راهنمای بازدید از قلعه بهستان و آشنایی با زیبایی های این منطقه

راهنمای بازدید از قلعه بهستان و آشنایی با زیبایی های این منطقه


منبع: آرگا

130

1398/11/2

22:58


قلعه بهستان که یک قلعه تاریخی و مهم در استان زنجان است مورد توجه خیلی از گردشگران می باشد این قلعه دارای قدمتی چند هزار ساله است و از دوران مادها و ورود آریایی ها این قلعه به وجود آمده است در زمان های هخامنشیان و ساسانیان نیز این قلعه از اعتبار و اهمیت نظامی بالایی برخوردار بوده است و دارای بخش های مختلفی است.

ایران باستان که مهد فرهنگ و ارزش های تاریخی والا است در بسیاری از مناطق تاریخی خود قلعه های باستانی را جای داده است که بر ارزش و اعتبار تاریخی این کشور افزوده است. قلعه های منحصر به فردی که در ایران وجود دارد کم نیستند و به عنوان یکی از جذاب ترین و جالب ترین جاذبه های تاریخی به شمار می آیند که ملت ایران به خود دیده است. قلعه های باستانی که در ایران وجود دارند دارای ظاهری عجیب هستند. و از معماری های خارق العاده ای برخوردار هستند که اغلب با مقاصد نظامی ساخته شده اند. با وجود تنوعی که در میان این قلعه ها وجود دارد ما این بار به سراغ قلعه ای تاریخی در شهرستان ماهنشان می رویم قدمت این قلعه به دوران مادها باز می گردد. شما علاقه مندان در ادامه می توانید بیشتر با جاذبه های این قلعه دیدنی آشنا شوید.

دیدنی های قلعه بهستان:

در شهرستان ماهنشان که یک منطقه تاریخی و باستانی جاذبه های تاریخی و دیدنی بسیار متنوعی وجود دارد یکی از جاذبه های مهمی که می توانید در این شهرستان از آن دیدن کنید دودکش های جن است در کنار این جاذبه نیز می توان به قلعه تاریخی و مهم این شهرستان اشاره کرد. این شهرستان ناشناخته در استان رنجان واقع شده است و در فاصله ۱۱۳ کیلومتری از این شهرستان قرار دارد قدمت تاریخی این منطقه ۴۰۰۰ سال تخمین زده شده است که این قدمت کهن بودن این منطقه باستانی را نشان می دهد. زمانی که آریایی ها به این شهر مهاجرت کرده اند این سرزمین ساخته شده است و گسترش یافته است. در این دوران نیز دژها و قلعه هایی بنا شده اند که در حال حاضر به عنوان خاص ترین جاذبه های توریستی در دنیا شناخته می شوند.

قلعه مهم بهستان

این قلعه دیدنی در حوالی رود قزل اوزن و در یکی از روستاهای پر جاذبه و زیبای شهرستان با نام روستای بهستان واقع شده است این قلعه که از آن با نام کهن دژ یاد می شود در شمار ۲۰ قلعه تاریخی دنیا قرار دارد قلعه دیو نیز نام دیگری از این قلعه است. افسانه هایی که درباره این قلعه وجود دارد می گوید: در گذشته تخته های بالای قلعه محلی برای استراحت دیوها بوده است از این رو جذابیت این قلعه برای علاقه مندان و گردشگران بیشتر می شود. معرفی مکان های دیدنی زنجان بسیار مهم است و این استان دیدنی را به تمام جهان معرفی می کند با وجود جاذبه های تاریخی ارزشمندی همچون این قلعه دیدنی می توان به اهمیت و جذابیت دیدنی های این استان برای گردشگران اشاره کرد.

در ساخت این قلعه دیدنی از خاک های سفت استفاده شده است به همین دلیل به این قلعه ها دژ گفته می شود نمای بیرونی که این قلعه برای بازدید کنندگان دارد بسیار جذاب است و از نمای بیرون این قلعه متشکل از دودکش هایی است که به یکدیگر متصل شده اند. از سویی روزنه هایی که در پایین این قلعه وجود دارد به شکل عجیبی به افسانه ها دامن می زنند همانطور که بیان شد این قلعه محلی برای اقامت حاکمان بوده است و یک دژ نظامی مستحکم بوده است. جالب است بدانید این قلعه تاریخی در دوران افشاریان نیز محلی برای استقرار بوده است همچنین در برخی از تحقیقات باستان شناسی نیز نشان داده می شود که قدمت این بنا به دوران هخامنش و ساسانیان نیز باز می گردد.

دیدنی های قلعه بهستان

برخی از سفالیه هایی که در قلعه بهستان یافت شده اند متعلق به دوران اسلامی است این سفالیه ها بدون لعاب هستند و با استفاده از طرح های تزیینی به شکلی هنرمندانه تزیین شده اند اشکال هندسی که در این بنا به کار رفته است بر جذابیت های این معماری افزوده است. به دلیل اینکه در ساخت این بنا از خاک های سفت استفاده شده است می توان گفت که امکان تخریب آن بسیار بالا است از سویی وزش بادها و رودخانه موجب شده است تا احتمال آن افزایش یابد.

بخش های مختلف قلعه:

بخش های مختلفی  که در معماری بهستان وجود دارد بر اهمیت آن افزوده است طبقات بالا در این قلعه ویژه جنبه دفاعی داشته است و در طبقات پایین آن نیز زاغه ها و مواد غذایی نگهداری می شده است در بخش هایی از پله ها نیز محراب مسجد دیده می شود که دارای تزیینات زیادی است این معماری ها به دوران اسلامی باز می گردد. اتاق هایی که در این قلعه ایجاد شده است توسط کندن کوه ایجاد شده است.

قلعه باستانی بهستان

اتاق ها:

اتاق های بزرگی که اندازه های آن ها یکسان نیست و در ابعاد مختلفی دیده می شوند ابعاد این اتاق ها ۵ در ۲/۶۰ متر است ارتفاع آن ها نیز ۲/۷۰ متر می باشد سقف های این قلعه که مسطح هستند و کاربردهای مختلفی نیز داشته اند. از سویی اتاق های کوچکی نیز در اینجا وجود دارند که سقف های آن تیغه دار و جناغی است روزنه هایی که در آن ایجاد شده است برای ایجاد روشنایی است ورودی برخی از راه پله ها قلعه بهستان همچنان دست نخورده هستند و از این رو جذابیت بسیار زیادی دارند.

پله ها:

راه پله های آن نیز با الگوبرداری از معماری های دوران اسلامی ساخته شده است این مجموعه ۶۴ اتاق با دو راه پله دارد نحوه ساخت این اتاق ها به شکلی است که با استفاده از کندن کوه ایجاد شده است راه پله های آن نیز به شکل مارپیچی ساخته شده اند و در ساخت بنای اصلی نیز از ساروج و سنگ استفاده شده است. اهمیت سیاسی این روستا و قلعه ای که در آن واقع شده است در طی تحققیات باستان شناسی مختلفی که انجام شده است ثابت شده و محل استقرار نیروها و حاکمان مناطق بوده است.

قلعه زیبای بهستان

قرار گرفتن این قلعه در منطقه ای خاص از زمین بر اهمیت زمین شناسی آن نیز افزوده است بنابراین می توان گفت این بنا از نظر زمین شنای نیز دارای ارزش زیاد است و در بسیاری از تحقیقات مورد بررسی قرار گرفته است. در بالا نیز اشاره شد که دودکش های جن برای علاقه مندان و گردشگران این منطقه جذابیت زیادی دارد گردشگران و علاقه مندان عزیز باید بدانند که جاذبه های زنجان به این قلعه منتهی نمی شود و می توانند در سفر خود از دیدنی های زنجان با جذابیت های زیاد دیدن کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو