14 سوال رایج در عمل زیبایی واژن یا لابیاپلاستی

14 سوال رایج در عمل زیبایی واژن یا لابیاپلاستی


منبع: اوما

508

1398/3/28

18:12


14 سوال رایج در عمل زیبایی واژن یا لابیاپلاستی

عمل جراحی زیبایی واژن یا لابیاپلاستی، به عملی گفته میشود که برای کاهش اندازه پوست اطراف واژن است. اما آیا این عمل به همه توصیه میشود؟آیا لابیاپلاستی عوارضی ندارد؟عمل زیبایی واژن بی هوشی دارد؟ سعی شده در این مقاله عمل لابیاپلاستی به شما معرفی بشه و به کلیه سوالات شما در این زمینه پاسخ داده شود:


عمل زیبایی واژن (لابیاپلاستی) چیست؟

لابیاپلاستی عمل جراحی برای کاهش اندازه پوست اطراف دهانه واژن است.  بعضی از خانم ها به خاطر ظاهر لابیا تصمیم به انجام عمل لابیاپلاستی می گیرند.

  • طبیعی است که یک زن پوست های قابل توجهی در اطراف دهانه واژن داشته باشد و در بیشتر موارد این پوست ها هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند.
  • لابیاپلاستی گران است و خطراتی به همراه دارد. همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که نتیجه ای را که انتظار می رود را دریافت کنید و لزوما به شما حس بهتری در خصوص بدنتان نمی دهد.
  • اگر تصمیم دارید این عمل را انجام دهید حتما با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است بیماری باعث ظاهر نامناسب پوست اطراف دهانه واژن شده باشد به طوری که این عمل جراحی برای شما مناسب نباشد.
  • اگر پزشک احساس می کند پوست اطراف دهانه واژن شما کاملا طبیعی هستند، احتمالا در مورد دلایل شما برای انجام عمل جراحی با شما صحبت می کند. احتمالا قبل از عمل جراحی شما را نزد متخصص و مشاور می فرستد تا از عمل مطمئن شوید.

لابیای طبیعی چه شکلی است؟

 چيزي به عنوان لابیای "طبيعي" وجود ندارد، همانطور كه اندازه سینه طبیعی تعریفی ندارد. هر زن آناتومی فردی خود را دارد- لابیا می تواند ضخيم يا نازک، تيره يا صورتی باشد و در هر اندازه و شکلی باشد. لابیای زن هرگز غیر طبیعی نیست. هنگامی که لابیاپلاستی از لابیای کوچک (لب های داخلی) استفاده می شود، معمولا لبه های داخلی خارج از لبه های بزرگ (لب های بیرونی) نیستند. خانم ها دوست دارند لابیای تنگ، صاف و جوان داشته باشند.  جوان سازی واژن در طول سالهای نوجوانی به ندرت یک ایده خوب است. دلایل در ادامه ذکر شده است:

 لابیای داخلی و خارجی در سراسر چرخه عمر زن تغییر می کند و بلوغ نیز از این قاعده مستثنی نیست. تغییرات در اندازه، شکل و تقارن کاملا طبیعی است و به ندرت یک مشکل بالقوه در سال های نوجوانی دیده می شود.

جراحی زیبایی در بدنی که در حالت انتقال است نیز توصیه نمی شود زیرا خطر بروز نتایج نامطلوب، از جمله نیاز به جراحی ثانویه، به شدت افزایش می یابد. به همین دلیل است که جراحان زیبایی معتبر به بیماران توصیه می کنند 6 تا 12 ماه پس از کاهش وزن قابل توجه صبر کنند صبر عمل جراحی انجام دهند.

همان اصل برای نوجوانان و لابیاپلاستی نیز صادق است. بیماران نوجوان هنوز در معرض تغییرات جسمی و احساسی هستند؛ بسیاری از زنان تا سن 20 سالگی به بلوغ کامل نمی رسند. در بهترین حالت، تحت عمل جراحی زیبایی، "بهبود" شکل بافت های طبیعی ایجاد می شود که در چند سال دیگر تغییراتی به دلیل بلوغ در آن ایجاد خواهد شد.

عکس عمل زیبایی دستگاه تناسلی زنان 

 

عکس عمل زیبایی دستگاه تناسلی زنان

عمل جراحی لابیاپلاستی چگونه انجام میشود؟

  1. عمل لابیاپلاستی با استفاده از یک بیهوشی عمومی یا یک بیهوشی موضعی با آرامبخش انجام می شود.
  2. این عمل شامل کوتاه کردن یا تغییر شکل لب های واژن می شود. بافت ناخواسته با یک لیزر بریده می شود و لبه های باقی مانده بخیه زده می شود.
  3. تمام عمل حدود یک تا دو ساعت طول می کشد.
  4. برخی از بیماران در همان روز عمل مرخص می شوند.

خانم دکتر زهرا سیفی، متخصص زنان و زایمان ونازایی، در مورد عمل لابیاپلاستی اظهار کرد: "  یک نکته مهم که خیلی از خانم ها سوال میپرسند این است که حتی خانم ها و دخترانی که ازدواج نکردند، می توانند این عمل را انجام دهند و این عمل نیاز به رضایت همسر ندارد و صرفا با رضایت خود بیمار قابل انجام است، نکته مهم دیگر این است که ابتدا یک ویزیت توسط متخصص زنان انجام شود تا مشخص شود که لابیاپلاستی بهتره با لیزر انجام شود یا جراحی، نکته آخر هم این است که بدانید عمل لابیاپلاستی با لیزر یک عمل کوچک و بدون عارضه ای هست و بیمار همان روز می تواند به محل کار برود، بدون درد است و حتی با بی حسی موضعی انجام میشود و خونریزی هم حین عمل نداریم".

مراقبت های بعد از عمل زیبایی واژن 

ممکن است لازم باشد چند روز استراحت کنید. چند ماه طول می کشد تا پوست به طور کامل بهبود یابد. در طول این مدت باید:

  • منطقه را تمیز و عاری از عفونت نگه دارید.
  • لباسهای گشاد بپوشید تا از مالش آن ها با بدن جلوگیری شود.
  • از رابطه جنسی برای چند هفته اجتناب کنید.
  • برای چند هفته از حوله های بهداشتی به جای تامپون استفاده کنید.
  • 48 ساعت از کمپرس آب سرد استفاده کنید
  • ممکن است جذب کامل بخیه ها ، 1 ماه تا 2 ماه زمان ببرد. اما روند جوش خوردن ، در عرض 2 هفته تکمیل می شود 
  • از رژیم غذایی مناسبی استفاده کنید تا دچار یبوست نشوید. یبوست ممکن است درد لابیاپلاستی را تشدید کند  .
  • هر روز موضع را با ژل بانوان شسته  و بطور کامل خشک کنید .
  • در صورت ادامه داشتن درد و تورم بیش از 3-4 هفته ، به پزشک مراجعه کنید. 

جراح توصیه های خاص تری را ارائه خواهد کرد.

عوارض جانبی عمل جراحی لابیاپلاستی چیست؟

 

عوارض انجام لابیاپلاستی

در بدترین حالت، جراحی لابیا در خانم جوان در حال بلوغ، می تواند رشد طبیعی این بافت را تغییر دهد. این مسئله نه تنها باعث نارضایتی خانم پس از رسیدن به بزرگسالی و تغییرات بدن می شود، بلکه دیگر عواقب ناخواسته مانند زخم، از دست دادن احساس در بافت واژن، ناراحتی در هنگام پوشیدن لباس تنگ، یا مقاربت دردناک را به دنبال خواهد داشت.  لابیاپلاستی کاهش لابیای داخلی (پوست داخلی اطراف مهبل) و / یا لابیای خارجی (پوست خارجی اطراف واژن) برای زیبایی، راحتی و / یا دلایل عملکردی است. همانند تمام جراحی ها، این عمل خطر ابتلا به چندین عارضه جانبی، برخی از موارد جزئی و بعضی شدیدتر را شامل می شود.

  • پس از لابیاپلاستی، معمولا تا دو هفته درد، کبودی و تورم دیده می شود.
  • در این دوره مدفوع و نشستن ناخوشایند خواهد بود، اگر چه مسکن تجویز می شود.

گاهی اوقات لابیاپلاستی میتواند منجر به:

  • خون ریزی
  • عفونت
  • زخم بافت
  • کاهش حساسیت تناسلی

هر گونه عمل جراحی خطرات کوچک زیر را به دنبال دارد:

جراح باید توضیح دهد که این خطرات و عوارض چقدر احتمال دارد بیفتد و چگونه درمان می شوند. گاهی اوقات بیماران اثر مطلوب را کسب نمی کنند و نیاز به عمل دیگری است.

1-  پتانسیل برای عفونت

عفونت یکی از شایع ترین عوارض جانبی هر جراحی تهاجمی است. عفونت با تب، خستگی و / یا قرمزی بیش از حد یا تورم بافت در ناحیه جراحی همراه است. بافت ممکن است بیش از حد حساس، دردناک و یا گرم باشد. ممکن است متوجه یک بوی ناخوشایند یا ترشحات از بافت شوید، اما درجه ای از قرمزی، حساسیت و ترشح بعد از عمل لابیاپلاستی طبیعی است.

عفونت می تواند به جریان خون شما منتقل شود و باعث شود به جراحی یا بستری شدن نیاز پیدا کنید. اگر مشکوک به عفونت هستید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. می توانید خطر ابتلا به عفونت را با توجه به دستورالعمل های آنتی بیوتیک خود کاهش دهید، منطقه را دو بار در روز با حمام SITZ برای چند روز تمیز کنید و چندین بار در روز به طور مرتب سطح پوست سفید را پاک کنید.

2-  لابیای دردناک و ناراحت کننده

 گاهی اوقات لابیاپلاستی باعث لابیای دردناک و ناراحت کننده تر نسبت به قبل می شود، به ویژه اگر عمل جراحی صرفا به دلایل زیبایی انجام شده باشد. در حالی که این مورد در اغلب عمل های جراحی اتفاق نمی افتد، اما اگر جراح با تجربه نباشد، لابیا را بیش از حد کوتاه کرده باشد یا بافت را طوری تغییر داده باشد که باعث ناراحتی یا درد شود، این اتفاقات دیده می شود.

 با این حال، درد و ناراحتی در طول دو تا هشت هفته پس از عمل وجود دارد. در طول روند بهبودی، برخی از لایه های بافت ممکن است از هم جدا شوند و این مسئله بخشی طبیعی از روند بهبودی است و ممکن است بخشی از ناراحتی را از بین ببرد. همچنین می توانید تمرینات کششی واژن را در حدود شش تا هشت هفته پس از عمل انجام دهید تا بافت انعطاف پذیرتر شود و کمتر ناراحتی داشته باشید.

3-  ادرار دردناک

 عوارض گاه به گاه موقت لابیاپلاستی، ادرار دردناک یا ناراحت کننده است. این امر عمدتا به دلیل افزایش حساسیت در ناحیه واژن است و می تواند یک اثر کوتاه مدت باشد که پس از شش تا هشت هفته از بین می رود. با این حال، این مسئله نیز ممکن است به خاطر برش نادرست اتفاق بیفتد. اگر این مورد باشد، ممکن است به جراحی اضافی برای اصلاح بافت نیاز داشته باشید.

اگر لابیاپلاستی را صرفا به دلايل زیبایی انجام داده باشید، باید به طور کامل از خطرات احتمالی در برابر مزایای بالقوه آگاه باشید و تصمیم بگیرید آیا شما مایل به تحمل عوارض جانبی هستید یا نه. می توانید خطر ابتلا به عوارض جانبی را با تحقیق در خصوص جراح زیبایی و گوش دادن به مشاوره و همچنین توجه به دستورالعمل بهبود پس از عمل به دقت کاهش دهید.


14 سوال رایج شما درباره لابیاپلاستی

 

لابیاپلاستی

1- سلام در لابیاپلاستی چه نوع بیهوشی استفاده میشه؟

 بیهوشی عمومی و تسکین IV  در دسترس هستند. بیهوشی با توجه به خواسته شما پس از بحث با متخصص بیهوشی مشخص خواهد شد.

2- خطرات جراحی لابیاپلاستی چیست؟

 خطر جراحی بسیار نادر است و کمتر از 1٪ است. عوارض ممکن است شامل عفونت، خونریزی، زخم و آسیب عصبی باشد - خطرات مربوط به حاملگی و زایمان به طور قابل توجهی بالاتر از هر خطری در ارتباط با لابیاپلاستی با جراح با تجربه است.

3-  چه علائمی در میان خانمهایی که میخواهند لابیاپلاستی داشته باشند، معمول است؟

شکایات رایج عبارتند از درد لوبي و مالش در برابر لباس (به خصوص شلوار جین و لباس ورزشی) و همچنين دخالت در فعاليتهای شامل مقاربت، تامپون، ادرار کردن، دوچرخه سواری و سوارکاری. 

4- بهبودی پس از لابیاپلاستی چیست؟

 اکثر بیماران روز بعد از عمل جراحی بهبود می یابند. طی 24-48 ساعت اول پس از عمل جراحی، بیماران باید بر روی برش ها یخ یا نخود یخ زده قرار دهند تا تورم و خونریزی به حداقل برسد. 72 ساعت بعد می توانید فعالیت های منظم را از سر بگیرید، اطمینان حاصل کنید که اصطکاک کمتری به لگن وجود دارد. بیماران ممکن است در روز بعد رانندگی کنند، تا زمانی که داروهای تجویزی درد یا آرامبخش عضلات را مصرف نکنند. بیماران ممکن است به مدت 2-3 روز به کار خود ادامه دهند اما از فعالیت بدنی شدید اجتناب می شود. در طی بهبودی 6 هفته، بیماران در استراحت لگنی (بدون مقاربت یا تامپون) قرار دارند و باید از حمام اجتناب کنند. ورزش طولانی، دوچرخه سواری، اسب سواری، اسکی جت، موتور سیکلت و چهار چرخ در طول دوره بهبود باید اجتناب شود.

5- چگونه می توانم بعد از جراحی به کار بازگردم؟

 بیشتر بیماران در عرض 2 تا 3 روز به کار باز می گردند.

6- چه نوع درد را می توان بعد از لقاح آزمایشگاهی انتظار داشت؟

 درد کلی به دلیل بلوک های عصبی و بی حس کننده موضعی که در نتیجه پرونده تزریق می شود، کم است. شما باید برای مدت 18-24 ساعت اول درد محدودی را انتظار داشته باشید. پس از این، اکثر بیماران ناراحتی خفیف تا متوسط را به مدت چند روز احساس می کنند که می تواند به راحتی توسط مسکن و کمپرس سرد کنترل شود. 

7- پس از جراحی چه زمانی می توان رابطه جنسی داشته باشم؟

 هفته بعد از جراحی باید از نزدیکی جنسی خودداری کنید.

8-  آیا بعد از لابیاپلاستی زخم دارم؟

هر برش بر روی بدن باعث ایجاد زخم می شود. هدف جراحی این است که ظاهر طبیعی داشته باشید که OB / GYN شما حتی متوجه نمی شود که جراحی دارید.

9-  آیا لابیاپلاستی بر رضایت جنسی من تاثیر می گذارد؟

 برای بعضی از زنان، افزایش اعتماد به نفس و کاهش بافت های عضلانی در واقع می تواند تجربه و احساس جنسی را بهبود بخشد. توانایی بیمار برای رسیدن به تحریک و ارگاسم نباید کاهش یابد، زیرا دکتر مراقبت های ویژه ای را برای مراقبت از کلیتوری که در طول عمل جراحی برای محافظت از این اندام بسیار حساس در تمام اوقات انجام می دهد، می گیرد.

10- چه مدت طول خواهد کشید تا نتایج نهایی را ببینم؟

 نتایج مطلوب نهایی به طور معمول 4-6 ماه پس از جراحی مشخص می شوند. با قرار ملاقات 6 هفته ای، بیخیه ها کشیده می شود و باعث کبودی و تورم می شود. 

11-  آیا ممکن است پوست تیره در ناحیه واژن روشن شود؟

 پوست تیره تر، نسبت به تغییرات هورمونی یا عوامل ژنتیکی، معمولا به صورت جراحی، با کرم تجویز شده و یا کرم های شیمیایی بهبود می یابد. در طول مشاوره، دکتر گزینه های شخصی را روشن می کند.

12- اگر پس از عمل لابیاپلاستی مشکلی داشته باشید، چه کاری باید انجام دهید؟

جراحی زیبایی گاهی اوقات می تواند اشتباه شود و نتایج قابل انتظار را نداشته باشد.اگر لابیاپلاستی انجام دهید و عوارضی داشته باشد و یا از نتایج ناراضی باشید، باید موضوع را با جراح در میان بگذارید.

13-چه کسی نباید عمل زیبایی واژن را انجام دهند؟

لابیاپلاستی نباید در دختران زیر 18 سال انجام شود زیرا پوست اطراف دهانه واژن آنها تا دوران بلوغ رشد می کند.

14- تفاوت لابیاپلاستی با ختنه زنان چیست؟

لابیاپلاستی یک عمل جراحی زیبایی است و با رضایت کامل بیمار تحت شرایط پزشکی انجام می شود. ختنه دستگاه تناسلی زن باعث آسیب رساندن به اندام تناسلی زن به دلایل غیر پزشکی می شوند. این عمل بر روی کودکان بدون رضایت آنها انجام می شود و در این موارد از نظر اخلاقی و انسانی اشتباه است.

Nhs team. Labiaplasty (vulval surgery). www.nhs.uk. 2016 

 دکتر زهرا سیفی

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، دکتر زهرا سیفی جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی ، دکتری پزشکی عمومی از دانشگاه شهید بهشتی، دکتری تخصص جراحی زنان و زایمان از داشگاه شهید بهشتی و شاغل در بیمارستان ها و کلینیک های دولتی و خصوصی میباشند.  ایشان در زمینه های جراحی های زیبایی و کف لگن، انجام زایمان طبیعی و سزارین، انجام انواع غربالگری های زنان، مراقبت های دوران یائسگی و مراقبت های دوران بارداری، درمان ناباروری و تعیین جنسیت قبل از بارداری از مهارت ویژه ای برخوردار هستند، برای آشنایی بیشتر، میتوانید وی را در اینستاگرام دنبال نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو