در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده، مواد ۱۱، ۱۲ و ۱۳ این لایحه به تصویب رسید.

نمایندگان با تصویب ماده ۱۱ این لایحه، مقرر کردند مالیات و عوارض پرداختی بابت خرید کالاها در داخل ایران که ظرف دو ماه از تاریخ خرید همراه مسافران اعم از ایرانی و خارجی از کشور خارج می شود و نیز مالیات و عوارض پرداختی گردشگران خارجی بابت بلیت پرواز خارجی خریداری شده از شرکت های هواپیمایی ایرانی، هنگام خروج از کشور با ارائه صورتحساب الکترونیکی و یا اسناد و مدارک، توسط سازمان، از محل وصولی های جاری مسترد می گردد.

آئین نامه اجرایی این ماده ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط سازمان تهیه می شود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد.

در ماده ۱۲ نیز مقرر شد عرضه کنندگان کالا و خدمات که به موجب این قانون و سایر قوانین از مالیات و عوارض معاف می باشند و همچنین فعالان اقتصادی مستقر در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی که حجم معاملات سالانه آنها از مبلغی که به پیشنهاد سازمان امور مالیات به تأیید وزیر اقتصاد می رسد، بیشتر باشد، مکلف به عضویت و ثبت نام معاملات در سامانه مودیان هستند.

این حکم شامل کلیه مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری، صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی می شود.

متخلفان از حکم این ماده، علاوه بر جریمه موضوع بند (ب) ماده ۲۲ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مشمول جریمه ای معادل ۹ درصد ارزش معاملات ثبت نشده در سامانه مذکور می شوند.

آئین نامه اجرایی این ماده در خصوص مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی ظرف مدت ۳ ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد سازمان و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی تهیه می شود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی میرسد.

نمایندگان همچنین با تصویب ماده ۱۳ مقرر کردند پس از راه اندازی سامانه مودیان، همه مشمولان این قانون موظفند به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی مقرر و اعلام می کند در سامانه مذکور ثبت نام کرده و معاملات خود را در آن ثبت نمایند.

ثبت معاملات در سامانه مودیان به منزله ثبت در دفاتر قانونی است. تا آن زمان، ترتیبات ثبت نام، نحوه ارائه اظهارنامه مالیاتی و رسیدگی به آنها حسب مقررات مالیات بر ارزش افزوده است.

در سایر موارد مفاد این قانون جاری است. ثبت معاملات و اطلاعات نیروهای مسلح و وزارت دفاع در خصوص اقلام محرمانه در سامانه مودیان، مطابق دستورالعملی می باشد که توسط وزارت امور اقتصاد و وزارت دفاع با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح تهیه و ابلاغ می شود.