دسته بندی : اخبار,گل و گیاه

گل کلومنه آ |نگهداری از گیاه goldfish (آبیاری،نور،خاک،کود،دما)

در میان گلهای زیبای آپارتمانی بعضی دارای ویژگی خاصی هستند یکی از این آنها گل کلومنه آ یا گیاه گلدفیش است که گلهایش ظاهری شبیه ماهی قرمز های عید نوروز خودمان دارند این موضوع باعث جذابیت و محبوبیت بیش از پیش این گیاه شده است . تصور کنید گلدان آویزی داشته باشید که در آن کلی ماهی قرمز در حال پروارند. این همان چیزی است که در گلدان های کلومنه آ دیده میشود. برای افزایش اطلاعات در مورد نگهداری از این شامل آبیاری ، رطوبت ، نور و دما ، خاک و کود و … تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

گل کلومنه آ (۱)

 

معرفی کوتاه کلومنه آ :

  • نام انگلیسی : Goldfish plant
  • نام علمی : Columnea
  • از خانواده : Gesneriaceae – ژسنریاسه
  • نام فارسی : کلومنه آ
  • موطن : جنوب ومرکز آمریکا

 

گل کلومنه آ (۲)

 

همه چیز در مورد گل کلومنه آ ( گیاه گلدفیش) :

  • کلومنه آ یکی از بهترین و زیباترین گیاهانی است که شما می توانید به عنوان سبد آویز از آن استفاده کنید. به دلیل شکل جالب گلهای قرمز و نارنجی آن که از کنار تقریبا شبیه به یک ماهی به نظر می‌رسد نام انگلیسی آن گیاه ماهی طلایی پرنده می باشد.
  • این گیاه در طبیعت بر روی تنه درختان زندگی میکند  و دارای شاخه هایی بلند، افتاده و ظریف می باشد. برگ های آن نسبتا کوچک و پرزدار و متقابل  و به رنگ بنفش و سبز هستند.
  • به علت نگهداری ساده و عمر نسبتا طولانی یک گیاه زینتی بسیار محبوب است و برای نگهداری درون آپارتمان و گلخانه مناسب می باشد. گل های این گیاه معمولا اواسط پاییز تا اوایل بهار ظاهر میشوند. این گیاه تقریبا ده سال ظاهر زیبای خود را حفظ می کند.
  • در هنگام افزایش حجم گیاه باید ساقه های آن را تبدیل به قلمه نمود و از حجم گل کم کرد. برای اینکه مقدار بیشتری گل داشته باشیم، دوره خواب در محیطی با دمای راهرو درجه در اوایل زمستان به مدت دو ماه لازم است.

 

گل کلومنه آ (۳)

 

شرایط مناسب نگهداری از گل کلومنه آ (گل ماهی قرمز)

 

نور مناسب گل کلومنه آ:

این گیاه  به نور غیر مستقیم احتیاج دارد. اشعه مستقیم افتاب باعث سوختگی برگها می شود. گیاه برای گلدهی نیاز به نور زیاد دارد . نور کم محیط موجب عدم ظهور گلها، ریزش غنچه های تشکیل شده، کاهش رنگ و نازک شدن برگها و افزایش فاصله برگها بر روی ساقه خواهد شد. بهترین فضا برای این گیاه در آپارتمان جلوی پنجره شمالی (بدون محدود کننده نور مانند پرده) است . در خانه های جنوبی بهتر است گلدان  را با فاصله یک تا سه متری پنجره  قرار دهید.

 

دمای مناسب گل کلومنه آ:

کلومنه‌آ در طیف دمایی  اتاق رشد می‌کند. اما دمای ایده آل برای آن حدود ۱۸ درجه است و بهتر است که در دمای بیش از ۲۰ درجه سانتیگراد به رطوبت هوا نیز توجه شود. بعضی از  پرورش‌دهندگان اعتقاد دارند که اگر هوا خشک باشد و امکان غبارپاشی نیز وجود نداشته باشد بهتر است دما را  تا ۱۵ درجه پایین آورد. به عبارت ساده تر دمای اتاق یا راه پله برای رشد گیاه مناسب است. اختلاف دما شب و روز برای این گیاه مناسب است  و دمای محل نگهداری آن نباید یکنواخت باشد. ولی دقت داشته باشید که نوسان دمای بیشتر از آن باعث قارچ زدن برگها و ریزش برگ ها و گل های گیاه می شود.

افزایش گرمای محیط موجب قهوه ای شدن برگها و عدم ظهور گلها و دمای بیش از ۳۰ درجه نیز موجب ریزش برگها می‌شود. یک شوک دمایی خنک در زمستان باعث می شود گیاهتان در بهار گلدهی بسیارخوبی داشته باشد. البته در نظر داشته باشید حداقل دمایی که در زمستان نیز تحمل می‌کند حدود ۱۳ درجه سانتیگراد است. اگر فقط برای چند روز دما زیر ۱۰ درجه باشد برگها زرد خواهند شد و ساقه‌ها خواهند خشکید. محیط سرد و نامناسب موجب ریزش برگها خواهد شد. این گیاه برای رشد خوب نیاز به تهویه هوای تازه دارد و بایستی هوای تازه برایش  فراهم شود.

 

آبیاری مناسب گل کلومنه آ:

کلومنه آ احتیاج به آب زیاد ندارد ، بنابراین باید ابیاری با دفعات کم صورت گیرد. هر زمان که خاک گلدان تا حدودی رطوبت خود را از دست داد ، گیاه به ابیاری احتیاج دارد. ابیاری بهتر است یک روز در میان صورت گیرد . برای آبیاری از آب ولرم و با املاح کم استفاده کنید. وجود املاح بخصوص کلسیم در آب و همچنین کودهای مصرفی می‌تواند موجب قهوه‌ای شدن برگ ها شود.  هرگز نباید اجازه  بدهید که خاک گلدان خشک شود. روش فتیله ای  یکی از راههای رایج برای آبیاری گیاهان خانواده بنفشه آفریقایی میباشد. درنظر داشته باشید استفاده از این روش باعث می شود گیاه آهسته و پیوسته آب داشته باشد. ولی اشکال استفاده از این روش در این است که خاک گلدان شور شده و گیاه از نظر تغذیه  دچار کمبود می گردد .

لازم است به رطوبت محیط نیز توجه کنید ، کمبود رطوبت هوا و کم آبی باعث ریزش برگها و همچنین خشک شدن و چروکیدن نوک ساقه‌ها خواهد شد. از طرفی آبیاری بیش از اندازه و زهکش نامناسب خاک گلدان  نیز ریزش برگها را در پی خواهد داشت. کاهش آبیاری به مدت ۸-۶ هفته باعث استراحت بهتر گیاه و  تحریک گلدهی بهتر این گیاه بعد از دوران استراحت می شود. البته این به معنی خشکی کشیدن گیاه نیست. اگر گیاه از نظر ظاهری و سلامتی مشکل خاصی ندارد و مکان آن نیز مناسب است اما برگهای پایینی آن ریزش می کنند به این معنی است که گیاه در حال استراحت است.

 

رطوبت مناسب گل کلومنه آ :

این گیاه به رطوبت زیاد احتیاج دارد. هر چند روز یک بار  با آب افشان روی گیاه را با آب غبارپاشی کنید. بهتر است این کار  صبح یا ظهر که هوا گرمتر است انجام شود. غبارپاشی در عصر و شب باعث می شود آب روی برگها باقی مانده و تبخیر نشود. برگهای گیاه بهتر است خشک نگه داشته شود. اگر روی برگها لکه هایی قهوه ای مشاهده کردید به این علت است که برگهای آنها مرطوب بوده است. رطوبت در گلدهی این گیاه بسیار تاثیر دارد . توجه کنید زمانی که گلها شکوفا می‌شوند، به هیچ وجه غبار پاشی انجام ندهید تاگلبرگها لکه‌دار نشوند و حتی موقع آبیاری دقت کنید که آب بر روی برگهای گیاه نریزد،  فقط ظرف آبی کنار آن بگذارید تا رطوبتش را تامین کند.

 

کوددهی مناسب گل کلومنه آ:

بهتر است کوددهی در تمام فصول سال بصورت یک بار در ماه انجام شود.  با ظهور غنچه های گل  بایدکود دهی را متوقف کرد. کود دهی بیش از اندازه در هنگام غنچه دهی یکی از دلایل ریزش گلهای این گیاه است. با شروع بهار و پس از اتمام گلدهی گیاهتان را با کودهای رشد تغذیه  نمایید. و در تابستان آنرا با کودهای فسفر بالا و ازت کم آب تغذیه کنید تا دوباره گل بدهد. کودهای مناسب برای فصل پاییز ، کودهایی با پتاس بالا هستند تا گیاه هم به سرما مقاوم تر شود و هم برای گلدهی بهار آماده شود. اگر برگهای گیاهتان کوچک مانده است به این معنی است که تغذیه آن کم است و لازم است با کود کامل تغذیه شود.در فصل بهار شاخ و برگ خشک و اضافی  گیاه را هرس کنید.

خاک مناسب گل کلومنه آ:

این گیاه به طورکل اپی‌فیت است و در موطن خود بر روی درختان می‌روید. برای رشد بهتر گیاه ، خاک آن باید مرطوب و خوب زهکشی شده یاشد. خاک بنفشه آفریقایی یا خاک پیت سبک و غنی با ph حدود ۶ برای رشد این گیاه مناسب است عدم وجود عناصر لازم برای رشد گیاه موجب ریز شدن برگها و عدم گلدهی این گیاه خواهد شد.

 

تعویض گلدان گل کلومنه آ :

زمان تعویض گلدان گیاه کلومنه آ هر  ۳ سال است. هر زمان که ریشه ها از زیر گلدان خارج شود زمان تعویض گلدان است. توجه داشته باشید استفاده از گلدان خیلی بزرگ زمان گلدهی را به تاخیر می اندازد.

 

گل کلومنه آ (۴)

 

تکثیر گل کلومنه آ :

  1. جهت تکثیر این گیاه میتوانید از روش قلمه ساقه استفاده کنید.
  2. در بهار چند شاخه که جوانه ندارند را انتخاب کنید.
  3. از کدام قمله ای به طول ۱۰ سانتیمتر ببرید و در خاک بنفشه بکارید.
  4. بعد از کاشت قلمه ها،  خاک را آبیاری کنید.
  5. گلدان حاوی قلمه ها را در مکانی مرطوب،روشن و پر نور اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.
  6. کشیدن پلاستیک بر روی قلمه ها به حفظ رطوبت در اطراف قلمه ها کمک می کند.
  7. این مسئله در ریشه زایی اثر مثبتی دارد.
  8. گیاهان جدید تا تابستان سال آینده گل نمی دهند.

 

گل کلومنه آ (۵)

 

هرس گیاه کلومنه آ :

  • بعد از پژمردن گلها  آنها را از گیاه جدا کنید .
  • این مسئله به تولید گلهای جدید کمک می کند .
  • در فصل بهار نیز می‌توان برای کاهش ازدحام برگ و ساقه ها ساقه ها را کوتاه کرد
  • همچنین هرس کردن باعث کنترل طول ساقه هایی که بسیار بلند شده اند  میشود.
  • طول کوتاه کردن ساقه ها متغیر است و بستگی به نیاز و سلیقه شخصی شما دارد .
  • اما فراموش نکنید بهتر است که بیش از ۳۰٪ حجم کل ساقه های گیاه از آن جدا و قطع نشوند.

 

گل کلومنه آ (۶)

 

آفات و بیماری های گیاه کلومنه آ :

گیاه کلومنه آ به کنه بسیار حساس است . گلدان را با اسیدهیومیک یا آسپیرین تغذیه کنید تا گیاه همیشه قوی و مقاوم باشد. اگر روی برگ گیاه گرد و خاک دیده شود یا تار عنکبوت وجود داشته باشد یعنی گیاه کنه دارد و باید با استفاده از موم کنه کش سمپاشی شود. از نشانه های افت شپشک دیدن پنبه لابه لای جوانه های برگ و ساقه گیاه است ، دراین مواقع گیاه باید با استفاده از سم دورسبان سمپاشی شود.

برای مبارزه با بیماریهای قارچی جلوگیری بهتر از درمان است. تا جایی که امکان دارد از مخلوط کاشت ضدعفونی شده استفاده کنید و مراقب عدم  خیس شدن گیاه در طی آبیاری نیز باشید. بیماری ویروسی موزاییک نیز ممکن است گاهی مشاهده شود که موجب زرد سبز شدن برگ ها و کوتاهی قدگیاه و بدشکلی آن می‌شود. کلومنه آ نیز ممکن است مانند بسیاری از گیاهانی که به رطوبت بالا علاقه دارند مورد حمله کرمهای ریز قرار بگیرد. گیاهان جوان در معرض خطر خاصی قرار دارند و می بایست آنها را تا زمانی که مطمئن نشده اید فاقد هرگونه آفتی هستند از گیاهان دیگر دور نگهدارید.

 

گل کلومنه آ (۷)