عنبر نسارا چیست و چه کاربردهایی دارد؟ + روش استفاده

عنبر نسارا چیست و چه کاربردهایی دارد؟ + روش استفاده


منبع: زیبامون

256

1398/11/5

13:01


در این بخش از زیبامون با برخی از خواص و فواید عنبر نسارا و نحوه استفاده از ان آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

عنبر نسارا چیست و چه کاربردهایی دارد؟ + روش استفاده

استفاده از مواد طبیعی و در دسترس یکی از مواردی که در طب سنتی ایران زیاد به چشم میخوره و ممکن هست چیزهایی رو مورد استفاده قرار دهند که در نگاه اول ممکنه چندش آور باشه اما بعد از استفاده متوجه شدن که واقعا در رفع برخی از مشکلات موثر هست و میشه از اون به عنوان یک درمان خانگی و طبیعی استفاده کرد.

عنبر نسارا یا ماده دفعی و پشگل الاغ ماده! یکی از این موارد هست که در طب سنتی و قدیمی ایرانی بسیار پر کاربرد بوده و برای رفع و درمان برخی از مشکلات سلامتی و پوستی موثر هست و تا به امروز نیز مورد استفاده قرار می گیرد. با ما در این بخش از زیبامون دات کام همراه باشید و با تمام خواص و فواید عنبر نسارا آشنا بشید و نحوه استفاده از اون رو یاد بگیرید.

 

عنبر نسارا چیست؟

عنبر نسارا، سرگین، پشگل الاغ ماده یا در گویش محلی ماچه الاغ، ماده دفعی الاغ ماده هست که بعد از خشک شدن میتونه تاثیر خیلی زیادی در برطرف کردن انواع مشکلات سلامتی، عفونتی و پوستی داشته باشه. 

الاغ ماده در فصل بهار از علوفه های مختلفی تغذیه میکنه تا بتونه شیر کافی برای تغذیه فرزند خود داشته باشه. فرآیند هضم مواد غذایی در بدن الاغ ماده به گونه ای هست که بعد از دفع این مواد غذایی، مواد دفع شده آن ها، خاصیت ضد باکتری، ضد قارچ و میکروب کشی خواهند داشت و به همین دلیل هست که از عنبر نسارا یا پشگل الاغ ماده به عنوان ماده ای ضد عفونی کننده یاد  می شود و از آن برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی که در ادامه توضیح داده ایم، استفاده می شود.

شما میتونید عنبر نسارا رو از روستاها و یا داروخانه و فروشگاه هایی که گیاهان دارویی به فروش میرسانند، تهیه کرده و مورد استفاده قرار بدید.

 

الاغ ماده

 

عنبر نسارا برای چه چیزی خوب هست؟

براساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، پزشکان و محققان به این نتیجه رسیده اند که عنبر نسارا دارای خاصیت ضد میکروبی، ضد عفونی کننده و آنتی هیستامینی هست و میشه از دود حاصل از سوختن عنبر نسارا برای برطرف کردن مشکلات مختلفی که در زیر اشاره کرده ایم استفاده کرد:

  •  درمان سینوزیت
  • آلرژِی و حساسیت های فصلی
  • از بین بردن عفونت حاصل از زخم
  •  درمان سرماخوردگی
  •  درمان عفونت گوش یا گوش درد
  • درمان زخم ها
  •  درمان سوختگی پوست
  • دارای خاصیت میکروب کشی و ضد عفونی کننده محیط
  • برطرف کردن دندان درد ناشی از سرما
  • درمان عفونت و قارچ رحم و واژن 
  • کم شدن خون قاعدگی
  • درمان خون دماغ شدن
  • درمان بواسیر
  • درمان سردرد
  • درمان تنگی نفس

 

عنبرنسارا

 

عنبر نسارا برای زنان

اگر عنبر نسارا در فصل بهار جمع آوری شده و با روش درست و مناسبی خشک بشه میتونه به عنوان یک داروی طب سنتی موثر باشه. بر اساس طب سنتی و قدیمی ایرانی و طبق گفته ابو علی سینا، استفاده از دود عنبر نسارا میتونه طول قاعدگی یا عادت ماهانه در زنان رو کوتاه تر کنه و باعث کاهش خونریزی پریود خواهد شد.

علاوه بر این استفاده از دود عنبر نسارا برای برطرف کردن عفونت واژن و انواع زخم هایی که ممکن هست در رحم و واژن ایجاد شده باشد نیز موثر هست.  همچنبن برخی هم معتقد هستند که استفاده از دود عنبر نسارا میتونه تاثیر خیلی خوبی در راحت تر شدن فرآیند زایمان طبیعی داشته باشه.

 

عنبر نسارا برای زنان باردار

دوران بارداری یکی از دوره های بسیار حساس برای تمام زنان هست و باید مراقبت های جدی در تمام زمینه های مربوط به سلامتی خود و جنین داشته باشند. اگرچه استفاده از برخی مواد طبیعی مانند عنبر نسارا در گذشته های دور برای برطرف کردن عفونت های رحم و واژن پر کاربرد بوده و حتی زنان باردار هم از این روش ها استفاده می کردند اما این موضوع دلیلی بر این نیست که بدون پرس و جو از پزشک  و بدون داشتن آگاهی کامل، در دوران بارداری از عنبر نسارا استفاده کنید!

موضوعی که در این زمینه وجود داره این هست که قبل از استفاده حتما با پزشک مشورت کنید و  اگر استفاده از عنبر نسارا از نظر پزشک تایید شد، حتما باید روش درست استفاده از اون رو یاد بگیرید و به هیچ عنوان در استفاده از ان زیاده روی نکنید.

همانطور که قبلا اشاره شد، دود عنبر نسارا تاثیر خوبی در از بین بردن عفونت های واژن و رحم زنان دارد اما ممکنه استفاده از آن در دوران بارداری برای برخی از افراد مناسب نباشه و به گفته برخی از پرشکان، باعث سقط جنین شود. پس حتما قبل از استفاده با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

 

بارداری

 

روش استفاده از عنبر نسارا برای درمان عفونت زنان

عفونت واژن یکی از مشکلاتی هست که تقریبا بیشتر خانم ها با اون مواجه میشن و ممکنه با علائمی مانند سوزش، خارش و التهاب در واژن مواجه بشن. اگرچه روش های درمانی و دارویی خیلی زیادی برای برطرف شدن این مشکل زنان وجود داره اما میشه این عفونت رو با طب سنتی و روش های خانگی هم درمان کرد. استفاده از دود عنبر نسارا یکی از این روش های قدیمی و موثر برای این منظور هست.

برای اینکه بتونید حداکثر استفاده رو از فواید و خواص عنبر نسارا داشته باشید، لازمه که روش درست و اصولی استفاده از عنبر نسارا رو یاد بگیرید و بعد مورد استفاده قرار بدید. برای بهره مندی از خواص عنبر نسارا باید حتما از دود عنبر نسارا استفاده کنید. برای این منظور باید 2 تا 3 عنبر نسارا خشک رو در ظرف فلزی مناسب مانند اسفند دود کن، قرار داده و روی شعله بگذارید تا عنبر نسارا دود کنه.

زمانی که دود عنبر نسارا زیاد شد، باید آن را درون شیشه با دهانه بزرگ بریزید و سپس شیشه و دود عنبر نسارا رو با فاصله حداقل 30 سانتی متری از واژن خود قرار بدید و حداکثر به مدت 2 تا 3 دقیقه اجازه بدید تا این دود با واژن تماس داشته باشه. بهتره این کار رو 2 بار در روز و به مدت یک هفته تکرار کنید تا شاهد تاثیرات دود عنبر نسارا در از بین رفتن عفونت واژن باشید.

 

عنبر نسارا برای درمان سینوزیت

درمان سینوزیت یکی دیگه از کاربردهای عنبر نسارا هست که استفاده از این روش تاثیر خیلی خوبی در برطرف شدن این مشکل داشته و بسیاری از افراد برای درمان سینوزیت خود، دود عنبر نسارا رو هم امتحان کرده اند.

برای استفاده از این روش فقط کافیه چند عدد عنبر نسارا رو بسوزنید و دود حاصل از عنبر نسارا رو از طریق بینی نفس بکشید. بخور دادن صورت با عنبر نسارا رو میشه به عنوان یکی از روش های ساده، ارزان و موثر برای درمان سینوزیت معرفی کرد.

 

سینوزیت

 

خواص عنبر نسارا برای پوست و درمان سوختگی و خارش پوستی

از دیگر کاربردهای عنبر نسارا میشه به درمان جای سوختگی و خارش پوستی اشاره کرد. این دود کمک میکنه تا سوختگی های پوستی سریع تر درمان شده و اثری از جای زخم سوختگی بر روی پوست باقی نماند. علاوه بر این از آنجایی که عنبر نسارا دارای خواص ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد عفونی کننده هم هست، میتونه در برطرف شدن خارش پوستی، اگزما، کهیر و درمان برخی از قارچ های پوستی موثر باشه.

برای این منظور هم باید چند عدد عنبر نسارا خشک رو بسوزونید و دود حاصل از عنبر نسارا رو با فاصله تقریبا 20 تا 30 سانتی متری از پوست بگیرید تا اثربخشی خوبی در برطرف شدن مشکلات پوستی داشته باشه.

 

خارش پوست

 

عنبر نسارا برای درمان سرماخوردگی و ضد عفونی کردن خانه

یکی از ساده ترین راه هایی که میتونید برای درمان سرماخوردگی انجام بدید این هست که عنبر نسارا رو در خانه بسوزانید و دود حاصل از اون رو در فضای خونه پخش کنید. تنفس کردن این دود نه تنها میتونه تاثیر خیلی خوبی در درمان سرماخوردگی داشته باشه، بلکه محیط خونه رو هم ضد عفونی میکنه و باکتری ها و ویروس هایی که باعث ایجاد سرماخوردگی می شن رو از بین خواهد برد. این کار رو در طول مدت زمان سرماخوردگی، چند بار انجام بدید تا این مشکل سریع تر برطرف بشه.

علاوه بر این میتونید مقداری از دود عنبر نسارا رو به دهان خود هم وارد کنید. این کار ممکنه کمی عجیب و حتی غیر قابل تحمل به نظر برسه اما خوبه که بدونید این دود میتونه فضای داخلی دهان رو هم ضد عفونی کنه.

 

سرماخوردگی

 

عوارض استفاده از عنبر نسارا چیست؟

به گفته برخی محققان و پزشکان طب سنتی، استفاده درست و اصولی از عنبر نسارا هیچ گونه عارضه ای به دنبال نداره و اگر در مصرف آن زیاده روی نداشته باشید میتونید از فواید و خواص عنبر نسارا بهترین و بیشتری استفاده رو داشته باشید.

تنها عوارضی که استفاده از عنبر نسارا به همراه داره میشه به سوزش چشم و یا ایجاد سرفه اشاره کرد که یک مشکل گذار هست و خیلی زود برطرف میشه. بنابراین دقت داشته باشید که مدت زمان طولانی در معرض تنفس دود عنبر نسارا نباشید و به هیچ عنوان از عنبر نسارا به شکل خوراکی یا موضعی استفاده نکنید. زیرا این ماده دارای باکتری های خطرناکی هست و ممکن هست در اثر مصرف خوراکی و موضعی، مشکلات جدی به همراه داشته باشد.

توصیه دیگری که در رابطه با استفاده از عنبر نسارا وجود داره این هست که به هیچ عنوان دود عنبر نسارا رو در محیط های بسته مانند حمام استفاده نکنید زیرا این دود باعث از بین رفتن اکسیژن هوا میشه و ممکنه تنگی نفس براتون ایجاد کنه.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو