روش مصرف خرنوب و خواص آن برای مردان

منبع: اوما

199

1398/11/12

22:16


روش مصرف خرنوب و خواص آن برای مردان

خرنوب (Carob Tree) از میان کشورهای حاشیه دریای مدیترانه، در ایتالیا، اسپانیا و ترکیه به مقدار فراوان پرورش می‌یابد. نزدیک به ۳۵٪ از مواد موجود در خرنوب، کربوهیدرات‌های با ساختار مولکولی ساده می‌باشند و باز نزدیک به ۴۰٪ آن از نشاسته با ساختار مولکولی پیچیده تشکیل یافته‌است. میزان چربی آن بسیار کم و در حدود ۱٪ است.پودر خرنوب، یا آرد خرنوب جایگزینی برای پودر کاکائو می باشد. دارای کافنوئیدهای کاکائو نمی‌باشد.


خرنوب نباید با کاکائو اشتباه گرفته شود. خرنوب عضو خانواده نخود و بومی منطقه مدیترانه شرقی است. میوه درخت خرنوب غلاف خوانده می شود و به رنگ قهوه ای است. غلاف ها و خمیرهای کربوهیدراتی خوراکی ، طبیعی و شیرین و بسیار مغذی هستند. خرنوب اغلب جایگزین شکلات می باشد، و محصولی با چربی کمتر و فیبر بالاتر تشکیل می دهد. خرنوب فاقد کافئین و گلوتن است و اغلب در برنامه های غذایی گیاهخوارها استفاده می شود. خرنوب را می توان به عنوان مواد افزودنی در محصولات غیر غذایی مانند مواد آرایشی و همچنین در غذاهای خانگی استفاده کرد.

پودر خربوب از غلاف خشک و کباب شده درخت خرنوب تهیه شده است و بسیار شبیه پودر کاکائو است. پودر خرنوب اغلب به عنوان شیرین کننده طبیعی در مواد پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده شیرین است و طعم بی نظیری دارد.

ارزش غذایی

 

مواد مغذی

مقدار

شکر

6 گرم

سدیم

0 گرم

کلسیم

42 میلیگرم

فیبر

5 گرم

آهن

35/0 گرم

منیزیم

6 میلیگرم

پتاسیم

99 میلیگرم

ریبوفلاوین

055/0 میلیگرم

نیاسین

228/0 میلیگرم

 

خواص خرنوب

1- مواد مغذی متراکم و کم کالری

خرنوب (غیرشیرین) نوعی جایگزین کم کالری و به طور طبیعی شیرین برای شکلات است. این ماده سرشار از فیبر و کم چربی است. فیبر، قسمت غیر قابل هضم کربوهیدرات ، با وزن سالم تر، کنترل قند خون و کاهش کلسترول در ارتباط است.

خرنوب می تواند به کاهش وزن و کاهش مقدار گرلین (هورمون گرسنگی) تولید شده در بدن و در نتیجه اشتهای کلی کمک کند. غلافهای خرنوب حاوی ترکیبات فعال زیستی مانند فیبر رژیم غذایی، پلی فنولها، فلاونوئیدها، سیکللیتول ها و تانن ها هستند. این ترکیبات با انواع فواید سلامتی از جمله ، کنترل گلیسمی (قند خون) ، کاهش کلسترول ، اثرات ضد سرطان و بسیاری موارد دیگر همراه است.

2- سرشار از فیتوشیمیایی 

خرنوب سرشار از ترکیبات فیتوشیمیایی است که دارای فعالیت ضد توموری، ضد پرولیفراتیو و پروپوپتوز (جداسازی سلول) است. یکی از فیتوشیمیایی های آن ، کوئرستین (که در سیب نیز یافت می شود) باعث مرگ سلول های سرطانی لوسمی می شود.

علاوه بر این ، بسیاری از مطالعات حیوانی نشان می دهد که ترکیبات خرنوب اثرات مفیدی بر انواع سرطان های مختلف دارد. به خاطر داشته باشید که این مطالعات بر روی حیوانات انجام شده و تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات ضد سرطانی خرنوب روی انسان مورد نیاز است.

3- منبع خوب کلسیم

خرنوب یک منبع غیر لبنیاتی کلسیم است. دو قاشق غذاخوری خرنوب حاوی چهار درصد از مقدار روزانه توصیه شده برای کلسیم است. مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی سرشار از کلسیم خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش داده و به مدیریت وزن کمک میکند.

4- ماکرو و میکرو مغذی ها

میوه های خرنوب حاوی عناصر میکرومغذی زیادی هستند که مواد معدنی مهمی از جمله آهن ، مس ، روی ، منگنز ، نیکل ، باریم و کبالت می باشند. همچنین سرشار از ویتامین محلول در چربی است. شاپیرو می گوید: "خرنوب سرشار از ویتامین A است و بنابراین می تواند به سلامت چشم کمک کند و از دژنراسیون ماکولا جلوگیری به عمل آورد یا آن را کاهش دهد."

5- درمان اسهال

خرنوب سرشار از پکتین و تانن است که به همین دلیل از آن در معالجه اسهال استفاده می شود. در یک بررسی منظم که در ژورنال Pediatrics منتشر شده است ، محققان دریافتند که استفاده از آب خرنوب برای درمان اسهال مفید است. محققان همچنین خاطرنشان كردند كه تحقیقات بیشتری برای تعیین اعتبار نتایج نیاز است. ممکن است استفراغ را در نوزادان کاهش دهد مطالعات متعددی نشان داده اند كه وقتی شیرخواران از خرنوب همراه با شیر خشک تغذیه می کنند کمتر دچار استفراغ می شوند. 

6- حاوی اگزالاتهای کلسیم نیست

برخلاف شکلات ، خرنوب حاوی اگزالات نیست. اگزالاتها ترکیبات طبیعی موجود در بسیاری از غذاها هستند که به کلسیم متصل می شوند و در مدفوع دفع می شوند، بنابراین باعث دفع کلسیم می شوند. رژیم غذایی سرشار از اگزالات می تواند احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد؛ به خصوص اگر سابقه سنگ کلیه داشته باشید.

بنابراین ممکن است خرنوب یک جایگزین مناسب برای شکلات در افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند و نیاز به رژیم غذایی کم یا اصلاح شده اگزالات دارند، باشند.

7- وگان (گیاهخوار) و بدون گلوتن 

بیشتر انواع کربوهیدرات غیرشیرین بدون لبنیات هستند. همیشه برچسب مواد غذایی را بخوانید، زیرا برخی از انواع خرنوب های شیرین ترکیباتی دارند که می تواند شامل شیر و خرنوب باشد. خرنوب های طبیعی غیر شیرین نیز بدون گلوتن هستند و می توان از آن در پخت و پز بدون گلوتن استفاده کرد.

8- بدون کافئین

خرنوب بدون کافئین است و می تواند جایگزین خوبی برای شکلات برای کودکان یا بزرگسالانی باشد که نسبت به کافئین حساس هستند.

خواص خرنوب برای تخمدان

خواص خرنوب برای تخمدان

این گیاه برای خانم ها و تقویت تخمدان چندان اثرگذار نیست و اگر بحث باروری مطرح باشه بیشتر در اثربخشی در برطرف کردن مشکلات اسپرم دارد.

خرنوب در مقابل کاکائو

شاپیرو خاطرنشان كرد كه خرنوب در مقایسه با بعضی از شکلات ها (كاكائو) قند و چربی كمتری دارد و حاوی پروتئین است ، و این امر برای افراد مبتلا به دیابت انتخاب عالی است. پروفایل های تغذیه ای کاکائو و خرنوب بی نظیر مشابه هستند. با این حال ، خرنوب حاوی هیچ چربی نمی باشد و نسبت به کاکائو کربوهیدرات و فیبری بیشتری دارد. 

به طور کلی ، یک قاشق غذاخوری کاکائو غیر شیرین حاوی 35 کالری ، 2 گرم چربی ، 1 گرم چربی اشباع ، 0 میلی گرم سدیم ، 9 گرم کربوهیدرات ، 0 گرم قند ، 6 گرم فیبر ، 3 گرم پروتئین و 19 میلی گرم کلسیم است.

در مقابل، خرنوب غیر شیرین حاوی 35 کالری ، 0 گرم چربی ، 0 گرم چربی اشباع شده، 0 میلی گرم سدیم ، 13 گرم کربوهیدرات ، 7 گرم فیبر (24 درصد ارزش روزانه) 7 گرم قند، و 52 میلی گرم کلسیم است.
اگرچه خرنوب دارای قند و کربوهیدارت بیشتری نسبت به کاکائو است، اما شیرینی طبیعی آن هنگام تهیه کیک باعث می شود شکر کمتری نسبت به کاکائو مصرف شود. کاکائو تلخ تر است و هنگام پخت و پز با آن ، باید شکر بیشتری مصرف شود.

مقدار مواد مغذی به این بستگی دارد که چه نوع خرنوبی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال ، دو قاشق غذاخوری خرنوب 70 کالری ، 0 گرم چربی ، 0 میلی گرم سدیم ، 18 گرم کربوهیدرات ، 6 گرم فیبر ، 12 گرم قند ، 2 گرم پروتئین و 52 میلی گرم کلسیم فراهم می کند.

دو قاشق غذاخوری چیپس خرنوب شیرین حاوی 80 کالری ، 4.5 گرم چربی ، 4 گرم چربی اشباع شده، 0 میلی گرم سدیم ، 10 گرم کربوهیدرات ، 0 گرم فیبر ، 4 گرم قند ، 0 گرم پروتئین و 0 گرم کلسیم است. توجه داشته باشید که میزان چربی موجود در خرنوب شیرین شده تقریباً پنج برابر بیشتر از خرنوب غیر شیرین است.

روش مصرف خرنوب

۲ قاشق چای خوری پودر خرنوب یا ۱۰ عدد خرنوب خشک و خرد شده را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند تا دم بکشد، دمنوش خرنوب آماده است از صافی رد کنید و بنوشید.

هیچگونه دوز مشخصی برای مصرف خرنوب وجود ندارد، زیرا این ماده ویتامین، ماده معدنی یا مکمل نیست. اندازه مصرف معمولاً روی برچسب نوشته شده است و وعده های معمولی حدود دو قاشق غذاخوری است. اگر از خرنوب به عنوان مکمل برای نوزاد شیرخوار یا کودک خود استفاده می کنید ، همیشه از پزشک در مورد دوز و ایمنی ماده بپرسید.

دوز معمول برای بزرگسالان حدود ۲۰ گرم در روز و برای کودکان ۱۵ گرم در روز است.

نحوه تهیه خرنوب

برای تهیه اسموتی، نان و کیک، جو دوسر ، کلوچه یا به عنوان جایگزینی برای شکلات در مخلوط گرانولو و آجیل می توانید از خرنوب استفاده کنید. می توانید یکی از این دستور العمل ها را امتحان کنید.

  •  اسموتی خرنوب و نعناع: این اسموتی ها یک صبحانه یا میان وعده عالی است.
  •  نوتلای خرنوب: از این ماده برای کیک برنج، نان تست یا ماست استفاده کنید.

نحوه مصرف خرنوب برای افزایش اسپرم

مصرف جوشانده خرنوب برای درمان بیشتر موارد ذکر شده در بالا موثر است. برای این منظور ۷ عدد خرنوب که از قبل خرد و به قطعات کوچک تقسیم کرده‌اید را به یک لیتر آب در حال جوش اضافه کنید. درب ظرف را بسته و با شعله ملایم به مدت ۳ تا ۵ دقیقه بجوشانید.

اجازه دهید جوشانده کمی سرد شود. سپس آن را صاف کرده و نیمی از آن را صبح ناشتا و نیمی دیگر را قبل از خواب شبانه میل کنید. لازم است این عمل را به مدت سه هفته تا یک ماه برای دریافت نتیجه مطلوب انجام دهید.

نکته: استفاده از گیاه خرنوب، برای افرادی که میزان تحرک اسپرم شان صفر است، به هیچ عنوان توصیه نمی شود، زیرا هیچ تاثیری در ایجاد تحرک نخواهد داشت و تنها برای افرادی مفید است که میزان تحرک اسپرم شان کم است. بنابراین توصیه می شود قبل از استفاده حتما از نتایج آزمایشات خود مطلع باشید.

عوارض احتمالی خرنوب

مصرف خرنوب عوارض جانبی ایجاد نمی کند. با این وجود ، همیشه حتماً در مورد مصرف خرنوب با پزشک خود صحبت کنید. اگر باردار هستید یا در حال شیردهی هستید، درمورد استفاده از خرنوب با پزشک خود مشورت کنید. 

به طور معمول ، افرادی که به شکلات و آجیل حساسیت دارند، نسبت به خرنوب واکنش نشان نمی دهند. با این حال، آلرژیک بودن غیرممکن نیست. اگر نگران حساسیت هستید، قبل از استفاده از خرنوب در مصرف آن با پزشک خود صحبت کنید.

خرنوب ممکن است سبب لاغری و کاهش وزن ناخواسته در افراد شود.

نگهداری

آرد، چیپس و تکه های خرنوب را در یک ظرف با درب محکم در محیط خشک و خنک نگهداری کنید. اگر از پودر استفاده می کنید، قبل از استفاده آن را الک کنید.

چگونه آرد خرنوب تهیه می شود؟

آرد خرنوب و پودر خرنوب عباراتی هستند که بصورت متقابل مورد استفاده قرار می گیرند. آرد خرنوب با خرد کردن غلافهای خرنوب تهیه می شود.

آیا مزه خرنوب خوب است؟

مزه غذا براساس سلیقه است. تکه های خرنوب غیر شیرین همیشه جذاب نیستند، اما همراه با آجیل مزه خوبی دارند. می توان از پودر خرنوب در اسموتی ها، پنکیک ها، نان ها، کلوچه ها، مافین ها و ... استفاده کرد.

حرف آخر

خرنوب یک جایگزین طبیعی برای شکلات شیرین است که می تواند به عنوان جایگزینی برای شکلات مورد استفاده قرار گیرد. خرنوب حاوی انواع مختلفی از ترکیبات طبیعی مانند پلی فنولها ، تاننها ، فیبرها ، فیتوشیمیایی ها و مواد معدنی است که دارای مزایای سلامتی می باشند. اگرچه ممکن است خرنوب به خودی خود طعم فوق العاده ای نداشته باشد، اما در بسیاری از دستورهای شیرینی که شکلات وجود دارد به عنوان ماده تشکیل دهنده مورد استفاده قرار می گیرد. خرنوب فیبر بالاتر، چربی کمتر و قند کمتری نسبت به شکلات دارد. 

دوز مناسب خرنوب برای استفاده به عنوان درمان به عوامل مختلفی از جمله سن کاربر ، سلامتی و شرایط دیگر بستگی دارد. در این زمان اطلاعات علمی کافی برای تعیین دوز مناسب خرنوب وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوما بی خطر نیستند و دوز مصرف بسیار مهم است. قبل از استفاده حتماً دستورالعمل های مربوطه را در مورد برچسب های محصول رعایت کرده و با داروساز یا پزشک یا سایر متخصصین مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

Rena Goldman and Erica Cirino. The Benefits of Carob. on July 22, 2016

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو