حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی روز سه شنبه در همایش نقش پلیس در امنیت اقتصادی و رونق تولید در افق گام دوم انقلاب اسلامی افزود: هیچ کارآفرین، سرمایه گذار و فعال اقتصادی آماده برای رشوه دادن نیست و اگر نظام اداری سالم باشد و دادن مجوزها تسهیل شود، جلوی رشوه دادن گرفته می شود.

وی ادامه داد: نمی خواهیم در دستگاه قضایی شاهد تشکیل پرونده باشیم و اگر نظام اداری سالم باشد کارها و اقدامات به سهولت انجام می شود و زمینه فساد اداری از بین می رود.

رئیسی اظهار داشت: داشتن فضای سالم اداری آرمان و آرزو نیست بلکه امکان پذیر است.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: رونق تولید و امنیت دوگانه انفکاک ناپذیر هستند و نمی توان میان امنیت اقتصادی و امنیت تفکیک قائل شد.

وی افزود: کارآفرین و تولیدکننده باید آرامش داشته باشند و در این فضا اقدامات مجاهدانه خود برای رونق تولید و اقتصاد را انجام دهند.

مهربانی، اقتدار و تدبیر سه شرط اساسی اقدامات پلیس و قضات

رئیس قوه قضائیه درباره شروط حساس اقدامات نیروهای انتظامی گفت: اقدامات پلیس باید سه شرط مهربانی، اقتدار و تدبیر همراه باشد و هزینه این موارد ضرورت دارد البته این شروط برای قضات هم اصول ضروری محسوب می شود.

وی با تاکید بر هم افزایی و همکاری همه بخش ها در تحقق امنیت اقتصادی افزود: حتما اقدامات ایجابی بر اقدامات سلبی مقدم است و همه اجزا و ارکان اقتصادی، مسئولان، دست اندرکاران و مجریان و فعالان اقتصادی باید نقش موثر خود را برای ایجاد امنیت اقتصادی ایفا کنند.

رئیسی اضافه کرد: جرایم اقتصادی، پولشویی، فرار مالیاتی و قاچاق کالا که از آنها با عنوان فساد اقتصادی یاد می شود برای رونق اقتصادی مضر هستند و ضرورت دارد همه بخش ها نسبت به کژی ها و آلودگی ها در فضای اقتصادی حساسیت داشته باشند.

وی تاکید کرد: نیروهای انتظامی باید از جانب کارآفرینان و فعالان اقتصادی و دستگاه قضایی حمایت شوند تا آنها بتوانند فضایی امن و پرتحرک برای فعالان اقتصادی ایجاد کنند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در نماز جمعه هفته گذشته گفت: ایشان فرمودند همه باید تلاش کنند تا کشور قوی شود و در خصوص قوت در امور اقتصادی دو مسأله مهم، برطرف کردن موانع تولید و حمایت از تولید است.

حمایت از تولید با سخن میسر نمی شود

رئیسی با تاکید بر اینکه حمایت از تولید با سخن میسر نمی شود، افزود: حمایت قانونی، حمایت مالی، پولی و بانکی در این راستا مهم است.

وی خاطرنشان کرد: اگر در کشور تسهیلات وجود دارد اولویت با تولید کننده است و نباید به دلالان و سوداگران تعلق گیرد زیرا دلالی و سوداگری فضای تولید را دچار آسیب می کند.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: در یک جاهایی حق العمل کاری ضروری است و در همه جای دنیا هم هست اما وقتی می گوییم حمایت از تولید، منظور اعطای تسهیلات به تولید کننده است.

رئیسی درباره حمایت قضایی از تولیدکنندگان گفت: اگر به هر دلیلی فعالان و تولید کنندگان اقتصادی با مشکل مواجه شدند باید به دستگاه های نظارتی مراجعه کنند و موانع تولید برطرف شود.

وی با اشاره به منشور مقام معظم رهبری که در دیدار با فعالان اقتصادی مطرح شد، افزود: اگر به بایدها و نبایدهای این منشور عمل شود و همه خود را ملتزم به رعایت آن بدانند، به یقین اقتصاد رونق می گیرد و قوت می یابد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به موانع رونق اقتصادی اظهار داشت: یکی از موانع نشناختن سرمایه ها است؛ منابع طبیعی بسیاری در کشور ما وجود دارد همچنین نیروی انسانی متراکم جوان و کارآمد در کشور هست که اینها می تواند کمک شایانی در رونق اقتصادی داشته باشد.

اقتصاد شرطی نشود

رئیسی با تاکید بر اینکه اقتصاد شرطی نشود، اظهار داشت: مانع دیگر، معطوف بودن نگاه به دست دیگران، بیگانگان و خارجی ها است؛ نباید اقتصاد را مشروط به امضا یا موافقت آنها کرد.

وی خاطرنشان کرد: حتما باید اقتصاد در تعامل با سایر کشورها باشد و نگاه و سیاست در این خصوص تعاملی است اما نباید منتظر لبخند و اقدام دیگران بود.

رئیس قوه قضائیه یادآور شد: تجربه نشان می دهد نباید به آنها اعتماد کرد بلکه باید به دستان توانای فعالان اقتصادی اطمینان کرد؛ اینان بلد هستند و در عرصه های مختلف کارآفرینان اقتصادی و اجتماعی مدال آورده اند.

رئیسی مانع دیگر برای رونق اقتصادی را اتکا به نفت عنوان کرد و افزود: تصمیم سازان باید تمهیداتی بیاندیشند و با اتکا به بازوان توانمند فعالان اقتصادی موانع را برطرف کنند.

وی ادامه داد: مانع دیگر جذابیت سرمایه در فعالیت های سوداگرانه به جای فعالیت های مولد است و باید برنامه ریزی شود تا سرمایه ها به سمت تولید برود.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: نقدینگی در کشور بالا و نگران کننده است و اگر به سمت تولید برود، اقتصاد فعال، پویا و پر رونق ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: واردات بی رویه و قاچاق کالا تولید کنندگان را بی انگیزه و نگران می کند و اینها مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی درباره فضای سایبری گفت: فضای سایبری زمان، مکان، تعطیلی و بازنشستگی ندارد و در ارتباط با تولید کار پیچیده است و این فضا نظام کنترل و نظارت خود را می طلبد.

رئیسی افزود: تلاش امپراتوری قدرت در دنیا به ویژه آمریکا و اروپا این است که نظارت و کنترل خود را بر تولید اعمال کنند اما کاری که امروز ایران اسلامی انجام می دهد و تاکیدات مقام معظم رهبری بر آن است، می خواهد اقدام نو انجام دهد و متکی به خود و تحت نظارت خود عمل کند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: جنگ اقتصادی از همین جا آغاز می شود و آنها نمی خواهند ما روی پای خود بایستیم و اقتصادی دانش بنیان و مبتنی بر نوآوری ها داشته باشیم.

وی اضافه کرد: آنها می خواهند تمام امور اقتصادی دنیا را زیر چتر خود ببرند در حالی که ایران می خواهد اقتصادی مبتنی بر داشته های خود داشته باشد.

درخواست از نخبگان و فعالان اقتصادی

رئیس قوه قضائیه از نخبگان، دانشگاهیان و فعالان اقتصادی خواست در زمینه مسائل اقتصادی مسأله یابی کنند و مسأله اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار دهند.

وی اظهار داشت: بطور قطع در عرصه اقتصاد می توانیم موفق باشیم همانطور که جوانان ما در حوزه های مختلف و پیچیده علمی نشان دادند یقیناً در بسیاری از تولیدات هم این توانایی وجود دارد و می توانند فضای سایبر و تولید را اثربخش کنند.

رئیسی گفت: امروز کشور ما در جنگ اقتصادی، رسانه ای و روانی قرار دارد ولی با توانایی های که خداوند متعال به کشور و مردم عنایت کرده است می توانیم در عرصه تولید، فناوری و فعالیت های اقتصادی شرایط را متفاوت کنیم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: علی رغم همه دشمنی ها، امیدواری جدی داریم که مسئولان حوزه های تقنینی، اجرایی و قضایی با همکاری و مساعدت بتوانند در این عرصه گام های بلندی برداریم.

ساختارهای فسادزا باید حل شود

وی درباره مبارزه با فساد اقتصادی گفت: ساختارهای فسادزا باید حل شود همچنین باید تولید پرونده کاهش یابد که این مساله در گرو اصلاح ساختارها است.

رئیس قوه قضائیه خطاب به فعالان اقتصادی افزود: ریش سفیدان بازار و تولیدکنندگان مشکلات را درون صنف خود حل کنند و به هیات های منصفه اقتصادی که حتما مورد اعتماد ما هستند، مراجعه کنند چون به این ترتیب از ورود پرونده به دستگاه قضا هم کم می شود.

وی درباره جرایم اقتصادی گفت: جرایم اقتصادی عرصه را برای تولید سالم تنگ می کند و تولید سالم در گرو امنیت اقتصادی است.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر مشارکت مردم در برخورد با مفاسد و جرایم اقتصادی گفت: نظام ما مبتنی بر انتخا، نظر و رای مردم است و هرجا مردم ورود کردند موفق شده ایم و در مورد مبارزه با قاچاق کالا، پولشویی، فرار مالیاتی نقش فعالان اقتصادی و مردم نقش اول است و این نگاه بسیاری از مشکلات را برطرف می کند.

همایش نقش پلیس در امنیت اقتصادی و رونق تولید در افق گام دوم انقلاب اسلامی امروز سه شنبه با حضور رئیس قوه قضائیه، سخنگوی قوه قضائیه، فرمانده نیروی انتظامی، فرمانده فاتب، استاندار تهران، دادستان تهران، جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی، فعالان و کارآفرینان اقتصادی در سالن اجلاس سران برگزار شد.