پرورش کاکتوس به روش هیدروپونیک

منبع: فوت و فن

271

1398/11/1

14:39


پرورش کاکتوس به روش هیدروپونیک

کاکتوس‌ها نیز مانند سایر گیاهان، برای رشد به آب و مواد مغذی نیاز دارند. این بدان معنی‌ست، که اگرچه کاکتوس‌ها معمولاً فقط در خاک‌های خشک رشد می‌کنند، اما می‌توانند به صورت هیدروپونیکی نیز رشد کنند. می‌پرسید چگونه؟ پس با این مطلب از مجله فوت و فن همراه باشید.

 برخلاف بسیاری از گیاهان که در آب رشد می‌کنند، کاکتوس‌ها نیازی به استفاده از سیستم هیدروپونیک فعال با پمپ ندارند. ریشه‌ها فقط به غوطه‌ور شدن در ترکیبی از آب و مواد مغذی احتیاج دارند. همچنین این روش چندین مزیت نسبت به رشد سنتی در خاک دارد. به این صورت که می‌توان سطح مواد مغذی و آب را با دقت بیشتری کنترل کرد، که این به تقویت و سلامتی بیشتر گیاه کمک می‌کند. علاوه‌بر این، پس از راه‌اندازی سیستم هیدروپونیک، مراقبت از کاکتوس نسبت به سایر روش‌ها، به تلاش بسیار کمتری نیاز دارد.

مرحله اول

ابتدا سنگ ریزه‌ها را بشویید و آن را برای چند ساعت در آب قراردهید.

مرحله دوم

گلدان سوراخ‌دار داخلی را درون گلدان بیرونی قراردهید. کف گلدان داخلی را با ۲-۳ سانتی متر از سنگ ریزه بپوشانید.

مرحله سوم

کاکتوس را از خاک جدا کرده و ریشه‌ها را بشویید تا تمام خاک آن از بین برود. با این کار از بروز مشکلات احتمالی خاک ناشی از رشد قارچ یا انگل جلوگیری می‌شود. مراقب باشید ریشه‌ها آسیب نبینند.

مرحله چهارم

کاکتوس را در بالای اولین لایه سنگ ریزه‌ها قرارداده و آنها را به طور مساوی در فضای موجود پخش کنید. گلدان را با سنگ ریزه‌های باقی‌مانده پر کنید. سعی کنید قسمتی از کاکتوس را نپوشانید؛ اما مطمئن شوید که به اندازه کافی سنگ ریزه موجود است تا گیاه را ثابت نگه دارد. گیاه باید کاملا محکم شود و خطر خم شدن کاکتوس به یک سمت وجود نداشته‌باشد.

مرحله پنجم

محلول‌های استاندارد مواد مغذی را با آب مخلوط کنید تا میزان غلظت توصیه شده در بسته‌بندی محلول‌ها به‌دست آید. گلدان را به اندازه کافی از این مخلوط ماده مغذی و آب پر کنید تا ریشه‌ها را بپوشاند. از قراردادن آب کافی برای غوطه‌ور کردن ساقه کاکتوس خودداری کنید. انجام این کار باعث پوسیدگی گیاه می‌شود.

مرحله ششم

گیاه را تقریباً هر دو هفته یک بار از آب خارج کرده و ریشه‌ها را بشویید. مطمئن شوید که هرگونه ریشه مرده یا پوسیده را از بین می‌برید. ساقه کاکتوس و همچنین گرد و غبارهای ایجاده شده بر روی گیاه را بشویید. محلول غذایی را هر ۱ الی ۲ ماه به طور کامل تغییر دهید.

مرحله هفتم

کاکتوس‌ها را هنگامی که ریشه‌های آن گلدان داخلی را پر کرد، در گلدان جدید قراردهید. این احتمالاً هر دو یا سه سال یک بار اتفاق می‌افتد. بنابراین نیازی به جایگزینی نیست مگر اینکه این اتفاق بیفتد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو