رفع ویار بارداری با ویتامین B6

منبع: نی نی بان

153

1398/11/2

12:36


نی نی بان، گروه ترجمه: این مطلب از راهنمای ویار صبحگاهی با این سوال آغاز میشود که آیا هر روز صبح ترس مواجه شدن با تهوع صبگاهی را دارید؟ صبح‌ها احساس می‌کنید بیش از حد بیمار هستید و در نهایت بیشتر اوقات استفراغ میکنید؟ شما تنها نیستید و این تجربه‌ای است که بیشتر مادران دارند در حالی که تهوع صبحگاهی شرایطی شایع است لازم نیست در طول بارداری احساس ناراحتی بیش از حد کنید. ویتامین B6 می‌تواند به شما کمک کند. 
در دوران بارداری، تمایل به خوردن برخی خوراکی ها بیشتر می شود که به آن ویار می گویند. در این دوران، خوردن ماهی خام (سوشی)، ماهی دودی، گوشت نیم پز، پنیر نرم، لبنیات محلی، شیر پاستوریزه نشده و سوسیس و کالباس ممنوع است.
 
ویتامین B6 و کمک به ویار صبحگاهی
ویتامین B6 برای کاهش علائم بیماری صبحگاهی توصیه می‌شود اما قبل از استفاده باید با پزشک در این مورد مشورت کنید. در برخی موارد پزشک شما ممکن است قبل از امتحان کردن هر داروی دیگری به شما پیشنهاد استفاده از این دارو را بدهد. با این حال هیچ تضمینی وجود ندارد که مکمل‌های ویتامینB6 به طور کامل در درمان ویار کمک کنند.
ممکن است احساس تهوع کمتری داشته باشید یا استفراغ‌تان کمتر شود. پزشک براساس شرایط سلامت شما دوز مناسب را تجویز خواهد کرد.
 

ویار بارداری و ویتامین B6

 
ویتامین B6 چه می‌کند؟
براساس یک مطاله ویتامین B6 مانند زنجبیل در کاهش تهوع و استفاغ کمک می‌کند. این ویتامین کمک می‌کند شما کمتر احساس بیماری کنید. مصرف مکمل‌های ویتامین B6 تعداد روزهایی که احساس بیماری می‌کنید کاهش می‌دهد.
 
دوز ایده آل ویتامین B6 در بارداری چقدر است؟
دوز استفاده از این دارو به عوامل مختلف در دوران بارداری بستگی دارد.اما به طور کلی دوز معمول ویتامین B6 در دوران بارداری 10 تا 25 میلی‌گرم سه بار در روز است. این میزان برای از بین بردن علائم بیماری صبحگاهی کافی است. اما برای برخی از زنان اثرات مصرف ویتامین B6 چندین روز به طول می‌انجامد به همین دلیل برخی پزشکان به خانم‌ها توصیه می‌کنن از اول بارداری این مکمل را مصرف کنند.
 
آیا مکمل ویتامین B6 می‌تواند در طول دوران بارداری مضر باشد؟
هنوز هیچ مدرکی در مورد اثرات مضر مصرف ویتامین B6 در دوران بارداری وجود ندارد. ویتامین B6 معمولا برای مادر و جنین به طور کلی ایمن است با این حال مهم است که پزشک این مکمل را تجویز کرده باشد و دوز آن را با شرایط شما منطبق کرده باشد.
 
از چه برندی مکمل تهیه کنیم؟
مولتی ویتامین‌های مختلف و ویتامین‌های متنوعی در دوران بارداری حاوی مقادیری از ویتامین B6 هستند. اما مقدار و دوز برخی از این ویتامین‌ها از جمله ویتامین B6 در برخی نام‌های تجاری بیشتر یا کمتر است و به همین دلیل اولین پیشنهاد پزشکان استفاده از مکمل‌های غذایی خاوی ویتامین B6 است. بعد از آن گفته می‌شود هر نوع مثصرف مکمل دارویی باید زیر نظر پزشک باشد. 
 
ویتامین B6 در خوراکی ها
ویتامینB6 در بسیاری از غذاها وجود دارد، با خوردن غذا وارد بدن می شود و از قسمتهای ابتدایی روده جذب خون می شود . در بدن ما تولید و تبدیل پروتئین ها وابستگی زیادی به B6 دارد . کمبودB6، باعث احساس ضعف و ناتوانی و خواب آلودگی میشود. ویتامین B6 را می‎توان در سبوس، گندم، برنج، جو، جوانه گندم، جگر، قلوه، سویا، طالبی، کلم، بادام زمینی، گردو، زرده تخم‎مرغ، گوشت، سیب‎زمینی، شیر، گاو، لوبیا، موز، خربزه، انگور، انجیر، کلم، تره فرنگی و فلفل سبز پیدا کرد.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
بارداری یکی از پرهیجان‌ترین دوران زندگی مادر به شمار می‌رود. در این میان برخی زنان باردار هستند که به دلیل شرایط خاص خود نسبت به دیگران این دوران را با سختی بیشتری سپری می‌کنند.
اگر بعد از بررسی علائم بارداری مشخص شد باردار هستید این مطالب را بخوانید، زیرا به زودی با آن روبه رو می‌شوید.

ویار چیست؟
بنا به نظر متخصصین تغذیه در دوران بارداری، ویار از برخی خوراکی‌ها و گاهی بیزاری از آن کاملاً حقیقی است. اینها تمایلات تجربه جدیدی هستند که برای غذای خاصی اشتیاق و برای برخی غذا‌ها بی‌میلی به وجود می‌آورد.

رفع ویار بارداری با ویتامین B6


علت ویار بارداری چیست؟
علت ویار بارداری به خوبی مشخص نشده است اما علت احتمالی آن تغییرات هورمونی و احساسی است که می‌تواند برچشایی زبان و واکنش‌ها به غذا تاثیر بگذارد؛ که ویار اکثر مادران در سه ماه اول بارداری به اوج خود می‌رسد و در چهارماهگی کاهش پیدا می‌کند.
در غیر این صورت به پزشک مراجعه کنید.
متخصصان تغذیه معتقدند ممکن است علت دیگر ویار بارداری، بالا بردن سطح رضایتمندی‌شان باشد. بارداری دوران مشکلی است و همه چیز رنگ جدیدی پیدا می‌کند.
اغلب مادران برای بهبود حالت تهوع خود به سمت ترشیجات یا خوراکی‌های ترش می‌روند. همچنین به گفته متخصصان رابطه‌ای بین ویار بارداری و کمبود مواد مغذی در بدن مادر وجود ندارد، بنابراین لازم نیست که همیشه برای خوردن آن‌ها آماده باشید.
البته متخصصین معتقدند که ممکن است دلیل به وجود آمدن ویار در دوران بارداری، کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد.
این متخصصین ویار را به عنوان اخطار طبیعی بدن می‌شناسند اما شواهد کمی برای پشتیبانی از این فرضیه وجود دارد.
حقیقت این است که هیچ کس به طور قطع دلیل ویار را نمی‌داند. بنابراین، برای ایمنی بیشتر باید به ویارهایتان توجه داشته باشید تا برای سلامتیتان خطر ساز نباشد.

ویار‌های سالم، ولی با ارزش غذای پایین چیست؟
بسیاری از بانوان به مواد غذایی که ارزش غذایی پایین و یا کالری و قند فراوانی دارند ویار می‌کنند؛ که این اتفاق موجب افزایش وزن بیشتر در مادران می‌شود و در آخر منجر به دیابت بارداری خواهد شد.

کدام ویار‌ها ممنوعه هستند؟
اگر در دوران بارداری میل به خوردن این مواد غذایی پیدا کردید، اجتناب کنید، زیرا احتمال خطر باکتری در آنها وجود دارد:
ماهی خام (سوشی)
ماهی دودی
گوشت نیم پز
پنیر نرم
لبنیات محلی
شیر پاستوریزه نشده
سوسیس و کالباس

ویار مواد غیر خوراکی چیست؟
احتمالا ویاری مثل زیتون در کیک پنیر یا ترشی روی بستنی عجیب به نظر برسند، اما آسیبی به شما نمی‌زند ولی ویار مواد غذاییِ سرشار از شکر، می‌تواند سلامت شما را تهدید کند.
ویار‌هایی که جای نگرانی دارد، ویار مواد غیر خوراکی است زیرا برخی از مادران در دوران بارداری تمایل زیادی به خوردن مواد مانند خاک، زغال، گچ، سنگ، خاکستر، کود پیدا می‌کنند.
اگرشما هم به ویار مواد غیر خوراکی دچار هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

برای دوری از ویار‌های ناسالم و غیرمجاز چه باید کرد؟
ابتدا هوس خود را با جایگزینی سالم‌تر و مغذی‌تر تعویض کنید. همچنین می‌توانید درهنگام ویار، خودتان را با کاری سرگرم کنید مثلا به پیاده روی بروید.
البته مواد غذاییِ قلیایی مثل گوجه فرنگی‌های کوچک و کلم بروکلی به کاهش ویار‌های شما کمک کند.

ده ویار مشترک زنان باردار
ده ویار مشترک زنان باردار عبارتند از:

شکلات
یکی از چیزهایی که زنان باردار ویار می‌کنند شکلات است. برخی باور دارند این به دلیل نیاز بدن به افزایش کالری در این دوران است. تحقیقات نشان می‌دهد شکلات یکی از خوراکی‌های هوس برانگیز است.
در حالی که زیاده‌روی کردن در خوردن شکلات شیر و بستنی و لبنیات در دوران بارداری به دلیل نیاز به کلسیم بسیار مهم است.
بستنی یکی از مواردی است که خیلی از خانم‌های باردار هوس می‌کنند چون شیرین است و کالری دارد.
اگر شما خیلی بستنی می‌خورید سعی کنید آن را با جایگزین سالم‌تری مثل پودینگ چیا (نوعی گیاه از آمریکا مرکزی) جایگزین کنید.
اگر هوس شکلات کردید از شکلات تلخ آن هم به اندازه محدود مصرف کنید.

کباب، استیک چرب یا گوشت قرمز
به دلیل آهن، پروتئین، و ویتامین B6 موجود در گوشت قرمز خیلی از زن های حامله استیک آن هم استیک چرب هوس می‌کنند. برای زنانی که گیاه خوارند خیلی ناراحت کننده است ویار گوشت داشته باشند.
اما بعضی از آنها با ماساژ درمانی که به افسردگی بعد از زایمان هم کمک می کند به آن چیره می‌شوند.

ترشی و خیارشور
ترشی شور در بین زنان باردار طرفدار بسیاری دارد. با بالا رفتن حجم خون در دوران بارداری میل به غذاهای شور به دلیل نیاز به سدیم، بیشتر می‌شود.

غذاهای تند
بعضی از زنان ویار غذاهای تند دارند که منجر به عرق کردن بدن می شود و باعث خنک شدن بدن مادر می شود.

میوه
میوه سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامینC است. خوشبختانه این هوس خوبی است، که می توانید روزانه مصرف کنید. ترجیحا از میوه های تازه استفاده کنید.

چیپس سیب زمینی
درست مثل ترشی، چیپس سیب زمینی هم به خاطر نمک موجود در آن خیلی هوس‌برانگیز است. از آن باید به مقدار محدود استفاده کنید چون ناسالم هستند.

تخم مرغ
نیاز به پروتئین، آهن، فسفر، ویتامین های ب می تواند توضیح دهد چرا تخم مرغ هوس می‌کنید. تخم مرغ یک گزینه مناسب برای زنان باردار است به شرط آن‌که به صورت آب پز پخته شود.

رفع ویار بارداری با ویتامین B6


لیمو
در سه ماه دوم هوس های خاص مانند غذاهای ترش مثل لیمو شایع‌تر است. خوشبختانه، لیمو را می توان به بسیاری از دستور العمل غذاها و یا فقط آب ساده اضافه کرد.
با مصرف لیمو یک دوز سالم از ویتامین C و ویتامین های گروه B به رژیم غذایی‌تان اضافه کرده‌اید.

کره بادام زمینی
کره بادام زمینی منبعی از پروتئین‌ها و ویتامین ب است، که همین امر موجب اشتیاق زیاد زنان باردار به آن شده است. کره بادام زمینی بدون شکر و به صورت طبیعی همراه با سیب بسیار مفید است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو