علت خواب رفتن دست و پا در بارداری

منبع: نی نی بان

142

1398/11/2

11:06


اگرچه موهای درخشنده و چهره شاداب از نقاط قوت بارداری است نقاط ضعفی نیز وجود دارد که شامل خواب رفتن دست و پا می باشد.
خواب رفتن دست و پا از علائم رایج دوران بارداری است که موضوع جدی نیست.
درد، بی حسی و گزگز دست می تواند از علائم سندروم تونل کارپال باشد که با طب سوزنی قابل درمان است.

علت خواب رفتن دست و پا در دوران بارداری
دلایل اصلی خواب رفتن دست و پا در دوران بارداری عبارتند از افزایش حجم مایع در بدن که باعث افزایش فشار بر مفاصل و اعصاب می شود.
نتیجه این حالت سوزش و احساس گز گز در دست ها، پاها، بازوها و ساق پا می باشد.
این مسئله به خاطر افزایش وزن جنین و بزرگ شدن رحم نیز می باشد که باعث افزایش فشار بر مفاصل و اعصاب می شود.

چرا خواب رفتن دست و پا در طول شب اتفاق می افتد؟
بیشتر مادرها به خاطر این حالت نمی توانند بخوابند یا از خواب بیدار می شوند. دلیل بدتر بودن این حالت در طول به خاطر توزیع فشار در کل بدن و افزایش فشار به پشت می باشد.
همچنین دراز کشیدن به گردش خون کمک نمی کند. در طول روز، شما بیشتر راه می روید و کمتر به خواب رفتن دست و پا توجه می کنید.

آیا می توانم کاری کنم تا از شر خواب رفتن دست و پا خلاص شوم؟
حرکت به اطراف و چرخیدن و کشیدن دست و پا باعث می شود آرام شوید. از پوشیدن لباس های تنگ بپرهیزید به خصوص در قسمت مچ دست و پا.

خواب رفتن دست و پا می تواند نشانه مسئله ای جدی باشد؟
ممکن است خواب رفتن دست و پا به خاطر حالت نشستن نامناسب یا آسیب به گردن یا پشت باشد. اگر دلیل خواب رفتن یکی از این عوامل است با پزشک خود صحبت کنید تا درمان مناسب را به شما پیشنهاد دهد. روش های درمان شامل طب سوزنی و فیزیوتراپی می باشد.
اگر بیشتر خواب رفتن در دست، انگشت شست، انگشت اول و انگشت کوچک اتفاق می افتد احتمال سندرم تونل کارپال در بارداری وجود دارد . در بارداری این مشکل با مایع اضافی شروع می شود و دردناک است. سندرم تونل کارپال با طب سوزنی قابل درمان است بنابراین با پزشک خود صحبت کنید.
خواب رفتن پا نشانه دیابت حاملگی و دیابت موقتی که در بارداری پیشروی کرده است، می باشد. اگر احساس تشنگی شدید نیز دارید، احساس خستگی شدید دارید و مشکل بینایی پیدا کرده اید بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

علت خواب رفتن دست و پا در بارداری


آیا خواب رفتن دست و پا نگران کننده است؟
خیر، اگرچه خواب رفتن دست و پا آزاردهنده است اما جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر باعث ناراحتی شما می شود با پزشک خود صحبت کنید تا آزمایشات لازم را انجام دهد.
در بیشتر خانم ها خواب رفتن دست و پا به خودی خود پس از زایمان و کاهش مایعات اضافی و وزن اضافی از بین می رود.

خواب رفتن دست و پا و گزگز کردن
خواب رفتن دست و پا و گزگز کردن بیشتر در انگشتان، دست ها و پاها دیده می شود. این مسئله به صورت حس خارش یا کشش در پوست می باشد. حالت خود را برای پزشک توضیح دهید تا دلیل ایجاد آن را تشخیص دهد.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
خانم های باردار آیا دچار گز گز و خواب رفتگی دست شده اید. سندرم تونل کارپ به تفصیل درمقاله سندرم تونل کارپال چیست؟
چه علائم و درمانی دارد شرح داده شد. به طور خلاصه به صورت درد ، بی حسی و گزگز دست و انگشتان در اثر فشار وارده روی عصب مدین در مچ دست می باشد.

سندرم تونل کارپ در بارداری
در طی بارداری تجمع مایع در بافت های بینابینی بدن وجود دارد که در سه ماهه دوم و سوم بیشتر است.
میزانی از این مایع در تونل کارپ در مچ دست تجمع می یابد و با ایجاد فشار روی عصب ، باعث ایجاد علایم می شود. با توجه به اینکه روزها مایع در پاها جمع میشود و شب با خوابیدن مایع در بافت های بدن من جمله دست ها منتشر میشود ، لذا علایم در شب ها و صبح ها موقع برخاستن از خواب بیشتر است.
۶۰ درصد از خانم های باردار این علایم را تجربه می کنند
– بی حسی و خواب رفتگی انگشتان و کف دست
– درد مچ دست با انتشار به آرنج و حتی شانه
– تورم و سختی در بسته شدن انگشتان
– عدم توانایی نگه داشتن اجسام در دست به علت ضعف ایجاد شده

راه های پیشگیری از سندرم تونل کارپ و کاهش علایم
استراحت : اجتناب از کارهای سنگین ، طولانی و حرکات مکرر دست و مچ
یخ : با قرار دادن یخ روی مچ دست ، روزی سه بار هر بار ۵ دقیقه التهاب کاهش می یابد.
بالا قرار دادن دست : شبها دستان خود را روی بالش و بالاتر از سطح بدن قرار دهید تا مایع جمع نشود.روی دستان خود نخوابید.
مچ بند طبی آتل دار : برای جلوگیری از خم شدن مچ دست در طول خواب ، میتوانید از مچ بند طبی آتل دار استفاده کنید که دست را در وضعیت باز قرار دهد.

عاقبت سندرم تونل کارپ بعد از بارداری
بسیاری از بیماران می توانند با روش های فوق علایم را کاهش دهند .در صورتی که علایم شدید باشند مراجعه به متخصص طب فیزیکی توصیه می شود. تزریق استروئید در سندرم تونل کارپ یکی از راه های کاهش التهاب عصب می باشد.
معمولا مدتی بعد از زایمان علایم پسرفت می کند و فرد وضعیت نرمال خود را باز می یابد ولی درپاره ای موارد که آسیب شدید بوده این علایم ادامه پیدا میکند و پزشک متخصص طب فیزیکی با تشخیص شدت درگیری از طریق انجام نوار عصب و عضله ، به درمان مناسب ، تزریق استرویید و یا ارجاع جهت جراحی به متخصص مغز و اعصاب یا متخصص ارتوپدی تصمیم گیری می کند.

نظر یک متخصص فیزیوتراپی
یک متخصص فیزیوتراپی نسبت بە احتمال فشردگی عصب مچ دست در دوران بارداری بە سبب تغییرات هورمونی اخطار داد و تاکید کرد کە زنان در دوران بارداری مراقب مچ دستان خود باشند.
دکتر وحید صمدی گفت: استخوان‌های مچ دست همراه رباط مقابل خود تونلی را تشکیل می‌دهند کە از داخل آن، تاندون‌ها، اعصاب و عروق تغذیه کننده دست عبور می‌کنند.
هنگامی کە عصب "مدین” در این تونل تحت فشار قرار می‌گیرد، عارضه‌ای بە نام "سندرم تونل کارپ” ایجاد می‌شود.
هر چند چنین اختلالی معمولا در اشخاصی کە از دستان خود بطور مکرر و بیش از حد استفاده می‌کنند مانند کاربران رایانه بوجود می‌آید اما در زنان باردار و بویژه در سه ماهه آخر بارداری نیز شایع است.
وی تغییرات هورمونی را سبب ایجاد این عارضه در دوران بارداری دانست و ادامه داد: تغییرات هورمونی در این دوران سبب احتباس آب و تجمع مایعات در بدن شده و دست‌ها نیز متورم می‌شوند.
اگر مقداری از این مایعات در تونل مچ دست تجمع یابند، عصب "مدین” و عروق مچ دست می‌توانند تحت فشار قرار گیرند. همچنین ترشح هورمون شل کننده در دوران بارداری، تغییراتی در رباط مچ دست ایجاد می‌کند کە سبب تنگ شدن بیشتر تونل و فشردگی عصب می‌شود.

علت خواب رفتن دست و پا در بارداری


علائم سندرم تونل کارپ
به گفته وی، از آنجایی کە عصب "مدین” حرکت و حس سه و نیم انگشت خارجی دست یعنی انگشتان شست، اشاره، میانی و نیمه خارجی انگشت حلقه را تامین می‌کند، آسیب یا فشردگی آن معمولا با بی حسی، گزگز یا درد همراه است.
درد ممکن است بە ساعد یا حتی بازو منتشر شود و معمولا حرکات شست و مشت کردن ضعیف می‌شوند. در این شرایط دقت و ظرافت عملکرد دست کاهش می‌یابد.
این علائم با حرکات مکرر دست و نگه داشتن طولانی مدت آن در یک وضعیت، تشدید می‌شوند. همچنین‌ اغلب بیماران، شب هنگام علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند.

درمان سندرم تونل کارپ
این متخصص فیزیوتراپی تاکید کرد: برائ جلوگیری از بروز عوارض جدی این سندرم، درمان بە موقع و زودهنگام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بە چنین بیمارانی پیشنهاد می‌شود کە از فعالیت‌های مکرر مچ و دست اجتناب کنند و گاهی اوقات برائ دادن استراحت کافی، از اسپلینت یا مچ بند استفاده می‌شود.
در کنار داروهای ضد التهابی کە ممکن است بە منظور کاهش شدت علائم مصرف شوند، روش‌های فیزیوتراپی تاثیر قابل توجهی در درمان این عارضه و جلوگیری از پیشرفت آن دارند.
برای تسکین درد و تورم احتمالی نیز می‌توان از یخ استفاده کرد. بە کار بردن امواج فراصوت و تحریکات الکتریکی از شدت علائم می‌کاهد. ماساژ و تجویز تمرینات خاص نیز بە درمان این عارضه کمک می‌کنند.
وی افزود: بهترین روش مقابله با سندرم تونل کارپ در دوران حاملگی، جلوگیری از بروز آن است. بنابراین بە زنان باردار پیشنهاد می‌شود کە مچ دست خود را همواره در وضعیت صحیحی قرار دهند و از خم کردن‌های طولانی مدت این مفصل اجتناب کنند.
بە عنوان مثال، هنگام استفاده از صفحه کلید رایانه، ساعد و مچ باید هم راستا و در یک سطح باشند. همچنین در فعالیت‌های روزمره باید استراحت کافی بە مچ دست داده شود.
همچنین بە این اشخاص پیشنهاد می‌شود کە در صورت بروز علائمی مانند بی‌حسی، گزگز یا درد در انگشتان دست، با مراجعه بە موقع جهت درمان خود از پیشرفت این عارضه جلوگیری کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو