همه چیز درباره رنگ کردن مو در بارداری

منبع: نی نی بان

161

1398/11/10

11:12


یکی از روش‌های آرایشی که اغلب خانم‌ها برای زیبایی استفاده می‌کنند و بسیار متداول است رنگ کردن موهاست. این کار علاوه بر زیبایی‌ای که به چهره آن‌ها می‌دهد تنوعی را در نوع آرایش و ظاهر آن‌ها ایجاد می‌کند. اما شروع دوران بارداری برای زنان همراه با اما و اگرهایی درباره این کار است. چه برای زنانی که پیش از بارداری عادت به رنگ کردن مداوم موهای‌شان داشته‌اند، چه برای آن‌هایی که قصد دارند آن را برای نخستین بار تجربه کنند و چه افراد معروف و ستاره‌های سینمایی و تلویزیونی که همیشه مرتب و آراسته به نظر می‌رسند.
کوتاه کردن موها (البته نه خیلی کوتاه)، تزئین موها با روش های جدید و استفاده از مش های موقت، برخی از راهکارهایی هستند که به جای رنگ کردم موها می توانید به کار ببرید.

همه چیز درباره رنگ کردن مو در بارداری

 
متخصصان چه می‌گویند؟
متخصصان اغلب بر این عقیده‌اند که مادران در دوران بارداری حدالامکان از رنگ کردن موهای‌شان خودداری کنند. چرا که رنگ موها حاوی مواد شیمیایی است که برای سلامت جنین خطرآفرین خواهد بود. در این مورد با دکتر ناجیه فتوحی مشورت کردیم. این متخصص زنان و زایمان ضمن صحه گذاشتن روی این مطلب گفت: البته درباره این موضوع اختلاف نظرهایی وجود دارد و نمی‌توان حکم قطعی و مسلمی درباره زیان‌های رنگ مو روی جنین ارائه داد. اما در هر صورت آنچه مسلم است این که در دوران بارداری على‌الخصوص در سه ماهه اول حتى‌الامکان نباید از رنگ مو استفاده کرد، مخصوصا که اگر رنگ مو به صورت کامل در زمینه مو استفاده شود. زیرا سه ماهه اول، دوران بسیار حساسی است و از طرفی هم پوست سر مواد شیمیایی رنگ مو را به سرعت جذب می‌کند و این مواد می‌توانند وارد جریان خون مادر شوند و از طریق جریان خون به جنین صدمه برسانند.
او با تاکید بر اینکه رنگ‌های شیمیایی یا گیاهی در این مورد تفاوتی با هم ندارند، گفت: در برخی موارد به زنان باردار توصیه می‌کنند تا از رنگ موهای بدون آمونیاک یا گیاهی استفاده کنند اما حقیقت این است که استفاده از این رنگ‌ها نیز به همین میزان خطرناک هستند. چون حتى رنگ موهاى بدون آمونیاک که با مارک‌های مختلف در بازار وجود دارند و قدرت و تاثیرگذاری‌شان به اندازه رنگ‌های معمول شیمیایی نیست یا در رنگ موهای گیاهى از جمله حنا نیز مواد اکسیدان وجود دارد و بهتر است براى رنگ کامل مو در تمام طول باردارى به ویژه در سه ماهه اول استفاده نشوند.
دکتر ناجیه فتوحی درباره راهکارهای رنگ مو در ماه‌های دیگر بارداری که ممنوعیت کمتر می‌شود نیز توضیح داد: در سه ماهه دوم یا سوم، مادران می‌توانند از رنگ مو استفاده کنند اما با این شرط که آن‌ها از روش‌های مش یا های‌لایت روى زمینه طبیعى مو استفاده کنند. زیرا در این روش‌ها به خاطر قرار گیری یک کلاه روی سر از تماس مستقیم رنگ مو با پوست سر جلوگیری می‌شود. همچنین روش‌هایی که از طریق آن‌ها تنها ساقه مو رنگ می‌شوند و بعد در فویل‌هایی قرار می‌گیرند تا از قرارگرفتن رنگ روی کف سر اجتناب کنند نیز به این صورت عمل می‌شود و انجام آن‌ها نیز بلامانع هستند.

پیشنهادهای ما
خانم‌های بسیاری از درآمدن ساقه موها و دورنگ شدن آن‌ها در دوران بارداری گلایه‌مندند مخصوصا که اگر قرار باشد در این دوران در مراسم یا جشن خاصی نیز حاضر باشند و نیاز داشته باشند که آراسته‌تر از همیشه به نظر برسند. حتی اگر قرار بر حضور در جشن و مهمانی هم نباشد عدم امکان رنگ کردن مو می‌تواند علاوه بر ظاهر و صورت در روحیه آن‌ها نیز اثرگذار باشد. در این مورد باید روش‌های دیگری را جایگزین رنگ مو کرد تا شما هم آراسته به نظر برسید و هم چهره متفاوتی داشته باشید. ما چند پیشنهاد برای مقابله با این وضع برای شما داریم، شاید بخشی از این روش‌ها همان راهکارهایی باشد که سلبریتی‌ها به کار می‌برند!
1. اغلب خانم‌هایی که عادت به رنگ کردن مرتب موهای‌شان دارند از زبری و ضعیف شدن ساقه موهای‌شان همیشه شکایت دارند. از این لحاظ می‌توانید به ممنوعیت رنگ در دوران بارداری مانند یک فرصت خوب نگاه کنید و به موهای‌تان اجازه دهید کمی بهبود پیدا کنند و قوی‌تر شوند.
2. در این شرایط بهترین روش برای تغییر در شرایط موهای‌تان این است که اقدام به کوتاه کردن آن‌ها کنید. این کار علاوه بر اینکه تنوعی در شرایط موی شما ایجاد می‌کند باعث می‌شود قسمت‌هایی از ساقه‌های ضعیف یا موخوره گرفته یا زبر جدا شده و در عوض ساقه‌های جدید و سالمی به تارهای مو اضافه شوند.
3. موهای‌تان را با روش‌های جدید تزیین کنید. امروزه گیره‌های متنوعی در بازار وجود دارند که با استفاده از آن‌ها و در چند حرکت ساده می‌توان حالت‌های مختلف و متنوعی را در به موهای‌تان بدهید. وقتی موی شما آراسته باشد دورنگ بودن آن کمتر به چشم می‌آید و دیگر درهم و شلخته نیستند.
4. اگر به مش یا های‌لایت دائمی علاقه‌مند نیستید و باید برای مراسم خاصی آماده شوید، می‌توانید از مش‌های موقت و رنگارنگی که در بازار وجود دارند و در شکل‌های مختلف اسپری یا پودری یا گچی وجود دارند، استفاده کنید و با کمک آن‌ها ظاهری آراسته برای خود بسازید.
5. باید توجه داشته باشید که نباید موهای‌تان را بیش از اندازه کوتاه کنید زیرا تغییرات فیزیکی در دوران بارداری به طوری است که حجم صورت را بیشتر از همیشه جلوه می‌دهد و شکل کلی آن را به طرف گرد شدن می‌برد. موهای کوتاه می‌توانند این حالت را تشدید کنند و شما را از ظاهرتان به کلی مایوس کنند. در عوض سعی کنید با روش‌های مختلف قسمت‌هایی از موی بلند‌تان را در دو طرف چهره‌تان قرار دهید تا به صورت‌تان کشیدگی به آن ببخشد.

آیا استفاده از رنگ مو در حین بارداری ایمن است؟
گرچه تحقیقات انجام گرفته تا کنون نسبتا محدود است، بیشتر تحقیقات نشان می‌دهد که مواد شیمیایی موجود در رنگ‌های نیمه دائمی و دائمی زیاد سمی نیستند و استفاده از آنها در دوران بارداری ایمن است. علاوه بر این، تنها مقدار کمی از رنگ مو‌ ممکن است توسط پوست جذب شود، و مقدار کمی از این حد کم می‌تواند به جنین برسد. به این ترتیب، این مقدار کم برای جنین مضر نیست. هیچ ارتباط شناخته شده‌ای بین استفاده از رنگ مو در دوران بارداری و یادگیری و یا مشکلات رفتاری مانند اختلال بیش فعالی یا کمبود توجه (ADHD) یا اختلال طیف اوتیسم در کودک وجود ندارد. با این وجود، هیچ مطالعه‌ی علمی وجود ندارد که به طور خاص ارتباط رنگ مو با این مشکلات را بررسی کرده باشد.
هیچ اثر علمی وجود ندارد که ثابت کند رنگ کردن مو قبل یا در حین دوران بارداری باعث ایجاد سرطان در جنین درون رحم زن می‌شود. همین امر در مورد تغذیه با شیر مادر نیز صادق است.
 
 

همه چیز درباره رنگ کردن مو در بارداری

 
نکته‌هایی برای رنگ کردن مو در بارداری
در اینجا چند نکته برای اطمینان زن از دستیابی به رنگ موی دلخواه در عین حفظ سلامت جنین ارائه شده است.
تا سه ماهه دوم بارداری صبر کنید
بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که مادران تا سه ماهه دوم بارداری صبر کنند. بدون تردید، زن در ۴ هفته اول بارداری ممکن است آمادگی زیاده روی در استفاده از رنگ مو را داشته باشد (با وجود تمام هورمون‌های بارداری که در بدن مادر ترشح می‌شود، ممکن است موهای او سریعتر از همیشه رشد کند و حتی ممکن است بافت و رنگ موهای او با همیشه متفاوت باشد). اما ۱۲ هفته اول، زمان تکامل عمده نوزاد است: ارگان‌های بدن جنین شکل می‌گیرند، ماهیچه‌ها و تارهای صوتی تشکیل می‌شوند، و بستر ناخن و فولیکول‌های مو شروع به رشد می‌کنند. اگر چه زن مواد شیمیایی زیادی را از رنگ مو جذب نمی‌کند (و در واقع هیچ شواهدی وجود ندارد که این مواد شیمیایی در واقع برای نوزاد خطرناک باشد)
انتخاب ایمن‌ترین خدمات
هنگامی که زن از پزشک مجوز رزرو وقت از یک سالن آرایشی را می‌گیرد، ممکن است بخواهد مجددا بررسی کند که چه خدماتی دریافت می‌کند. تماس رنگ با ریشه و تغییر رنگ ریشه تا نوک مو، رنگ یکپارچه در نظر گرفته می‌شود. این به این معنی است که رنگ به مو و پوست سر اعمال می‌شود، جایی که منافذ موجود در پوست زن مواد شیمیایی را جذب می‌کند. به عنوان یک جایگزین ایمن، روش‌هایی را امتحان کنید که در آنها رنگ مو به طور مستقیم بر روی تار مو قرار می‌گیرد، از جمله این روش‌ها می‌توان به های‌لایت، لولایت، فروستینگ و رنگ راه راه اشاره کرد. بیرون کشیدن موها از درون کلاه و سپس استفاده از رنگ یک روش کمتر متداول است اما به همان اندازه به عنوان روشی ایمن شناخته می‌شود، زیرا کلاه پوست سر را پوشش می‌دهد. هرگز ابروها یا مژه‌ها را رنگ نکنید. این کار می‌تواند موجب تورم یا افزایش خطر عفونت در ناحیه چشم شود. مواد شیمیایی بیش از آنچه در دستورالعمل‌ها مشخص شده است، بر روی مو نگه ندارید.
استفاده از رنگ ملایم
مورد دیگری که مهم است به خاطر داشته باشید نوع رنگ مورد استفاده زن است. از آرایشگر در مورد گزینه‌های ملایم‌تر، مانند رنگی با یک پایه فاقد آمونیاک بپرسید. اگر زن موهای خود را زیاد رنگ می‌کند، رنگ نیمه دائمی را در نظر بگیرید، این رنگ‌ها حاوی سفید کننده نیستند، بیشتر از رنگ‌های دائمی به موهای شما جلوه می‌بخشند و بعد از یک یا چند ماه به تدریج محو می‌شود. رنگ‌های گیاهی و حنا به عنوان جایگزین‌هایی با سمیت کمتر در خانه هستند، هر چند قبل از خرید باید لیبل آنها را بررسی کنید. بعضی از محصولات به اصطلاح "طبیعی” حاوی مقادیر زیادی مواد شیمیایی در غالب موارد مشابه سنتی آنها هستند.
تهویه و محافظ مناسب
کارشناسان معتقدند وقتی که زمان شروع رنگ کردن مو فرا رسید، زن باردار باید اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام دهد. اگر زن در یک سالن آرایشی این کار را انجام می‌دهد، از او بخواهید در یک محیط با تهویه خوب قرار گیرد. اگر زن در خانه است، پنجره‌ها را باز کنید تا او هوای تازه را نفس بکشد، و گازهای سمی در محیط نباشند. اگر رنگ مو را خودتان را به موهای خود می‌مالید، همیشه دستکش بپوشید و برای پوشش‌دهی بیش‌تر پیراهن آستین بلند بپوشید. دستورالعمل‌های تولید کننده رنگ مو را دنبال کنید و مطمئن شوید که شستشو پوست شما پس از اتمام کار، به طور کامل انجام می‌شود.
اگر ممکن است، اول یک نمونه استاندارد از رنگ مورد نظر را تست کنید
به خاطر داشته باشید که تغییرات هورمونی می‌تواند باعث شود موهای زن به رنگ مو واکنش متفاوتی داشته باشند، به طوری که زن ممکن است حتی در صورت استفاده از فرمول همیشگی‌اش نتیجه‌ای متفاوت با آنچه انتظار دارد دریافت کند. قبل از اینکه زن تمام سرش رنگ بزند، رنگ مو را بر روی یک دسته از موها امتحان کنید تا مطمئن شوید که رنگ مو به قرمزی نمی‌گراید (البته، مگر آنکه زمینه رنگی مورد نظر زن اینگونه باشد!).

کار کردن با رنگ مو در بارداری
از نظر متخصصین پوست، خطرات حاملگی از میزان قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مو، که تحت تاثیر ساعات کار و همچنین شرایط کاری است، نشات می‌گیرد. مطالعه‌ای نشان می‌دهد که در زنانی که سفید کننده‌ها و رنگ مو دائمی را زیاد مصرف می‌کنند، بیش از ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنند و یا در سالن‌هایی کار می‌کنند که خدمات طراحی ناخن ارائه می‌دهند، خطر سقط جنین بیش‌تر است.
شرایط کار مناسب، مانند پوشیدن دستکش‌های محافظ، اجتناب از خوردن یا نوشیدن در محل کار و اطمینان از تهویه مناسب محل کار نیز برای محدود کردن تماس با مواد شیمیایی مو دارای اهمیت است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو