نجاتی: فیلم‌های کوتاه تهیه‌کنندگان نام‌آشنا ندارند / امیدوارم رسانه‌ها به پوشش اخبار فیلم‌های این بخش در جشنواره فجر توجه کنند

65

1398/10/29

15:31


کارگردان فیلم کوتاه "دابر" ابراز امیدواری کرد پوشش رسانه‌ای اخبار فیلم‌های کوتاه و مستند در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر منصفانه باشد.

نجاتی: فیلم‌های کوتاه تهیه‌کنندگان نام‌آشنا ندارند / امیدوارم رسانه‌ها به پوشش اخبار فیلم‌های این بخش در جشنواره فجر توجه کنند

سرویس سینمایی هنرآنلاین: سعید نجاتی مدرس سینما و فیلمساز جوان کشورمان با فیلم کوتاه "دابُر" در سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت و جایزه ویژه هیئت داوران را از آن خود کرد.

این فیلم با موضوعی جسورانه به مسئله بلوغ در دختران می‌پردازد و مجید پتکی، مهری سادات آل‌آقا و فرن حسنی نیا در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. "دابر" حالا قرار است در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با 9 فیلم دیگر به رقابت بپردازد و شانس خود را برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه این دوره از جشنواره به بوته آزمایش بگذارد.

نجاتی کارگردان "دابر" درباره ایده ساخت آن در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین بیان کرد: موضوع این فیلم درباره چگونگی برخورد والدین با بلوغ فرزندشان است. این موضوع را از این نظر کار کردم چون درباره آن در ایران و برعکس تصور عمومی، در دیگر کشورهای دنیا نیز تابویی وجود دارد. قصدم این نبود جامعه ایرانی را خوشایند کشورهای دیگر نشان دهم، اما می‌دانیم نیمی از جمعیت جهان را زنان تشکیل می‌دهند که درگیر این موضوع هستند.

او درباره تأثیر حضور فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر و دیده شدن آن گفت: من نیز مانند همه دوستانم در عرصه فیلم کوتاه دلم می‌خواهد جایگاه فیلم کوتاه در جشنواره حفظ شود و مانند دوران گذشته آثار فیلمسازان جوان دیده شود و دامنه‌ فیلم‌هایی که به جشنواره فیلم فجر معرفی می‌شوند بیشتر باشد. در سال‌های گذشته فیلم‌های کوتاه نیز مانند سایر آثار سینمایی به دبیرخانه ارسال می‌شدند و هیئت انتخاب از میان آثار ارسال‌شده برگزیدگانش را انتخاب و به جشنواره معرفی می‌کردند، اما این روند برای دوره‌ای به دلیل اشتباه برخی از مدیران ادامه نیافت و باعث شد فیلم کوتاه از جشنواره فیلم فجر حذف شود که خوشبختانه با کار صنفی بچه‌ها و همراهی مدیران، فیلم کوتاه دوباره به جشنواره فیلم فجر بازگشت. فیلم کوتاه بخش مهمی از سینمای ایران است و مدیران فرهنگی نیز به‌خوبی به این امر آگاه هستند. پس از این بازگشت ابتدا فقط کاندیدای بهترین فیلم در جشنواره مستقل فیلم کوتاه و جشنواره فیلم کوتاه تهران با شرط داشتن 15 دقیقه در جشنواره پذیرفته شد، اما امسال خوشبختانه شرایط فرق کرده و تعداد کاندیداها بیشتر شده است و درنهایت از میان آن‌ها 10 فیلم به بخش مسابقه راه یافتند.

این مدرس سینما در ادامه درباره رقابت میان این 10 اثر، اظهار کرد: رقابت، رقابت است. من در جشنواره ازمیر ترکیه داور بودم و با وجود فیلم‌های زیادی که در جشنواره به نمایش درآمد، تنها 10 فیلم در بخش رقابتی حضور داشت. در جشنواره داکا بنگلادش نیز تنها هفت فیلم با هم به رقابت پرداختند. ایده‌آل من برای حضور فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر بازگشت به ادوار گذشته است، اما از آنجا که این کار و این انتخاب سخت است، امیدوارم دوستان در جشنواره فیلم فجر حداقل در سال‌های آینده دست را بازتر بگیرند و تعداد فیلم‌های معرفی‌شده در این جشنواره به نسبت بیشتر باشد و فقط به فیلم‌های برگزیده جشنواره تهران و جشنواره مستقل فیلم کوتاه اکتفا نشود. با تمام این حرف‌ها اما، جای فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر خالی بود و این بازگشت بسیار خوشحال‌کننده است.

نجاتی در ادامه به همراهی رسانه‌ها و حمایت از فیلم کوتاه اشاره کرد و افزود: فستیوال فیلم فجر نیز مانند جشنواره‌های کن، برلین و غیره همراه با حضور پررنگ رسانه‌ها برگزار می‌شود و در تمام جشنواره‌ها نیز وقتی سلبریتی‌ها به کاخ جشنواره می‌آیند رسانه‌ها اخبار این حضور را پررنگ‌تر پوشش می‌دهند. امیدوارم رسانه‌ها در این فستیوال در کنار تمام آثار حاضر، بچه‌های فیلم کوتاه و مستند را نیز فراموش نکنند و پوشش اخبار در این حوزه منصفانه باشد. بسیاری از فیلم‌های کوتاه ما در جشنواره‌های داخلی و خارجی خوش درخشیده‌اند و بسیار حرفه‌ای کار کرده‌اند. یادمان نرود که این جوانان همان افرادی هستند که در سال‌های آینده نقش پررنگی در سینمای ایران ایفا می‌کنند. اگر فیلم کوتاه و مستند بخشی از سینمای کشور باشد، اهمیت جشنواره فیلم فجر برای بچه‌های فیلم کوتاه بسیار بیشتر می‌شود. امیدوارم رسانه‌ها ما را طفیلی فجر ندانند و از پوشش اخبار این بخش نیز غافل نمانند.

وی همچنین بیان کرد: این فیلم‌ها در جشنواره فیلم مستقل و جشنواره فیلم کوتاه تهران رتبه آورده‌اند و حالا با حضور در جشنواره فیلم فجر اتفاق ویژه‌تری برایشان رقم می‌خورد. این دیده شدن بدون خبررسانی نیست. طی این مدت با پوشش رسانه‌ای رسانه‌ها کنجکاوی مردم نیز برانگیخته شده و جذب مخاطب برای فیلم کوتاه بسیار بیش از گذشته خواهد بود. از همین رو بسیاری از فیلمسازان دوست دارند در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشند، چرا که مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور است و امیدوارم این جشنواره خیر و برکت برای بچه‌های فیلم کوتاه به همراه داشته باشد، چرا که آن‌ها با حضور در این جشنواره موفقیت‌هایشان را تکمیل می‌کنند.

کارگردان "دابر" درباره حضور جهانی این فیلم نیز توضیح داد: با پخش‌کننده اروپایی صحبت‌هایی داشتم و برنامه‌ای به ما ارائه کرد که منتظر هستیم تا جواب آن بیاید و ببینیم در جشنواره‌های گروه الف حضور داریم یا نه؛ اگر این اتفاق افتاد که چه‌بهتر اگرنه رقابت را بازتر می‌کنیم و در جشنواره‌های گروه ب نیز حضور خواهیم داشت تا فیلم نسوزد. به هر حال پخش فیلم کوتاه همانند فیلمسازی اهمیت دارد و پخش و پروداکشن آن نیز برای بچه‌های فیلمساز بسیار مهم است. فیلمسازی در عرصه فیلم کوتاه مانند بزرگ کردن یک کودک است، امیدوارم در جشنواره فجر فیلم‌ها خوب معرفی شوند و نیاز به تلاش ما برای معرفی مجدد نباشد. سازندگان فیلم کوتاه فیلمسازانی با تهیه‌کنندگان نام‌آشنا نیستند و هرچه دارند از تلاش خودشان حاصل می‌شود.

او همچنین درباره عدم قرعه‌کشی برای فیلم‌های کوتاه و مستند نیز خاطرنشان کرد: خوشحالم که نمایش فیلم کوتاه و مستند از سئانس اول به سئانس آخر رسیده است، اما امیدوارم در سال‌های آینده همه چیز مانند فیلم‌های بلند برای فیلم‌های کوتاه و مستند نیز در نظر گرفته شود و همراه با مساوات باشد. همان‌طور که دوستان سینمای بلند حق انتخاب و قرعه‌کشی دارند برای ما نیز این اتفاق رخ دهد و ما نیز شانس خود را در قرعه امتحان کنیم و زمان‌بندی نمایش آثار از قبل انتخاب‌شده نباشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو