درد زیر بغل نشانه چیست؟

منبع: اوما

295

1398/11/1

21:36


درد زیر بغل نشانه چیست؟

بسیاری از افراد در برخی از مراحل زندگی، درد زیر بغل را تجربه می کنند. عفونت های جزئی و فشار بیش از حد به طور مرتب در ریشه درد است. با این وجود، درد زیر بغل ممکن است نشانه ای از بیماری جدی تر باشد.
درد زیر بغل در موارد نادر می تواند به دلیل گره های لنفاوی متورم یا وجود سرطان پستان باشد.

علت های احتمالی برای درد زیر بغل

بسیاری از عوامل مختلف می تواند منجر به درد زیر بغل شود. بسیاری از عوامل از جمله برخی از مشکلات پوستی، عفونت ها و شرایط ایمنی باعث ایجاد درد زیر بغل می شوند. بسته به علت و شدت، علائم ممکن است از تحریک خفیف تا ناراحتی و پریشانی شدید متفاوت باشد. طیف وسیعی از درمان ها برای تسکین ناراحتی در اکثر موارد در دسترس است. اگرچه فرد برای تسکین بیشتر دائمی نیاز به درمان علت اصلی دارد. دلایل عمده درد زیر بغل شامل موارد زیر است:

 

علت های درد زیر بغل

1- تورم غدد لنفاوی

غدد لنفاوی برای عملکرد موفق سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. آنها مواد خارجی را جمع می کنند و باعث آزاد شدن سلولهای ایمنی بدن می شوند که این مواد مهاجم را از بین می برد. در طی عفونت ، غدد لنفاوی با سلولهای مضر پر می شوند و شروع به تورم می کنند. این بزرگ شدن باعث التهاب و درد می شود. علل تورم غدد لنفاوی شامل موارد زیر است:

بسیاری از دئودورانت ها ، ضد عرق ها ، مواد شستشوی بدن ، صابون ها و مواد شوینده لباسشویی حاوی مواد تحریک کننده و آلرژن های پوستی هستند. برخی از این موارد ممکن است منجر به درماتیت تماسی آلرژیک شود. درماتیت تماسی آلرژیک باعث قرمزی و تاول های ریز می شود.

به همین ترتیب، درماتیت تماسی تحریک کننده می تواند منجر به قرمزی ، درد ، تورم و گرما شود. حیوانات اهلی و عوامل محیطی ، مانند مواد بالقوه التهابی در محیط کار ، دارای حساسیت های شناخته شده ای هستند که باعث ایجاد پاسخ ایمنی در زیر بغل می شوند.

2- پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که در قسمت های مختلف بدن از جمله ناحیه زیر بغل اثراتی روی پوست می گذارد. این بیماری می تواند منجر به ایجاد انواع مختلف پلاک یا پوسته روی پوست و همچنین خارش ، ناراحتی و درد شود.

علائم پسوریازیس می تواند بسیار ناراحت کننده و دردناک باشد ، به خصوص اگر اصطکاک و رطوبت رخ دهد. اصطکاک و رطوبت روی بدن می توانند بر زیر بغل اثر بگذارند.

3- عفونتهای باکتریایی و قارچی

کرم حلقه ای یا  tinea corporis یک عفونت قارچی شایع است که بر روی لایه بالای پوست تأثیر می گذارد و باعث بثورات قرمز و حلقه ای می شود. با رشد قارچ ها در محیط های گرم و مرطوب ، زیر بغل محلی مناسب برای عفونت هایی می شود که قارچ ها می توانند ایجاد کنند.

قارچهای کرم حلقوی همچنین از کراتین موجود در مو به عنوان غذا استفاده می کنند. بثورات کرم حلقوی می تواند دردناک بوده و منجر به التهاب، خارش و پوسته پوسته شدن پوست شود. باکتری ها همچنین در رطوبت و گرما شکوفا می شوند ، بنابراین عفونت های باکتریایی می توانند به سرعت توسعه پیدا کرده و به التهاب و درد در منطقه منجر شوند.

4- عرق سوز شدن

اصطکاک و رطوبت در چین های پوستی می تواند منجر به نوعی التهاب به نام عرق سوز شود. عرق سوز منجر به قرمزی ، درد و سوزش می شود و همچنین ممکن است باعث ایجاد بوی نامطبوع شود. بدون درمان ممکن است باکتریهای ثانویه یا عفونتهای قارچی ایجاد شود که باعث درد بیشتر می شود.

کاندیدا نوعی مخمر است که می تواند باعث عرق سوز شود. این مشکل پوست را قرمز می کند و باعث ایجاد پلاک سفید می شود.

5- درد عضلات 

چندین ماهیچه زیر بغل با بافتهای همبند زیر پوستی، شریانها، رگها و استخوانها وجود دارند. کشیدگی عضلات سینه یا قفسه سینه - که حین بلند کردن و کشیدن ایجاد می شود - اغلب باعث ایجاد درد زیر بغل می شوند.
هرگونه آسیب به عضله غرابی بازویی یا عضله بازو - که به افراد در پرتاب و حرکات کمک می کند – نیز ممکن است باعث ایجاد درد زیر بغل شود.

6- سرطان

غدد لنفاوی در قفسه سینه ، از جمله آنهایی که در زیر بغل قرار دارند ، اغلب با پیشرفت سرطان در قسمت فوقانی بدن بسیار سخت کار می کنند. به ویژه ، غدد لنفاوی دردناک ممکن است همراه با سرطان سینه ، لنفاوی و تنفسی دیده شوند.

برخی از افراد ممکن است غدد لنفاوی دردناک را به عنوان یک عارضه جانبی ناشی از درمان سرطان مانند پرتودرمانی ، شیمی درمانی و جراحی تجربه کنند. سرطان هایی که معمولاً باعث ایجاد درد زیر بغل می شوند عبارتند از:

  • لنفوم یا سرطان سیستم لنفاوی
  • لوسمی یا سرطان بافتهای تشکیل دهنده خون از جمله سیستم لنفاوی و مغز استخوان
  • سرطانهایی که از قسمت دیگری از بدن گسترش یافته اند ، از جمله سرطان سینه

7- سوزش سر دل

سوزش سر دل ، که در آن اسیدهای معده به سمت مری حرکت می کنند - یا لوله ای که مواد غذایی به آن سفر می کنند - می تواند باعث درد شدید قفسه سینه و معمولاً درد زیر بغل شود.

8- کیست

کیست زمانی ایجاد می شود که مایعات بدن در زیر بغل تجمع می کنند و باعث ایجاد تورم و درد می شوند. کیست ها می توانند به خصوص توسط باکتریهای استافیلوکوکی که معمولاً روی پوست زندگی می کنند ، آلوده شوند.

9- لیپوم ها

لیپوم توده ای از بافت چربی است که شبیه به لاستیک است. فرد می تواند آن را زیر پوست حرکت دهد. بیشتر لیپوم ها غیر سرطانی هستند و باعث درد نمی شوند. با این حال ، لیپومهایی که به سرعت رشد می کنند با فشار آوردن به اعصاب یا رگ های خونی می توانند باعث درد شوند. در صورت بروز این موارد ، باید به پزشک مراجعه کنید.

10- جوش یا موهای زیرپوستی

وقتی التهاب در یک فولیکول مو ایجاد شود ، ممکن است باعث تشکیل جوش شود. جوش ها توده های قرمز ، متورم و حساسی هستند. هنگامی که فولیکولهای موی اطراف آلوده می شوند، بافت زیرین ممکن است ملتهب و دردناک باشد.

11- دیابت

دیابت می تواند باعث ایجاد نوروپاتی یا آسیب عصبی شود و باعث سوزش و درد در قسمت آسیب پذیر بدن می شود. نوروپاتی دیابتی ممکن است در افرادس که به مدت طولانی مبتلا به بیماری هستند و تحت درمان قرار نگرفته اند، ایجاد شود.

12- برخی بیماری های خود ایمنی

لوپوس یک بیماری خود ایمنی طولانی مدت است که باعث ایجاد التهاب در بدن (از جمله در غدد لنفاوی) می شود. آرتریت روماتوئید نمونه دیگری است. این بیماری می تواند منجر به تورم و التهاب بافت های داخلی مفاصل شود که ممکن است زیر بغل اثر بگذارد.

13- هیدرآدنیت چرکی

این یک بیماری مزمن است که باعث التهاب غدد عرق در زیر فولیکول های مو می شود. علائم معمولاً به صورت برجستگی هایی مانند جوش یا تاول شروع شود که به کیست و جوش تبدیل می شوند. سرانجام ممکن است این زخم ها پاره شده و نشت کند و تونل هایی زیر پوست تشکیل شوند.

توجه و مراقبت های اولیه پزشکی می تواند به فرد در جلوگیری از زخم و عفونت احتمالی کمک کند.

14- زونا

زونا باعث ایجاد بثورات دردناک و پوسته پوسته می شود که غالباً روی سینه ، پشت و زیر بغل اثر می گذارد. ویروس تبخال زوستر همان چیزی است که باعث ایجاد زونا می شود.

15- بیماری شریان محیطی

بیماری شریان محیطی رگهای خونی کوچک بازوها و پاها را باریک می کند و جریان اکسیژن را به بافتهای اطراف کاهش می دهد. ماهیچه ها و سلول های محروم از اکسیژن شروع به مردن می کنند که می تواند باعث درد شدید شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

 

درمان درد زیر بغل

اگر تب همراه با درد زیر بغل داشته باشید باید به پزشک مراجعه کنید. اگر درد زیر بغل شدید شود یا با زندگی روزمره تداخل داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. عوارض جزئی مانند سرماخوردگی، درد عضلات و عفونت های باکتریایی شایع ترین دلایل درد در این منطقه است. با این حال ، هنگامی که درد زیر بغل با توده و درد در آن منطقه همراه باشد، نشان دهنده عفونت های جدی یا یک بیماری ایمنی می باشد. عوارض سلامتی نادر و جدی که می تواند باعث درد زیر بغل شود عبارتند از:

  • سرطان
  • بیماری سل
  • برخی عفونت های مقاربتی ، به خصوص سفلیس
  • تب خراش گربه ، که ممکن است در اثر عفونت باکتریایی ناشی از خراش گربه یا نیش رخ دهد
  • HIV ، که به دلیل کاهش فعالیت ایمنی می تواند طیف وسیعی از عفونت های خطرناک را ایجاد کند

علائمی که نشان دهنده نیاز به مراقبت فوری پزشکی است عبارتند از:

  1. تورم در غدد لنفاوی که بیش از 1 تا 2 هفته طول می کشد و بی دلیل ایجاد شده است
  2. غدد زیر بغل یا گره های لنفاوی بسیار دردناک در حین لمس 
  3. تورم در غدد لنفاوی متعدد در بدن ، مانند کشاله ران ، سر و گردن
  4. تب و عرق شب
  5. توده های سخت در ناحیه زیر بغل یا غدد لنفاوی
  6. مشکلات بلع و تنفسی
  7. کاهش وزن بدون دلیل
  8. یبوست یا حرکات روده تغییر یافته
  9. خستگی مداوم و بی دلیل

در بعضی از افراد ، به ویژه افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند ، ممکن است غدد لنفاوی دچار عفونت شوند و نیاز به مداخله پزشکی دارند. خطراتی که در اثر عدم درمان به طور متوسط تا شدید سلامتی را تهدید می کنند شامل موارد زیر می باشند:

ورم:

وقتی غده لنفاوی بیش از حد کار کند ، سلولهای مهاجم ، سلولهای ایمنی و بافتهای مرده ایجاد می شوند. این مسئله به باکتری ها اجازه می دهد تا یک توده چرکی تشکیل دهند. آبسه (ورم) بسیار دردناک است و ممکن است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک ها داشته باشد.

باکتری یا عفونت جریان خون:

عفونتهای باکتریایی درمان نشده ، بخصوص عفونت های غدد لنفاوی، می توانند به جریان خون منتقل شوند و باعث ایجاد سپسیس می شوند. سپسیس می تواند تهدید کننده زندگی باشد و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. بدون درمان مناسب ، سپسیس می تواند به نارسایی اندام منجر شود و ممکن است کشنده باشد.

افرادی که در کنار درد زیر بغل متوجه هر یک از این علائم می شوند باید فوراً به دنبال مراقبت پزشکی باشند.

درمانهای خانگی برای درد زیر بغل

مرطوب کردن زیر بغل ممکن است درد را برای افرادی که دارای برخی بیماری ها هستند کاهش دهد. برای تسکین یا جلوگیری از درد زیر بغل می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

1- برای کاهش درد عضلات از کمپرس سرد استفاده کنید.

2- داروهای ضد التهابی بدون نسخه مانند ایبوپروفن مصرف کنید. این داروها برای کاهش التهاب و درد مفید هستند.

3- ماساژ به افزایش گردش خون و کاهش تورم کمک می کند.

4- از کمپرس گرم استفاده کنید ، زیرا ممکن است تورم غدد لنفاوی را کاهش داده و درد را کاهش دهد.

5- از استروئیدهای موضعی یا کرم های ضد قارچ یا دارویی برای درمان یک بیماری اساسی پوستی که باعث درد زیر بغل می شود استفاده کنید.

6- از مرطوب کننده ها استفاده کنید. اینها می توانند به جلوگیری از خشکی بیش از حد و بیماری های پوستی کمک کنند. افراد باید از محصولاتی استفاده کنید که حاوی گلیسیرین یا سایر ویژگی های هیدراته کننده هستند.

7- برای جلوگیری از عفونت ، زیر بغل را تمیز نگه دارید.

8- از مصرف شوینده های بدن، صابون ها و مواد شوینده حاوی آلرژن یا مواد تحریک کننده خودداری کنید. 

9- از قرار گرفتن بیش از حد در معرض آب گرم یا آب و هوای گرم خودداری کنید. این کار می تواند به جلوگیری از رطوبت و گرمای اضافی در زیر بغل کمک کند.

10- دوش سریع بگیرید.

11- لباس های گشاد بپوشید.

12- زیر بغل را زیاد نتراشید. زیرا باعث سوزش و بریدگی می شود.

13- از اشتراک گذاری لوازم شخصی و محصولات بهداشتی شخصی خودداری کنید. این امر می تواند خطر عفونت های باکتریایی را به حداقل برساند.

بهترین گزینه درمانی برای درد زیر بغل به علت آن بستگی دارد. اگر پزشک به عفونت یا بیماری مشکوک باشد، همیشه استراحت را پیشنهاد می کند. درد زیر بغل که به دلیل سرطان یا هر یک از درمان های آن رخ می دهد ممکن است به داروهای ضد التهابی و مسکن نیاز داشته باشد. کنترل فعالیت ایمنی در بیماری هایی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید اغلب به کاهش درد زیر بغل کمک می کند.

آیا با توجه به نزدیک بودن سینه به زیر بغل، سرطان سینه در مقایسه با سایر سرطان ها بیشتر باعث درد در بازو می شود؟

بسیاری از انواع سرطان ها از جمله سرطان سینه می توانند در غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یابد. لنفوم، که سرطانی است که در غدد لنفاوی شروع می شود ، ممکن است باعث تورم غدد لنفاوی نیز شود. سرطان سینه اغلب به دلیل نزدیکی به زیر بغل، ابتدا به غدد لنفاوی زیر بغل گسترش می یابد. البته ممکن است غده لنفاوی متورم دردناک باشد یا نباشد. درمان سرطان سینه مانند جراحی و پرتودرمانی سینه و زیر بغل می تواند منجر به درد و یا تورم در زیر بغل یا بازو شود. در بسیاری اوقات غدد لنفاوی متورم و درد زیر بغل نتیجه بیماری غیر سرطانی مانند عفونت است. اما ، هر یک از علائم مربوط به آن باید توسط پزشک ارزیابی شود.

James Roland. What’s Causing My Armpit Pain? on November 2, 2018

Jennifer Huizen.What you need to know about armpit pain.on July 22, 2019

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو