علت دیر باردار شدن زنان چیست؟

منبع: اوما

239

1398/11/7

22:02


علت دیر باردار شدن زنان چیست؟

دلایل زیادی برای باردار نشدن وجود دارد از جمله اختلالات تخمک گذاری، مشکلات ساختاری در سیستم تولید مثل، تعداد کم اسپرم و بیماری ها.

در حالی که ناباروری علائمی مانند پریودی نامنظم یا گرفتگی های شدید پریودی دارد اما حقیقت این است که بسیاری از دلایل ناباروری علائمی ندارند. ناباروری مردها به ندرت علائمی دارد. در اینجا هشت دلیل ممکن وجود دارد که نشان می دهد چرا تا با حال باردار نشده اید. 

علت های دیر باردار شدن زنان

1- تخمک گذاری نمی کنید

بارداری نیاز به تخمک و اسپرم دارد. اگر تخمک گذاری نکنید، نمی توانید باردار شوید.  عدم تخمک گذاری یکی از دلایل رایج ناباروری در خانم ها است و در اثر بسیاری از بیماری ها اتفاق می افتد. PCOS یکی از دلایل عدم تخمک گذاری است. سایر دلایل عبارتند از وزن بسیار بالا یا بسیار پایین، مشکلات تخمدان، اختلالات تیروئید و ورزش سنگین.

بسیاری از خانم هایی که مشکل تخمک گذاری دارند پریودی نامنظم دارند. البته چرخه منظم پریودی مطمئناً باعث تخمک گذاری نمی شود. اگر چرخه نامنظم دارید با پزشک صحبت کنید؛ حتی اگر به مدت یک سال برای بارداری تلاش نکرده اید. 

2- مشکل از مرد است

حدود بیست تا سی درصد از فاکتورهای ناباروری زوجین به مرد باز می گردد. حدود چهل درصد از فاکتورهای ناباروری به هر دو طرف مربوط می باشد.  ناباروری مردها به ندرت علائمی دارد و علائم فقط با استفاده از تجزیه و تحلیل مایع منی مشخص می شود. آزمایش تجزیه و تحلیل مایع منی به اندازه گیری سلامت مایع منی و اسپرم می پردازد. هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید حتما هر دو طرف تست را انجام دهید. 

3- ناباروری مربوط به سن مشکل ساز می باشد

برای خانم ها بالای 35 سال و آقایان بالای 40 سال، باردار شدن بیشتر زمان نیاز دارد. برخی از خانم ها تصور می کنند اگر هنوز پریودی منظم دارند پس باروری آنها مناسب است اما این مسئله صحیح نیست. سن بر کیفیت و کمیت تخمک تاثیر می گذارد. 

اگر همسر شما پنج سال یا بیشتر از شما بزرگتر است، احتمال ایجاد مشکلات ناباروری بعد از 35 سال افزایش می یابد. 

4- لوله فالوپی شما مسدود است

تخمک گذاری نامنظم دلیل 25 تا 30 درصد از موارد ناباروری در خانم ها است. باقی ناباروری ها به دلیل مشکلات دیگر انسداد لوله های فالوپی، مشکلات ساختاری رحم یا اندومتریوز می باشد. 

لوله های فالوپی لوله ای بین تخمدان و رحم می باشد. لوله های فالوپی مستقیماً به تخمدان متصل نمی باشد. اسپرم باید از طریق رحم از دهانه رحم به لوله های فالوپی شنا کند. هنگامی که تخمک از تخمدان آزاد شود، برآمدگی های مو شکل از لوله فالوپی تخمک را به داخل می کشد. بارداری در لوله فالوپی، جایی که اسپرم و تخمک با یکدیگر برخورد می کنند، اتفاق می افتد. اگر لوله های فالوپی به درستی عمل نکنند یا زخم باعث انسداد اسپرم یا عدم برخورد اسپرم و تخمک شود، بارداری رخ نمی دهد. 

احتمالاتی برای انسداد لوله های فالوپی وجود دارد. برخی از خانم هایی که دچار انسداد لوله فالوپی هستند درد لگن دارند اما برخی دیگر علائمی ندارند. آزمایش باروری نشان می دهد لوله فالوپی شما باز است یا خیر. HSG یا عکس رنگی رحم نوعی آزمایش اشعه ایکس خاص است که برای بررسی انسداد لوله فالوپی استفاده می شود. 

 

علت دیر باردار شدن زنان

5- اندومتریوز دارید

اندومتریوز زمانی اتفاق می افتد که بافت شبیه اندومتریوم (بافتی که رحم را پوشش می دهد) خارج از رحم رشد می کند. تخمین زده شده است که تا 50 درصد از خانم های مبتلا به اندومتریوز مشکل بارداری دارند.  رایج ترین علائم اندومتریوز پریودی های دردناک و درد لگن در نزدیکی زمان پریودی است. البته تمام افرادی که مبتلا به اندومتریوز هستند این علائم را ندارند. 

اندومتریوز به وسیله آزمایش خون یا سونوگرافی درمان نمی شود. این بیماری به جراحی خطایاب لاپاروسکوپی نیاز دارد. به همین دلیل تشخیص مناسب حدود 4.4 سال طول می کشد. 

6- بیماری ها

بیماری های مختلف می تواند منجر به ناباروری در مردها و خانم ها شود. به عنوان مثال اختلالات تیروئید یا دیابت بدون دلیل منجر به ناباروری می شود. معمولاً همراه با ناباروری افسردگی نیز دیده می شود. برخی بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس یا سلیاک تشخیص داده نشده می تواند منجر به ناباروری شود. 

برخی داروهای تجویزی بر باروری تاثیر می گذارند. هیچ گاه بدون مشورت با پزشک دارویی را قطع نکنید. حتماً به پزشک خودتان و همسرتان بگویید قصد دارید باردار شوید.  بیماری های انتقاله از راه جنسی که تشخیص داده نشده اند نیز منجر به ناباروری می شوند. ممکن است این بیماری ها هیچ علائمی از خود نشان ندهند. 

7- ناباروری بدون دلیل

بین 25 تا 30 درصد زوج های نابارور هیچگاه متوجه نمی شوند چرا باردار نمی شوند. برخی پزشکان معتقدند تشخیص به خوبی انجام نشده است. آنها معتقدند ناباروری بدون دلیل وجود ندارد بلکه مشکل ناباروری به درستی کشف نشده یا تشخیص داده نشده است. 

در حقیقت برخی از زوجین هیچ پاسخی برای ناباروری پیدا نمی کنند. البته پیدا نکردن پاسخ به معنی عدم درمان نیست. بنابراین حتی در صورت عدم تشخیص دلیل ناباروری می توان آن را درمان کرد. 

8- به مدت طولانی برای باردار شدن تلاش نکرده اید

اولین نکته در نظر گرفتن مدت زمان تلاش برای باردار شدن است. برخی از زوج ها به قدر کافی برای باردار شدن تلاش نکرده اند.  حدود 80 درصد از زوج ها بعد از شش ماه تلاش، باردار می شوند. تقریباً 90 درصد بعد از 12 ماه تلاش برای بارداری ، باردار می شوند. در این آمارگیری فرض می شود هر ماه در زمان درست برای بارداری تلاش کرده اید.  پزشکان توصیه می کنند در صورت موارد زیر برای باروری به پزشک مراجعه کنید:

  • 35 سال یا بیشتر سن دارید و حداقل شش ماه برای بارداری تلاش کرده اید.
  • جوان تر از 35 سال هستید و حداقل یک سال برای بارداری تلاش کرده اید.

اگر یکی از این موارد برای شما صدق می کند به پزشک مراجعه کنید؛ حتی اگر علائم ناباروری ندارید.

کلام آخر

اگر نمی توانید باردار شوید نگران نباشید روش هایی برای رفع مشکل شما وجود دارد. بسیاری از زوجین به دنبال درمان نمی روند و منتظر معجزه می نشینند. آنها فکر می کنند گذشت زمان باعث بهبودی آنها می شود. در حالی که این تفکر اشتباه است. برخی از دلایل ناباروری با گذشت زمان بدتر می شود. هرچه زودتر به دنبال درمان باشید زودتر به نتیجه می رسید. 

دلیل دیگری که برخی زوجین به دنبال آزمایش و درمان نمی روند این است که احساس می کنند سالم هستند. ممکن است شما و همسرتان هیچ علائمی از مشکل باروری نداشته باشد. شاید چرخه بارداری شما 28 روزه باشد اما این به این معنی نیست که باید سریع باردار شوید. همچنین سلامتی و عدم وجود علائم به معنی این نیست که مشکل باروری ندارید. 

اگر برای یک سال تلاش کردید باردار شوید اما به نتیجه نرسیدید (یا شش ماه اگر 35 ساله یا بیشتر هستید) به پزشک مراجعه کنید. 

Rachel Gurevich. Why Am I Not Getting Pregnant? Updated on June 24, 2019 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو