7 مزیت گلابی برای زنان باردار

منبع: نی نی بان

217

1398/11/7

14:35


تغذیه دوران بارداری باید شامل میوه های سالم باشد، بسیاری از شما ممکن است خوردن گلابی را دوست داشته باشید، اما جای تردید وجود دارد که آیا خوردن گلابی در دوران بارداری برای مادر و جنین مضر است یا نه؟
اگر در مصرف گلابی در دوران بارداری شک دارید، اجازه دهید بیان کنیم که این میوه مغذی برای داشتن دوران بارداری سالم در بسیاری از موارد مفید است، گلابی متعلق به خانواده گل سرخی و شبیه به سیب است، این میوه کم کالری را می توان در تغذیه دوران بارداری به روش های مختلف گنجانید، همچنین می توانید گلابی را به روش های مختلف طبخ کرده و یا به صورت مخلوط به دیگر مواد غذایی اضافه کرده و از مزایای بهداشتی و خواص درمانی آن لذت ببرید.
گلابی سرشار از ویتامین A است که در تقویت سیستم ایمنی بدون و جلوگیری از بیماری کمک می کند. در جذب آهن و مواد مغذی دیگر نیز موثر است. 
 
مواد مغذی گلابی
گلابی، میوه‌ای است که معمولا در فصل خشک یافت می‌شود. البته بعضی از انواع گلابی در فصل‌های بارانی نیز یافت می‌شوند. تقریبا تمام زنان باردار به خوردن این میوه شیرین و ملایم تمایل دارند. بر اساس برخی گفته‌ها، خوردن گلابی در سه ماه اول بارداری از تهوع صبحگاهی جلوگیری می‌کند. اما واقعا گلابی برای دوران بارداری خطری ندارد؟

گلابی مواد مغذی بسیاری دارد که برای زنان باردار اهمیت دارند. در پایین، مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم گلابی را بر اساس مقدار مجاز روزانه زنان باردار آورده‌ایم:

7 مزیت گلابی برای زنان باردار

 
همان‌گونه که می‌بینید، گلابی، منبعی سرشار از مواد مغذی است. گلابی حاوی ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، کالری و انواع مواد معدنی است. همه این مواد مغذی، تاثیرات مثبتی داشته و برای زنان باردار و جنین مفیدند. بنابراین، بیایید خواص گلابی برای زنان باردار و جنین را بدانیم. خواص گلابی برای سلامتی در دوران بارداری- بر اساس ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در آن- در این‌جا آمده است.
 
ویتامین A در گلابی
گلابی، یکی از میوه‌های سرشار از ویتامین A است. ویتامین A یکی از انواع ویتامین‌های مورد نیاز در دوران بارداری است و مصرف آن از ابتدای سه ماهه اول بارداری تا پایان آن ضروری است. کمبود ویتامین A برای سلامتی مادر و جنین خطرناک است. فواید ویتامین A در این‌جا آمده است.
۱. تقویت سیستم ایمنی
ویتامین A موجود در گلابی، بدن زن باردار را قوی‌تر می‌کند. این ویتامین، در کنار دیگر مواد مغذی، در تقویت سیستم ایمنی زنان باردار نقش دارد.
۲: جلوگیری از بیماری
رنگ زرد گلابی نشان دهنده وجود کاروتن است. کاروتن در بارداری، به ویژه برای جلوگیری از بیماری نقش دارد. بدن زنان باردار در برابر باکتری و عفونت‌های باکتریایی آسیب پذیر می‌شود.
۳. حفظ سلامت چشم
ویتامین A موجود در گلابی به حفظ سلامت چشم در زنان باردار و جنین کمک می‌کند.
 ۴: کمک به رشد جنین
گلابی به دلیل داشتن ویتامین A بالا، به رشد جنین کمک می‌کند.
۵. افزایش رشد و سلامت اعضاء داخلی
ویتامین A موجود در گلابی دربهبود رشد و سلامت اعضاء داخلی بدن جنین مانند اندام تنفسی، دستگاه عصبی و حرکتی و حفظ سلامت قلب نقش دارد.
 ۶: حفظ رشد اندام‌ها
یکی از فواید ویتامین A موجود در گلابی برای زنان باردار، نقش آن در حفظ رشد اندام‌های جنین مانند چشم‌ها، کلیه ها، ریه و استخوان‌هاست.

ویتامین B موجود گلابی
گلابی علاوه بر مزه شیرین و خوب، حاوی ویتامین B نیز هست. زنان باردار و جنین به غذاهای سالم حاوی ویتامین B۶ نیاز دارند. کمبود ویتامین B۶ باعث خطر نقص در جنین می‌شود. فواید ویتامین B۶ موجود در گلابی در این‌جا آمده است:
۱. افزایش توانایی بازشناختی
گلابی، منبع خوبی از ویتامین B۶ است که در رشد عملکرد بازشناختی نقش دارد. به علاوه، ویتامین B۶ برای رشد مناسب اعصاب جنین مهم است.
 ۲: محافظت از زنان باردار
زنان باردار برای حفظ سلامتی بدن، حفظ سیستم ایمنی و تشکیل سلول‌های قرمز خون به ویتامین B۶ نیاز دارند.
۳. کاهش تهوع
زنان بارداری که در سه ماه اول بارداری گلابی مصرف می‌کنند، کمتر در معرض تهوع، استفراغ و ضعف که معمولا در سه ماهه اول ایجاد می‌شوند، قرار می‌گیرند.
 ۴: حفظ و رشد سیستم عصبی
ویتامین B۶ موجود در گلابی برای تولید سلول‌های قرمز خون، حفظ رشد سیستم عصبی جنین و رشد سیستم عصبی مهم است.
۵. جلوگیری از ناتوانی ذهنی و اختلال سیستم خون
مصرف کافی ویتامین B۶ از ناتوانی ذهنی و اختلال سیستم خونی جلوگیری می‌کند. گلابی می‌تواند از این مشکلات جلوگیری کند.
 

7 مزیت گلابی برای زنان باردار

 
ویتامین C در گلابی
ویتامین C نقش مهمی در بارداری و کمک به جنین دارد. ویتامین C یکی از عوامل آنتی اکسیدانی است که سیستم ایمنی زنان باردار را تقویت کرده و از عفونت‌های باکتریایی و میکروبی جلوگیری می‌کند. برخی از فواید ویتامین C در این‌جا آمده است:
۱. مبارزه با رادیکال‌های آزاد
ویتامین C موجود در گلابی، یکی از مهم‌ترین عوامل برای مقابله و حمله به رادیکال‌های آزاد که سلامت زنان باردار و جنین را در خطر می‌اندازند، است.
۲. جلوگیری از سرطان
ویتامین C موجود در گلابی یکی از موادی است که می‌تواند باعث سرطان در زنان باردار و جنین شود. کودکانی که در دوران جنینی، ویتامین C کامل دریافت می‌کنند کمتر با خطر سرطان مواجه می‌شوند.
۳. رشد سیستم عصبی و توانایی بازشناختی
گلابی باعث رشد و بهبود عملکرد سیستم عصبی و توانایی بازشناختی جنین می‌شود.
۴. بهبود سلامت لثه
گلابی برای جنین مفید است و از همان دوران جنینی در سلامت لثه او نقش دارد.
۵. کمک به جذب مواد مغذی
ویتامین C موجود در گلابی به زنان باردار کمک می‌کند و بدن آنها قادر به جذب مواد مغذی مهم از دیگر منابع غذایی است. مخصوصا جذب مواد مغذی که در کاهش تهوع بارداری نقش دارند.
۶. کمک به جذب آهن
گلابی کمک می‌کند که بدن زن باردار بتواند آهن را که برای رشد و سلامت جنین ضروری است به خوبی جذب کند.
 
مس موجود در گلابی
آیا می‌دانستید زنان باردار به مس نیاز دارند؟ اگرچه مس در مقادیر کم مورد نیاز است اما نقش مهمی در سلامت مادر و جنین دارد. فواید مس در این‌جا آمده است:
 ۱: کمک به سلول‌های قرمز خون
مس، منبع مغذی مهمی برای زنان باردار است و از فواید آن می‌توان به تولید سلول‌های قرمز خون، آهن و ویتامین B اشاره کرد. کمبود مس باعث خستگی و استرس زنان باردار می‌شود.
۲. کمک به تشکیل اندام‌ها
مس موجود در گلابی به تشکیل اندام‌های بدن جنین مانند رگ‌های خونی، استخوان و کبد کمک می‌کند.
۳. حفظ سلامت استخوان
یکی از فواید مس برای زنان باردار، حفظ سلامت سیستم استخوانی است. زنان باردار برای سلامت جنین و توانایی خود در دوران بارداری به مس نیاز دارند.
۴. حفظ تعادل بدن
زنان باردار معمولا بیشتر از زنانی که باردار نیستند به تولید خون نیاز دارند. این وضعیت باید توسط مس متعادل شود تا بدن زنان باردار سالم بماند.

فیبر موجود در گلابی
گلابی، خوراکی خوشمزه‌ای برای زنان باردار است. گلابی‌های شیرین و کمی ترش به گوارش زنان باردار کمک می‌کنند. اگر در دوره آخر بارداری هستید و رژیم غذایی دارید، گلابی به دلیل فیبری که دارد، می‌تواند میان وعده خوبی باشد. فواید گلابی برای زنان باردار به دلیل داشن فیبر در این‌جا آمده است:
۱. کمک به دستگاه گوارش
فیبر موجود در گلابی برای دستگاه گوارش زنان باردار بسیار مفید است. زنان باردار با مشکلات گوارشی متعددی از جمله یبوست و گرسنگی شدید مواجه می‌شوند.
۲. کمک به تعادل فشار خون
مصرف گلابی برای زنان بارداری که مشکل فشار خون مانند پرفشاری خون دارند توصیه می‌شود. فیبر موجود در گلابی، برای تعادل فشار خون بالا بسیار مفید است و خطر پره اکلامسی را کاهش می‌دهد.
 
اسید فولیک و پتاسیم موجود در گلابی
گلابی، مانند آووکادو، حاوی پتاسیم و اسید فولیک است. اگرچه این مواد در مقادیر کمی یافت می‌شوند اما به سلامت زنان در دوران بارداری کمک می‌کنند. فواید پتاسیم و فولیک اسید در این‌جا آمد است:
۱. کمک به حفظ فشار خون و ضربان قلب
پتاسیم موجود در گلابی، نقش مهمی در کمک به تعادل فشار خون و ضربان قلب در زنان باردار و جنین دارند.
۲. حفظ مقدار الکترولیت‌ها
پتاسیم موجود در گلابی برای حفظ تعادل مقدار الکترولیت‌ها با توجه به نیاز بدن زن بادار، ضروری است.
 ۳: حفظ بنیه
پتاسیم به آرامش جسمی زن باردار و جلوگیری از خستگی سریع و گرفتگی در شکم و پا کمک می‌کند.
۴. عملکرد سیستم عصبی و ماهیچه را بهبود می‌بخشد
پتاسیم در بهبود عملکرد سیستم عصبی و ماهیچه نیز به زنان باردار کمک می‌کند.
۵. جلوگیری از خطر نقص لوله عصبی
اسید فولیک موجود در گلابی به جلوگیری از ایجاد نقص لوله عصبی در نوزاد نقش داشته و به تولید سلول‌های قرمر خونی و پروتئین برای DNA جنین کمک می‌کند.
 
کالری گلابی
۱. منبع انرژی

کالری مورد نیاز زن باردار، مانند منبع انرژی عمل می‌کند. زنان باردار، در دوران بارداری، فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهند. کمبود کالری مصرفی باعث ضعیف‌تر شدن و بیمار شدن زنان باردار می‌شود. نیاز زنان باردار به کالری، در زمان ورود به سه ماه سوم بیشتر می‌شود.
۲. منبع قدرت
کالری برای فرآیند زایمان و تولید شیر ضروری است. بنابراین مصرف میوه‌هایی مانند گلابی برای زنان باردار برای تولید انرژی در دوران بارداری اهمیت دارد.
 
پروتئین و منیزیم موجود در گلابی
۱. حفظ سلامت زنان باردار

پروتئین موجود در گلابی برای حفظ سلامتی زنان باردار ضروری است. پروتئین در تامین انرژی و کاهش خستگی زنان باردار نقش دارد. این ویژگی، گلابی را به میوه‌ای مفید تبدیل کرده و دستگاه گوارش را بهتر می‌کند.
 ۲: آرام‌بخشی
زنان باردار نیازها و تغییراتی کاملا متفاوت با زنان غیر باردار دارند. زنان باردار، برای کاهش استرس دوران بارداری، به منیزیم بیشتری نیاز دارند. منیزیم موجود در گلابی برای آرامش عضلات بدن ضروری است، بنابراین زنان باردار زود خسته نمی‌شوند. کمبود منیزیم می‌تواند باعث استرس زنان شود و این به دلیل خستگی و فشار ناشی از تغییرات هورمونی است.
بنابراین، گلابی به زنان باردار بسیار توصیه می‌شود. گلابی به دلیل داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی برای زنان باردار بسیار مفید است. برای بهره‌مند شدن از مواد معدنی و مغذی گلابی باید گلابی‌های سالم، تازه و رسیده و بدون مواد شیمیایی مصرف کنید. فراموش نکنید، از خوردن بیش از اندازه گلابی پرهیز کنید، مخصوصا زنان باردار. 

7 مزیت بهداشتی گلابی برای تغذیه دوران بارداری
1. گلابی دارای خواص درمانی بسیار زیادی است که آن را برای تغذیه دوران بارداری مناسب ساخته است.
2. گلابی منبع خوبی از فیبر است که با یبوست در دوران بارداری مبارزه می کند، در دوران بارداری احتمال دارد که با مصرف مکمل آهن، مادر دچار یبوست حاد شود، گلابی تنها دارای 7 گرم فیبر با 2 گرم از دلمه گیاهی، فیبر محلول است که به هضم غذا کمک می کند.
3. ویتامین C به جذب آهن کمک می کند، باید توجه کنید که شما در دوران بارداری به مقادیر بالایی از آهن نیاز دارید و باید آن را از طریق تغذیه دوران بارداری و مکمل ها جذب کنید.
4. گلابی بزرگ به عنوان یکی از منابع غنی فولات شناخته شده است که شامل 14 میلی گرم فولات است. اسیدفولیک در سه ماهه اول بارداری به منظور کاهش احتمال اختلالات لوله های عصبی بسیار ضروری است، در دوران بارداری، شما باید روزانه حدود 600 میلی گرم فولات دریافت کنید.
5. در گلابی مواد معدنی مانند فسفر، مس و پتاسیم به وفور یافت می شود، در حالی که حاوی کلر، گوگرد، منیزیم، سدیم و کلسیم به مقادیر کمتری است که این موضوع مصرف گلابی در دوران بارداری را مفید می شمارد.
6. گلابی می تواند باعث تسکین استفراغ یا حالت تهوع در دوران بارداری شود، شما حتی می توانید ناراحتی معده را با آب گلابی درمان کنید.
7. گلابی منبع بسیار خوبی از ویتامین C و گزینه خوبی برای قرار دادن در لیست رژیم غذایی بارداری است، یک گلابی تنها حاوی 10 میلی گرم از این ویتامین می باشد، در حالی که نیاز روزانه مادر در دوران بارداری حدود 85 میلی گرم از ویتامین C است، بنابراین شما می توانید مقداری از ویتامین C موردنیاز را از گلابی دریافت کنید، ویتامین C کمک می کند تا در برابر عفونت هایی که در دوران بارداری خطر ابتلا به آن ها وجود دارد، مقاوم تر شوید

در خرید و نگهداری گلابی، برای تغذیه دوران بارداری ، نکات زیر را رعایت کنید
برای مصرف گلابی در دوران بارداری، باید از تمامی نکاتی که برای خرید و نگهداری آن لازم است، آگاه باشید تا از حداکثر منفعت آن لذت ببرید:
• شما می توانید گلابی را با سایر میوه ها مانند موز رسیده در یک کیسه قهوه ای در دمای اتاق نگهداری کنید تا از رسیدن آن ها مطمئن شوید.
• گلابی حتی زمانی که رسیده باشد، رنگ آن تغییر نمی کند. بنابراین، شما می توانید برای اطمینان از رسیدن آن، گلابی را لمس کنید، گلابی های رسیده در نزدیکی ساقه نرم خواهند شد.
• گلابی را به آرامی شسته و سپس خشک کنید.
• در هنگام خوردن گلابی، هسته های آن را حتما جدا کنید.
• برای جلوگیری از فاسد شدن گلابی ها، آن ها را در فریزر نگهداری کنید.
• سعی کنید گلابی را با پوست بخورید، زیرا در این صورت حاوی بالاترین مقدار فیبر خواهد بود.
• برای جلوگیری از قهوه ای شدن گلابی به دلیل اکسیداسیون می توانید برخی از اسید سیتریک ها مانند آب پرتقال یا آب لیمو را به آن اضافه کنید.
• شما می توانید گلابی را به سالاد و یا سبزیجات دیگر مانند شاهی و تره فرنگی اضافه کنید.
شما می توانید گلابی را خرد کرده و به بلغور جو دوسر اضافه کنید و از صبحانه سالم و بی خطر خود در دوران بارداری لذت ببرید، اضافه کردن مقداری عسل برای عطر و مزه دادن به مخلوط گلابی خرد شده و بلغور جو دوسر توصیه می شود.
در دوران بارداری سیستم ایمنی بدن شما تضعیف شده و باعث می شود جنین مستعد ابتلا به انگل ها، ویروس ها و باکتری های بیماری منتقله از غذا باشد، به یاد داشته باشید حتی اگر شما احساس بیماری نکنید، ممکن است جنین در حال رشد درون شما با یک اشتباه در معرض خطر قرار گیرد، دقت در انتخاب نوع تغذیه دوران بارداری می تواند شما و جنینتان را در برابر بیماری ها مصون نگه دارد، برای اطمینان از سلامت جنین خود همیشه با دکتر خود در خصوص ایمنی مواد غذایی مشورت کنید و از خوردن گلابی در دوران بارداری با رعایت نکات ایمنی لذت ببرید.
 

7 مزیت گلابی برای زنان باردار

 
 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو