افزایش تمرکز حواس + 10 قدم موثر برای رسیدن به تمرکز حواس

منبع: تاپ ناز

142

1398/11/6

11:43


افزایش تمرکز حواس

 

تمرکز یک فرآیند مغزی است که شامل تفکر و توجه می باشد و عنصری مهم در موفقیت به حساب می آید که با استفاده از تکنیک های مهم افزایش تمرکز حواس می توانید به این موفقیت دست پیدا کنید و اهداف خود را عملی کنید.

عدم تمرکز ناشی از عوامل مختلفی است که باید بررسی شوند مشغله کاری، نداشتن برنامه و عوامل متعدد دیگر می تواند زمینه ساز اصلی حواس پرتی در افراد باشند. ولی افزایش تمرکز حواس راهی پیچیده نیست و می توانید با استفاده از بعضی از راهکارها آن را تقویت کنیم زیرا با این ویژگی اکتسابی در فرد می باشد که می توانید با کمی تمرین و تکرار این ویژگی را خودتان تقوت کنید. در این مقاله روش های آسانی برای تقویت این موضوع ارائه می دهیم که شما می توانید با استفاده از آنها به موفقیت بیشتری برسید و به هدف هایتان دست پیدا کنید.

 

روش های افزایش تمرکز حواس

تحقیقات زیاد نشان می دهد که حواس پرتی دارای دلایل درونی و بیرونی است و دلایل درونی این عامل همان افکار و استرس در افراد است که باعث می شود تا توجه او از بین برود ازسوی دیگر عوامل بیرونی بیشتر عوامل محیطی تاثیرگذار می باشند. این عوامل توسط فرد خیلی راحت شناسایی می شوند و فقط فرد می تواند با این سوال که چه چیزهایی باعث حواس پرتی می شود پاسخ را پیدا کند و عوامل را بشناسد. در این بخش نحوه مقابله با پرش ذهن و حواس پرتی را بررسی می کنیم و روش هایی برای افزایش قدرت ذهنی ارائه می کنیم.

افزایش تمرکز حواس شامل روش های تقویتی و پرورشی است که به فرد کمک می کند تا مهارت تمرکز کردن و توجه کردن را در خود افزایش دهد ولی نکته کلیدی و مهم این است که فرد با بالا بردن درک و فهم خود نسبت به راهکارهای افزایش تمرکز حواس می تواند به موفقی بیشتری دست پیدا کند. تمرکز بر روی هدف در چند گام طلایی ممکن است و فرد با تکیه دادن بر آنها قدرت ذهنی اش را افزایش می دهد.

 

۱- دوری از انجام چند کار:

بدون تردید انجام چند کار در یک زمان می تواند تمرکز فرد را کمتر کند بنابراین یکی از راهکارهای ساده برای افزایش تمرکز حواس این است که برنامه ریزی داشه باشید تا هر کار را در زمان مناسب انجام دهید. انجام دادن هر کار در زمان و موقعیت مناسب موجب می شود تا آن کار با تمرکز و توجه بیشتر انجام شود که در نهایت دقت بیشتری نیاز دارد.

 

۲- نوشتن فهرست وظیفه:

فهرست وظایف و اولویت ها به شما کمک می کند تا برنامه ریزی درست تری داشته باشید همانطور که می دانید بسیاری از افراد موفق در زندگی خود با برنامه ریزی پیش می روند و این تنها عامل موفقیت آن ها خواهد بود. اما برنامه ریزی دارای اصولی است که برای افزایش تمرکز حواس باید فهرستی از اولویت های هر یک تهیه کنید و زمانبندی دقیقی برای هر یک داشته باشید. برنامه ریزی هفتگی برای تنظیم وقت در زندگی به شما کمک می کند تا راحت تر بتوانید برای زندگی خود برنامه ریزی اصولی و دقیق داسته باشید که با موفقیت بالایی نیز همراه است.

 

بیشتر بخوانید: عدم تمرکز | دلیل عدم تمرکز و روش های ساده تمرکز کردن

 

۳- جدا کردن کار و زندگی:

شاید انجام این کار کمی دشوار باشد اما با باید این توانایی را در خودتان ایجاد کنید که فعالیت های کاری و زندگی را از یکدیگر تفکیک کنید انجام دادن کارهای بیرون از خانه در زمان و وقت مناسب موجب می شود تا راحت تر به کارهای خانه رسیدگی شود و هر یک از کارها با دقت بالایی صورت می گیرند.

 

۴- استراحت کردن:

یکی از دلایلی که موجب می شود تا تمرکز خودتان را از دست بدهید نداشتن استراحت کافی است و توصیه می شود تا برای افزایش تمرکز حواس بیشتر زمانبندی کنید. زمان خواب و استراحت بین کار می تواند در بالا بردن دقت و توجه شما بسیار تاثیرگذرا باشد و موجب افزایش تمرکز حواس در فرد خواهد شد.

 

۵- انتخاب مکان آرام:

همانطور که می دانید برای انجام بسیاری از کارهای ظاهری نیاز به آرامش داریم و در محیط های شلوغ و آشفته انجام بسیاری از فعالیت ها با نتیجه مطلوب همراه نخواهد بود. بنابراین یکی دیگر از شیوه های راحت بالا بردن قدرت تمرکز انتخاب محلی آرام و ساکت برای انجام کارها است که بتوانید در اینگونه از شرایط به راحتی و بدون دغدغه محیطی کارهای خود را انجام دهید و تمرکز کافی داشته باشید.

از سوی دیگر این سوال ممکن است برای بسیاری از ما حیاتی باشد که چطور به آرامش درون دست یابیم؟ و به شکلی اصولی مشکلات درونی خود را بر طرف کینم برای پاسخ به این موضوع می توان گفت انجام هر کاری که از درون نشات می گیرد می تواند آرمش دهنده باشند که باید به ان تاکید شود.

 

۶- ورزش کردن:

از دیگر شیوه های مناسب که برای افزایش تمرکز حواس ارائه می شود ورزش کردن است این فرایند هم به لحاظ روحی و هم از جهت جسمی کمک می کند تا قدرت فکری بیشتری داشته باشید. پیاده روی کردن، انجام فعالیت های یوگا، ایروبیک و … می تواند با ارائه تکنیک های مدیتیشنی و آرامش بخش قدرت تمرکز شما را بر روی مسائل بالا ببرد. آموزش تکنیک های مدیتیشن برای افراد مبتدی با ارئه راحت ترین و تاثیرگذارترین اصول مدیتیشن در این زمینه بسیار کمک کننده خواند بود.

 

۷- مطالعه:

تحقیقات و بررسی ها نشان می دهد که در مواقع حواس پرتی خواندن چند سطر از کتاب می تواند برای فرد آرامش دهنده باشد. برای چند لحظه تمام افکار منفی را از خود دور کنید و یک صفحه از کتاب را با دقت مطالعه کنید که تمرکز شما بر روی موضوع بیشتر شود و از آن به عنوان یک تکنیک افزایش تمرکز حواس استفاده کنید.

 

۸- رها کردن:

برای مدتی کارها و فعالیت های خود را رها کنید و به همه آنچه که از ذهن شما می گذرد فکر کنید این کار به شما کمک می کند تا افکار مزاحم که موجب حواس پرتی می شوند را از بین ببرید. نوشیدن دمنوش، چای، و قهوه در یک محیط آرام می تواند احساس مطلوبی را در شما ایجاد کند و موجب افزایش تمرکز حواس می گردد. آموزش تغییر افکار منفی برای تحول در زندگی می تواند مسیر زندگی شما را در جهت اهداف تنظیم کند که در نهایت به موفقیت منجر می شود.

 

۹- خوردن خوراکی های مفید:

خوردن برخی از مواد غذایی و خوراکی ها موجب افزایش قدرت ذهنی و تمرکز می شوند موادی همچون آجیل، گوجه فرنگی، ماهی، زردچوبه، قهوه، گیاه کبر، آدامس، انگور، تخم مرغ و … در افزایش تمرکز حواس بسیار تاثیرگذار هستند که باید در رژیم و وعده های غذایی جایگزین شده باشند.

 

۱۰- فرد:

در بسیاری از مقالات نیز اشاره شده است که خود فرد عامل بسیار تعیین کننده است این تحقیقات نشان می دهد که برای افزایش تمرکز حواس فرد عامل مهمی است و زمانی که خود او تمایل به تمرکز دارد می تواند از تکنیک های مختلف و دلخواه خود حتی برای این کار استفاده نماید.

 

بیشتر بخوانید: خستگی ذهنی چیست و چطور خستگی ذهن و فکر را درمان کنیم؟

 

با ده روشی که ذکر کردیم می توانید تا حد زیادی تمرکز کنید و دیگر حواس پرت نباشید. امیدواریم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو