بررسی مهم ترین خواص جو دو سر بر روی سلامتی

منبع: آسان طب

151

1398/2/28

23:24


جو دو سر یکی از مهم ترین اعضای خانواده گندمیان می باشد که از سالیان پیش به عنوان غذای دام و طیور استفاده می شده است. این گیاه یک ساله دارای گل های ریز و نامشخصی است که خاصیت خوراکی دارند. با توجه به خواص جو دو سر امروزه از این دانه مقوی در سریال های صبحانه استفاده می شود. مهم ترین کشور تولید کننده جو دو سر آمریکا می باشد. تحقیقات نشان می دهد که بیش از یک پنجم خانواده های آمریکایی از این خوراکی در وعده صبحانه خود استفاده می کنند. با این که انسان این گیاه را از دوران برنز می شناسد، اما به تازگی شروع به خوردن آن کرده است.

خواص جو دو سر

تقویت سلامت قلب

مصرف جو دو سر و محصولاتی که از آن به دست آمده اند کمک می کند تا از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری شود. AHA (انجمن قلب آمریکا) استفاده از جو دو سر را به شدت توصیه می کند. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط گروه آموزشی سلامتی استیون بارک، در دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی، جو دو سر می تواند بر روی سطح کلسترول بدن تاثیر بگذارد. افرادی که از خواص جو دو سر استفاده می کنند، دارای سطح پایین تری از کلسترول بد بدن یا LDL می باشند. همین موضوع می تواند باعث تضمین سلامت قلب شود.

کنترل دیابت

یک مطالعه در مورد بیماران دیابتی در دانشگاه هیدلبرگ آلمان نشان داد مصرف جو دو سر به میزان قابل توجهی میزان قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش داده است. سطح قند خون به تدریج کاهش می یابد، زیرا رژیم غذایی با فیبر بالا و کربوهیدرات های پیچیده، زمان بیشتری برای هضم از کربوهیدرات های ساده نیاز دارد. همین موضوع به حفظ سطح قند خون مطلوب کمک می کند. اگر شما هم در خانه بیمار دیابتی دارید، بهتر است او را با خواص جو دو سر آشنا کنید.

درمان یبوست

یکی از مهم ترین بیماری هایی که می توان با استفاده از خواص جو دو سر درمان کرد، یبوست است. یبوست یکی از رایج ترین بیماری های گوارشی می باشد که در آن بیمار به دلیل خشک شدن دستگاه گوارشی، در دفع مدفوع با مشکل رو به رو می شود. جو دو سر منبع خوبی از فیبر رژیمی است. همین موضوع باعث می شود تا این ماده با تحریک فرایند گوارشی و هموار کردن مواد غذایی از طریق روده، به درمان یبوست کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که از هر 5 نفر، یک نفر در طول سال به یبوست مبتلا می شود.

کاهش وزن

جو دو سر به شدت برای کسانی که قصد دارند بدون استفاده از رژیم های سخت وزن خود را کم کنند، توصیه می شود. جو دو سر حاوی مقادیر زیادی فیبر غذایی، مواد مغذی، کالری کم و مقدار کمی چربی است که باعث می شود بهترین مواد غذایی برای کاهش وزن باشد. اگر به عنوان مثال شما 100 گرم فیبر برای صبحانه بخورید، تا پایان روز احساس گرسنگی نخواهید کرد. همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، فیبر معمولا از جمله مواد دیر هضم محسوب می شود و به همین دلیل می تواند نقش پر رنگی در رژیم های کاهش وزن داشته باشد.

خواص جو دو سر

درمان فشار خون بالا

 جو دو سر بدون عصاره به عنوان یکی از مواد غذایی مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا تجویز شده است. معمولا موادی که دارای فیبر هستند در این زمینه، نقش بسزایی دارند. فشار حون بالا می تواند بسیار خطرناک باشد و بیماری های مزمنی مانند حمله قبلی، سکته مغزی،  بیماری کلیه و مشکلات بینایی را بوجود آورد. معمولا افرادی که اضافه وزن دارند یا اینکه سیگاری هستند، خطر بیشتری تهدیدشان می کند. مصرف منظم جو دو سر می تواند یک راه موثر برای ییشگیری از فشار خون بالا باشد.

خواص ضد سرطانی

تحقیقات نشان می دهد مصرف مواد غذایی با فیبر بالا برای پیشگیری و مبارزه با سرطان کولورکتال مناسب است. این مطالعه همچنین نشان می دهد که التهاب نقش مهمی در پیشرفت سرطان دارد. جو دو سر به دلیل مقادیر بالای فیبر های غذایی، خواص ضد التهابی و ترکیبات آنتی اکسیدانی، یکی از مهم ترین مواد ضد سرطانی محسوب می شود. آزمایشی که در سال 2015 توسط محققان ژاپنی انجام شد، نشان می دهد مصرف جو دو سر می تواند از رشد تومور ها جلوگیری کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو