آکاایران: نحوه کاشت و پرورش گل نرگس

خانه و خانه داری

قطعا شما هم از کسانی هستید که با بوییدن گل نرگس شادابی و سرمستی خاصی را احساس می کنید، از همین جهت است که می گویند گل نرگس، گل رایحه ها، خاطره ها و یادهاست. این نوع گل با شکل بی نظیری در نرگس زارها چشم می نوازد و در اطراف خود موجی از لطافت را در شهر و کوچه پراکنده می سازد. در این مقاله قصد داریم تا پرورش گل نرگس را بررسی کنیم.

پیاز گل نرگس را برای کاشت چگونه انتخاب کنیم؟
اگر می خواهید گلتان بزرگ باشد، پیازی که برای کاشت انتخاب می کنید باید بزرگ باشد. سعی کنید پیازی را انتخاب کنید که بریدگی، خراش و دندانه نداشته باشد.

پیازهای نرگس به دو صورت هستند، نوع اول تنها یک نوک دارد که به آن دماغه هم می گویند. مدل دوم دو دماغه دارد و هر دماغه اش یک ساقه و گل می دهد.

گیاه شناسان معتقدند پیازهای دو دماغه ای گل هایی به مراتب درشت تر از گل های یک دماغه ای می دهند. پیازها را تا زمان کاشت می توانید در یخچال نگه دارید.

کاشت گل نرگس و پرورش آن
به گزارش آکاایران: برای کاشت گل نرگس بهتر است یک گلدان سنگی یا سفالی انتخاب کنید. این به آن دلیل است که گل نرگس وقتی بزرگ می شود یک طرفه می گردد و اگر گلدان سبک باشد ممکن است بیفتد.

عمق مناسب گلدان برای کاشت این گل 18 سانتی متر است و گل بایستی در جایی از گلدان کاشته شود که از هر طرف 5 سانت فاصله دارا باشند. پیش از کاشت باید پیاز را در آب ولرم به مدت دو ساعت غوطه ور کنید. پیاز را به طور کامل در آب نگذارید و تنها انتهایش را در آب بگذارید تا پوسیده نشود.

پیاز را در خاک گلدان طوری بگذارید که تا دو سوم در خاک قرار بگیرد. پس از اینکه ساقه شروع به رشد کرد باید طوری به آن آب دهید که خاک گلدان خشک نماند.

خاک مناسب جهت کاشت گل نرگس
گل های پیازی مانند نرگس، خاک های رسی و سنگین را تحمل نمی کنند و خاک های سبک را دوست دارند. برای کاشت در خاک های رسی باید کمی شن با خاک مخلوط شود تا زهکشی خاک را مناسب کند.

کودهای حیوانی برای باغچه هایی که گل نرگس می خواهد در آن کاشته شود مناسب هستند. ورمی کمپوست برای گلدان هایی که می خواهند در آپارتمان نگهداری شود مناسب است.

آبیاری گل نرگس به چه صورت است؟
آبیاری زیاد، گل نرگس را آزار می دهد و اگر زیاد آبیاری شود برگ هایش بیش از اندازه بزرگ می شوند و گل نمی دهند. گیاه شناسان بر این اعتقادند که این گیاه اگر خشکی بکشد بهتر گل می دهد.

بالا رفتن دما باعث پژمردگی گل های آن می شود ولی دمای هوای پایین برای این گل مناسب است در عین حال نرگس برای گلدهی به نور خورشید احتیاج دارد.

خواص گل نرگس
گرچه خواص شفابخشی گل نرگس از نظر علمی ثابت نشده ولی در این که عطر این گل می تواند شما را شاداب کند هیچ شکی نیست. عطر این گل برای سینوس ها مفید است و از سرماخوردگی جلوگیری می کند. برخی مدعی هستند که رایحه این گل با خون وارد سلول های مغز می شود.

اینکه رایحه های خوش روی کارکرد مغز تاثیر مثبت دارد ثابت شده است ولی چند و چون آن هنوز مشخص نیست.

ایا گل نرگس سمی است؟
اگر چه گل نرگس در زیبایی و رایحه بی همتاست ولی اگر مقدار زیادی از آن خورده شود می تواند بسیار کشنده باشد. پیاز و برگ های این گیاه موادی سمی دارند و به همین دلیل باید مراقب کودکانتان باشید تا از آن نخورند. بسیاری از گل ها ممکن است با هم سازگاری نداشته باشند، مثلا ماده ای که از ساقه های نرگس ترشح می شود برای گل هایی مانند رزها، میخک، فریزیا و لاله مضر هست و با هر گل دیگری نمی تواند داخل یک گلدان بماند.

.

منبع : pezeshk.us