قبل از اقدام به بارداری، چکاپ فراموش نشود!

منبع: نی نی بان

136

1398/11/1

16:00


قبل از اقدام به بارداری باید یک سری آزمایشات و چکاپ مهم را انجام دهید تا از سلامت و وضعیت بدنی و میزان آمادگی تان برای فرزند دار شدن اطلاع پیدا کنید. برای این که بارداری خوبی داشته باشید از چند ماه قبل باید برای آن برنامه ریزی کنید. در ادامه پیرامون این موضوعات مطالعه خواهید کرد: مراجعه به مشاور، مراجعه به دندان پزشک، پاپ اسمیر (تست سرطان دهانه رحم)، معاینه داخلی و معاینه پستان، معاینه بالینی، آزمایش های لازم قبل از بارداری:، واکسیناسیون قبل از بارداری.

مراجعه به مشاور
هنگام انجام بررسی های پزشکی، درباره سبک زندگی، تغذیه و عادات غذایی، ورزش و فعالیت و حتی خطر احتمالی بعضی مواد مانند سرب یا موادی که ممکن است محیط خانه یا کار شما را آلوده سازند با پزشک خود صحبت کنید. در صورت ابتلا به بیماری دیابت یا لوپوس و سایر بیماری هایی که در خانواده تان وجود دارد مانند بیماری های ژنتیکی (تالاسمی، سندرم داون و ...) با مشاور صحبت کنید.
در مشاوره پیش از بارداری همسرتان را همراه خود ببرید. به هر حال پدر شدن هم نیاز به چکاپ و اطلاعاتی دارد. آقایان بهتر است توسط یک اورولوژیست از نظر عفونت های جنسی، ادراری و مشکلات احتمالی بیضه و اسپرم ویزیت شوند.

مراجعه به دندان پزشک
مشکلات دهان و دندان در بارداری، می توانند بسیار آزار دهنده باشند ضمن این که نمی توان هر عمل دندان پزشکی را در بارداری انجام داد و محدودیت هایی در این رابطه وجود دارد، پس قبل از اقدام به بارداری از سلامت دهان و دندان های خود مطمئن شوید.

پاپ اسمیر (تست سرطان دهانه رحم)
این تست برای خانم های جوان هر دو سال یک بار باید انجام شود. شما نیز بهتر است پیش از اقدام برای بارداری این تست را انجام دهید.

معاینه داخلی و معاینه پستان
پستان، دستگاه تناسلی و لگن شما باید از نظر عفونت احتمالی مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که مبتلا به عفونت باشید یا بیماری مانند کیست داشته باشید، حتما تحت درمان قرار خواهید گرفت.

معاینه بالینی
در اولین ویزیت متخصص زنان، فشار خون شما اندازه گیری می شود. اگر فشار خون شما پیش از بارداری بالا باشد ممکن است به بیماری فشار خون مبتلا شوید. اگر دچار مشکلات پزشکی و کاهش یا اضافه وزن باشید باید برای رسیدن به سلامت کامل تلاش کنید. دمای بدن، تعداد نبض و تنفس شما بررسی می شود.

آزمایش های لازم قبل از بارداری
گروه خونی و ارهاش
شمارش کامل خون (کم خونی، پلاکت و ...)
قند خون ناشتا
آنالیز کامل و کشت ادرار
در صورت تمایل آزمایش HIV
آزمایش عفونت های منتقله از راه جنسی یا VDRL

واکسیناسیون قبل از بارداری
واکسن سرخجه:
واکسن سرخجه را در صورت منفی بودن تیتر آنتی بادی ضد سرخجه تزریق کنید. در صورت تزریق واکسن ویروس زنده سرخجه، باید حداقل تا 3 ماه از یک روش موثر پیشگیری از بارداری استفاده کنید ولی اگر قبل از 3 ماه باردار شوید نیاز به ختم بارداری نیست.
واکسن هپاتیت:
در صورت نداشتن تعداد کافی آنتی بادی در بدن یا در صورت عدم تزریق واکسن هپاتیت در گذشته بهتر است واکسیناسیون هپاتیت انجام شود.
واکسن کزاز:
اگر بیش از 10 سال از آخرین واکسن کزاز شما گذشته بهتر است دوز یادآور آن را تکرار کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو