ایمنی بسیاری به تمامی ورژن‌های این خودرو وجود دارد اما مدل پایه‌ی این خودرو تنها به امکاناتی همچون سیستم نظارت بر نقطه کور، سیستم هشدار دهنده‌ی برخورد در هنگام حرکت رو به عقب، سنسور‌های پارک در قسمت عقب، و دوربین دید عقب مجهز شده است.

شتاب

برنده: جیپ گرند چروکی ۲۰۲۰

این بخش را با آغاز از بهترین مدل و رسیدن به مدل‌های ضعیف‌تر آغاز می‌کنیم، چرا که این دقیقاً نقطه‌ای است که گرند چروکی به یک هیولای غران تبدیل می‌شود.

مدل Trackhawk این خودرو از یک موتور هشت سیلندر سوپر شارژ مشترک با مدل ماسل کار داج چلنجر هلکت برخوردار است.

رانندگی با این شاسی بلند ۷۰۷ اسب بخاری تجربه‌ی بسیار لذت بخشی خواهد بود، هر چند سرعت این خودرو بسیار فراتر از نیاز بیشتر خریداران در یک شاسی بلند سایز متوسط به شمار می‌رود.

در سوی دیگر فورد اکسپلورر بخاطر داشتن یک موتور چهار سیلندر توربو شارژ قدرتمند به عنوان موتور پایه‌ای خود لایق ستایش است.

این موتور قادر به تولید ۳۰۰ اسب بخار قدرت بوده که نسبت به موتور ۳.۶ لیتری شش سیلندر به کار رفته در مدل پایه‌ی گرند چروکی پنج اسب بخار قدرت بیشتر ارائه می‌دهد.

از جمله آپشن‌های موتور عرضه شده در فورد اکسپلورر می‌توان به دو موتور شش سیلندر توربو شارژ دو قلو اشاره کرد که این در حالیست که در مدل گرند چروکی شاهد ارائه‌ی دو موتور هشت سیلندر در مدل‌های رده متوسط این شاسی بلند هستیم.

راندمان سوخت

برنده: فورد اکسپلورر ۲۰۲۰

حتی بدون در نظر گرفتن ورژن هیبرید اکسپلورر مدل پایه‌ی این خودرو طبق محاسبات سازمان حفاظت از محیط زیست با استفاده از موتور چهار سیلندر توربو پایه‌ و با بهره گیری از سیستم سواری دیفرانسیل عقب قادر به ارائه‌ی راندمان سوختی برابر با ۲۱ مایل بر گالن در شهر و ۲۸ مایل بر گالن در بزرگراه خواهد بود.

این ارقام برتری اکسپلورر نسبت به گرند چروکی با میانگین مصرف سوخت ۱۹ مایل بر گالن در شهر و ۲۶ مایل بر گالن در بزرگراه‌ را به اثبات می‌رساند.

در صورتیکه خرید مدل‌های پرفورمنس بالای گرند چروکی همانند مدل Trackhawk را مد نظر قرار می‌دهید انتظار سقوط شدید راندمان سوخت را داشته باشید، چرا که این ارقام به سرعت نزول خواهند یافت.

ظرفیت بکسل

برنده: جیپ گرند چروکی ۲۰۲۰

انتخاب برنده‌ی این بخش به لطف وجود ارقام مطمئن و واضح کار دشواری نیست.

جیپ گرند چروکی دارای ۷۲۰۰ پوند ظرفیت بکسل حداکثر است که این رقم در فورد اکسپلورر به ۵۶۰۰ پوند کاهش می‌یابد.

در نتیجه پیروزی در این بخش به برند جیپ تعلق می‌گیرد.

سواری و هندلینگ

برنده: مساوی

شاید به این فکر کنید که گرند چروکی به لطف اعداد و ارقام مربوط به خروجی قدرت مدل‌های پرفورمنسی خود پیروزی راحتی را در این بخش از آن خود می‌سازد.

اما با این حال مدل اکسپلورر سواری نرم و هندلینگ متعادلی را ارائه می‌دهد که مانور دادن با این خودرو را به امری آسان تبدیل می‌کند.

اگرچه در اکسپلورر نیز همانند جیپ شاهد وجود چرخش بدنه در هنگام عبور از پیچ‌ها هستیم اما با این حال این موضوع در هیچ یک از این دو خودرو باعث ایجاد دردسر نخواهد شد.

قابلیت آفرود

برنده: جیپ گرند چروکی ۲۰۲۰

اگر قصد رانندگی در دل طبیعت را دارید مدل گرند چروکی Trailhawk بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

این خودرو به همراه امکانات کارآمدی همچون قابلیت کنترل سرازیری و صعود تپه‌، سیستم سواری دو دیفرانسیل فعال، و سیستم تعلیق هوایی در اختیار علاقه مندان به رانندگی آفرود قرار می‌گیرد.

در حالیکه اکسپلورر در رانندگی در شرایط آفرود عملکرد مناسبی دارد اما با این وجود گرند چروکی به وضوح برتری در این بخش را در اختیار خود دارد.

برنده …

جیپ گرند چروکی ۲۰۲۰

از ابتدا تا انتهای این رقابت شاهد مسابقه‌ای نزدیک بودیم اما در آخر جیپ گرند چروکی پیروزی مسلمی را در برابر رقیب خود یعنی فورد اکسپلورر به دست آورد.

در حالیکه فورد اکسپلورر ۲۰۲۰ خودرویی قابل تحسین به شمار رفته و بیشتر خواسته‌ها و انتظارات خریداران خودرو‌های شاسی بلند را برآورده می‌سازد اما با این حال گرند چروکی در زمینه‌هایی همچون پرفورمنس، کیفیت اتاق، ظرفیت بکسل، قابلیت رانندگی در شرایط آفرود، و تکنولوژی فضای داخلی برتری خود را نسبت به همتای خود به اثبات می‌رساند.

با این حال لازم به یادآوری است که فورد اکسپلورر بخاطر نقاط قوتی همچون امکانات ایمنی، اتاقی جادار به همراه سه ردیف فضای نشیمن، و راندمان سوخت برتر خود شایسته‌ی ستایش است.

همچنین هر یک از این شاسی بلند‌های سایز متوسط گزینه‌ای مقتدر در یکی از رقابتی‌ترین بخش‌های موجود در صنعت خودرو محسوب می‌شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو