سونوگرافی آنومالی جنین، چه مشکلاتی را نشان می دهد؟

منبع: نی نی بان

136

1398/10/30

12:46


سونوگرافی آنومالی یک جز از غربالگری های مرحله دوم است و در اواسط بارداری انجام می شود و برای مشاهده دقیق تر جنین و رحم صورت می گیرد. کارشناس در حین سونوگرافی رشد نرمال جنین و محل قرارگیری جفت را بررسی می کند.
- آنومالی اسکن یا سونوگرافی تفصیلی در هفته های 15 تا 22 بارداری انجام پذیر است ولی بهترین هفته آن هفته 20 بارداری است.
- در هفته بیستم بارداری صورت و دست های جنین قابل مشاهده است. مشاهده جنین در سونوگرافی هیجان انگیز است و می توانید همسر یا یکی از اعضای خانواده را همراه با خود ببرید.
- هدف از انجام این سونوگرافی بررسی نرمال بودن رشد جنین است اما می توانید جنسیت جنین را نیز بفهمید. گاهی اوقات چربی اضافه در قسمت شکم باعث می شود نتوان به خوبی جنسیت را تشخیص داد یا تصاویر مناسبی تهیه نمی شود. 
نقص دیواره شکم، بیرون زدگی روده و کبد، نقص دیواره شکم، بیرون زدگی روده بزرگ، اندام از دست رفته یا کوتاه، نقص نخاع و
مشکلات اصلی کلیه، برخی از مشکلاتی هستند که در سونوگرافی آنومالی جنین می توان به آنها پی برد.
 

سونوگرافی آنومالی جنین، چه مشکلاتی را نشان می دهد؟

 
در سونوگرافی آنومالی چه چیزی می بییند؟
کارشناس تمام اندام های جنین را مشاهده و بررسی می کند. کارشناس قسمت های زیر را بررسی می کند:
1- ساختار و شکل سر جنین؛
در این مرحله مشکلات مغزی بسیار کم است اما امکان دارد وجود داشته باشد.
2- صورت جنین برای بررسی شکاف لب؛
شکاف کام در داخل دهان جنین به سختی دیده می شود.
3- ستون فقرات جنین؛
بررسی مقطعی ستون فقرات و طول آن برای اطمینان از همراستایی استخوان ها و پوشش پوست بر روی ستون فقرات پشت.
4- دیواره شکم جنین؛
برای اطمینان از پوشیده شدن تمام اندام های داخلی با استفاده از دیواره شکم. همچنین بررسی جفت، بند ناف و آب دور جنین
5- قلب جنین؛
دو دریچه بالا (زیر بغل) و دو دریچه پایین (بطن) باید دارای اندازه های برابر باشند. دریچه ها باید با هر ضربان قلب باز و بسته شوند. دکتر همچنین رگ های اصلی و شریان هایی را که خون را از قلب کودک شما حمل می کنند، بررسی خواهد کرد.
6- شکم جنین؛
گاهی جنین مقداری از آب دور خود را قورت می دهد که به صورت حباب های سیاه رنگ در شکم جنین دیده می شود.
7- کلیه های جنین؛
کارشناس دو کلیه جنین را بررسی می کند همچنین حرکت ادرار به داخل مثانه را نیز بررسی می کند. اگر مثانه جنین خالی باشد باید در طول سونوگرافی پر شود و این مسئله به راحتی قابل مشاهده است. در کلیه‎ها حتماً باید کالیسها یا لگنچه و … دیده شود و اگر کیست دیده شود مطرح کننده کلیه کیستیک است و اگر کلیه دیده نشد می‎تواند مطرح کننده آژنزی کلیه باشد .
8- دست ها، پاها و بازوهای جنین؛
کارشناس انگشتان جنین را مشاهده می کند. حتماً باید جفت دستها و حتماً باید 5 انگشت دیده شود . گاه یک یا چند انگشت به هم می‎چسبند و در تریزومی 21 شصت فرو رفته است و دست بسته و حالت مشت را دارد .فرم اندازه فمور (استخوان ران) در تشخیص دیسپلازی مهم است و کوچکتر بودن آن نشان دهنده نانیسم است و بعد باید اندازه کف پا هم گرفته شود . 
9- معده کودک شما:
کودک شما برخی از مایع آمنیوتیک را که در آن قرار دارد قورت میدهد، که در معده اش به عنوان یک حباب سیاه دیده می شود.
10- جنسیت جنین
اگر دولبیا دیده شد دختر و اگر پنیس با حلقه اسکلروتوم دیده شد جنسیت جنین پسر است. در هنگام سونو حتماً پاهای بچه باید باز باشد. اگر هنگام سونو پاهای بچه بسته باشد و بند ناف جلو بیفتد و تشخیص اشتباهی پسر داده میشود بعضی وقتها که بیضه دیلاته باشد هیدروسل را می‎رساند و در تخمدانها هم ممکن است کیست تخمدان دیده شود .
11- جفت :
ممکن است در مقابل دیواره جلویی یا در مقابل دیواره پشتی رحم یا معمولا نزدیک بالای رحم می باشد. 
اگر جفت جلوی دهانه رحم (گردن رحم) باشد جفت پایین است. اگر جفت در رحم شما پایین باشد، در سه ماهه سوم، اسکن دیگری خواهید داشت تا موقعیت آن را بررسی کنید. تا آن موقع احتمال دارد که جفت شما از گردن رحم دور شده باشد.
گاهی سه رگ خونی داخل بند ناف را می شمارند اما این کار خیلی رایج نیست. کارشناس به بررسی آب دور جنین می پردازد تا برای حرکت جنین مقدار کافی آب وجود داشته باشد.
 

سونوگرافی آنومالی جنین، چه مشکلاتی را نشان می دهد؟

 
 
در طی اسکن، پزشک بخش هایی از بدن نوزاد شما را اندازه گیری می کند تا ببینید که چقدر رشد می کند. او قسمت های زیر را در کودک شما  اندازه می گیرد:
-دور سر (HC)
-دور شکم (AC) : جهت بررسی اختلال رشد داخل رحمی (IUGR) مهم است که محیط دور شکم رشد نکرده و فقط سر رشد کرده است .
-استخوان ران یا ران (FL)
-اندازه گیری قطر سر یا BPD
-بررسی (F.O ) یا اکسی پوتو فرونتال فقط در الیگوسفالی اندازه‎گیری می‎شود .
- اندازه گیری ها باید متناسب با زمان زایمان باشد. اگر اولین باری است که سونوگرافی انجام می دهید، در این سونوگرافی پزشک زمان زایمان را تعیین می کند. اندازه گیری ها باید با توجه به آنچه در این ماه انتظار می رود باشد. اگر اختلاف بین اندازه ها بیش از دو هفته باشد ، پزشک ممکن است از شما بخواهد آزمایش های بیشتری انجام دهید.
- در این زمان جنسیت کودک شما به وضوح دیده میشود. طبیعی است که نسبت به جنس نوزادتان کنجکاو باشید، اما تعیین جنسیت جنین در هند ممنوع است. این به خاطر نرخ هشدار دهنده سقط جنین دختر است که منجر به بروز نسبی نسبت جنسی در بسیاری از ایالت ها در سراسر هند شده است.
 
چه مشکلاتی در سونوگرافی آنومالی دیده می شود؟
کارشناس لیستی از مشکلات را بررسی می کند. ممکن است این مشکلات جدی یا غیرقابل درمان باشد. اگر بیماری درمان باشد پزشک از آن مطلع می شود و در هنگام زایمان مراقبت های لازم را فراهم می کند. برخی مشکلات راحت تر در سونوگرافی دیده می شوند و برخی دیگر به راحتی دیده نمی شوند. بیشتر مشکلات و بیماری ها در لیست نادر هستند. در این جا لیست بیماری ها و احتمال مشاهده آن ها توسط کارشناس ذکر شده است:
-نبودن قسمت بالایی سر؛ 98 درصد
-شکاف لب؛ 75 درصد
-نقص دیواره شکم، بیرون زدگی روده و کبد؛ 80 درصد
-نقص دیواره شکم، بیرون زدگی روده بزرگ؛ 98 درصد
-اندام از دست رفته یا کوتاه؛ 90 درصد
-نقص نخاع؛ 90  درصد
-مشکلات اصلی کلیه؛ 84 درصد
-سوراخ در ماهیچه های جداکننده قفسه سینه و شکم؛ 60 درصد
-مایع اضافی در مغز؛ 60  درصد
- سندرم ادوارد یا سندرم پاتو؛ 95 درصد
-مشکلات قلبی اصلی؛ 50 درصد
برخی مشکلات مانند نقص قلب یا روده تا اواخر بارداری قابل مشاهده نخواهد بود. 
 
نشانه های غیر طبیعی در سونوگرافی آنومالی
بیشتر بیماری ها که به سونوگرافی مجدد نیاز دارند جدی نیستند. حدود پانزده درصد سونوگرافی ها دوباره انجام می شود. دلیل اصلی سونوگرافی دوباره این است که کارشناس نتوانسته است تمام چیزهای مورد نیاز را مشاهده کند. شاید جنین در موقعیتی مناسب دراز نکشیده باشد یا وزن شما زیاد باشد. در این حالت باید سونوگرافی دوباره در هفته بیست و سوم بارداری انجام شود. اگر کارشناس مشکلی مشاهده کند به شما اطلاع می دهد. در این حالت به ملاقات پزشک بروید.
- اگر جنین مشکل قلبی داشته باشد پزشک سونوگرافی داپلر انجام می دهد. این سونوگرافی اطلاعات جزئی تر در خصوص قلب جنین در اختیار پزشک قرار می دهد.
- اگر در سونوگرافی شما مشکلی جدی وجود داشته باشد باید تمام گزینه های پیش رو را بررسی کنید. مشکلات جدی بسیار نادر است ولی خانواده ها معمولا به فکر و مطالعه برای تصمیم گیری نیاز دارند. سایر مشکلات با انجام جراحی پس از زایمان یا در رحم قابل حل است. 
اگر جواب سونوگرافی آنومالی مشکل دار بود و یا پزشک به مواردی مشکوک شد ناهنجاری های کروموزومی با یکی از آزمایش های تشخیصی قابل تشخیص خواهد بود:
1- CVS (نمونه برداری از پرز جفتی):
این آزمایش در سه ماهه اول در حدود هفته دهم تا سیزدهم بارداری انجام می شود. قطعه کوچکی از جفت گرفته میشود و برای ناهنجاری های کروموزومی مورد مطالعه قرار می گیرد
2- ان آی پی تی (آزمایش غیر تهاجمی قبل از تولد):
نمونه ای از خون مادر برای بررسی دی ان ای گرفته میشود
3- آمنیوسنتز:
مقدار کمی مایع از اطراف نوزاد گرفته شده و برای ناهنجاری های کروموزومی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد
تفسیر جواب سونوگرافی آنومالی:
در صورت وجود بیش از یک مورد از مارکرهای خفیف ذیل، شما باید به پزشک معالج ارجاع داده شوید:
-هایپوپلازی یا کوچک بودن استخوان بینی
-رودة اکوژنیک (وجود یا توده با اکوژنیسیته بالا در ناحیه روده)
- افزایش ضخامت چین پشت گردن جنین
- اتساع لگنچة کلیوی
-سیستیک هایگروما
- کلینو ‌داکتیلی(خم‌شدگی انگشت کوچک دست به سمت انگشت چهارم)
-آترزی دئودنوم (فقدان قسمت ابتدایی روده کوچک)
- هیدرونفروز (تجمع مایع در کلیه ها)
-کوتاهی استخوان ران
-هیپوپلازی و یا فقدان بند وسط انگشت پنجم
-وجود فاصلة غیر طبیعی بین انگشت بزرگ و انگشت دوم
-موج غیر طبیعی در داکتوس ونوسوس 
-و یا هر گونه اختلال ساختاری یا رشدی در جنین.
 
مامان و باباها به یاد داشته باشید
-  که بسیاری از نوزادان عادی نیز دارای نشانه های غیر طبیعی هستند. با این حال، کشف مارکرها در یک اسکن می تواند باعث ایجاد اضطراب در والدین شود.
- حدود 15 درصد از اسکن ها باید به یک دلیل یا دیگری تکرار شود. اما این به این معنی نیست که کودک شما مشکل دارد.
- سعی کنید در چنین مواردی نترسید. با دکتر خود صحبت کنید.
- اگر مشکلی است، بهتر است  با یک متخصص مشورت کنید. پزشک شما را به متخصص راهنمایی می کند که می تواند به بهترین وجه به وضعیت شما کمک کند.
- اگر چه مشکلات جدی نادر هستند، برخی از خانواده ها با تصمیم گیری سخت تر از همه مواجه می شوند که بارداری را ادامه بدهند یا نه.
- مشکلات دیگر ممکن است به این معنا باشد که نوزاد پس از زایمان یا در رحم، نیاز به عمل جراحی یا درمان دارد.
 

سونوگرافی آنومالی جنین، چه مشکلاتی را نشان می دهد؟

 
سوالات رایج شما درباره سونوگرافی آنومالی
1- آیا نیاز است سونوگرافی آنومالی انجام دهم؟
در ابتدای بارداری پزشک اطلاعاتی در خصوص سونوگرافی های و دلیل انجام آن ها به شما می دهد. بنابراین زمان کافی دارید تا در خصوص انجام آن ها تصمیم بگیرید.
2- چه چیزی در سونوگرافی آنومالی دیده می شود؟
بیشتر بیمارستان ها به شما اجازه می دهند تصاویر را در سونوگرافی مشاهده کنید که حدود بیست دقیقه طول می کشد. اگر تا به حال سونوگرافی انجام نداده اید کارشناس به شما تعداد جنین و زمان زایمان را می گوید. کارشناس ضربان قلب جنین و قسمت های مختلف بدن او از جمله صورت و دست ها را بررسی می کند. مشاهده اندام جنین برای شما دشوار است اما کارشناس سطح مقطع آن ها را بررسی می کند. استخوان های جنین در سونوگرافی سفید دیده می شوند و اندام های نرم به رنگ خاکستری دیده می شوند. آب دور جنین نیز به رنگ سیاه دیده می شود.
3- می توانم عکس سونوگرافی جنین را داشته باشم؟
بیشتر بیمارستان ها تصویری از جنین در اختیار شما قرار می دهند. این تصاویر نسبت به گرما حساس هستند. پیش از انجام سونوگرافی به کارشناس بگویید چه تعداد عکس می خواهید تا تصاویر مورد نظر شما را در اختیار شما قرار دهد.
4- آیا قبل از انجام سونوگرافی آنومالی مثانه پر باشد؟
این سونوگرافی شکمی زمانی انجام میشود که حداقل مثانه تان پر شده باشد. بعضی از پزشکان متخصص زنان از شما می‌خواهند که 36 اونس ( 1 لیتر مایع) را قبل از آن بنوشید. برای اکثر زنان حامله، این مسئله دردناک است و سایرین دردی را از مثانه پر تجربه نمی کنند. اگر جز افرادی هستید که از پر بودن مثانه ناراحت میشوید، تحمل کنید چون معاینه سریعی است. مایع موجود در مثانه، به پزشک متخصص زنان کمک می کند که بهتر فرزندتان را ببینید. زمانی که مایع نیاز نیست، به شما اجازه می‌دهند که مثانه را خالی کنید.
5- سونوگرافی آنومالی چقد زمان نیاز دارد؟
معمولا انجام آنومالی اسکن پایه حدود ۲۰-۱۵دقیقه طول می کشد ولی گاهی به دلیل اینکه موقعیت قرار گیری جنین مناسب نیست پزشک از شما درخواست می کند که چند دقیقه قدم بزنید یا شکلات مصرف کنید تا جنین در موقعیت دلخواه قرار بگیرد. انجام آنومالی اسکن با جزییات زمان بیشتری لازم دارد و معمولا  ۴۰-۳۰ دقیقه و حتی گاهی بیش از یک ساعت طول می کشد .آنومالی اسکن پیشرفته همراه با اکوکاردیوگرافی قلب جنین انجام می شود و زمان بسیار بیشتری نیاز دارد.
6- آیا اگر جنین ناقص باشد، می توان در هفته 20 سقط جنین را انجام داد؟
گاها  از آنجا که بر اساس قوانین ایران، سقط‌ درمانی با محاسبۀ تاریخ اولین روز قاعدگی فقط تا پایان هفتۀ ۱۸ امکان‌پذیر است، این اسکن در فاصلۀ هفته‌های ۱۶ تا ۱۸ بارداری انجام می‌شود تا در صورت وجود مشکلی که نیاز به ختم بارداری دارد، این امکان برای والدین وجود داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو