بلیچینگ دندان (سفید کردن دندان) چه مزایا و چه معایبی دارد؟

بلیچینگ دندان (سفید کردن دندان) چه مزایا و چه معایبی دارد؟


منبع: آرگا

212

1398/11/13

11:08


بلیچینگ دندان از درمان های موثر در رفع زردی و تیرگی های دندان است که در طولانی مدت بر اثر عادات غذایی نامناسب به وجود می آید. تغییر رنگ دندان به عواملی چون مصرف بیش از حد قهوه، چایی، توت فرنگی و گوجه فرنگی بستگی دارد. در برخی موارد این تغییر رنگ دانه ها به عوامل ژنتیکی بستگی دارد که می توان با روش های سفید کردن دندان آن را درمان کرد.

دارا بودن دندان های زرد و خراب شده در زندگی و اعتماد به نفس هر فرد تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. این امر مختص به جنس خاصی نیست و اگر دندان فردی دچار مشکل شود تمامی زندگی او را از جنبه های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد.

مهم ترین نکته ای که این روزا زندگی افراد را درگیر خود گرده است، سفیدی و زیبایی دندان ها می باشد. امروزه مواد بسیاری در داروخانه ها به فروش می رسد که ادعا در سفیدی و زیبایی دندان دارند. این مواد اگر چه اثر مطلبوب بر دندان می گذارند، اما قابل به ذکر است که اثرات آن ها کوتاه مدت است و در طولانی مدت، ممکن است بر روی دندان های شما حساسیت ایجاد کند.

معرفی بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان به چه معناست؟

دندان ها از عوامل مهم و حساس در بدن به شمار می روند، که در زیبایی صورت نقش بسیاری را ایفا می کنند. اساسی ترین نکته درباره دندان ها، زیبایی و سفید بودن سطح آن است که امروزه روش های بسیاری برای رهایی از آن ها به وجود آمده است.

امروزه پودر های شیمیایی و سفید کننده بسیاری در طرح ها و رنگ ها بسیاری به بازار آمده اند که توانایی سفید کردن دندان را دارند، در این مورد باید عواقبی که ممکن است در طولانی مد دامن گیر شما شود را در نظر گرفت. در عصر جدید روشی نو در سفید کردن دندان به وجود آمده که نام بلیچینگ دندان را به خود اختصاص داده است.

یکی از اعضای هیئت دندانپزشک عالی در نظام پزشکی با توجه به نارضایتی مردم از زردی دندان های خود ذکر کرده است: که بیماری زردی دندان و تغییر رنگدانه ها امری طبیعی است که در طول زندگی هر فرد با توجه به سبک زندگی رخ می دهد. وی در ادامه بیان کرد که رنگ دندان در ابتدا به رنگ سفید بوده است که در گذر زمان به قهوه ای تبدیل می شود. سیر تغییر رنگ در دندان به صورت سفید، زرد، نارنجی، خاکستری و در آخر قهوه ای می باشد.

تغییر رنگ دندان به عوامل دیگری چون ژنتیک، محیط رشد و نمو کودکان، نوع آب آشامیدنی بستگی دارد که در سنین ۸ تا ۹ سال بسیار اثر گذار است. با مراجعه به دندانپزشک و تشخیص نوع درمان آن ها می توان به زیبایی و سفیدی آن پرداخت.

همچنین افراد با افزایش سن و سبک زندگی غلط همچون سیگار کشیدن، مصرف نوشیدنی های رنگدار در سیر تغییر رنگ دندان ها سرعت ایجاد می کنند.

بلیچینگ دندان در چند نوع می باشد

انواعی از روش های سفید کردن دندان

سفید کردن دندان در مطب به ۲ صورت انجام می شود که در ادامه خواهید خواند.

  • سفید کردن دندان با لیزر

دو موردی که در انواع سفید کردن دندان ذکر می شود، فرق چندانی با یک دیگر ندارند. تنها تفاوت آن ها استفاده از لیزر و اشعه UV است که در فعال شدن و سفید شدن دندان اثر می گذارد.

  • سفید کردن دندان بدون استفاده از لیزر

در این روش از لثه ها با مواد مخصوص محافظت می شود. در این روش مواد سفید کننده از غلظت  بالایی برخوردار هستند و مواد اثر گذار به صورت شیمیایی فعال می شوند.

مزایا و معایبی که در سفید کردن دندان وجود دارد

همان طور که هر عملی دارای مزایا و معایب خود است، بلیچینگ هم دارای فواید و عوارضی است که در ادامه مطلب خواهید خواند.

بلیچینگ دندان به چه صورت است

  • مزایای استفاده از بلیچینگ

  1. بلیچینگ را می توان سریع ترین و اساسی ترین راه در سفید کردن دندان ها معرفی کرد.
  2. این روش به عنوان روشی بی خطر و امن از نظر دندانپزشکان معرفی شده است. قابل به ذکر است که این اطمینان زمان حصول می شود که توسط دندانپزشکان با تجربه و ماهر انجام شود.
  • معایب استفاده از بلیچینگ

  1. از معایب این روش می توان به عدم ماندگاری آن اشاره کرد. بعد از گذشت زمان بسته ای که در سفید کردن دندان به کار رفته شده است، تمام می شود. با تمام شدن این مواد از روی دندان، دوباره زردی دندان نمایان می شود.
  2. این عمل در بعضی افراد باعث بروز حساسیت های دندانی می شود.
  3. دریافت نتیجه از این روش به عواملی چون؛ سن، ژنتیک و نوع لکه موجود در دندان بستگی دارد.

سفید کردن دندان به چه صورت است؟

سفید کردن دندان را معمولا به روش های زیر انجام می دهند:

بلیچینگ دندان در چه مواقعی انجام می شود

  1. از ماده ای مخصوص برای سفید کردن دندان استفاده می کنند، این ماده ترکیبی شیمیایی دارد که در تغییر رنگ دانه های موجود در دندان بسیار موثر عمل می کند.
  2. استفاده از گارد دندان؛ در این روش گارد دندان را پر از مواد مخصوص می کنند و چند ساعت بر روی دندان قرار می دهند. این گارد ها در ساختار دندان شما به شکل های متفاوت وجود دارند.
  3. در این مورد پزشک خمیر دندانی به شما می دهد که دارای ترکیبات خاص است و با مصرف آن به سفیدی دندان دست پیدا می کنید.

زمان مراجعه به دندانپزشک

اگر سوال شما نیز این است که در چه مواردی می توان از سفید کننده دندان استفاده کرد، مطلب زیر را بخوانید.

  1. در مواقعی که با زرد شدن و قهوه ای شدن دندان در گذر زمان مواجه شدید.
  2. در برخی موارد با مصرف برخی نوشیدنی ها، زردی دندان به وجود می آید که بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید و با مشورت او بهترین روش را انتخاب کنید.
  3. زرد شدن دندان اغلب با مصرف دخانیاتی همچون؛ سیگار، قلیان و مصرف تنباکو به وجود می آید.

سوالاتی که ممکن است در سفید کردن دندان برایتان به وجود آید

آشنایی با روش های موجود بلیچینگ دندان

  • آیا انجام بلیچینگ دارای محدودیت سنی می باشد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر، سفید کردن دندان در هر سنی می تواند انجام  شود اما بهترین سن برای انجام این کار بالای ۱۸ سال می باشد. این مورد به این دلیل است که کمتر از ۱۸ سالگی هنوز عاج و مینای دندان به خوبی محکم نشده است و به فضاهای باز حساسیت بسیار دارد. افرادی فقط می توانند در سن پاییین ۱۸ سال به سفید کردن دندان خود بپردازند که دندان پر کرده و غیر همرنگ با دیگر دندان های خود دارند. استفاده از بلیچینگ برای افراد زیر ۱۸ سال ممکن است باعث بروز حساسیت شود، وگرنه دلیلی دیگری برای مخالفت وجود ندارد.

در افرادی که دندان پر کرده وجود دارد، موجب اختلاف رنگ در دندان های آن ها می شود که روی به سفید کردن دندان می آورند. افرادی که دندان های حساس دارند بهتر است قبل از انجام عمل سفید کردن دندان از ژل های ضد حساسیت استفاده کنند تا واکنش های کمتری احساس کنند.

  • سفید کردن دندان در طی چند جلسه انجام می گیرد؟

به طور معمول سفید کردن دندان در طی ۱ جلسه با زمان ۱۵ الی ۳۰ دقیقه صورت می گیرد. این عامل به نوع دندان فرد و میزان حساسیت او بستگی دارد که گاهی به ۲ جلسه هم نیاز پیدا می کند. البته توصیه ما به شما این است که برای اولین مرتبه به مطب رفته و برای مرتبه دوم در خانه خود به مینتننس و سفیدی آن ها با مواد مخصوص بپردازید.

  • بهترین روش در سفید کردن دندان چیست؟

اساسی ترین روش در سفیدی دندان زوم بلیچینگ با زوم ادوانس بلیچینگ است. این مورد از بهترین روش های سفید کردن دندان است که متاسفانه در ایران به سختی مواد آن پیدا می شود و کمتر دندانپزشکی ماهر به انجام آن می باشد. تاثیر مواد این مورد، ۲ برابر دیگر مواد بلیچینگ است که به معنای مرغوب بودن آن می باشد.

 در چه زمان باید ازبلیچینگ دندان استفاده کرد

  • چه تفاوتی میان بلیچینگ با دستگاه زوم و لیزر وجود دارد؟

دستگاه زوم نوعی لیزر مخصوص است که با مواد مختص به خود به سفیدی دندان می پردازد. در این مورد نیازی نیست که اشعه در دهان فرد بچرخد، بلکه در زمان مناسب شدت آن افزایش و کاهش پیدا می کند. قابل به ذکر است که زمان هر دو به یک صورت می باشد.

اگر تمایل به سفید کردن دندان ها در خانه دارید می توانید در لینک مقابل روش های سفید کردن دندان با جوش شیرین را ببینید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو