درد پستانها بعد از پریود، علل ایجاد و درمان

منبع: نی نی بان

193

1398/10/29

11:06


با وجود این که معمولا قبل از دوره قاعدگی یا در طول دوره، درد خفیف در پستان ها وجود دارد، اما بعضی از زنان پس از پایان دوره خونریزی نیز درد پستان دارند. درد پستان بعد از قاعدگی اغلب ناشی از تغییرات هورمونی در چرخه قاعدگی است. با این وجود، حساسیت پستان پس از دوره قاعدگی می تواند منجر به التهاب و یا حتی درد قفسه سینه شود. در این شرایط احساس سوزش شدید در سینه وجود دارد.
بسیاری از زنانی که درد پستان بعد از قاعدگی را تجربه می کنند، علائم دیگری نیز دارند. بسیاری از آنها نوک سینه هایشان دردناک است، سینه هایشان بزرگتر شده یا حتی بثورات در سینه  دارند. درد خفیف پستان ۲ هفته پس از گذشت دوره قاعدگی می تواند نشان دهنده تخمک گذاری باشد. همچنین یکی از علائم بارداری پس از دوره قاعدگی حساسیت پستان است.
در این مطلب در مورد علل و روش های طبیعی درد پستان بعد از قاعدگی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه شوید.
درد پستان بعد از قاعدگی، می تواند علت هایی مانند تخمک گذاری، عدم تعادل هورمونی، تغییرات فیبروکیستیک پستان و مصرف قرص های پیشگیری داشته باشد.
 
علائم درد پستان بعد از قاعدگی
درد پستان به نام ماستالژی شناخته شده و می تواند در هر نقطه ای در طی دوره قاعدگی رخ دهد. در این زمان معمولا سینه های متورم می شود. این نشانه یکی از علائم سندرم قبل از قاعدگی است. اما بسیاری از زنان این درد را حتی بعد از پایان دوره خونریزی نیز احساس می کنند.
پزشکان کلینیک مایو می گویند که درد خفیف در پستان ممکن است در طول چرخه قاعدگی ادامه یابد و بر روی هر دو سینه تاثیر بگذارد. درد پستان معمولا به ۲ دسته تقسیم می شود: درد سیکلی یا غیر سیکلی.
درد سیکلی پستان
دکتر ماری هاردینگ در Patient.info می گوید که درد پستان سیکلی می تواند برخی از علائم زیر را ایجاد کند:
- حساسیت به لمس پستان که قبل از دوره شروع می شود و ممکن است بعد از دوره پایان یابد
- احساس سنگینی در پستان ها
- احساس ناهمواری در سینه قبل از شروع دوره
- درد در هر دو سینه که معمولا حدود ۲ هفته پس از دوره شروع می شود و به تدریج بدتر می شود
درد غیر سیکلی پستان
هنگامی که سینه ها بعد از دوره درد دارند، ممکن است دلیل آن ربطی به چرخه قاعدگی نداشته باشد. بعضی از علائم درد غیر سیکلی پستان عبارتند از:
- دردی که معمولا فقط یک پستان را تحت تاثیر قرار می دهد و احساس سوزش یا تنگی ایجاد می کند
- درد سینه که به صورت دوره ای می آید و می رود یا ثابت است
- حساسیت به لمس پستان که در طول دوره قاعدگی تغییر نمی کند
 

درد پستانها بعد از پریود، علل ایجاد و درمان

 
علل درد پستان بعد از قاعدگی
اگر بعد از دوره قاعدگی نیز درد پستان دارید می توانید علت آن را در ادامه بیابید.
عدم تعادل هورمونی
عدم تعادل هورمونی معمولا باعث می شود که یک یا دو هفته پس از دوره نیز پستان ها درد داشته باشند.
به گفته دکتر مهرا گلشن از دانشکده پزشکی هاروارد، یکی از دلایل درد سینه ها، نوسانات هورمونی است. برای اکثر زنان، این عارضه باعث درد ملایم در هر دو سینه می شود و به ربع بیرونی و بالایی سینه سرایت می کند.
برخی نشانه های دیگر اختلالات هورمونی عبارتند از:
- اختلال خواب
- شیوع آکنه
- مشکل در کاهش وزن
- افزایش اضطراب و افسردگی
- ناراحتی گوارشی و گرفتگی شکمی
چرخه قاعدگی با تعادل ظریفی که بین هورمون های پروژسترون و استروژن وجود دارد تنظیم می شود. وجود مقدار بیش از حد و کمبود هر یک از این هورمون ها می تواند چرخه قاعدگی  را مختل کند.
درد پستان ناشی از تخمک گذاری
بسته به چرخه قاعدگی ممکن است در طول یک الی دو هفته پس از اتمام قاعدگی، یعنی در زمان تخمک گذاری، درد سینه داشته باشد. درد پستان پس از تخمک گذاری در میان بسیاری از زنان رایج است و اغلب در هر دو سینه باعث درد خفیف می شود. این درد ممکن است تا بعد از تخمک گذاری ادامه یابد.
محققان Johns Hopkins Medicine گزارش دادند که درد سینه مرتبط با هورمون ممکن است در دوران تخمک گذاری شروع شود. برای برخی از زنان، این به این معنی است که درد سینه ممکن است یک هفته پس از اتمام قاعدگی شروع شود. با این حال، برای اغلب زنان، تخمک گذاری حدود ۱۴ روز پس از آخرین دوره اتفاق می افتد و ممکن است همراه با سوزش خفیف و شدید سینه باشد.
نشانه های دیگر تخمک گذاری شامل موارد زیر هستند:
- ترشح رحم که شبیه به سفیده تخم مرغ است
- درد شکم در حدود یک یا دو هفته قبل از شروع دوره بعدی
- یادداشت برداری و نگهداری سابقه تاریخی نشانه های چرخه قاعدگی می تواند به تعیین اینکه آیا درد سینه به چرخه قاعدگی و تخمک گذاری مربوط است یا خیر، کمک کند.
مصرف قرص های پیشگیری از بارداری
انواع خاصی از قرص های ضد بارداری هورمونی می تواند بعد از دوره قاعدگی سبب افزایش حساسیت به پستان شوند.
طبق گزارش American Family Physician، زنانی که از قرص های پیشگیری از بارداری استفاده می کنند، در معرض خطر ابتلا به دردهای شدید قاعدگی قرار دارند. البته در بعضی موارد، استفاده از قرص های ضد بارداری خوراکی به مرور زمان می تواند به درمان درد سینه ها کمک کند.
تغییرات فیبروکیستیک پستان
دلیل دیگر درد پستان بعد از قاعدگی شرایطی به نام تغییرات فیبروکیستیک پستان است. شایعترین علائم شایع سندرم فیبروزیسیتیک عبارتند از:
- ناهموار شدن سینه ها
- افزایش حساسیت و درد پستان
دکتر ملیسا کنراد استپپلر می گوید که تغییرات فیبروزیستیک پستان ممکن است سبب درد مبهم و سوزش در سینه ها شود. سینه ها ممکن است حساسیت به لمس داشته باشند و  نوک آن ها نیز درد و خارش داشته باشد. بسته به طول دوره چرخه، حدود یک هفته پس از پایان دوره قاعدگی این درد ایجاد می شود. با این حال، طبیعی است که درد فیبروکیستیک به محض پایان دوره ناپدید شود.
در پایان این مقاله، می توانید برخی از درمان های خانگی مفید برای کاهش درد پستان ناشی از تغییرات فیبروکیستیک را فرا بگیرید.
عدم تعادل در اسید های چرب
یکی دیگر از دلایل درد پستان بعد از قاعدگی که به طور غیر مستقیم با دوره قاعدگی مرتبط نیست، عدم تعادل اسید های چرب در بدن است. اسید های چرب که در سلول های بدن تولید می شوند، می توانند میزان حساسیت بافت پستان را تحت تاثیر قرار دهند. این عدم تعادل باعث می شود که سینه حساسیت بیشتری نسبت به هورمون هایی که در طول چرخه نوسان دارند، پیدا کنند.
دکتر تاد توصیه می کند که برای جلوگیری از این عدم تعادل تعداد کربوهیدرات های پیچیده و فیبر را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. همچنین باید مصرف غذاهای چرب را کاهش دهید. این غذاها می توانند به عدم تعادل اسیدهای چرب در بدن کمک کنند.
ورم پستان
عفونت بافت پستان می تواند باعث درد شدید و همچنین تورم پستان و تب شود. ورم پستان معمولا در زنان شیرده ایجاد می شود. پزشکان کلینیک مایو می گویند که این نوع درد غیر سیکلی سینه معمولا در ۱۲ هفته اول شیردهی مادران را تحت تاثیر قرار می دهد. یک یا هر دو سینه ممکن است قرمز شوند و حساسیت به لمس داشته باشند. مادران شیرده ممکن است درد نوک پستان داشته باشند و این قسمت پستانشان کمی ترک خورده باشد.
برای درمان ورم پستان معمولا پزشکان آنتی بیوتیک تجویز می کنند.
یائسگی
برای زنانی که در سن یائسگی هستند، درد پستان بعد از قاعدگی طبیعی است. در ماه های قبل از یائسگی، دوره های قاعدگی درد نامنظم ایجاد کرده و حساسیت به لمس پستان ها را بیشتر می کند.
به گفته محققان Centre for Menstrual Cycle and Ovulation Research، زنان در مرحله قبل از یائسگی می توانند درد سینه و حساسیت شدیدی را تجربه کنند. سایر علائم مربوط به این دوره عبارتند از:
- افزایش تعریق شبانه و سردرد
- لکه بینی های نامنظم بین دوره ای
- شدیدتر شدن خونریزی قاعدگی
- گرگرفتگی
- اختلالات خواب
مکمل های طبیعی زیادی برای کنترل علائم یائسگی وجود دارد که می توانند به کاهش ناراحتی هایی که ممکن است در بدن احساس شوند کمک کنند.
وارد آمدن آسیب به سینه
آسیب ها نیز می توانند موجب درد سینه شوند، اما این درد ربطی به دوره قاعدگی ندارد.
پزشکان National Health Service گزارش می دهند که آسیب های عضلانی یا رباطی وارده به شانه، گردن یا پشت می تواند درد را به سمت راست یا چپ بکشاند. این نوع درد معمولا با استراحت زیاد و استفاده از داروهای طبیعی که برای کاهش درد عضلانی طراحی شده اند، کم می شود.
زونا
یکی دیگر از دلایل درد پستان بعد از قاعدگی زونا است. زونا ناشی از ویروس هرپس زوستر است و در نتیجه آن بثورات دردناکی در یک طرف نیم تنه فوقانی یا زیر سینه ایجاد می شود. پزشکان دانشکده پزشکی هاروارد گزارش می دهند که درد سینه غیر سیکلی ممکن است به وسیله زونا ایجاد شود. در این حالت قبل از ظهور بثورات، خارش و سوزش ایجاد می شود.
با استفاده از عسل مانوکا می توانید از درد ناشی از زونا خلاص شوید. روغن اسطوخودوس یا روغن گل میخک را به عنوان برخی از اسانس های موثر برای درمان زونا امتحان کنید.
عفونت غضروفی و دنده
التهاب جناغ سینه یک بیماری به نام عفونت غضروفی و دنده است که می تواند در قفسه سینه درد ایجاد کند.
پزشکان دانشکده پزشکی هاروارد می گویند که عفونت غضروفی و دنده می تواند حس سوزش در پستان ایجاد کند. این درد اغلب با درد ناشی از حمله قلبی اشتباه گرفته می شود. در حالی که هرگز نباید درد قفسه سینه یا فشار شدید در سینه را نادیده بگیرید، اما عفونت غضروفی و دنده معمولا بدون عوارض جدی به وجود می آید.
اثر جانبی داروها
درد پستان بعد از قاعدگی می تواند عارضه جانبی بعضی از داروها باشد. به گفته دکتر Colin Tidy در Patient.info، برخی از داروها می توانند علائم درد سینه سیکلی را تشدید کنند. بعضی از این داروها عبارتند از:
- داروهای درمان فشار خون بالا
- داروهای جایگزینی هورمون
- داروهای ضد افسردگی
اگر فکر می کنید که دارو دلیل ایجاد درد پستان بعد از قاعدگی در شما است، باید با پزشک خود صحبت کنید.
 

درد پستانها بعد از پریود، علل ایجاد و درمان

 
آیا درد پستان بعد از قاعدگی علائم سرطان پستان است؟
بسیاری از زنان نگران این موضوع هستند که آیا این درد ممکن است به سرطان سینه مربوط باشد؟ بعید است که این درد سینه نشانه سرطان باشد. پزشکان دانشکده پزشکی هاروارد می گویند که اغلب دردهای خفیف سینه به سرطان سینه ارتباطی ندارند.
اغلب اوقات، وجود توده در پستان، نشانه ای از بیماری فیبروکیستیک پستان است. محققان انجمن سرطان آمریکا می گویند که برخی از نشانه های سرطان پستان شامل موارد زیر هستند:
- قرمزی و درد در سینه
- فرو رفتن نوک پستان
- ترشح غیر معمولی از نوک پستان
درد پستان بعد از یک هفته پس از اتمام دوره قاعدگی
دلیل درد پستان بعد از یک هفته پس از پریود اغلب ناشی از تخمک گذاری است. طبق گفته متخصصان American Pregnancy Association، بعضی از زنان که دوره های کوتاه قاعدگی دارند (حدود ۲۱ روز)، ممکن است یک هفته بعد از دوره قاعدگی تخمک گذاری کنند. این اتفاق می تواند همراه با حساسیت پستان، افزایش ترشحات رحم، گرفتگی شکم و لکه بینی خفیف باشد.
درد پستان بعد از دو هفته پس از اتمام دوره قاعدگی
دلایل زیادی برای درد پستان بعد از ۲ هفته پس از اتمام قاعدگی وجود دارد. برای بسیاری از زنان، تخمک گذاری در این زمان اتفاق می افتد و سینه ها شروع به بزرگ شدن کرده و حساسیت و درد دارند. برای بعضی از زنان، درد سینه مربوط به تخمک گذاری تا دوره ی بعدی ادامه می یابد.
یکی دیگر از دلایل درد پستان پس از  حدود ۱۴ روز بعد از قاعدگی، حاملگی است.
 
آیا درد پستان بعد از قاعدگی می تواند نشانه بارداری باشد؟
گاهی درد پستان بعد از قاعدگی می تواند نشانه بارداری باشد. زیرا در زمان حاملگی هورمون های بدن شروع به نوسان می کنند. طبق گزارش محققان American Pregnancy Association، یکی از رایج ترین نشانه های اولیه بارداری، تورم یا درد ملایم پستان ها است. تغییر در سینه ها ممکن است بلافاصله پس از لانه گزینی اتفاق بیافتد و گاهی اوقات ممکن است با علائم پیش از قاعدگی اشتباه گرفته شود.
نشانه های دیگر که می توانند باردار را تایید کنند عبارتند از:
- لکه بینی خفیف
- گرفتگی عضلات
- افزایش ترشح واژن که در دوران بارداری ادامه دارد
- تکرر ادرار
 
روش های درمان درد پستان بعد از قاعدگی
کمپرس گرم و سرد
یک راه ساده برای از بین بردن درد پستان بعد از قاعدگی استفاده از کمپرس گرم و سرد است. پزشکان کلینیک مایو می گویند که استفاده از کمپرس سرد و یا پد گرم روی سینه ها می تواند به کاهش ناراحتی کمک کند.
چگونگی استفاده از کمپرس سرد برای درمان درد پستان بعد از قاعدگی
- یک کیسه ی یخ را درون حوله نازکی قرار دهید و ۱۵ دقیقه روی پستان بگذارید.
- ۳ یا ۴ بار در روز برای کمک به درمان درد پستان بعد از قاعدگی این کار را انجام دهید.
- اگر پس از دوره قاعدگی نوک سینه هایتان خارش  یا درد داشت، آن ها را ۱۰ دقیقه درون یک فنجان چای بابونه سرد بگذارید.
چگونگی استفاده از کمپرس گرم برای درمان درد پستان بعد از قاعدگی
- یک بطری را با آب گرم پر کنید.
- این بطری را ۱۵ دقیقه روی سینه بگذارید.
- ۲ تا ۳ بار در روز برای تسکین درد پستان بعد از قاعدگی این کار را تکرار کنید.
روغن گل پامچال
مصرف روغن گل پامچال یک درمان طبیعی برای کاهش درد پستان قبل یا پس از دوره قاعدگی است.
بر اساس نتایج یک مطالعه منتشر شده در مجله Medical Alternative Review، روغن این گیاه ویتامین E دارد و می تواند به کاهش درد پستان بعد از قاعدگی کمک کند. محققان دریافتند که پس از ۶ ماه استفاده از این روغن علائم درد منظم سینه در زنان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
دکتر کالین تیدی می گوید که دوز معمول استفاده از این روغن برای درد سینه سیکلی ۱۲۰ الی ۱۶۰ میلی گرم دو بار در روز است. معمولا ۴ ماه طول می کشد تا روغن گل پامچال تاثیرات خود را نشان دهد.
تغییر در رژیم غذایی
گاهی اوقات تغییر در رژیم غذایی می تواند به کاهش نشانه های درد پستان بعد از قاعدگی کمک کند. پزشکان کلینیک مایو تغییر در رژیم غذایی و استفاده از غذاهای کم چرب و دارای اسید های چرب را پیشنهاد می کنند. همچنین قطع مصرف کافئین نیز می تواند به کاهش این درد کمک کند.
استفاده از سوتین مناسب
اگر ۱ یا ۲ هفته بعد از دوره قاعدگی دچار درد شدید پستان می شوید، ممکن است علتش نوع سوتینتان باشد. بعضی از پزشکان توصیه می کنند که شب ها از سوتین استفاده نکنید.
 
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟
گرچه قاعدگی می تواند موجب درد بسیار شدید پستان در سنین مختلف شود، اما این درد به ندرت نشانه ای از یک بیماری جدی است. پزشکان کلینیک کلیولند می گویند که درد در هر دو سینه به صورت همزمان به ندرت نشانه ای از سرطان پستان است.
با این حال، در بعضی موارد، باید برای یافتن علت به پزشک مراجعه کنید. برخی از نشانه های درد پستان که باید در مورد آن ها با پزشک خود صحبت کنید عبارتند از:
- درد در یک سینه که به یک نقطه خاص متصل است.
- مشاهده توده جدید در پستان که با درد یا بدون درد است.
- تغییرات قابل مشاهده در یک یا هر دو نوک پستان
- تغییر در پوست روی سینه

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
ماستالژی به معنی درد سینه است و معمولا به دو دسته دوره‌ای (مربوط به دوران پریودی) و غیر دوره‌ای تقسیم می‌شود.
درد غیر دوره‌ای ممکن است از سینه یا از قسمتِ دیگری، مانند عضلات و مفاصل نزدیک سینه، ناشی شده و در سینه احساس شود. درد سینه از احساس ناراحتی خفیف و در برخی موارد درد شدید و ناتوان کننده متفاوت است.
بسیاری از زنان مبتلا به ماستالژی بیشتر از اینکه نگران درد باشند، نگران سرطان سینه و عواقب آن هستند.

درد پستانها بعد از پریود، علل ایجاد و درمان


علل دردِ پستان
علل دردِ سینهگاهی اوقات تشخیص علت دقیق درد سینه امکان‌پذیر نیست. برخی از عوامل موثر در ایجاد درد عبارتند از:
هورمون‌های تولید مثل: دردهای دوره‌ای سینه ارتباط زیادی با هورمون‌ها و سیکل قاعدگی دارند. اغلب دردهای دوره‌ای سینه با بارداری و یائسگی برطرف می‌شوند.
ساختار سینه: برخی از دردهای غیر دوره‌ای سینه از تغییرات ایجاد شده در مجاری یا غدد شیر ناشی می‌شوند. این تغییرات ممکن است باعث ایجاد کیست‌های سینه شوند.
آسیب به سینه، جراحی‌های سینه در گذشته یا دیگر مشکلات موضعی سینه می‌توانند باعث ایجاد درد در سینه شوند.
همچنین ممکن است درد سینه از خارجِ سینه- مثلا از دیواره قفسه سینه، عضلات، مفاصل یا قلب شروع شده و به سینه‌ها گسترش یابند.
عدم تعادل اسیدهای چرب: عدم تعادل اسیدهای چرب در سلول‌ها بر حساسیت بافتِ سینه نسبت به جریان هورمون‌ها تاثیر می‌گذارند.
مصرف برخی داروهای خاص: مصرف برخی از داروهای هورمونی خاص، همچون داروهای مخصوص درمان ناباروری، و قرص‌های پیشگیری از بارداری ممکن است باعث درد سینه شوند.
همچنین، ممکن است درد سینه در اثر هورمون درمانی با استروژن و پروژسترون ایجاد شود.‌
هورمون درمانی معمولا پس از یائسگی انجام می‌شود. همچنین ممکن است درد سینه در اثر مصرف برخی از داروهای ضد افسردگی مهار کننده‌های انتخابی باز جذب سروتونین ایجاد شود.
اندازه‌ی سینه: زنانی که سینه‌های بزرگ دارند نیز ممکن است به سینه درد غیر دوره‌ای مبتلا شوند. اگر درد سینه ناشی از بزرگی سینه باشد، گردن، شانه و کمر نیز درد خواهند گرفت.
جراحی سینه: اگر درد سینه در اثر جراحی سینه و ایجاد زخم به وجود آمده باشد، پس از بهبود زخم، درد نیز برطرف می‌شود.

درد دوره‌ای پستان
اکثر دردهای سینه به دو نوع دوره‌ای یا غیر دوره‌ای تقسیم می‌شوند. هر نوع از دردها علائم ویژه‌ای دارد.
کاملا به دوران قاعدگی مربوط است
به صورت بی حسی، درد یا سنگینی احساس می‌شود
اغلب با تورم و برجستگی سینه همراه است
معمولا در هر دو سینه، مخصوصا قسمت بالایی و بیرونی سینه‌ها ایجاد می‌شود و به زیر بغل نیز گسترش می‌یابد
در عرض دو هفته تشدید می‌شود
به پریود ختم می‌شود و پس از آغاز پریود، درد تسکین می‌یابد
اکثرا قبل از یائسگی در زنانی که در دهه بیست وسی زندگی خود هستند و همچنین زنان دهه چهارم که نزدیک به یائسگی هستند ایجاد می‌شود

درد غیر دوره‌ای پستان
ارتباطی با سیکل قاعدگی ندارد
با سوزش، سفتی و درد همراه است
مداوم یا متناوب است
معمولا در یک سینه ایجاد شده و موضعی است اما ممکن است به قسمت‌های مختلف سینه گسترش یابد
معمولا در زنانی که یائسه شده‌اند ایجاد می‌شود

چه زمانی باید برای درد پستان به پزشک مراجعه کرد
اگر موارد زیر را تجربه کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید:
درد چند هفته ادامه یابد
در قسمت مشخصی از سینه باشد
به مرور زمان تشدید شود
در فعالیت‌های روزمره اختلال ایجاد کند
هرچند احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی که مهم‌ترین نشانه‌ی موجود در آنها، درد سینه است کم می‌باشد، اما اگر پزشک توصیه کرد که بیمار مورد معاینه و ارزیابی قرار گیرد، باید دستورالعمل پزشک را دنبال کرد.

آمادگی برای ملاقات با پزشک
آمادگی برای ملاقات با پزشک برای درد سینهاگر دردی در سینه دارید که جدید است، به طور مداوم در قسمتی از سینه ایجاد می‌شود یا بر کیفیت زندگی‌تان تاثیر می‌گذارد، به پزشک مراجعه کنید.

چه کار می‌توانید انجام دهید؟
در اولین ارزیابی برای درد سینه، سوابق پزشکی بیمار بررسی می‌شوند. پزشک در مورد محل درد، رابطه آن با سیکل قاعدگی و دیگر موارد موجود که ممکن است در تشخیص علت درد سینه تاثیر داشته باشند سوالاتی از بیمار می‌پرسد.
تمام علائم موجود، حتی علائمی که ارتباطی با درد سینه ندارند، را یادداشت کنید.
میزان درد خود را از ۱ تا ۱۰ مشخص کنید، به طوری که ۱ نشان دهنده‌ی عدم وجود درد و ۱۰ نشان دهنده‌ی شدیدترین دردِ قابل تصور باشد.
اطلاعات شخصی مهم، از جمله تنش‌های اصلی یا تغییرات اخیر زندگی‌تان را یادداشت کنید.
لیستی از تمام داروهای مصرفی، ویتامین‌ها، و مکمل‌هایی که به طور منظم مصرف می‌کنید، تهیه کنید.
سوالاتی که می‌خواهید از پزشک بپرسید را از مهم‌ترین تا کم اهمیت‌ترین، یادداشت کنید. سوالات اصلی که برای درد سینه باید از پزشک بپرسید عبارتند از:
محتمل‌ترین علت ایجاد علائم در من چیست؟
چه آزمایشهایی باید بدهم؟
کدام روش‌های درمانی را برای من توصیه می‌کنید؟
آیا درمانی خانگی وجود دارد که بتوانم انجام دهم؟
از پزشک چه انتظاراتی باید داشت؟
ممکن است پزشک سوالاتی از شما بپرسد، از جمله:
در کدام قسمتِ سینه احساس درد دارید؟
چه مدت است که درد سینه را تجربه می‌کنید؟
شدت درد از ۱ تا ۱۰، چقدر است؟
در یک سینه درد دارید یا در هر دو سینه؟
آیا درد با الگوی مشخصی شروع می‌شود؟
آیا تا به حال ماموگرافی انجام داده‌اید؟ آخرین زمانی که ماموگرافی انجام دادید، چه زمانی بوده است؟
آیا علائم دیگری همچون وجود برآمدگی در سینه، ضخیم شدن بافت سینه، یا ترشح از نوک سینه دارید؟
آیا متوجه تغییرات پوستی همچون قرمزی یا راش‌های پوستی شده‌اید؟
آیا اخیرا بچه‌دار شده‌اید؟ یا سقط جنین یا بارداری ناموفق داشته‌اید؟
درد سینه چه تاثیری بر کیفیت زندگی شما، از جمله خواب، روابط جنسی یا کار، داشته است؟
آیا دردتان باعث ایجاد اختلال در فعالیت‌های روزانه‌تان شده است؟
آیا اخیرا فعالیتی داشته یا آسیبی به قفسه سینه‌تان وارد شده که منجر به درد سینه شده باشد؟
همچنین پزشک با توجه به سنِ شما، سوابق پزشکی خانوادگی و سابقه وجود زخم‌های پیش سرطانی در گذشته احتمال وجود سرطان سینه در شما را ارزیابی خواهد کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو