نگاهی به مضرات تکنولوژی در زندگی

نگاهی به مضرات تکنولوژی در زندگی


منبع: آرگا

162

1398/11/7

02:50


استفاده از تکنولوژی مزایای زیادی به همراه دارد اما در کنار مزایایی که در زندگی انسان ها دارد تاثیرات منفی نیز به همراه دارد که بهتر است از مضرات آن با خبر باشید به همین خاطر در این مقاله شما را با مضرات تکنولوژی آشنا خواهیم کرد.

امروزه تکنولوژی به گونه ای با زندگی روزمره افراد عجین شده است که اصلا نمی توان فکر کرد که جهان قبل از آن چگونه بوده است و همانطور که می دانید فناوری به عنوان چیز ارزشمندی برای همه مردم جهان محسوب می شود اما دارای پیامدهای منفی نیز می باشد.

مضرات تکنولوژی و آسیب های وارد شده بر زندگی انسان

بررسی مضرات تکنولوژی

وجود تکنولوژی علاوه بر مزایا خطرات زیادی را برای سلامت انسان به وجود می آورد به خصوص ابزار هایی که به شکل روزانه از آن استفاده می کنیم که در ادامه شما را با مضرات آن آشنا خواهیم کرد:

آسیب رساندن به وضعیت بدن:

در زمان استفاده از گوشی موبایل یا کامپیوتر خم کردن سر و گردن سبب آسیب رساندن به وضعیعت بدن می شود، این وضعیت سبب بروز ناراحتی هایی در ارتباط با سرو گردن و کمر می شود، علاوه بر این با مشکلات روحی از قبیل کاهش بهره وری، عزت نفس پایین و تمایل زیاد برای به خاطر آوردن چیزهای منفی همراه است.

بدی های دنیای تکنولوژی

کاهش بینایی:

استفاده زیاد از دستگاه های هوشمند سبب کاهش بینایی چشم که با علایمی مانند: مشکل در تمرکز، سردرد، خارش، درد ، سوزش و خستگی چشم همراه است و در نهایت منجر به دو بینی، حساسیت به نور و تاری دید می شود، که خطر ابتلا به این بیماری در افرادی که روزانه دو یا چند ساعت متوالی به صفحه نمایش نگاه می کنند بیشتر می باشد.

نگاهی به مضرات تکنولوژی

گرایش به سمت زندگی بی تحرک:

زمانی که شخص از کامپیوتر، موبایل و لپتاپ ساعات زیادی را استفاده می کند و برای مدت طولانی در یک جا نشسته است به سمت زندگی بی تحرک کشانده می شود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری هایی قلبی و عروقی، دیابت و سرطان روده و چاقی افزایش پیدا می کند. که تقریبا ۶۰ تا ۸۵ درصد از مردم شیوه زندگی بدون تحرک دارند.

معایب استفاده از تکنولوژی

خطر ابتلا به افسردگی:

استفاده از تکنولوژی علاوه بر اینکه سلامت جسمی را به خطر می اندازد سبب آسیب رساندن به سلامت روان نیز می شود که خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب در بزرگسالان جوان که از هفت تا ۱۱ شبکه اجتماعی استفاده می کنند به نسبت افرادی که تنها از دو شبکه اجتماعی استفاده می کنند سه برابر بیش تر می باشد.

تاثیر منفی تکنولوژی بر زندگی انسان

تاثیر آن بر حافظه:

همانطور که می دانید اینترنت دارای انواع و اقسام اطلاعات می باشد و فقط کافی است که زمان کمی را صرف جست و جو در گوگل کنید این کار علاوه بر اینکه از مزایای زیادی برخوردار است با معایبی نیز همراه است که باعث می شود فرد اطلاعات جدید را به مغز خود منتقل نمی کند و در نتیجه سبب تنبل شدن مغز می شود.

فناوری و خطرات آن بر سلامت انسان

وقوع تصادف:

به دلیل اینکه در زمان رانندگی بررسی ایمیل ها و ارسال پیامک سبب حواس پرتی راننده و کاهش تمرکز بر جاده می شود احتمال وقوع تصادف نیز بیشتر است بنابراین در زمان رانندگی به منظور جلوگیری از مضرات تکنولوژی به هیچ وجه از تلفن همراه استفاده نکنید.

بی خوابی:

نور آبی منتشر شده از تبلت ها و گوشی های هوشمند شبیه نوری است که در صبح گاه در آسمان وجود دارد که سبب کاهش ماده شیمیایی ملاتونین در بدن می شود و در نتیجه شخص بی خوابی را تجربه می کند.

عوارض و معایب تکنولوژی

 بروز آکنه:

از دیگر مضرات تکنولوژی این است که بدنه های تلفن های همراه دارای باکتری های مختلفی هستند و زمانی که آن را روی پوست صورت تان قرار می دهید باکتری جذب پوست می شود و در نهایت سبب بروز آکنه بر روی چانه و گونه ها می شود بنابراین برای مکالمه می توانید از هندزفری استفاده کنید و همچنین هنگامی که تلفن همراه با پوست صورت تماس پیدا می کنند ممکن است باعث ایجاد واکنش آلرژیک که به نام “درماتیت” شود که به منظور جلوگیری از ایجاد آلرژی می توانید از دستگاه هندزفری یا بلندگوی تلفن استفاده کنید.

تاثیر آن بر روی حافظه:

امروزه از ماشین ها گرفته تا گوشی های هوشمند دارای قابلیت سیستم “GPS” هستند به گونه ای که مردم بدون این نوع تکنولوژی قادر به پیدا کردن آدرس در سطح شهر خود نیستند که با استفاده از این ابزار به راحتی آدرس مورد نظر خود را دریافت می کنند و این باعث استراحت کردن حافظه شما می شود در نتیجه تاثیر منفی بر روی عملکرد مغز می گذارد، افرادی که از این ابزار استفاده نمی کنند و حافظه خود را مورد استفاده قرار می دهند به نسبت افراد دیگر جافظه بهتری دارند.

بررسی مضرات تکنولوژی بر زندگی

همه از مزایای تکنولوژی و اینترنت مطلع هستند و می دانند که برای راحت تر شدن زندگی ها ایجاد شده است اما زمانی تکنولوژی در زندگی انسان ها فواید زیادی دارد که به جسم و روح آسیبی وارد نکند و همانطور که در مطالب بالا گفتیم استفاده زیاد از تکنولوژی چگونه فرد را در معرض آسیب های بیشتر قرار می دهد بنابراین بهتر است که استفاده از ابزار فناوری را کمی محدود کنید.

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با مضرات موبایل برای زنان باردار، مضرات اینترنت برای نوجوانان و خطرات امواج وای فای بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو