عطسه کردن نوزاد، نشانه بیماری است؟

منبع: نی نی بان

135

1398/11/10

11:26


عطسه نوزاد در مواقع عادی و به‌طور روزمره واکنشی است که نوزاد نسبت به وجود ترشحات مخاطی در بینی خود نشان می‌دهد.
وقتی نوزاد شما عطسه می کند، در واقع کاری بیش از صرف عطسه انجام می دهد. این عمل مکانیسم دفاعی بدن آنها در برابر میکروبهایی است که سعی در ورود به بدن آنها دارند.
 
عطسه کردن
عطسه نوزاد در مواقع عادی و به‌طور روزمره واکنشی است که نوزاد نسبت به وجود ترشحات مخاطی در بینی خود نشان می‌دهد و در واقع کاری است که نوزاد به‌منظور برون راندن آن ترشحات انجام می‌دهد. واکنش‌هایی که بدن نوزادان به ورود گرد و خاک یا به علت تجمع ترشحات در بینی است. در صورتی‌که عطسه کردن به تنهایی و بدون علائمی مثل سرفه یا آبریزش بینی و یا قرمزی و تورم درچشم‌ها باشد، نیاز به بررسی ندارد. نوزاد دارای راه‌های هوایی حساسی است. لذا ممکن است بیشتر عطسه کند که این موضوع دلیل بیماری او نیست؛ مگر اینکه با آبریزش از بینی و علائم دیگر سرماخوردگی همراه باشد.
همان‌طور که بیان شد عطسه کردن نوزاد به علت  تجمع ترشحات داخل بینی و تحریک دیواره بینی است. در چنین شرایطی مراقبت‌های پزشکی بینی می‌تواند مفید واقع شود. در صورت ترشح مایع شفاف از بینی می‌توان آن را به‌ ویژه قبل از شیر دادن نوزاد با دستمال ‌کاغذی نم پاک کرد و یا با پوآر، ترشحات را به‌آرامی تخلیه نمود. در صورت وجود ترشحات غلیظ سبز یا زردرنگ در بینی نوزاد باید از پزشک وی کمک گرفت.
 
توصیه‌ها
- استفاده از سنجاق‌سر، سنجاق‌قفلی، گیره سر، پنس، چوب‌کبریت، گوش پاک‌کن، موچین و اجسام مشابه ممکن است به‌طور جدی به پره‌ها و مخاط داخل بینی نوزاد صدمه بزند.
- مادر هیچ‌گاه نباید شیر خود را داخل بینی نوزاد بریزد، زیرا علاوه بر این‌که ممکن است شیر از عقب حلق وارد ریه نوزاد شود، ممکن است به‌صورت لایه‌ای مجراهای بینی نوزاد را بپوشاند و چون شیر محیط بسیار خوبی برای رشد میکروب‌هاست، سبب عفونت بینی نوزاد شود.
- مادر باید توجه داشته باشد که از محلول‌های ضد احتقان بینی فقط در صورت تجویز پزشک استفاده کند. از این محلول‌ها فقط برای مدت محدودی می‌توان استفاده کرد و در صورت لزوم توصیه می‌شود ۲-۱ بار در روز به مدت ۲-۳ روز از این نوع قطره‌ها استفاده شود.
- بهتر است به دقت به اطراف نگاه کنید و اگر مواردی که حساسیت زا است در محیط وجود دارد حذف شود و یا اگر رایحه خاصی است حذف شود. مثلا عطر و ادکلن و یا خوشبو کننده هوا و یا حتی عود و اسپند می تواند باعث ایجاد آلرژی شود بهتر است دمای اتاق یکسان باشد و بین ۱۸ - ۲۲ درجه باشد.
- در چند ماه اول بدو تولد هم استفاده از کلاه نازک برای نوزاد می تواند جهت حفظ سلامتی موثر باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو