"توماس فریدمن" تحلیل‌گر معروف آمریکایی در این تفسیر آورده است:

آیا طرح صلح خاورمیانه که ترامپ آن را پیشنهاد داده،‌ واقعا طرحی است برای تشکیل دو دولت است، یا صرفا اقدام انحرافی «دو شخصیت کثیف» است؟ یقینا مورد دوم صحیح تراست.

"دونالد ترامپ" و "‌بنیامین نتانیاهو" هریک در داخل سرزمین تحت رهبری خود با مشکلاتی کم و بیش مشابه دست به گریبان اند که سرنوشت کاری هردوشان را سخت به خطر انداخته است.

ترامپ در داخل با موضوع استیضاح روبروست و متهم به سوء استفاده از قدرت و انسداد راه روند رسیدگی قضایی است. نتانیاهو هم متهم به کلاهبرداری؛ رشوه گیری، و خیانت در امانت است.

هر دو نفر سخت محتاج آنند که موضوع را عوض کنند و در ضمن پایگاه مشترکشان که همان یهودیان راست گرا و مسیحیان اوانجلیک (انجیالی) هستند را دوباره مستحکم کنند.

"جرد کوشنر " داماد ترامپ که سه سال تمام روی این طرح صلح آمریکایی کار کرده است؛ به عقیده من بهترین زمان ممکن را برای رونمایی از آن انتخاب کرده چون خوب فهمیده است که الآن بهترین مقطع برای فروختن طرح به هر دو طرف است.

تا پیش از این همیشه تصور بر این بود که حل و فصل مناقشه خاورمیانه فقط وقتی می تواند خنده را بر لبان همه بنشاند که قدم شروع را خود دو طرف بردارند.

"کمپ دیوید" به همت اسرائیل و مصر شروع شد. آمریکا در انتهای کار به جمع اضافه شد.

"اُسلو" توسط خود اسرائیلی ها و  فلسطینی ها شروع شد و آمریکا در آخر کار به جمع ملحق شد.

مثال روشن آن "تونس" است.

تونس تنها دمکراسی ظهور کرده از قیام " بهار عربی"‌ است و بدون آنکه پای آمریکا در میان باشد توانست خود را از منجلاب خودکامگی به آغوش دمکراسی بیاندازد.

ابتکار "صلح" اگر می خواهد جدی باشد و بماند؛ حتما" باید دو طرف بانی و آغازگر آن باشند و هر دو طرف باید آن را بخواهند.

شکی نیست وقتی آمریکا دست به کار می شود و یک طرحی با تمام جزییات را روی میز می گذارد، مطلقا هیچکس در جهان نمی تواند نسبت به آن بی اعتنا باشد،‌ حداقل در کوتاه مدت.

طرح، در نظر گرفته است که "دره اردن"‌ واقع در کرانه باختری و تمام شهرکهای یهودی نشین موجود در سرزمینهای اشغالی به اسرائیل واگذار بشود.

این طرح سه شنبه شب(۸ بهمن) در واشنگتن و با حضور نتانیاهو رونمایی شد.

‌نتانیاهو چندین دهه است به روسای جمهورآمریکا می گوید؛ ‌" مرا با یک طرح واقعی آزمایشم کنید، به شما نشان خواهم داد که می توانیم یک معامله گر بزرگ باشم".

الآن همان لحظه ای است که ما بایستی متوجه بشویم آیا نتانیاهو آن عظمت و بزرگی که از آن دم می زد را واقعا دارد و یا اینکه فقط یک مزدور فاسد سیاسی است که صرفا" در فکر آن است از زندان فرار کند و برای مدتی کوتاه هم که شده هر مانووری که دلش خواست را بدهد و کاری هم به آن ندارد تاثیر این اعمالش بر خود اسرائیل چقدر است.

و اینک؛ اگر آمال و بلندپروازیهای "بی بی"‌(نتانیاهو)‌ در همین نقطه که چیزهایی را از ترامپ دریافت کرده است متوقف بماند، با این حساب او به یک ائتلاف کاملاً داخلی جدید احتیاج دارد.  افراد فوق العاده متعصب در ائتلاف وی مسلح خواهند شد و حتی ممکن است یک دولت وحدت ملی معتدل تر در اسرائیل روی کار بیاید.