دسته بندی : پزشکی و سلامت

چگونه ناخن جویدن را ترک کنم ؟؟ (درمان ناخن جویدن)

ما در این نوشته راجع به درمان ناخن جویدن صحبت خواهیم کرد. ناخن جویدن یکی از عادتهای اشتباه در افراد اعم از کودک نوجوان و بزرگسال می باشد که سبب از بین رفتن زیبایی ناخن می شود و همچنی سبب از بین رفتن زیبایی ناخن می شود و همچنین انواع بیماری های گوارشی را به وجود می آورد ناخن خوردن یکی از اختلالات عصبی است که سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد.

چطور می توان ناخن خوردن را درمان کرد؟

برای ترک این عادت باید یک چیزی را جایگزین آن کنید ساده ترین روش برای درمان خوردن ناخن استفاده از لاک است به علت اینکه لاک مزه بسیار بدی دارد و می تواند از به وجود آمدن این رفتار جلوگیری کند و یا آن را به حداقل برساند. ناخن خوردن جزو عادت های بسیار بدی می باشد و دست شما ظاهر ناخوشایندی به خودش می گیرد همچنین می‌تواند آسیب‌های جدی به دندان لثه و ناخن وارد کند ولی خوشبختانه راه حل های زیادی برای درمان کردن این عادت بد ارائه شده است که ما آنها را برای شما بازگو خواهیم کرد.

چیکار کنم بتونم ناخن جویدن رو ترک کنم ؟؟

چگونه ناخن جویدن را ترک کنم ؟؟

 

درمان ناخن جویدن >> ناخن هایتان را سالم نگه دارید

چگونه توانستم مشکل ناخن جویدن

به مانیکور کردن ناخن های خود بپردازید:

مانیکور کردن ناخن تمایل ناخن خوردن را در شما کم می کند زیرا با مانیکور کردن ناخن شما زیبایی خاصی به خود می گیرد و شما دلتان نخواهد آمد که با خوردن ناخن ظاهر آن را از بین ببرید. البته به این نکته توجه کنید که مانیکور کردن و روکش ناخن به خودی خود میل به جویدن آن را کم میکند. نکته دیگری که در اینجا وجود دارد این است که شما دوست ندارید که مانیکور ناخن تان خراب شود. به طور کلی اگر ناخن شما تمیز و مرتب باشد شما تمایل کمتری به خوردن آن و خراب شدن ناخن دارید.

روش درمان ناخن جویدن 

همیشه سعی کنید ناخنهای خود را بگیرید تا کوتاه بماند:

انجام مانیکور سلامتی ناخن شما را را به خوبی حفظ می کند همچنین اگر ناخن خود را کوتاه کنید دیگر میل به جویدن آن نخواهید داشت و اگر ناخن های شما کوتاه باشد دیگر چیزی برای خوردن باقی نمی ماند. سعی کنید همیشه همراهتان یک ناخن گیر وجود داشته باشد تا ناخن های اضافی خود را بتوانید با ناخن گیر بگیرید.

ناخن جویدن کودکان

گاهی اوقات پوسته ناخن را باید جدا کنید:

پوست پوست شدن اطراف ناخن گاهی اوقات خیلی عذاب آور است و ممکن است شما مدام آن را بخورید و بکنید. برای راحتی این کار این پوسته ها را به سمت داخل بکشید زیرا از تحریک شما برای جویدن ناخن کمک میکند وقتی که آنها مرطوب هستند انجام دادن این کار بسیار راحت تر است است و اگر شما این کار را بعد از حمام انجام دهید مطمئنا نتیجه بهتری خواهید گرفت.

ناخن جویدن کودک

داشتن رژیم غذایی سالم بسیار با اهمیت است:

داشتن رژیم غذایی سالم سبب سلامتی کل بدن به ویژه رشد ناخن ها خواهد شد اگر شما از مواد غذایی حاوی کلسیم و منیزیم بالا استفاده کنید به راحتی ناخن شما روست و ترمیم پیدا می کند همچنین اگر بدن شما با فقدان منیزیوم ممکن است همراه باشد تمایل شما به ناخن جویدن بیشتر می‌شود توجه داشته باشید که وجود اسیدهای چرب برای متابولیسم بدن و زیبایی ظاهری بسیار مفید است است که در یک سری از مواد غذایی مثل ماهی سالمون، آجیل و مغزها و سبزیجات پیدا می‌شود.

مواد غذایی که به رشد ناخن کمک زیادی خواهد کرد:

همچنین یک سری دیگر از مواد غذایی که سبب ترمیم شدن ناخن می شود:

  • تخم‌مرغ
  • سویا
  • غلات کاملی که دارای سبوس هستند

ترفند های درمان ناخن جویدن 

اگر ناخن جویدن را ترک کردید خودتان را تشویق کنید:

به هیچ عنوان نترسید و خجالت نکشید و اگر از شر ناخن جویدن رها شدید ناخن های خود را به دیگران نشان دهید تا آنها هم شما را تشویق کنند‌. می توانید از ناخن های تان چندین عکس بگیرید و در کنار خود بگذارید یا آن را در پس زمینه موبایلتان قرار دهید تا مدام به خودتان یادآوری کنید که هر کار غیر ممکنی، ممکن خواهد شد.

ناخن جویدن در کودکان ۴ ساله

درمان ناخن جویدن

 

درمان ناخن جویدن >> دست و دهانتان را مشغول انجام کاری کنید!

درمان ناخن جویدن با دارو گیاهی

سعی کنید عادات مختلف را جایگزین ناخن خوردن بکنید:

برای انجام این کار باید حواستان باشد که این عادات بد نباشند و مشکلاتی را هم برای شما پیش نیاورد. عادت هایی که در زیر گرفته شدن یکی از انواع عادت های مناسب هستند:

  • یک کش را بردارید و آن را با دستان خود بگیرید و مدام دستان خود را باز و بسته کنید .
  • بدین صورت شما به جای جویدن ناخن با کش بازی کرده‌اید.
  • وقتی که در کلاس درس هستید حتماً برای جلوگیری از ناخن جویدن، جزوه بنویسید.
  • وقتی که در تاکسی هستید یا در حین راه رفتن دست کلید خود را در دست بگیرید و با آن بازی کنید.

درمان ناخن جویدن کودک 

شما باید برای خود یک سرگرمی داشته باشید:

اگر شما یک سرگرمی برای خود انتخاب کنید که حتماً در پی آن ناخن‌جویدن را هم ترک خواهی کرد کارهایی از جمله بافتنی مانیکور تمیز کردن خانه قلاب دوزی و پیاده‌روی می‌تواند در این امر به شما کمک زیادی کند. حتی اگر به موسیقی علاقه دارید می‌توانید ساز زدن را تست کنید یا چیز های مختلفی با شن و سفال بسازید.

درمان ناخن جویدن کودکان

دهان شما مدام باید در حال جویدن باشد:

اگر شما مدام چیزی بگوید یا بخورید به طور کل ناخن خوردن را فراموش خواهید کرد برای انجام این کار یک سری از روش های موثر وجود دارد که شامل:

  • آدامس جویدن یا خوردن آب‌نبات:

وقتی که شما به انجام این کار مشغول باشید دیگر نمی توانید به راحتی ناخن خود را بجوید و معمولاً کسی هم راغب به انجام این کار نخواهد بود

  • خوردن اسنک:

زیاد خوردن سبب چاقی خواهد شد بنابراین شما باید از اسنک های سالم که برای سلامتی ضرری ندارد استفاده کنید این اسنک‌ها شامل هویج و کرفس می باشد.

  • نوشیدن آب:

همیشه همراه خود یک بطری آب قرار دهید تا بتوانید هر وقت که تشنه شدید، از آن استفاده کنید.

ناخن جویدن

به ناخن های تان لاک بزنید:

این کار به شما کمک زیادی می کند تا دیگر سمت جویدن ناخن های خود نروید و بتوانید به راحتی این عادت بد را ترک کنید این کار انگیزه شما را دو چندان می کند زیرا زیبایی خاصی به ناخن های شما می دهد سعی کنید رنگ را انتخاب کنید که تمایلی به پاک شدن آن ندارید. شما می توانید به ناخن های خود طرح های مختلفی بزنید در این صورت از پاک شدن لاک جلوگیری خواهد شد و سعی کنید که لاک زدن به عنوان یک تفریح برای شما تبدیل شود‌.

علت ناخن جویدن کودکان 

درمان ناخن خوردن

 

درمان ناخن جویدن >> از لاک های تلخ استفاده کنید

چگونه مانع ناخن جویدن کودکان جلوگیری کنیم

اگر شما از یک سری مواد بازدارنده استفاده کنید دیگر به سمت ناخن جویدن نخواهید رفت:

یک سری از لاک های تلخ در داروخانه ها موجود است که شما با تهیه آن ها می توانید کمک شایانی به درمان ناخن جویدن کنید. این لاک های غیر سمی هستند و همینطور دارای مزه بعدی می باشند. به همین دلیل است که شما دیگر سمت خوردن ناخن نخواهید رفت.

به نکات زیر توجه کنید:

  • از این لاک‌ها روزی چند بار به ناخن خود بزنید
  • سعی کنید همیشه این لاک را در کیف خود بگذارید
  • اگر از یک لاک استفاده کردید و نتیجه مثبتی برای شما نداشت آن را عوض کنید
  • اگر این کار را به ترک جویدن ناخن شد حتما لاک زدن را تا چند وقت ادامه دهید

علل ناخن جویدن کودک 

ناخن خود را با لاک بپوشانید:

برای این کار شما باید از لاک های استفاده کنید که رنگ آنها را دوست دارید چون اگر از رنگی استفاده کنید که خوشتان نیاید آنها را می خورید. اگر از لاک زدن خوشتان می آید از برق ناخن یا وازلین استفاده کنید تا جویدن ناخن را برای شما سخت کند و همچنین به زیبایی آن کمک کند.

درمان ناخن جویدن کودک ۳ ساله

استفاده از ناخن مصنوعی را جدی بگیرید:

یکی از راه هایی که از خوردن ناخن جلوگیری می‌کند استفاده از ناخن مصنوعی می باشد‌. سعی کنید ناخن های خود را مانیکور کنید. برای این کار از یک چسب مخصوصی استفاده می کنند ممکن است بعد از گذشت چرما این چسب کنده شود و ناخن های طبیعی شما ظاهر شود پس بهتر است برای جلوگیری از این کار از ناخن مصنوعی استفاده کنید.

چگونه ناخن جویدن را ترک کنیم

از دستکش استفاده کنید:

سعی کنید همیشه همراه خود دستکش داشته باشید تا وقتی که خواستید و خون خود را بجوید. البته این روش روش چندان جالبی نیست و خودتان از اینکه دستکش در دست می کنید ممکن است خسته شوید و در پی ترک کردن ناخن جویدن بر بیایید.

چگونه ناخن جویدن را درمان کنیم

درمان ناخن جویدن

 

درمان ناخن جویدن >> از یک انگشت شروع کنید!!

چگونه عادت ناخن جویدن کودک را ترک دهیم

شما باید ابتدا از یک انگشت مراقبت کنید:

اگر یک ناخن را بیشتر از بقیه ناخنها میجوید حتماً از آن شروع کنید و اگر هر انگشت را به یک نسبت میخورید یکی را انتخاب کنید. اگر ترک کردن این عادت یعنی ناخن جویدن برای شما مشکل است حتماً از این روش استفاده کنیم زیرا نجویدن یک ناخن کار ساده ای است.

چگونه ناخن جویدن را کنار بگذاریم

شما باید سعی کنید به مدت چند روز ناخن موردنظر را نخورید:

شما نباید ناخن مورد نظر را بخورید و اگر قادر به انجام این کار نیستید از یک چسب زخم استفاده کنید و ناخن را با آن بپوشانید این کار سبب سالم ماندن ناخن‌های انگشت شما خواهد شد.

درمان ناخن جویدن در کودکان

این ناخن را با ناخن های دیگر مقایسه کنید:

پس از چند روز که ناخن موردنظر را نجوید اید به مقایسه آن ناخن و ناخن های دیگر بپردازید در نتیجه تاثیر آن را خواهید دید.

چطور ناخن جویدن را ترک کنیم

در این مرحله باید انگشت دیگری را انتخاب کنید:

بعد از اینکه از ناخن موردنظر محافظت شد حال نوبت ناخن های دیگر است در این مرحله شما کار سختی در پیش دارید زیرا باید دو تا ناخن را انجام دهید در این روش هم مانند مرحله قبل می توانید از چسب زخم استفاده کنید.

چطور ناخن جویدن را کنار بگذاریم

این کار را شما باید برای همه ناخن ها انجام دهید تا سبب ترک این عادت بد شود:

اگر قادر به ترک نجویدن همه ناخنها نشدید تنها راه حل این است که فقط یکی از انگشت را برای جویدن کنار بگذارید زیرا این کار از آسیب جدی به ناخن ها جلوگیری می کند.

درمان ناخن جویدن در نوجوانان

درمان ناخن جویدن

 

درمان ناخن جویدن >>  استفاده از چسب زخم برای درمان ناخن جویدن

چگونه توانستم مشکل ناخن جویدن دانش اموزم را برطرف کنم؟

برای ترک این عادت از چسب زخم استفاده کنید:

چسب زخم ناخن شما را به طور کامل پوشش می دهد شما باید تا وقتی که این عادت را ترک نکرده اید از چسب زخم مصرف کنید. بعد از دوش گرفتن یا وقتی که خاصیت چسب از دست رفت حتماً آن را را دور بیندازید و از چسب زخم دیگری استفاده کنید. اگر به بیرون از منزل رفتید دیگر نیازی به استفاده از چسب زخم نیست. اگر شما از آن دسته افرادی نیستید که در خواب ناخن می جوند می‌توانید چسب را قبل از خواب باز کنید تا پوست شما بتواند نفس راحتی بکشد. همچنین اگر چسب زخم شما کثیف شد می توانید آن را باز کنید و از چسب دیگری استفاده کنید.

چگونه ناخن جویدن ترک کنیم

شما می توانید بعد از چند هفته دیگر چسب زخم ها خلاص شوید:

طبق تحقیق کارشناسان برای ترک عادت یک چیز ۲۱ روز زمان می‌برد پس باید این روش را ۲۱ روز انجام دهید تا جویدن ناخن به طور کامل از بین برود برای اینکه بخواهید این عادت یا هر عادت بد دیگری را ترک کنید باید یک عادت خوب دیگر را انجام دهید. آدامس جویدن و بازی کردن با توپ ایده های خوبی به نظر می رسند. حقیقتی که در اینجا وجود دارد این است که تغییر یک عادت بسیار راحت تر از ترک آن است.

چگونه عادت ناخن جویدن را از بین ببریم

به ناخن های زیبای خود توجه کنید:

اگر دوباره به ناخن جویدن نیاوردید می توانید از چسب زخم استفاده کنید یا آن را مانیکور کنید یا از موارد بازدارنده دیگری استفاده کنید تحقیقات نشان دادند.

چگونه از ناخن جویدن کودکان جلوگیری کنیم

درمان ناخن جویدن

 

عوارض خوردن ناخن:

  • ایجاد بیماری های لثه ای
  • ایجاد بیماری ها باکتری هایی که زیر ناخن وجود دارد و به پوست منتقل می شوند
  • منتقل شدن کرمک از مقعد به دهان
  • ابتلا به بیماریهای ویروسی ناخن مانند تبخال و چرک ناخن

درمان ناخن جویدن در بزرگسالان

نکات مهم در مورد ناخن جویدن 

  • در صورت ترک این عادت بعد حتماً خود را تشویق کنید.
  • به عنوان مثال با دوستان خود به یک رستوران بروید.
  • شما باید علت ناخن جویدن را پیدا کنید و در پی درمان آن باشید .
  • بعضی اوقات این ناخن جویدن ممکن است به علت استرس زیاد و عصبانیت باشد.
  • توجه کنید که ناخن جویدن اگر به طور مداوم باشد سلامتی شما را به خطر می اندازد .
  • زیرا باکتریهای دست شما وارد دهان می‌شوند.
  • از سفت کننده های ناخن مصرف کنید تا جویدن را برای شما سخت کند.
  • استفاده از دستکش را جدی بگیرید.
  • دستان خود را در جیب تان قرار دهید.
  • می توانید روی ناخن صفت تند بزنید تا نتوانید سمت انگشتان خود روید.
  • ناخن های خود را مرتب بوتاکس کنید.
  • استفاده از لاک پاک کن به علت مزه بد ای که دارد بسیار پیشنهاد شده است.

چگونه از ناخن جویدن جلوگیری کنیم

درمان ناخن خوردن (۲)