آشنایی با حیوان لاما و دانستنی های جالب در باره این حیوان دوست داشتنی

آشنایی با حیوان لاما و دانستنی های جالب در باره این حیوان دوست داشتنی


منبع: آرگا

277

1398/10/29

03:39


لاما یکی از انواع شترهای بدون کوهان بوده که ارزش اقتصادی بالایی داشته و امروزه به عنوان شتر دنیای جدید شناخته می شود. لاما، بسیار باهوش و اجتماعی بوده و کارهای آسان را با چندبار تکرار به راحتی یاد خواهد گرفت. در این مقاله با حیوان لاما آشنا خواهید شد.

یکی از قدیمی ترین حیوانات اهلی جهان لاما می باشد که حدود ۴-۵ هزار سال قبل در ارتفاعات آند کشور پرو اهلی شده و توسط مردم این منطقه نگهداری و پرورش یافت. لاما، شتر بدون کوهان بوده و در گذشته از این حیوان، بیشتر جهت حمل بار، تولید پوست، پشم و گوشت بهره می بردند اما امروزه از نظر تولید پشم و گوشت خیلی مورد توجه می باشد. برای آشنایی بیشتر با این موجود دوست داشتنی که ظاهری زیبا دارد همراه این مقاله از آرگا باشید.

حیوان لاما : زیبا و اجتماعی

حیوان لاما اجتماعی است

 لاما حدود چهل میلیون سال قبل در آمریکای شمالی تکامل یافته و حدودا سه میلیون سال پیش به آمریکای جنوبی مهاجرت نمود. و در آخرین عصر یخبندان در آمریکای شمالی منقرض شد. لاما ترکیبی از نژاد گواناکوس، آلپاکوس و ویکونا می باشد که همگی بارور هستند.

در حال حاضر این حیوان، استفاده های گوناگونی دارد که می توان به حمل و کشیدن کالسکه های تفریحی،  برگزاری نمایشگاه های مختلف و نگهبانی از گله های گوسفند اشاره نمود. لاما در منطقه آند از نظر تعداد و پراکندگی دارای بیشترین گستردگی می باشد. امروزه لاما و دیگر نژادهای شتر بدون کوهان( گواناکو، ویکونا و آلپاکا) را به عنوان شترهای دنیای جدید می شناسند.

نوزاد زیبای لاما

دو نوع لاما وجود دارد لامای کیوارا و لامای چیکو. لامای کیوارا حدود ۷۰-۸۰ درصد لاماهای جهان را به خود اختصاص می دهد. این حیوان، در گذشته برای تولید گوشت و حمل بار مورد اصلاح قرار گرفته است.البته در حاضر کمتر مورد استفاده باری قرار می گیرد. کیوارا صورتی عاری از پشم داشته و رشد پشم در دیگر قسمت بدن حیوان، کند است.  نوع دیگر لاما با نام چیکو که به لامای پشمی نیز مشهور می باشد بر روی پیشانی و گوشهای خود حجم زیادی پشم داشته و رنگ بدن حیوان، متنوع می باشد. اما به طور معمول رنگ یکدستی در سراسر بدن ندارد.

ویژگی های ظاهری لاما

از لحاظ ظاهری لاما قد بلند و باریکی داشته و ارتفاع کامل حیوان تا سر ۱۵۲.۴ – ۱۸۲.۹ سانتی متر می باشد. وزن لاما در هنگام تولد ۸.۲ تا ۱۴ کیلوگرم بوده و در هنگام بلوغ به ۱۱۳.۲ تا ۱۳۶.۱ کیلوگرم می رسد. این حیوان، حدود ۲۰-۲۵ سال عمر می کند.

حیوان لاما اقتصادی است

گردن لاما دراز بوده و سری کوچک با چشمهایی درشت و گوشهای منحنی و بلند دارد. پهلوها، پشت و گردن این حیوان، از پشم هایی به طول ۷.۶ – ۲۰.۳ سانتی متر پوشیده شده است و این درحالی است که پشمهای صورت، پاها و شکم لاما کوتاه می باشد. این دو نوع پوشش سبب می شود تا بتواند سرمای منطقه را تحمل نموده و در هنگام گرم شدن هوا از بخشهایی که پوشش کمتری دارد حرارت اضافی بدنش را رها سازد. پشم لاما زبر بوده و رنگ پذیری خوبی ندارد. دم یک لامای بالغ حدود ۳۰.۵ سانتی متر طول دارد.

لاما رنگهای مختلفی دارد

رنگ بدن لاما متنوع بوده و ممکن است به یکی از رنگهای سفید، قهوه ای، قرمز، سیاه و یا ترکیبی از این رنگها دیده شود. لاماها می توانند قد کوتاه، عریض و پشمی یا قد بلند و بزرگ با پشم کوتاه باشند. به طور کلی نشانه خاصی که مبنای تشخیص لاما باشد در این حیوان، وجود ندارد بنابراین به آسانی نمی توان از نظر ظاهری لامای نر را از ماده یا بالغ آن تشخیص داد. لاما در مسافتهای طولانی می تواند تا ۲۵ کیلو بار را حمل نماید و در مسافت کم توانایی حمل بار بالای ۴۰ کیلو را دارد.

ویژگی های رفتاری لاما

پرورش لاما در امریکای جنوبی

این حیوان، بسیار باهوش و اجتماعی بوده و کارهای آسان را با چند بار تکرار به راحتی یاد خواهد گرفت. لاماهای اجتماعی همواره پرهیجان و فعال هستند. لامای پرورش یافته در گله بعد از اینکه از شیر گرفته شد خیلی زودجوش و دوست داشتنی است و غالبا به راحتی با انسان رابطه برقرار می کند. این حیوان اگر مورد آزار قرار گیرد با انداختن آب دهان، هل دادن، لگد زدن و فشار از خود دفاع می کند. البته لاما در نزاع با هم جنس خودش نیز این رفتارها را بروز می دهد.

دندانهای نیش حیوان بسیار خطرناک بوده و پیشنهاد می شود آنها را با سوهان اصلاح کرده تا از آسیب رساندن جدی به حیوانات دیگر در گله پیشگیری شود. چنانچه لاماها به درگیری و نزاع پرداختند یک روش آرام کردن ان ها جدا کردن و تقسیم لاماها به گروههای کوچکتر است.

لاما حیوان دوست داشتی است

لاماها در گله بسیار تحت حمایت یکدیگر هستند. به طور مثال چنانچه یک لاما احساس خطر کند صدایی مانند عرعر از خود تولید کرده تا به دیگران هشدار دهد مراقب خود باشند. برقراری ارتباط لاماها با یکدیگر در گله از طریق تولید صدای همهمه گونه ای(شبیه وز وز) است.

زاد و ولد در لاما

لاماهای ماده در سن ۲.۵ الی ۳ سالگی بالغ خواهند شد و لامای نر تا سه سالگی توانایی بارور ساختن ماده ها را ندارد. هرچند اگر تغذیه مناسبی در نر ها صورت بگیرد ممکن است توانایی جفتگیری پیدا کنند. دوره آبستنی در لاماها ۳۴۴ روز بوده که شبیه اسب می باشد.

دو نوع لاما وجود دارد

نوزاد لاما در بدو تولد وزنی بین ۹-۱۴ کیلوگرم خواهد داشت. بعد از زایش این حیوان  به دلیل کوچک بودن زبانش نمی تواد مانند شتر معمولی نوزادش را لیس بزند به این خاطر از طریق پوزه و تولید صدا با نوزاد ارتباط برقرار می کند و  او را مورد محبت خود قرار می دهد.

شرایط تغذیه ای لاما

حیوان لاما اقتصادی و کم هزینه بوده و نیاز غذایی او حدود ۱۰-۲۰ درصد اسب می باشد. اغلب لاما را به خاطر فیزیولوژی مشابه با اسب مورد مقایسه قرار می دهند. لاماها قادرند با ۵ درصد نیازهای یک اسب احتیاجات خود را برطرف سازند به طوری کلی آنها می توانند از کم ارزش ترین علوفه بهترین بهره را ببرند.

شباهت لاما به اسب

لاما علاقمند است از هر علوفه مقدار کمی تغذیه کند و این صفت خاصش سبب می شود اگر به طور اتفاقی علوفه ای سمی خورد مسموم نشود.  لاما وضعیت و محیط بد تغذیه را قادر است تحمل کند. اما گرما و رطوبت شدید بر او تاثیر منفی دارد و سلامت و باوری حیوان را در معرض خطر قرار می دهد. یک لاما در سنین رشد و جوانی به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد.

 گوشت، پوست و پشم لاما

یکی از اهداف اساسی در پرورش لاما، از گذشته تا کنون تولید و تامین گوشت می باشد. در نواحی مرتفع امریکای جنوبی خوردن گوشت این حیوان قسمتی از سنتهای مردم آنجا به حساب می آید. در این نواحی گوشت لاما، تازه یا آفتاب خشک شده مورد مصرف قرار می گیرد. طعم و مزه گوشت این حیوان بیه گوشت گوساله می باشد.

شناخت ویژگی های ظاهری لاما

پوست این حیوان حالت ارتجاعی بالایی دارد و این ویژگی سبب شده از پوست لاما، در تهیه وسایلی همچون چکمه، کفش، لباس، کیف مسافرتی و چمدان استفاده شود.

پشم لاما نیز بسیار با ارزش بوده به طوری که در حال حاضر در کشورهای محل پرورش آن اهمیت زیادی به پشم حیوان می دهند و تولید گوشت در مرتبه بعدی قرار می گیرد. پشم رویی لاما زبر و ضخیم بوده و برای ساخت پرده، طناب و قالیچه کاربرد دارد و پشم زیرین نیز در تهیه انواع پوشاک به کار می رود.

اگر به آشنایی با حیوانات مختلف علاقه مندید می توانید با کلیک بر روی لینک های مقابل با حیوان مورچه خوار، حیوان فیل و حیوان اسب آبی آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو