کاهش تهوع بارداری، داروهای امن

منبع: نی نی بان

142

1398/11/2

11:30


بیماری صبحگاهی یک بیماری شایع مرتبط با بارداری است و می تواند به طور موثر با ضد تهوع و استفراغ در دوران بارداری مانند متوکلوپرامید، تغییر در شیوه زندگی و رژیم غذایی مناسب تهوع بارداری اداره شود معمولاً به عنوان "بیماری صبحگاهی" است و اولین علائم که در دوران بارداری تجربه می شود تهوع و استفراغ است که به علت تغییرات هورمونی در درون بدن می باشد تا 90 درصد از زنان از این وضعیت شکایت دارند.
در زنان باردار، تهوع و استفراغ در اوایل در طول سه ماهه اول بارداری ایجاد می شود علائم اوج بین شش و هشت هفته است در نهایت در حدود  هفته 12 بارداری برطرف می شود. بیماری صبحگاهی به ندرت بعد از هفته 20 بارداری همچنان ادامه دارد اگر ادامه داشت تحت عنوان "استفراغ شدید حاملگی" است یک اختلال که حدود 35 درصد از زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد اثبات شده بسیار ناتوان کننده و با عواقب جسمی و روانی عمیقی همراه است.
تهوع و استفراغ را می توان به اندازه کافی در بسیاری از زنان با نوشیدن مقدار زیادی آب و اجتناب از مواد غذایی تحریک کننده حملات تهوع و استفراغ اداره کرد اگر این علائم حتی پس از این اقدامات ادامه داشت داروی ضد تهوع و استفراغ برای زنان باردار تجویز می شوند.
با مصرف ویتامین B6، بیسگویت، لیمو ترش، غذاهای سرد و زنجبیل می توانید حالت تهوع خود را کاهش دهید. در این زمینه برخی داروهای ضد تهوع نیز برای مادران باردار تجویز می شود.
 

کاهش تهوع بارداری، داروهای امن

 
آیا استفاده از ضد تهوع و استفراغ در دوران بارداری ایمن است؟
این یک مفهوم کاملاً عمومی است که مصرف داروهای ضد تهوع می توانید دوران بارداری خطراتی تولید کند با این حال، این یک افسانه در مورد بسیاری از داروهای ضد تهوع و استفراغ می باشد که ثابت شده برای استفاده در زنان باردار بی خطر است برخلاف تصور گسترده، ضد تهوع با افزایش خطر نقص تولد، وزن کم هنگام تولد در نوزادان و زایمان زودرس همراه نیست اگر در طول 13 هفته اول بارداری مصرف شوند. از آنجا که علائم اوج در سه ماهه اول بارداری است و این زمان ایده آل برای شروع درمان بیماری صبحگاهی است و از نظر بالینی به اثبات رسیده که با شروع درمان دارویی با داروهای ضد تهوع سریع، بازده نتایج بهتر است.
معمولا، استفراغ شدید حاملگی می تواند به اندازه کافی در بخش سرپایی اداره شود با این حال، اغلب نادیده گرفتن چنین مواردی سبب از دست دادن شدید آب و کاهش وزن می شود که این بیماران نیاز به درمان با مایعات داخل وریدی فوری دارند.

ضد تهوع و استفراغ در دوران بارداری ایمن است
با وجود تغییر در شیوه زندگی و درمان محافظه کارانه، در نزدیک به 10 درصد از زنان باردار همچنان به تجربه تهوع و استفراغ شدید ادامه دارد به اثبات رسیده است که داروهای ضد تهوع و استفراغ متعدد برای استفاده در دوران بارداری ایمن و موثر است با این حال، این داروها تنها پس از بررسی مزایای آنها در برابر خطرات بالقوه خود تجویز می شوند زیرا داروهای ضد تهوع و استفراغ معمولاً برای درمان تهوع و استفراغ در زنان باردار تجویز می شوند.
1. متوکلوپرامید
اولین عامل ضد تهوع و استفراغ تجویز شده برای تهوع و استفراغ متوکلوپرامید است تجویز با دوز 10 میلی گرم سه بار در روز می باشد  اثربخشی متوکلوپرامید از طریق آزمایش های بالینی دقیق ثابت شده است دوز از این دارو باید، با این حال، با تنظیم با دقت این دارو عوارض جانبی از جمله علائم اکستراپیرامیدال مانند اسپاسم های عضلانی غیر ارادی، اختلالات حرکتی و غیره ممکن رخ دهد.
2. پروکلرپرازین
داروی دوم انتخابی تهوع و استفراغ است اگر به متوکلوپرامید نتوان به نتایج مطلوب رسید پروکلرپرازین متعلق به خانواده فنوتیازینها استفاده می شود این معمولاً با دوز5  میلی گرم سه بار در روز داده می شود عوارض جانبی پروکلرپرازین علارقم مراقب بودن شامل تسکین بیش از حد و اختلالات سیستم عصبی است.
3. سیکلیزین
این دارو برای مدیریت تهوع و استفراغ بیش از حد ترجیح دارد که یک داروی آنتی هیستامین است که با دوز 50 میلی گرم سه بار در روز استفاده می شود همچنین می توانید سبب تسکین بیش از حد شود.
4. پرومتازین
یکی دیگر از داروهای ضد تهوع و استفراغ موثر و بی خطر در دوران بارداری است که باید مورد استفاده قرار گیرد اگر داروهای ذکر شده در بالا موفق به کنترل علائم تهوع و استفراغ نباشد این دارو با دوز 25 میلی گرم آغاز می شود و قبل از رفتن به رختخواب در نظر گرفته شود و دوز به تدریج افزایش یافته تا تا به حداکثر دوز مجاز 100 میلی گرم برسد پرومتازین با عوارض جانبی خواب آلودگی و اختلالات عصبی (علائم اکستراپیرامیدال) همراه است.
5. اندانسترون
در زنان مبتلا به تهوع و استفراغ شدید، اندانسترون داروی انتخابی است که دو یا سه بار در روز با دوز چهار تا هشت میلی گرم مصرف می شود عوارض جانبی رایج اندانسترون، خستگی، سردرد، خواب آلودگی، یبوست، نفخ و درد شکم است.
6. کورتیکواستروئیدها
اگر تمام اقدامات درمانی شکست بخورد کورتیکواستروئیدها به عنوان آخرین اقدام برای درمان تهوع و استفراغ شدید استفاده می شود در حقیقت علائم به طور چشمگیری با استفاده از کورتیکواستروئیدها بهبود پیدا می کند درمان با کورتیکواستروئیدها نباید بصورت ابتکاری قبل از هفته 10 بارداری آغاز شود استفاده از آن با ناهنجاری های مادرزادی مثل شکاف کام در نوزادان همراه است.
 

کاهش تهوع بارداری، داروهای امن

 
چه هنگامی باید به یک پزشک مراجعه شود
تهوع و استفراغ شدید که نمی تواند با تغییر در شیوه زندگی و داروها مدیریت شود می تواند به عوارض مانند سوء تغذیه و کم شدن آب بدن تبدیل به شود که اگر بلافاصله درمان نشود می تواند خطرناک باشد اگر شما متوجه علائم و نشانه های زیر شدید با پزشک تماس بگیرید.
- ادرار تیره رنگ
- عدم ادرار برای بیش از هشت ساعت
- عدم توانایی در نگه داشتن مواد غذایی و مایعات برای بیشتر از 1 روز
- ضعف بیش از حد، سرگیجه و حتی غش در حالت ایستاده
- دل درد
- تب بالا
- خون در استفراغ
یک علت شایع تهوع و استفراغ مقاوم، عفونت های دستگاه ادراری است که همراه با علائم دفع دردناک ادرار و خون در ادرار همراه است اگر شما تجربه این علائم را دارید شروع به مصرف مقدار زیادی مایعات به صورت خوراکی به منظور رقیق کردن ادرار و تسکین درد نمایید درمان باید سریع شروع شود تاخیر در آغاز می تواند باعث گسترش یافتن عفونت به کلیه ها شود.

عوامل افزایش دهنده خطر چیست؟
عواملی که خطر ابتلا به تهوع و استفراغ در دوران بارداری را افزایش می دهد شامل:
- سابقه تهوع و استفراغ در حاملگی سابق
- سابقه خانوادگی بیماری صبحگاهی
- دریازدگی
- استفاده از استروژن بر پایه قرص های پیشگیری از بارداری
- چاقی (شاخص توده بدن 30 یا بیشتر)
- استرس
- بارداری چندقلویی
- اولین بارداری
از آنجا که بیماری صبحگاهی در طول سه ماهه اول بارداری، زمان وقوع رشد کودک می باشد استفاده از یک ضد تهوع و استفراغ در دوران بارداری باید همیشه به دنبال مشاوره کامل با متخصص زنان برای جلوگیری از هر گونه عوارض جانبی باشد با مراقبت و احتیاط مناسب، علائم تهوع و استفراغ را می توان به طور موثر اداره کرد.
 
درمان بدون دارو
حالت تهوع دوران بارداری از وضعیت های ناخوشایندی است که هر زن بارداری آن را تجربه می کند ، برای مقابله با این حالت مواد غذایی پیشنهاد می شود که می تواند باعث بهبودی ویار بارداری شود ، با استفاده از این توصیه های معجزه آسا و ساده غذایی می توانید از اثرات جانبی بارداری همچون حالت تهوع ، رهایی یابید.
1.غذاهای سرد مانع تهوع دوران بارداری می شوند
هیچ شکی وجود ندارد که ویار صبحگاهی که همراه با تهوع بارداری است ، بسیار بد است. دانشمندان هنوز نمی دانند که به چه دلیل این بیماری اتفاق می افتد ، به نظر می رسد که بارداری آن بخش از مغز که کنترل استفراغ را بر عهده دارد مختل می کند و منجر به ایجاد حالت تهوع می شود. تهوع دوران بارداری می تواند به دلیل افزایش سطح بعضی از هورمون ها (همانند استروژن) و افزایش حس بویایی زن باردار باشد که برای حفاظت از جنین این حس او تشدید شده است . مریم اریک نویسنده کتاب "مدیریت ویار صبحگاهی” توضیح می دهد: بدن شما از بوها برای اطمینان از سالم بودن غذا استفاده می کند ، شناسایی غذاهای فاسد شما را از خوردن چیزهای نامناسب نجات می دهد ، اما همین بینی حساس می تواند از یک جوجه سرخ شده سالم و عالی یک غذای بد را برای شما متصور کند. برای مقابله با حالت تهوع دوران بارداری سعی کنید از غذاهای سرد استفاده کنید (مثلا شربت یا بستنی)، موادغذایی داغی که رایحه تندی دارند می توانند حالت تهوع را به دنبال داشته باشند.
2. برای پیش گیری از تهوع  دوران بارداری ، بیسکوئیت بخورید
یک بسته بیسکویت نمکی (ترد نمکی) روی میز خود بگذارید و به محضی که بیدار شدید کمی از آن را میل کنید چرا که خوردن آن ، در ساعات اولیه روز به رهایی از ویار صبحگاهی کمک می کند. اریک توضیح می دهد: شکم خالی احتمال تهوع دوران بارداری را تشدید می کند ، او اضافه می کند همه بیسکویت ها شبیه هم نیستند، هرچه بیسکویت نمکی تر و شورتر باشد بهتر است. شوری هیچ وقت مزه خوبی ندارد و بعد از دوران باداری تعجب خواهید کرد چطور در این دوره به این میزان خوشایند بوده است.
3.لیمو ترش ، دشمن تهوع در دوران بارداری
لیمو ترش را در دستتان بگیرید ،  بوی آن را استشمام کنید، آن را داخل آب بفشرید یا حتی تکه هایی از آن را لیس بزنید، بو کردن و چشیدن مزه مطبوع آن در زمان ویار صبحگاهی معده تان را آرام می کند. افشره لیمو نیز به جلوگیری از تهوع دوران بارداری کمک می کند. کمی لیمو ترش در کیف خود همراه داشته باشید تا زمانی که در بیرون حالتان بد شد از آن استفاده کنید.
4. با مصرف ویتامین B6 ، تهوع دوران بارداری را کاهش دهید
یکی دیگر از راه های درمان حالت تهوع در دوران بارداری ، استفاده از مواد خوراکی دارای ویتامین B6  است که کمبود آن موجود ایجاد حالت تهوع در دوران بارداری می شود ، می توان ویتامین B6  را در اسفناج ، جگر ، گوشت گاو ، تخم مرغ ، آناناس ، هلو ، ذرت ، لوبیا سفید ، بادام زمینی و گردو ، یافت . استفاده از این مواد غذایی و مکمل های دارویی تجویز شده توسط پزشک می تواند تهوع دوران بارداری را کاهش دهد.
5- زنجبیل بهترین ماده برای جنگ با تهوع دوران بارداری
زنجبیل می تواند به عنوان بهترین درمان برای ویار صبحگاهی باشد ، می توانید زنجبیل را به چای خود اضافه کرده و یا با استفاده از آن حلوای زنجبیل که بسیار خوش طعم است را درست کنید ، با مصرف آن شاهد کاهش تهوع دوران بارداری و کاهش نفخ شکم خود خواهید بود.
 

کاهش تهوع بارداری، داروهای امن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو