نکات مهم آموزش قرآن به کودکان که می تواند مفید باشد

منبع: مینویسم

166

1398/11/6

13:42


اگر در خصوص نحوه آموزش قرآن به کودکان اطلاعات کافی ندارید این نوشته به شما کمک می کند تا در آموزش قرآن به بچه ها نتیجه بهتری بگیرید. روش های زیادی برای آموزش قرآن به کودکان وجود دارد مانند آموزش قرآن به کودکان با شعر، آموزش قران به کودکان با بازی و آموزش قرآن به کودکان با اشاره که می توانید یکی از آن ها را امتحان کنید. قبل از اینکه آموزش قرآن به کودکان را شروع کنید بهتر است با نکات مهم آموزش قرآن به کودکان آشنا شوید. در پایان چند نکته طلایی برای تشویق کودک به قرآن خواندن نیز آمده است که امیدواریم برای شما مفید باشد.

نکات مهم در آموزش قرآن به بچه ها

با رعایت نکات زیر می توانید آموزش قرآن به کودک خود را به شکل مؤثرتری انجام دهید و نتیجه بهتری از آن بگیرید. قرآن به زبان عربی است و شاید برای کودک ابتدایی که خواندن و نوشتن به زبان فارسی را به تازگی آموخته است ممکن است یادگیری یک زبان دیگر کمی سخت باشد بنابراین عجله نکنید و با صبر و آرامش سعی کنید قرآن را به او یاد بدهید و با روش هایی او را به خواندن قرآن ترغیب و تشویق نمایید.

  1. کودکان از زمانی که شروع به صحبت می کنند قادرند قرآن را بیاموزند پس بهترین زمان برای یادگیری قرآن توسط کودکان همین سنین است البته در این سن بیشتر باید بحث آشنایی با قرآن باشد و نه آموزش قرآن به شکل جدی، همین که سوره ای را برایش بخوانید و او گوش بدهد کافی است.
  2. برای حفظ آیات قرآن توسط کودکان شاید هرچه زودتر شروع کنید نتیجه ی بهتری بگیرید زیرا قدرت حفظ کردن کلمات در کودکان بسیار بالاست اما برای آموزش مباحث پیچیده تر قرآن مانند روخوانی و ترتیل باید از سن بالای ۶ سال شروع کرد.
  3. تا قبل از سن ۶ سال می توانید از نوارهای چندبار تکرار استفاده کنید تا با نحوه صحیح قرآن خواندن آشنا شوند.
  4. برای اینکه یک سوره را به کودک خود آموزش دهید بهتر است ابتدا داستان آن سوره و معنی آن را برایش توضیح دهید تا ذهن او برای متن عربی آن آماده شود.
  5. استفاده از حرکت اشاره برای یادگیری قرآن روشی است که برخی ها از آن استفاده می کنند و نتیجه خوبی از آن می گیرند. می توانید این روش را بیاموزید و امتحان کنید. این روشی است که استاد طباطبایی برای آموزش حفظ قرآن به پسرش استفاده کرد.
  6. گوش دادن به قرآن حتی اگر کودک تمام حواسش به آن نباشد هم برای یادگیری کودک و آشنایی و با نحوه صحیح خواندن قرآن مفید است. بنابراین می توانید اوقاتی که کودک مشغول بازی یا غذا خوردن است , و یا حتی قبل از خواب نیز قرآن را برای او پخش کنید البته زیاده روی نکنید.
  7. همخوانی قرآن با کودکان نیز می تواند نقش مهمی در روند یادگیری آنان داشته باشد هرجایی که او اشتباه کرد شما اصلاح کنید و هرجایی که به خوبی می خواند شما توقف کنید تا به تنهایی آن را بخواند.
  8. زمانی از روز را به آموزش قرآن به بچه ها اختصاص دهید که انرژی بیشتری دارند و ذهن آن ها برای یادگیری آماده تر است به عنوان مثال ابتدای روز یا بعداز ظهر بعد از بیدار شدن از خواب ظهر.
  9. هنگام آموزش قرآن به کودکان آن ها را خسته نکنید و اگر دیدید رغبتی به خواندن قرآن نشان نمی دهند آن را به زمان دیگری موکول کنید.
  10. برخی سوره ها شباهت زیادی به هم دارند در آموزش قرآن این سوره ها را پشت سر هم آموزش ندهید.
  11. خودتان شروع به خواندن سوره ای که حفظ هستید کنید و قسمت هایی از آن را نخوانید و از کودک بخواهید که آن را تکمیل کند با این کار حس خوبی به او دست می دهد و احساس می کند که از شما هم بیشتر بلد است.
  12. بعد از آموزش هر سوره به کودک صبر کنید تا آن سوره به  خوبی در ذهن کودک نقش ببندد و بعد شروع به آموزش سوره دیگری نمایید.
  13. آموزش قرآن به کودکانی که با روخوانی قرآن آشنایی دارند بسیار ساده تر است.
  14. می توانید در بین یادگیری قرآن یادگیری شعر را نیز بگنجانید تا تنوع ایجاد شود و کودک دلزده نشود.
  15. می توانید آموزش قرآن به کودکان را با بازی همراه کنید و او را به خواندن قرآن جذب کنید.
  16. برای شروع سوره هایی را انتخاب کنید که علائم تجویدی سختی ندارند و روخوانی آن ها برای کودک ساده تر است مانند سوره های فیل، ماعون، همزه، نصر، حمد، توحید، کافرون، کوثر، عصر، ناس و قدر به ترتیب ساده هستند.
  17. در آموزش قرآن برای کودکان بهترین روش تکرار است. هر آیه ای که قصد آموزش آن را دارید حداقل پنج بار با دقت آن را تکرار کنید.
  18. برای آموزش حفظ قرآن به کودکان روزی یک آیه کافی است.
  19. به طور میانگین زمان مناسب برای آموزش قرآن به کودکان ۲۰ دقیقه در روز می باشد.
  20. به کارگیری روش های خلاقانه مانند یاددادن قرآن به بچه ها با نقاشی و کاردستی نیز می تواند جالب باشد.

همچنین ببنید: آموزش نماز به کودکان

آموزش قرآن خواندن برای کودکان

روش های تشویق کودکان به قرآن خواندن

  1. یکی از نکات مهم برای آموزش قرآن به کودکان این است که آن ها را به خواندن قرآن تشویق کنیم و هیچ وقت آن ها مجبور به کاری که دوست ندارند نکنیم.
  2. کودکان معمولا کارها را از بزرگترها تقلید می کنند بنابراین بهترین کار برای علاقه مند شدن بچه ها به قرآن خواندن این است که شما را در حال قرآن خواندن ببینند.
  3. برای اینکه کودک خود را با قرآن آشنا کنید بهتر است از سوره های کوچک شروع کنید.
  4. از کودکتان بخواهید کلمات را با شما تکرار کنند.
  5. سعی کنید آیه های قرآن را با لحنی آهنگین و جذاب برای کودکان بخوانید.
  6. یکی از راه هایی که می توانید کودک را به خواندن قرآن تشویق کنید این است که صدای او را در حین خواندن قرآن ضبط کنید و آن را برای کودک پخش کنید تا صدای خود را بشنود تا برای خواندن قرآن تشویق شود.
  7. برای اینکه کودک به قرآن خواندن تشویق شود یک راه این است که به او جایزه بدهید و به او بگویید که با خواندن قرآن خدا همیشه همراه او خواهد بود.
  8. یک روش دیگر برای تشویق کودک به قرآن خواندن این است که کودکان هم سن و سال خود را در حال قرآن خواندن ببینند. می توانید در جمعی که دوستان او هستند از بچه های دیگر هم بخواهید که اگر سوره ای را حفظند آن را بخوانند تا کودک شما هم تشویق شود. نباید کودکان را با هم مقایسه کنید.
  9. در حضور دیگران از کودکتان و نحوه قرآن خواندن او تعریف کنید البته شما نباید به شکلی باشد که او مغرور شود.

امیدواریم نکات گفته شده در خصوص تشویق کودک به خواندن قرآن و آموزش قرآن به کودکان برای شما مفید بوده باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو