افزایش راندمان مطالعه برای موفقیت در آزمون های متفاوت

افزایش راندمان مطالعه برای موفقیت در آزمون های متفاوت


منبع: آرگا

142

1398/11/3

00:31


افزایش راندمان مطالعه نوعی اثرگذاری مطالعه است و زمانی یک فرد مطالعه گر راندمان و کارایی بیشتری دارد که اصول صحیح مطالعه کردن را به کار بگیرید که شاید تا به این لحظه کمتر کسی این اصول را دیده یا شنیده باشد و در اینجا به آن ا اشاره خواهد شد.

زمانی که صحبت از تقویت کیفیت مطالعه است هدف این است که ساعات مطالعه و کیفیت مطالعه خود را بالا ببریم و اولین گام برای عملی کردن این موضوع نیز داشتن یک برنامه ریزی قوی است زیرا شما زمانی می توانید به مطالعه بپردازید که در برنامه روزانه خود برای کتابخوانی وقتی معین کرده باشید و با برنامه ساعات مطالعه خود را افزایش دهید. از سوی دیگر در بالا بردن میزان کتابخوانی ما به دنبال افزایش تمرکز نیز می باشیم تا بتوانیم در صورت نیاز مطالب یاد گرفته شده را بازیابی کنیم که بی شک باید از شیوه های افزایش تمرکز نیز کمک بگیریم. همچنین توصیه می شود تا برای بالا بردن اثرگذاری مطالعه خود و بیشتر شدن مطالعه از کتاب هایی شروع کنید که بیشتر به آن ها علاقه مند هستید در این صورت انگیزه بیشتری برای ادامه مطالعه کردن خواهید داشت.

افزایش راندمان مطالعه با شیوه های مناسب:

همانطور که در بالا اشاره شد بالا بردن کیفیت و ساعات مطالعه نیازمند عوامل متعددی است که در کنار یکدیگر می تواند به اثرگذاری مطالعه منجر شود به عنوان مثال فرد مطالعه گر بیش از هر چیز باید بداند که با هدفگذاری صحیح و برنامه ریزی داشتن راندمان خود را بالا می برد.

افزایس ساعت مطالعه

هدف گذاری صحیح:

ابتدا باید مشخص کنید که چه کتاب هایی را در چه مدت زمانی می خواهید بخوانید این هدف گذاری کمک می کند تا بهتر برای مطالعات خود زمان بندی و برنامه ریزی داشته باشید. سعی کنید کتاب هایی که بیشتر به آن ها علاقه مند هستید را انتخاب کنید و از کتاب هایی که خواندن و فهم آن ها آسان تر است شروع کنید. همانطور که می دانید می توانید از انواع کتاب های صوتی، دستی و … استفاده کنید انتخاب شیوه مناسب نیز موجب افزایش کیفیت مطالعه شما خواهد شد.

مشخص کردن ساعات مطالعه:

وقت های مناسبی را برای مطالعه کردن انتخاب کنید زمان هایی که کمتر درگیری فکری دارید و مشغله های کاری شما کمتر است زمان مناسبی برای مطالعه کردن است و شما تمرکز بیشتری بر روی مطالعه خود خواهید داشت. راهکارهای کاربردی برای افزایش ساعت مطالعه باید مسئله اساسی شما باشد.

فضای مناسب مطالعه کردن:

گام بعدی انتخاب فضای مناسب برای مطالعه کردن و افزایش راندمان مطالعه است اتاق یا نشیمن گاه باید ساکت و آرام باشد حد الامکان وسایلی که موجب حواس پرتی شما می شود را از اتاق دور کنید و فضای را برای یک مکان مناسب و ایده ل مطالعه کردن خود آماده کنید.

انتخاب شیوه لذت بخش و مورد علاقه:

شما باید به شیوه هایی که برای مطالعه کردن انتخاب می کنید بیشتر اهمیت بدهید به عنوان مثال انتخاب کتاب مورد علاقه، نحوه خواندن کتاب و استفاده از ابزارهای مختلف کتابخوانی هر یک می تواند در انگیزه مطالعه شما تاثیر بسزایی داشته باشند.

شیوه های افزایش راندمان مطالعه

رفتن به کتابخانه:

فضای کتابخانه هم تمرکز شما را در مطالعه کردن بیشتر می کند هم انگیزه بیشتری را ایجاد می کند همچنین می توانید در این فضا از امکانات مطالعه ای بیشتر و کتاب های متنوع تر استفاده کنید.

مشاوران تحصیلی اینگونه بیان می کنند که افزایش کیفیت مطالعه با شیوه های کمی و کیفی امکان پذیر است در حقیقت افراد می توانند مطالعات خود را در زمینه های کیفی و کمی افزایش دهند به همین منظور راهکارهای کمی و کیفی را نیز در ادامه بیان خواهیم کرد.

۱- شیوه های کمی افزایش مطالعه:

اگر قصد دارید مطالعه خود را در زمینه های کمی افزایش دهید و ساعت مطالعات خود را افزایش دهید باید برنامه ای مکتوب داشته باشید و بر اساس برنامه نوشته شده خود عمل کنید نوشتن برنامه موجب می شود تا آشفتگی ها و سردرگمی شما کم تر شود همچنین با داشتن برنامه می توانید ارزیابی راحت تری از کارهای خود داشته باشید.

شیوه دیگر افزایش راندمان مطالعه در زمینه کمی ثبت کردن زمان های تلف شده است که در برنامه موجود است و شما با اتلاف وقت نتوانسته اید به آن ها عمل کنید. ثبت این زمان ها کمک می کند تا به مرور زمان این زمان ها را بیشتر کنترل کنید و در بر آن ها تسلط داشته باشید.

۲- شیوه های کیفی افزایش مطالعه:

سعی کنید تا زمان های ویژه ای را برای هر درس و کتاب انتخاب کنید اگر فکر می کنید در هنگام صبح تمرکز شما بر روی درس خواندن بیشتر است این زمان را برای مطالعه خود در نظر بگیرید. همچنین داشتن تنوع نیز بسیار دارای اهمیت است شما باید کتاب های متنوع را برای خواندن داشته باشید این کار موجب می شود تا دلزدگی شما از مطالعه کمتر شود و موجب افزایش راندمان مطالعه خواهد شد. تکنیک های افزایش تمرکز حواس نیز در این زمینه می تواند برای شما کاربردی باشد.

راندمان بالای مطالعه

استفاده از تکنیک های زیر در هنگام مطالعه کردن:

توجه به برخی از تکنیک ها و اصول مطالعه کردن موجب افزایش راندمان مطالعه می شود تا شما تسلط بیشتری بر روی درس خواندن داشته باشید این تکنیک های هر چند ساده و کوچک کمک می کنند تا ساعات مطالعه خود را بیشتر کنید و کیفیت مطالعه شما بیشتر شود.

  • از شیوه های تمرکز حواس استفاده کنید
  • عواملی که موجب حواس پرتی می شوند را شناسایی کنید و کنترل نمایید
  • ابتدا خواندن اجمالی داشته باشید و سپس عمیق خوانی را شروع کنید
  • مطالعه را جدی بگیرید
  • در زیر مطالب خط بکشید تا در ذهن شما باقی بماند
  • علاقه خود را به مطالعه بالا ببرید
  • افکار منفی را از خود دور کنید
  • یادداشت برداری

افزیش اثر مطالعه

یکی از ویژگی های مثبتی که در میان افراد مطالعه گر وجود دارد این است که سرعت یادگیری در آن ها دارای اهمیت است این تجربه برای بسیاری از ما ایجاد شده است که در هنگام خواندن یک مطلب به سرعت آن را فرا می گیریم و در زمان خواندن برخی مطالب دشوارتر نیز سرعت ما کاهش می یابد. تکنیکی که در این مورد باید به آن تکیه کرد این است که باید از مطالب ساده تر برای شروع مطالعه خود استفاده کنید زیرا خواندن مطالب ساده تر تمرکز شما را بیشتر خواهند کرد. همچنین مطالب خود را به بخش های کوچک تر قابل هضم تقسیم کنید که توانایی مطالعه آن ها بالاتر خواهد رفت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو