عوارض خوردن برف در روز‌های سرد سال

55

1398/11/2

23:01


اگر جزو افرادی هستید که خوردن برف برایتان لذت بخش است و ضرر و زیان خوردن آن را برای سلامتی نمی‌دانید، این مطلب را بخوانید.

عوارض خوردن برف در روز‌های سرد سال

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران زمانی که برف در کلان شهر‌ها می‌بارد  فلزات سنگین هوا می توانند درون دانه‌های برفی نفوذ و پنهان شوند. افراد با خوردن برف، فلزات سنگین موجود در آن را به درون بدن خود منتقل کرده و باعث بروز مشکلاتی می‌شوند. خوردن برف باعث انتقال سموم و آلودگی‌های محیط  به درون بدن می شوند و در طولانی مدت عوارض خطرناکی را به همراه دارند.

 برف با آب آشامیدنی معمولی یا  معدنی بسیار فرق دارد و اصلا حاوی مواد معدنی غنی نیست، زیرا بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار  می‌گیرد. به گفته کارشناسان، اگر آب حاصل از برف، حاوی مواد معدنی نباشد، طبق اصل بیولوژیکی مناسب نخواهد بود.

همچنین برای خوردن برف، افراد باید انرژی زیادی را بسوزانند، زیرا ارگانیسم بدن به سطح بالایی از انرژی برای گرم کردن برف در دهان و دستگاه گوارش ، رساندن آن به دمای بدن نیازمند است. افرادی که برف آلوده مصرف می کنند دچار بیماری فاویسم می شوند. فاویسم یک نوع بیماری فصلی، ارثی خونی و تغذیه‌ای است که به شکل کم خونی و بیشتر در اثر خوردن باقلا سبز خام و گاهی فریز شده یا در اثر مصرف برخی از دارو‌ها و مواد شیمیایی اکسید کننده در افراد حساس بروز می‌کند.


خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه برف آلوده می‌تواند تعداد باکتری‌های مفید دستگاه گوارش را از بین ببرد و موجب ایجاد التهاب یا ریفلاکس معده، گاستریت شود. در این صورت دیگر بدن به راحتی مواد مغذی را جذب نمی‌کند.

او گفت: زمانی که آلودگی زیاد باشد، ذرات معلق می توانند به راحتی بعد از بارش برف بر روی زمین و درون آن تجمع کرده و موجب آلودگی برفی شوند. در گذشته برخی افراد برف را با شیره انگور ترکیب می‌کردند و به عنوان دسر زمستانی شبیه به بستنی می‌خوردند. اما باید توجه داشت که در گذشته آلودگی هوا به اندازه الان نبوده است اگرچه خوردن برف به هیچ وجه توصیه نمی شود.

او تصریح کرد: امروزه هوا، به دلیل وجود آلاینده‌های خودروها، سرب و ذرات معلق مانند گرد و غبار یا گرده‌های شناور، سولفات‌ها، نیترات‌ها، فرمالدئید، جیوه و حتی مواد حشره کش‌های شیمیایی بسیار آلوده شده است؛ به همین دلیل برف و باران به وجود آمده تمیز نخواهد بود.

متخصص تغذیه بیان کرد: خوردن چنین برف آلوده ای، می‌تواند زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری‌ها باشد. برف آلوده برای کسانی که به بیماری خطرناکی مبتلا هستند مانند کودکان و سالمندان (گروه حساس) منجر به مرگ آن‌ها می شود. همچنین خوردن برف باعث یخ زدگی لب‌ها و یبوست و حتی ایجاد خلل در دستگاه گوارش می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو