آبشار گچان و راهنمای بازدید از آن

آبشار گچان و راهنمای بازدید از آن


منبع: آرگا

181

1398/11/10

22:32


استان مرزی ایلام که در غرب کشورمان قرار گرفته است دارای مناطق دیدنی و بکر بسیاری است از جمله مکان های دیدنی و شگفت انگیز ایلام آبشار گچان است که در ۱۵ کیلومتری ایلام قرار گرفته است. این آبشار از چشمه قرار گرفته بین دو کوه مانشت و قلارنگ سر چشمه می گیرد و روستاهای اطراف آن از آب آبشار برای مصارف خانگی و کشاورزی استفاده می کنند.

کشور ما دارای مناطق زیبا و چشم نوازی است که شاید برخی از آنها هنوز ناشناخته مانده باشند. استان ایلام از استانهای سرسبز و زیبای کشورمان، دارای مناطق زیبا و شگفت انگیزی است که هر ساله مردم زیادی برای دیدن آنها به این استان سفر می کنند. از جمله مناطق دیدنی ایلام آبشارهای جالب و دیدنی آن است که در این مطلب با یکی از آنها آشنا خواهیم شد.

آبشار زیبای گچان

کشور ایران در منطقه خاور میانه قرار گرفته است و به دلیل نزدیک بودن به خط استوا و موقعیت جغرافیایی خود طبیعتی چهار فصل را دارد. در هر قسمتی از ایران شاهد مناطق دیدنی و شگفت انگیزی هستیم. مناطقی که ممکن است برخی از آنها هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده باشند. همچنین مکان هایی که مردم با آن آشنایی زیادی ندارند. استان ایلام یکی از استانهای کشورمان ایران است که با داشتن مشکلات زیاد دارای طبیعتی جذاب و بکر می باشد. ایلام در غرب کشور قرار گرفته و دارای آب و هوایی کوهستانی و نیمه مربوط می باشد. استان ایلام دارای وسعتی برابر با ۲۰ هزار کیلومتر مربع بوده و از لحاظ وسعت بیست و دومین استان ایران است. ایلام دارای مناطق طبیعی بسیاری مثل کوهستان ها، آبشارها، دشت و رودخانه است و به همین جهت توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.

آبشار گچان در ایلام

آبشارهای استان گیلان

استان ایلام دارای آبشار های طبیعی شگفت انگیزی است که مکان زیبا و دلنشینی را به وجود آورده اند. آبشارهای ایلام نمونه ای از جلوه طبیعی این استان هستند. دسترسی به بیشتر آبشارهای ایلام به سختی امکان پذیر است اما باز هم مردم زیادی برای دیدن این آبشارها سفر می کنند، که از جمله آنها می توان به آبشار چم آو، آبشار سرطاف، آبشار ماربره، آبشار گچان، آبشار دربند دره شهر و آبشار آما اشاره کرد.

آبشار گچان در ایلام

مکان قرار گرفتن گچان

این آبشار در قسمت شمال شرقی شهر ایلام  و به طور دقیق تر در اوایل جاده ایلام به شهرستان سرابه ( شیروان و چرداوال) قرار گرفته است. برای رسیدن به این آبشار باید از تونل بزرگ ۱۵ کیلومتری شهرستان ایلام عبور کنیم. این آبشار جذاب و دیدنی در جای میان تنگ قرار گرفته است. تنگ یکی دیگر از مکان های گردشگری در ایلام است. منظره و چشم اندازی که با دیدن آبشار گچان در مقابل چشم طبیعت دوستان و مسافران قرار می گیرد، طوری است که بیننده فکر می کند کوه های بلند مانشت و قلارنگ در کنار آبشار به هم وصل شده اند که منظره ای رویایی و شگفت انگیز را خلق کرده اند. این آبشار از چشمه ای که دقیقا در میان این دو کوه به وجود آمده است سر چشمه می گیرد.

آبشار زیبای گچان

موارد استفاده از آب این آبشار

همانطور که گفته شد آب این آبشار از چشمه ای که بین دو کوه مانشت و قلارنگ قرار گرفته تامین می شود. مردم روستاهای اطراف آبشار از آب آن برای مصارف خانگی و همچنین آبیاری باغ های میوه و دیگر مصارف کشاورزی استفاده می کنند. اطراف آبشار گچان مملو از درختان بلوط و گردو است که آب مورد نیاز خود را از آبشار می گیرند.

گچان و زیبایی هایش

بازدید از گچان

برای دیدن این آبشار در ابتدا باید به استان ایلام در غرب کشور سفر نمایید، بعد از ورود به استان مرزی ایلام به طرف جاده ی ایلام به سرابله رفته و در آغاز این جاده بعد از عبور از تونل ۱۵ کیلومتری این استان به مسیر این آبشار زیبا خواهید رسید. همانطور که گفته شد این آبشار در ۱۵ کیلومتری ایلام قرار گرفته و مسیری نسبتا کوتاه برای رسیدن به آن باید طی شود.

گچان زیبا و دیدنی

مکانی که این آبشار در آنجا واقع شده است، در هر فصل از سال زیبایی های خاص خود را دارد و در هر فصل جلوه ای متفاوت از زیبایی هایش را نشان خواهد داد. به دلیل دسترسی آسان به این منطقه، این آبشار تقریبا در تمام فصول سال گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می نماید. زمستان در کنار این آبشار دیدنی تر و شگفت انگیز تز خواهد بود. اطراف این آبشار همیشه مکانی بسیار مناسب برای برگزار کردن اردوهای علمی و تفریحی بوده و هست. در زمان سفر به ایلام لذت دیدن این آبشار زیبا را از دست ندهید.

در پایان پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با آبشار مارگون، آبشار کبودوال و آبشار لاتون روی لینک هر کدام کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو