فست فود در بارداری + آیا خانم های باردار می توانند فست فود بخورند؟

فست فود در بارداری + آیا خانم های باردار می توانند فست فود بخورند؟


منبع: تاپ ناز

90

1398/10/28

15:00


فست فود در بارداری

خانم های باردار ممکن است در زمان حاملکی میل به خوردن فست خودهایی مانند همبرگر، پیتزا و … داشته باشند ولی ممکن است که از خطرات این غذاهای آگاه نباشند، پس در این مطلب در مورد مضرات خوردن فست خود در زمن بارداری اطلاعاتی را می خوانید.

بیشتر خانم های بارداری در ماه های بارداری ئ حساسیت های این دوره آگاهی دارند. در هنگام بارداری، اندام ها و ارگان های بدن جنین شروع به تسکین و تکامل می کنند و سلول های بدن با سرعت بیشتری تقسیم می شوند و تمایز پیدا می کنند، همچتیت تحت تاثیر عوامل محیطی نامناسب قرار می گیرند. اهمیت رزیم غذایی به طور کلی مراقبت در ماه های نخست بارداری بیش از هر زمان دیگری باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر شما هم جزو افرادی هستید که دغدغه خوردن فست فود در بارداری را دارید، به شما پیشنهاد می کنیم که این مطلب را تا انتها بخوانید.

خوردن فست فود در زمان بارداری چه خطراتی دارد؟

دوران بارداری یکی از دوران های حساس زندگی هر مادری است و باید مراقب غذاهایی باشد که می خوردف زیرا نه تنها سلامتی وی، بلکه سلامت جنین هم تحت تاثیر آن قرار می گیرد. مصرف بعضی از غذاها مانند فست فود می تواند برای جنین مضر باشد، پس در لیست مواد غذایی ممنوعه دوران بارداری قرار می گیرند.

فست فودها غذاهایی فرآوری شده و نا سالمی هستند که مقداری زیادی نمک، قند و چربی مضر دارند و در نتیجه مصرف آن توسط زنان بارداری می تواند برای جنین مضر باشد. در این بخش بعضی از دلایل ضرر داشت فست فود در هنگام بارداری را می خوانید.

 

احتمال ابتلا به بیماری قلبی

مصرف فست فود می تواند منجر به بیماری قلبی شود. اگر عادات غذایی بد خود را ترک کنید، می توانید سلامت خود را تضمین کنید و باعث شوید که کودک شما در آینده مشکل قلبی نداشته باشد.

 

بروز برخی ناهنجاری های ژنتیکی

طبق مطالعات معلوم شده که مصرف غذاهای نا سالم مانند فست فود می تواند باعث اختلال عملکرد درونی انسولین و ناهنجاری میتوکندری در نوزادان دختر شود.

 

مشکلات گوارشی

مصرف فست فود احتمال ابتلا به مشکلات گوارشی مانند ورم معده، سوء هاضمه و نفخ را بیشتر می کند. این غذا فیبر بسیار ناچیزی دارند و به طور کلی برای سلامت بدن مضر هستند.

 

احتمال ابتلا به دیابت بارداری

دیابت بارداری در خانم های باردای با مصرف فست فود ممکن است اتفاق بیفتد. فست فودها انرژی زیادی دارند و قند و کالری آنها هم به شدت زیاد است. در نتیجه ممکن است جنین در موقع تولد دارای وزن زیادی باشد و احتمال خطر زایمان زودرس هم وجود دارد.

فست فود در بارداری

چاقی

خوردن زیاد فست فود موجب چاقی می شود و نیز چاق شدن خانم های باردار با مشکلاتی همچون پره اکلامپسی، سقط جنین، وزن زیاد نوزاد در زمان تولد، نقص عضو جنین و نیز زایمان زودرس برای مادر باردار همراه است.

 

نبود مواد مغذی

جنین به منظور رشد و نمو خود نیاز به مواد مغذی، ویتامین ها، مواد معدنی، اسید های آمینه و چربی های سالم دارد، حال اینکه فست فود ها حاوی نمک، قند و چربی های بد در بسته بندی های شکیل و زیبا و نیز فاقد هر نوع مواد مغذی می باشند، بنابراین در صورتی که مادر باردار تغذیه نا سالم داشته باشد، نه تنها مواد مغذی مهم را دریافت نمی کند، بلکه مواد مضر می تواند بر روی اجزا و ارگان های مهم بدن جنین از جمله قلب، مغز، ریه و استخوانها تاثیرات مخربی داشته باشد.

 

الگو پذیری رژیم غذایی از مادر به جنین

تحقیقات نشان داده است که نوع تغذیه مادر باردار در طی دوران بارداری و شیردهی بر الگوی غذایی فرزندش تاثیر گذار بوده و در آینده نیز ممکن است، وی به خوردن این گونه غذا ها تمایل بیشتری نشان دهد.

 

آسم و آلرژی

برخی مطالعات نشان داده است، والدینی که در طی دوران بارداری از غذا های ناسالم و فست فود ها بیشتر استفاده می کنند، احتمال ابتلای فرزند آنها در آینده، به بیماری آسم و نیز برخی حساسیت ها افزایش می یابد.

 

تغییرات شیمی مغز

مصرف فست فود در بارداری، منجر به تغییر شیمی مغز نوزادان خواهد شد، بنابراین کودکان، دیگر با خوردن غذا های سالم، نمی توانند حس خوبی را تجربه کنند و در نتیجه به مصرف غذا های نا سالم روی خواهند آورد، به طوری که به مصرف این غذا ها معتاد خواهند شد.

 

 

چه میزان مصرف فست فود برای زن بارداری مجاز است؟

اما ضرر غذاهای فست قود در دوران بارداری به مقدار مصرف آن بستگی دارد. اگر چه هر چند وقت یکبار مصرف یک برش از پنیر یا مینی برگر مشکلی نداردف ولی خانم های باردار در زمان خوردن فست فودها باید به مقدار آن هم توجه داشته باشند و با جایگزینی مواد غذایی سالم به جای آن، تاثیرات نامطلوبی که مصرف غذاهای نا سالم می تواند روی جنین داشته باشد را به حداقل برسانند.

 

نحوه رفع ویار بارداری فست فودها

بسیاری از مادران باردار در طول دوران بارداری خود تمایلات غذایی مختلفی پیدا می کنند. فست فود یکی از غذا های ناسالمی می باشد که برخی خانم های باردار ویار آن را دارند، حال راهکار هایی برای توقف و رفع آن وجود دارد که در زیر به این موارد اشاره می کنیم.

استفاده از میان وعده های سالمی مثل فندق، بادام ، بادام شیرین، تخم آفتاب گردان جایگزین خوبی می باشند، ضمن اینکه سرشار از ویتامین ها و پروتئین های مورد نیاز بدن هستند. به طور کلی غذا های سالم زیادی وجود دارند که می توانند جایگزین مفید و سالمی برای ویار فست فود ها باشند، ماست های طعم دار از جمله آنها می باشد که می تواند به جای بستنی مورد استفاده قرار گیرد.

بهتر است، فست فود ها را در منزل تهیه کنید، زیرا ضمن صرفه جویی در هزینه های شما، از سلامت بیشتری نیز برخوردار است. همچنین سعی کنید به جای استفاده از غذا های سرخ کردنی، آنها را بپزید تا مواد مغذی خود را از دست ندهند.

در صورت داشتن ویار می توانید با انجام کار هایی مثل پیاده روی و … حواس خود را پرت کنید، به این ترتیب می توانید از فکر غذای ناسالم بیرون شده و کم کم مصرف غذا های ناسالم را کنار بگذارید.

داشتن یک برنامه غذایی روزانه، موجب می شود تا با دانستن اینکه قرار است، بعدا چه چیزی بخورید، فکر خوردن و ویار غذا های ناسالم را از سرتان بیرون کنید.

مصرف غذا های سالم در طی روز و نیز خوردن میان وعده های سالم موجب می شود تا علاوه بر رفع گرسنگی، متابولیسم بدن نیز تنظیم شده و در نتیجه ویار فست فود در بارداری کاهش یابد.

لازم است، مادران باردار در این دوران، آرامش خود را حفظ نمایند و با مراقبه و انجام ورزش هایی مثل یوگا استرس خود را کنترل کنند، زیرا استرس بالا می تواند ویار به غذا های نا سالم را افزایش دهد.

در صورتی که در بیرون غذا می خورید، باید مراقبت بیشتری داشته باشید و غذا های سالم سفارش دهید، ضمن اینکه با انجام مقداری ورزش های مناسب زمان بارداری و نیز خوردن وعده های غذایی سالم، قادر خواهید بود تا حدی ویار خود را کنترل کنید.

فست فود در بارداری

مصرف فست فود در اوایل بارداری و باید و نباید های آن

مصرف بسیاری از پیتزا ها در دوران بارداری مضر می باشد. اگر چه پنیر موزارلا می توان در این دوران مصرف شود، اما انواع پنیر کممبر، پنیر دانمارکی، پنیر بری، پنیر استیلتون به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از یک نوع باکتری به نام لیستریا، ممنوع می باشند.

در صورتی که نمی توانید در برابر خوردن انواع فست فود در بارداری که حاوی پنیر می باشند، مقاومت نمایید، می توانید آن را در داخل مایکروویو در درجه حرارت بالا گرم کرده تا باکتری های آن از بین برود و سپس آن را مصرف کنید.

مادران باردار باید از خوردن فست فود های حاوی کالباس و سوسیس پرهیز کنند، به این علت که بسیاری از این گوشت ها می تواند به باکتری های توکسوپلاسموز و لیستریوز آلوده باشد که برای سلامتی مادر و جنین وی بسیار خطرناک است.

پپرونی از مواد تشکیل دهنده انواع فست فود ها به ویژه پیتزا می باشد که مصرف آن برای دوران بارداری بسیار مضر است، بنابراین باید از برنامه غذایی خانم های باردار حذف شود؛ نگهدارنده های نیترات و نیتریت موجود در این گوشت ها با اسید های آمینه نامرغوب وارد واکنش شده و تشکیل نیتروزامین را می دهند که این ترکیبات سرطان زا بوده و نیز افزایش آنها در بدن می تواند برای جنین بسیار کشنده و مرگبار باشد، همچنین احتمال خطر تومور های مغزی را نیز افزایش خواهد داد.

مصرف زیاد فست فود در بارداری موجب سوزش معده، کاهش عملکرد دستگاه گوارش و شل شدن عضله اسفنکتر در مادران باردار خواهد شد.

در صورتی که تمایل به مصرف پیتزای پپرونی داشتید، یاید از پخته شدن آن در دمای بالا و از بین رفتن میکروب ها و باکتری ها اطمینان حاصل کنید، زیرا فقط در صورتی که پیتزا در دمای بالایی پخته شود، خوردن آن می تواند بی خطر باشد، همچنین بعد از پخت، اجازه ندهید تا سرد شود، زیرا امکان اینکه میکروب ها مجددا در آن رشد نمایند، زیاد است.

فست فود دارای چربی اشباع نشده بوده و بنابراین مصرف آن برای سلامتی قلب ضرر دارد، ضمن اینکه خوردن زیاد آن در دوران حاملگی موجب ابتلا به دیابت بارداری می شود.

هیچگاه از فست فود هایی که در کنار خیابان ها و جاده ها، تهیه می شوند، خریداری نکنید و بهتر است در مورد تازه بودن مواد تشکیل دهنده پیتزا ها در این مکان ها و نیز بهداشت مکانی که این غذا ها در آن تهیه می شود، همچنین بهداشت محیط اطراف آن اطمینان حاصل کنید.

بهتر است، فست فود ها را از یک محل بهداشتی و معتبر تهیه کرده و کارکنان پیتزا فروشی را از وضعیت تان آگاه کنید تا در تهیه پیتزا از مواد تازه استفاده کنند، ضمن اینکه اگر قصد خوردن پیتزا در رستوران را دارید، از آنها بخواهید تا پیتزا را به صورت داغ تحویل شما دهند و اگر غذا را در منزل سفارش داده اید، قبل از مصرف، دوباره آن را در دمای بالا در مایکروویو گرم نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو