آموزش کاشت و  پرورش گیاه ساناز و چند نکته مهم برای رشد بهتر این گیاه

آموزش کاشت و  پرورش گیاه ساناز و چند نکته مهم برای رشد بهتر این گیاه


منبع: آرگا

189

1398/11/1

18:33


گل ساناز که بدان گل رز مینیاتوری نیز گفته می شود از دسته گیاهان زیبا و جذاب است که برای تزئین فضای سبز کاربرد دارد و البته می توان آن را در منزل نیز پرورش داد به همین منظور در این مقاله سعی داریم تا به بیان چگونگی پرورش گیاه ساناز در خانه بپردازیم با ما همراه باشید.

گیاه ساناز که از دسته گیاهان زینتی و تجاری می باشد و کاربرد های بسیاری در زمینه های مختلف به ویژه طراحی فضای سبز دارد. همچنین افرادی که عاشق این گیاه هستند می توانند اقدام به کاشت و نگهداری این گل در خانه نیز بکنند و با کاشت آن در یک گلدان یک بوته رز بسیار زیبا داشته باشند.

اصول نگهداری و  پرورش گیاه ساناز

گل ساناز که بدان گل رز مینیاتوری نیز گفته می شود از دسته گیاهان چند ساله محسوب می شود که بومی منطقه نیمکره شمالی و جنوب غربی چین شناخته شده و به نام رز چینی شهرتی جهانی به دست آورده است. بهتر است بدانید که این گیاه معمولا در مناطق معتدل رشد داده می شود. گل ساناز اگرچه اغلب در باغچه ها و حاشیه ها برای تزئین فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد اما با این وجود نیز شما می توانید آن را در گلدان نیز مورد نگهداری قرار دهید.

روش های مختلف پرورش گیاه ساناز

گل رز مینیاتوری از دسته درختچه هایی است که ارتفاع آن به ۱ متر می رسد و دارای برگ های کوچک و پر مانند که حاوی ۳ الی ۵ برگچه می باشند. همچنین گل های این گیاه دارای ۵ رنگ که بیشترین آن ها قرمز و صورتی به چشم می خورد.

همانطور که می دانید گل ساناز از دسته گل های پرطرفدار در فضای باغچه و منزل محسوب می شود که تنوع رنگی بسیار زیادی دارد و برای رشد خوب شرایط خاص و ویژه ای را می پسندد. توجه داشته باشید که نگهداری گل ساناز به عنوان کاشت رز رونده مورد توجه قرار می گیرد. منظور از رز رونده این است که گل ساناز اگر در شرایط محیطی مساعد قرار بگیرد بهترین رشد خود را انجام خواهد داد و از نظر ارتفاعی نیز بلندتر از حد معمول خود خواهد شد. به همین خاطر برای بالاروی این گیاه فضای مناسب تعیین می شود و معمولا از فنس یا چوب برای تعادل در این روندگی استفاده می نمایند.

از آنجایی که این گل منبع درآمد برای باغبانان و تاجران محسوب می شود نگهداری و پرورش آن از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد و زیبایی فراوان این گیاه باعث جذب و گرایش افراد زیادی به کاشت آن شده است. اغلب افراد از کاشت این گیاه در خانه استقبال کرده اند که البته بایستی بدانند که نگهداری و پرورش گل ساناز در محیط خانه مستلزم فراهم کردن شرایط محیطی مناسب می باشد.

شرایط لازم برای پرورش گل ساناز

دستورالعمل کاشت گل ساناز:

برای کاشت این گیاه در ابتدا بایستی گل ساناز را در گلدانی با عمق ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر قرار دهید و به این نکته توجه داشته باشید که گلدان دارای سوراخ زهکشی باشد.

اکنون خاک اطراف ریشه ها را نرم کرده و ریشه ها را از یکدیگر باز نمایید و سپس گلدان را با مخلوطی از خاک گلدان حاوی پرلیت و ورمیکولیت پر نمایید.

توصیه می شود که گلدان خود را در مقابل پنجره قرار دهید و مطمئن شوید که گل رز به اندازه کافی در معرض نور قرار می گیرد و به طور کلی بایستی گل رز در طول روز ۶ ساعت در مقابل نور خورشید قرار بگیرد. هر هفته گلدان را بچرخانید تا همه ی قسمت های گیاه به صورت یکسان رشد نمایند.

آبیاری به گیاه را از یاد نبرید و نبایستی خاک گل رز به هیچ وجه خشک شود. توصیه می کنیم که سطح رطوبت خاک را با فرو بردن انگشت خود در خاک بررسی نمایید و اگر خشک شده بود حتما آن را آبیاری کنید و این کار را تا حدودی انجام دهید که آب از زهکشی ته گلدان خارج شود.

نحوه کاشت گل ساناز در گلدان

بهتر است که گلدان را بر روی ظرفی پر از سنگ های کوچک قرار دهید و در داخل ظرف آب بریزید و اطمینان حاصل کنید که سطح آب به پایه های گلدان نخواهد رسید. انجام این کار باعث افزایش رطوبت می شود و از زرد شدن و پوسیدگی برگ های ساناز جلوگیری خواهد کرد.

شرایط لازم برای کاشت گل ساناز:

همانطور که می دانید گیاه برای طی کردن روند رشد نیازمند شرایط محیطی خاصی می باشد تا بتواند بهترین رشد خود را انجام دهد و به این منظور در ادامه به بیان چندی از نکات مهم در مورد این شرایط پرداخته ایم:

آبیاری:

یکی از مهم ترین مواردی که بایستی در روند پرورش گل ساناز بدان توجه داشته باشید آبیاری است و به همین خاطر آبیاری این گیاه بایستی به شکل منظم و مرتبی انجام شود. توجه داشته باشید که دوران گلدهی برای این گیاه حیاتی می باشد و گیاه نبایستی خاک خشک را تجربه نماید. سعی کنید در زمستان میزان آبیاری را به حداقل برسانید چون این دوران زمان خواب گل ساناز محسوب می شود.

آبیاری لازم برای پرورش گل رز مینیاتوری

نور:

بهتر است بدانید که گل ساناز برای داشتن رشد خوب نیازمند ۶ ساعت نور مستقیم خورشید در طول روز می باشد و این موضوع برای نگهداری از گل رز امری بسیار مهم می باشد و به طور کلی می توان گفت که این گیاه در دسته گیاهان نور پسند قرار می گیرد.

نور لازم برای پرورش گیاه ساناز

دما:

به طور کلی دمای تعیین شده برای رشد گیاه ساناز متعادل بوده و به طور تقریبی برابر با ۲۲ درجه می باشد. بهتر است بدانید که این گیاه به گرما علاقه ای ندارد و در دمای مرطوب و خنک آمادگی لازم برای گلدهی را دارد.

خاک:

توصیه می شود برای تهیه خاک مناسب گیاه از ترکیب خاک لومی،خاک شنی رسی و یا مقدار کمی خاک رس استفاده کنید و توجه داشته باشید که خاکی که برای پرورش گل ساناز استفاده می کنید بایستی مواد آلی را نیز به همراه داشته باشد و میزان این ماده درون خاک حدود ۱۰ درصد باشد. بهتر است بدانید که کاشت این گیاه در مناطق پرباران انجام شود بایستی سطح کاشت بالاتر از چمن مد نظر باشد و خاک بایستی از زهکشی مناسبی نیز برخوردار باشد.

تهیه خاک مرغوب برای کاشت گل ساناز

غبارپاشی:

توصیه می شود که عمل غبارپاشی را برای تمیز کردن برگ های گل ساناز و تامین رطوبت مورد نیاز او انجام دهید و توصیه می شود که این کار را هر ۲ الی ۴ روز یک مرتبه انجام دهید.

کوددهی:

کوددهی برای پرورش گیاه ساناز بایستی در ایام گلدهی هر ۲ الی ۳ هفته یک مرتبه انجام گیرد تا بتواند نیاز های گل را برطرف کند. کود استفاده شده برای این گیاه بایستی غنی شده از پتاسیم باشد و غلظت آن حدود یک چهارم کود عادی باشد. این کوددهی اهمیت زیادی دارد و برای بقیه روزها می توان هر فصل آن را تکرار نمود.

کوددهی به گیاه برای رشد بهتر

هرس کردن:

هرس کردن یکی از نکات مهم در مورد پرورش گیاه ساناز محسوب می شود و بایستی این عمل را در اواخر فصل زمستان یا ابتدای فصل بهار انجام دهید. هنگام هرس کردن توصیه می شود که گل های پژمرده را جذف کنید زیرا انجام این کار باعث باروری و ثمردهی بیشتر گیاه خواهد شد و همچنین بذرهای سالم تری از گیاه نیز تولید خواهد شد.

چگونگی تکثیر گل ساناز:

همانطور که می دانید تکثیر گل ساناز از طریق قلمه زدن صورت می گیرد و شما می توانید از دو روش برای این موضوع بهره ببرید:

قلمه سبز:

توجه داشته باشید که پس از پایان دوران گلدهی گیاه می توان از ساقه های سبزی که بدون گل مانده اند قلمه تهیه کرد. برای انجام این کار بایستی تمام برگ ها به جز برگ های انتهایی را حذف کنید و هنگام کشت در خزانه کمی انتهای قلمه را زخمی نمایید تا ریشه زایی گیاه بهتر صورت بگیرد.

روش های مختلف تکثیر گل رز مینیاتوری

قلمه چوبی:

بهتر است بدانید که شما می توانید این نوع از قلمه گیری را در پاییز و پس از ریزش برگ ها انجام دهید. نحوه انجام قلمه گیری مشابه قلمه سبز می باشد و بایستی انتهای آن را نیز خراش دهید.

به طور کلی می توان گفت که هر نوع قلمه ای که برای گل ساناز تهیه شده باشد بایستی در بستری مناسب شامل ماسه بادی،مرطوب،روشن و به دور از نور مستقیم خورشید کاشته شود و اجازه دهید تا ریشه دهی به صورت کامل انجام گیرد و قلمه استقرار گیرد و سپس آن را به زمین اصلی منتقل نمایید.

در پایان پیشنهاد می کنیم با روش پرورش گل رز هلندی و نیز کاشت گل رز نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو