درمان کم خونی زنان، این خوراکی ها را بخورید

منبع: نی نی بان

93

1398/11/9

12:45


هنگامی که تعداد گلبول های قرمز خون یا هموگلوبین پایین تر از سطع نرمال باشند کم خونی ایجاد می شود و در صورتی که فرد به کم خونی یا آنمی مبتلا می شود خون به میزان کافی اکسیژن را به سایر اندام های بدن نمی رساند و در حقیقت سبب ایجاد اختلال در تبادل اکسیژن و دی اکسیدن کربن بین خون و سلول های بدن می شود.
 
درمان طبیعی کم خونی
 بدن برای ساختن هموگلوبین به آهن نیاز دارد و زمانی که میزان کافی آهن در خون نباشد سبب پایین آمدن سطح هموگلوبین می شود، هموگلوبین یک نوع پروتئین غنی از آهن است که سبب قرمز شدن رنگ خون می شود و در نتیجه اکسیژن را از ریه ها به اندام های دیگر بدن می رساند.

رفع کم خونی با راهکارهای طبیعی
 استفاده از دارو های گیاهی به درمان کم خونی فقر آهن کمک شگفت انگیزی می کند که به منظور درمان کم خونی روش های مختلفی وجود دارند که با کمک روش های خانگی و طبیعی می توانید این نوع بیماری شایع خونی را برطرف کنید این روش های عبارتند از:
 
گزنه و عرق آن
از موثرترین گیاهان جهت رفع این مشکل، استفاده از گزنه می باشد که دارای مقادیر بالایی آهن است و همچنین به دلیل داشتن ویتامین A (رتینول)، ویتامین های گروه B، سی (اسید اسکوربیک) و K سبب افزایش جذب آهن در بدن می شود بنابراین این گیاه مفید را به صورت چای یا تونیک یا مکمل استفاده کنید.
 
شنبلیله
شنبلیله جزء مفید ترین سبزیجات و همچنین چاشنی دهنده در هند می باشد مصرف این سبزیجات پر خواص برای درمان کم خونی گزینه بسیار مناسبی است، به ویژه برای دخترانی که به دلیل بالغ شدن کمی خونی را تجربه می کنند بسیار مفید است.
 
غذاهای دریایی
بسیاری از غذا های دریایی از جمله : میگو، خرچنگ و صدف سرشار از آهن هستند البته ماهی هایی نیز از مقادیر بالایی آهن بهره مند هستند که عبارتند از : ماهی تن تازه یا کنسروی، ماهی ساردین که با روغن کنسرو شده باشد، لوزی ماهی تازه، روغن ماهی کوچک تازه، غذا های غنی شده، ماهی لوتی تازه و سالمون تازه.
 
لیموترش
میوه های سرشار از ویتامین C جذب آهن در بدن را آسان تر می کند که طبق تحقیقات انجام داده شده آب لیمو ترش به نسبت میو های دیگر تاثیر بیشتری بر روی بدن به منظور بهبود کم خونی دارد.
 
جگر
جگر سرشار از آهن است و در واقع از معروف ترین موادی می باشد که دارای مقادیر فراوانی آهن و فولات است و همچنین قلب، زبان و کلیه گاو نیز غنی از آهن می باشد، اما برخی از افراد از خوردن جگر خودداری می کنند در صورتی در رفع کم خونی تاثیر بسزایی دارد.
 
گوشت قرمز و مرغ
 انواع گوشت قرمز و مرغ دارای آهن هستند که از بهترین منابع آهن گوشت گوسفند و گاو می باشد که به درمان کم خونی کمک می کند و همچنین به منظور جذب آهن بیشتر در بدن خوردن گوشت قرمز یا مرغ همراه با سبزیجات برگ دار تاثیر شگفت انگیز دارد.
 
حبوبات
حبوبات به عنوان منبع غنی از آهن محسوب می شود که برای درمان کم خونی بسیار موثر می باشند، این حبوبات عبارتند از : نخود، لوبیا قرمز، سویا، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سیاه، لوبیا چیتی، لوبیا سفید و نخود فرنگی.
 
مغزها و دانه ها
اکثر مغز ها و دانه ها سرشار از آهن هستند و در زمان انتخاب این دانه توجه داشته باشید که از انواع خام آن ها استفاده کنید این مغزها عبارتند از : بادام هندی، تخم کدو تنبل، شاهدانه، پسته، دانه کاج، تخمه آفتاب گردان .
 
عسل
استفاده از عسل یک روش کاملا طبیعی جهت درمان کم خونی می باشد، عسل از خواص فوق العاده ای برخوردار است و به تولید هموگلوبین، آهن، مس و منگنز کمک می کند.
 
عصاره چغندر و سیب
همانطور که می دانید سیب سرشار از آهن می باشد و همچنین چغندر نیز دارای اسید فولیک فیبر و پتاسیم است، بنابراین یک فنجان آب سیب و یک فنجان آب چغندر را با هم ترکیب نمایید سپس به مخلوط حاصل یک دوم قاشق چای خوری عسل بیفزایید و روزی دو بار آن را میل کنید.
 
انار
انار به دلیل داشتن پروتئین، کربوهیدرات، چربی، فیبر، قند، آهن، کلسیم، مس و پتاسیم یکی از میوه های موثر در رفع کم خونی می باشد که سبب افزایش هموگلوبین در خون می شود بنابراین به منظور درمان خانگی کم خونی هر روز یک عدد انار متوسط را به صورت ناشتا مصرف کنید همچنین استفاده از یک لیون آب انار همراه با صبحانه بسیار موثر است.
 
کشمش
کشمش دارای کلسیم، سدیم، پتاسیم، آهن و فیبر است بنابراین هشت تا پانزده عدد کشمش را داخل نصف فنجان آب به مدت یک شب بخسانید و صبح روز بعد همراه با یک قاشق چای خوری عسل که خود سرشار از آهن است میل کنید.
 
خرما
خرما دارای موادمعدنی مانند : منگنز، مس، کلسیم و منیزیم می باشد بنابراین برای درمان کم خونی دو عدد خرمای خشک را به مدت یک شب داخل یک فنجان شیر خیس کنید سپس صبح ناشتا خرما را میل کنید و البته شیر آن را نیز بنوشید، همچنین می توانید یک تا دو عدد خرما را به مدت دو تا سه ساعت داخل یک فنجان آب گرم خیس کنید و پس از خنک شدن آن را بنوشید استفاده از این روش برای آن دسته از افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند و قادر به خوردن محصولات لبنی نیستند بسیار مفید است.
 
گوجه فرنگی
گوجه فرنگی دارای لیکوپن و ویتامین C می باشد که این نوع ویتامین به منظور جذب آهن توسط بدن مورد نیاز است، بنابراین مصرف هر روز یک تا دو عدد گوجه فرنگی خام تاثیر شگفت انگیزی در رفع کم خونی دارد همچنین می توانید از آن در سالاد و ساندویچ ها و… استفاده کنید.
 
آشنایی با نشانه های کم خونی
رنگ پریدگی
خستگی
ضعف
دست و پاهای سرد
تنفس کوتاه
سردرد
گیجی
مشکلاتی در تمرکز
درد سینه
ضعف بنیه
ریزش مو
ضربان قلب نامنظم
درمان کم خونی با راهکارهای طبیعی
 
دلایل کم خونی
تولید نکردن بدن به میزان کافی گلبول قرمز
نابودشدن گلبول قرمز در بدن
از دست دادن خون ناشی از جراحت، قاعدگی و…

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو