درمان ریزش مو سکه ای + علائم و نشانه های آن

درمان ریزش مو سکه ای + علائم و نشانه های آن


منبع: زیبامون

478

1398/11/12

12:54


برای آشنایی با دلایل، نشانه ها و درمان ریزش مو سکه ای یا آلوپسی آره آتا حتما این بخش از زیبامون رو مطالعه کنید و اطلاعات مفیدی در زیمنه کسب نمایید.

درمان ریزش مو سکه ای + علائم و نشانه های آن

داشتن موهای پرپشت و زیبا یکی از مواردی هست که میتونه چهره و استایل خانم ها و اقایان رو تحت تاثیر قرار بده و هرگونه مشکل در موها از جمله ریزش مو، نازک شدن مو، ریزش مو سکه ای و ... میتونه باعث ایجاد نگرانی در افرادی رو که دچار این مشکل شده اند، بشه.

خوشبختانه این روزها روش های درمانی متعددی برای برطرف کردن انواع مشکلات مربوط به موها از جمله ریزش مو وجود داره که می تونید با مراجعه پزشک، انجام آزمایشات و معاینه های مربوطه، دلیل اصلی مشکل رو پیدا کرده و درمان مناسبی رو برای مشکل موهاتون دریافت کنید.

ریزش مو سکه ای یا آلوپسی آره آتا (alopecia areata) یکی از مشکلاتی هست که معمولا در بین آقایان رایج بوده و علاوه بر اینکه باعث ایجاد نگرانی میشه، تاثیر خیلی زیادی بر روی زیبایی ظاهر موها داره و این مشکل، افراد رو مجاب میکنه تا فکر راه درمانی برای برطرف کردن این مدل از ریزش موها بشن. 

ما در این بخش از زیبامون دات کام به تمام چیزهایی که لازم هست در رابطه با ریزش مو سکه ای در آقایان و یا خانم ها بدانید اشاره کرده ایم! با ما همراه باشید و اطلاعات خودتون رو در این زمینه افزایش بدید.

 

ریزش مو سکه ای یا آلوپسی آره آتا چیست؟

آلوپسی آره آتا شرایطی هست که باعث ریزش مو در لکه های کوچک روی موهای سر میشه که گاهی اوقات هیچ گونه جلب توجهی ندارند اما ممکنه در برخی از افراد این مدل از ریزش مو به یکدیگر متصل شده و کاملا مشخص و واضح بشه و ظاهر موها رو تحت تاثیر قرار بده.

این وضعیت معمولا زمانی ایجاد میشه که گلبول های سفید خون به فولیکول های مو حمله کرده و باعث ریزش مو سکه ای می شوند. این ریزش ناگهانی موها ممکنه در موهای سر، مژه، ابرو، صورت و یا سایر قسمت های بدن ایجاد بشه. علاوه بر این ممکنه این مدل از ریزش مو بعد از گذشت چند سال، به آرامی توسعه پیدا کرده و عود کنه.

گاهی اوقات ممکنه این ریزش مو باعث ایجاد ریزش کامل موها بشه و از رشد مجدد موها جلوگیری کنه که در این موارد با نام alopecia universalis شناخته میشه.

البته در بسیاری از افراد، موها مجددا در قسمتی که دچار ریزش مو سکه ای شده، رشد خواهد کرد که البته این رشد مجدد مو در هر فرد متفاوت هست و ممکنه در برخی از افراد رشد مو مجدد هم وجود نداشته باشه.

در حال حاضر هیچ درمان قطعی و مطمئنی برای ریزش مو سکه ای یا آلوپسی آره آتا وجود نداره. اما درمان هایی وجود داره که کمک میکنه تا رشد موها سریع تر بشه و از ریزش مو در آینده جلوگیری میکنه. علاوه بر این روش های منحصر به فردی هم برای پوشش دادن قسمت هایی از پوست سر که دچار ریزش مو سکه ای شده است هم وجود داره که در ادامه به طور مفصل توضیح داده ایم.

 

ریزش مو سکه ای

 

درمان ریزش مو سکه ای

همانطور که اشاره شد، هیچ درمان قطعی برای ریزش مو سکه ای وجود نداره اما میشه با استفاده از برخی درمان هایی که وجود داره، روند ریزش موها رو کاهش داد و یا اینکه باعث افزایش رشد موها شد. البته تشخیص اینکه چه نوع درمانی برای هر فرد مناسب هست، کمی سخته و به آزمون و خطا زیادی نیاز داره. زیرا گاهی اوقات ممکنه استفاده از یک روند درمانی، شرایط ریزش موها رو بدتر کنه. بنابراین لازمه که برای دریافت هر گونه درمانی برای ریزش مو سکه ای حتما با پزشک متخصص در این زمینه صحبت کنید.

به طور کلی میشه از روش های درمانی زیر برای بهبود شرایط ریزش مو سکه ای استفاده کرد:

 

درمان دارویی برای ریزش مو سکه ای

گاهی اوقات میشه با استفاده از داروهای موضعی و بدون نسخه، روند بهبودی این مدل از ریزش مو رو سریع تر کرد.

 

  • ماینوکسیدیل (Minoxidil) یکی از داروهایی هست که اگر بر روی موها، ابرو و ریش مورد استفاده قرار بگیره، نسبتا بی خطر بوده و شواهد اینطور نشون داده که این دارو برای افرادی که دارای ریزش مو سکه ای محدود هستند مفید هست اما ممکنه اثربخشی اون تا یک سال هم طول بکشه.

 

  • آنترالین (Anthralin) دارویی هست که باعث تحریک پوست شده و کمک میکنه تا رشد موها تسریع پیدا کنه.

 

  • این طور به نظر میرسه که کرم های کورتیکواستروئیدی (Corticosteroid) مانند کلوبازازول (clobetasol) که معمولا به شکل کف، لوسیون و پماد هستند، تاثیر خوبی در کاهش التهاب فولیکول های مو داره و کمک میکنه تا شرایط این مدل از ریزش مو بهبود پیدا کنه.

 

درمان تزریقی برای ریزش مو سکه ای

تزریق استروئید یکی از گزینه های رایج برای ریزش مو سکه ای و خفیف هست که تاثیر خیلی خوبی در رشد مو در قسمت طاسی داره. در این روش، سوزن های مخصوص استروئیدی، به پوست بدون مو در قسمت های آسیب دیده تزریق میشه.

این درمان برای ترمیم موها باید هر یک یا دو ماه تکرار بشه. البته لازمه بدونید این روش درمانی از بروز مجدد ریزش مو جلوگیری نمی کنه.

 

درمان ریزش مو سکه ای

 

نور درمانی برای ریزش مو سکه ای

نور درمانی، فتوشیمی درمانی یا فوتوتراپی یکی دیگه از روش های درمانی برای ریزش مو سکه ای هست که در این روش، از ترکیب یک نوع ماده خوراکی و نور ماورا بنفش برای درمان این مشکل استفاده میشه و ممکنه موثر باشه.

 

سایر درمان های موثر و طبیعی برای ریزش مو سکه ای

 

  • آروما تراپی (aromatherapy)
  • طب سوزنی (acupuncture)
  • میکرونیدلینگ (microneedling)
  • استفاده از پروبیوتیک ها
  • سطح پایینی از لیزر درمانی
  • استفاده از ویتامین هایی مانند بیوتین
  • نوشیدن آلوئه ورا و استفاده موضعی از ژل آن
  • مالیدن آب پیاز روی پوست
  • استفاده از روغن های اساسی مانند روغن درخت چای، روغن رزماری، روغن اسطوخودوس، روغن کرچک، روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن جوجوبا و روغن نعنا
  • ماساژ پوست سر
  • استفاده از مکمل های گیاهی مانند جنسینگ، چای سبز

 

دلایل ایجاد ریزش مو سکه ای چیست؟

ریزش مو سکه ای یا آلوپسی آره آتا نوعی بیماری خود ایمنی هست. هنگامی که سیستم ایمنی بدن، سلول های سالم رو به جای موارد خارجی، اشتباه می گیرد و مورد حمله قرار میدهد، یک وضعیت خود ایمنی ایجاد می شود. زیرا به طور طبیعی سیستم ایمنی بدن و گلبول های سفید باید از بدن در برابر عوامل خارجی و آسیب رسان مانند ویروس ها و باکتری ها محافظت کنند.

در افرادی که مبتلا به ریزش مو سکه ای هستند، سیستم ایمنی بدن، اشتباهاً به فولیکول های مو حمله میکنه. فولیکول های مو دارای ساختارهایی هستند که از آن ها مو رشد میکند و زمانی که به این فولیکول ها حمله شود، رشد مو از بین رفته و با ریزش مو سکه ای مواجه خواهید شد!

البته لازمه بدونید که محققان هنوز هم علت اصلی بروز این مشکل رو شناسایی نکرده اند! اما با این حال بیشتر افرادی که سابقه خانوادگی در ابتلا به سایر بیماری های خود ایمنی مانند دیابت نوع 1 یا روماتیسم دارند، ممکن هست با این مشکل مواجه شوند. به همین دلیل برخی از دانشمندان این طور بیان کرده اند که ژنتیک تاثیر خیلی زیادی در بروز ریزش مو سکه ای داره.

 

علائم ریزش مو سکه ای چگونه است؟

اصلی ترین علامت آلوپسی آره آتا، ریزش مو در یک نقطه خاص از پوست سر هست و حالتی شبیه به سکه در لا به لای موها ایجاد میشه. این مدل از ریزش مو حالت گرد و سکه ای داره و اغلب چند سانتی متر و یا کمتر هستند.

این نوع از ریزش مو ممکنه بر روی سایر قسمت های بدن و صورت از جمله ابروها، ریش و سبیل و ... ایجاد بشه. برخی از افراد ممکنه در چند قسمت مختلف از بدن، سر و صورت دچار ریزش مو سکه ای بشن و برخی هم فقط در یک قسمت با این مشکل مواجه میشن.

ممکنه در ابتدا فقط متوجه ریزش مو بر روی بالشت و یا روی لباس هاتون بشید و بعد خالی شدن یک قسمت از سر و نمایان شدن پوست سر توجه شما رو به خودش جلب کنه. 

 

ریزش مو سکه ای در پشت سر

 

ریزش مو سکه ای در ریش و مو آقایان

ریزش مو سکه ای هم در مردان و هم در خانم ها اتفاق می افته اما احتمال این مدل از ریزش مو در اقایان بیشتر و قابل توجه تر است. علاوه بر این، آقایان از نظر سابقه خانوادگی هم بیشتر دچار ریزش مو می شوند.

ممکن هست این مدل از ریزش مو  در مردان در موهای سر، ریش، روی سینه و حتی پشت بدن هم ایجاد بشه. این مدل از ریزش مو با طاسی مردانه که باعث نازک شدن تدریجی مو در همه جای بدن میشه متفاوت بوده و ممکن هست به طور ناگهانی یک یا چند قسمت از موهای سر به اندازه یک سکه خالی شود!

این مدل از ریزش مو معمولا به طور خود به خودی و بعد از گذشت چند ماه درمان شده و مجددا موها در قسمت هایی که خالی شده است، رشد خواهند کرد. 

 

ریزش مو سکه ای در ریش

 

آیا ریزش مو سکه ای واگیر دار هست؟

همونطور که در بالا اشاره شد ریزش مو سکه ای نوعی واکنش خود ایمنی در بدن افراد مختلف هست و به همین دلیل این نوع از ریزش مو به هیچ عنوان واگیر دار نیست. اما اگر سابقه خانوادگی داشته باشید، ممکنه شما هم به این مشکل دچار شوید!

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو