جای زخم سزارین، آیا از بین می رود؟

منبع: نی نی بان

87

1398/11/13

16:45


لذت مادر شدن همراه با درد می تواند بسیار شیرین باشد اما با زخم های بسیار بزرگی بر روی شکم مادران همراه است. زایمان های سزارین در سال های اخیر رواج زیادی داشته اند اما زخم های به جا مانده از آن مادران را آزار می دهد و زخم های سزارین می تواند کل ظاهر شکم را تحت تاثیر قرار دهد و البته راه های زیادی وجود دارد که بتوانیم به بهبود آن ها کمک کنیم.
 
زخم سزارین چه شکلی است؟
زخم های سزارین به دلیل برش های انجام شده در بالا و پایین شکم است که برای بیرون کشیدن نوزاد ایجاد می شود.
دو نوع جای زخم سزارین داریم:جای زخم عمودی و افقی.
برش های افقی در بالای خط رویش موی شرمگاهی و نزدیک به مثانه هستند و آن ها اغلب کوچک می باشند و ارتفاع شان بین 10 تا 15 سانت است و به سختی قابل تشخیص می باشند.
نوع دوم این برش ها عمودی هستند که آن ها را نیز سخت تشخیص می دهند ،برش عمودی تقریبا در وسط شکم در قسمت بالای شرمگاهی است و حدودا 10 تا 15 سانت می باشد و زخم های این قسمت معمولا قرمز هستند اما به مرور زمان کمرنگ خواهند شد.
 
انواع جای زخم های سزارین
اغلب جای زخم های سزارین بدون هیچ رد مشخصی درمان می شوند اما اگر این قسمت را بیش از حد تحریک کنیم، با آن ها دچار مشکل خواهیم شد. این اتفاقات معمولا بین خانم های زیر 30 با پوست تیره بیشتر رخ می دهد و عموما دو نوع اسکار سزارین داریم:
1.اسکار های کلوئید- این جای زخم ها دارای برآمدگی هستند که در محل برش ایجاد می شوند و قلنبه ای از بافت این زخم ها در اطراف این برش ها قرار دارد.
2. اسکار های هایپرتروپیک- این جای زخم ها نیز برآمده می باشند اما کلفت تر و سفت تر هستند و آنها دقیقا روی خط برش هستند و هرگز از آن بیرون نمی زنند. 
 
بخیه محل سزارین
سه روش وجود دارد که پزشک از آن برای بخیه محل برش سزارین استفاده می کند و تمام این روش ها برش را می بندند.
1.منگنه- یک منگنه مخصوص فلزی برای بستن برش در این ناحیه اسستفاده می شود و این روش بسیار رایج است و سرعت بالایی نیز دارد و بسیاری از افراد درد و زخم را بعد از ایین بخیه احساس می کنند. 
2.کوک- این روش کاملا عقلانی است و پزشک به راحتی محل برش را می دوزد و این کار را با نخ و سوزن مخصوص انجام می دهد و شاید کمی وقت گیر باشد اما معمولا بعد از جراحی مشکلی را ایجاد نمی کند. 
3.چسب- نمی توان این روش را به عنوان امن ترین روش نام برد اما چسب جراحی در سال های اخیر طرفداران بسیار زیادی را پیدا کرده است و این چسب بعد از مدتی خود بخود محو می شود و زخم کمتری ایجاد می کن و چسب را بر اساس فاکتورهایی انتخاب می کنند، مثل نوع برش، ضخامت و پایداری چربی شکم و میزان دقت و مهارت به کار رفته در سزارین.
 
آیا جای زخم های سزارین از بین می روند؟
جای زخم های سزارین را نمی توان به طور کامل محو کرد و برای بهترین نتیجه ممکن است که محل زخم ها صاف شود تا ظاهر آن کمتر مشخص باشد و برای این کار به یک متخصص پوست مراجعه کنید و ببینید که آیتم هایی در دسترس شما قرار دارد تا بتوانید این جای زخم ها را از راحت ترین راه ممکن بهبود ببخشید یا خیر و از کارهای ریسک پذیر و مشقت بار نیز دوری کنید. 
 
آیا می توان از روش های زیبایی برای برطرف کردن جای زخم سزارین استفاده کرد؟
بله قطعا تعداد زیادی از گزینه های درمانی زیبایی برای این مورد وجود دارد که می تواند شما را از شر جای زخم های قدیمی سزارین خلاص کند و البته امید نداشته باشید که این روش ها آن ها را کامل محو کند اما مطمئنا ظاهر آن بسیار کمرنگ خواهد شد. 
 
درمان جای زخم سزارین
درمان جای زخم سزارین با این روش ها است:

رادیوفرکوئنسی
یکی از جدید ترین درمان ها برای این جای زخم که کاملا امن می باشد، روش رادیو فرکوئنسی است و در این روش کلاژن های زیر پوست تحریک می شوند و این تحریک باعث تولید کلاژن های جدید می شود و سلول های پوست را دوباره بازیابی می کند و باعث می شود که زخم ها به زیر کلاژن ها و پوست تازه بروند.
 
درمان های متفرقه جای زخم سزارین
در کنار لیزر درمانی، گزینه های دیگری وجود دارد که می توانید وابسته به نوع جای زخم آن ها را انتخاب کنید. 
 
تزریق استروئید
این نوع روش برای جای زخم های شدید است و استروئید به کاهش التهاب، سایز، و رنگ زخم ها کمک می کند و همچین می توان در هنگام سزارین نیز از استروئید استفاده کرد تا مشکلات بعدی کمتری داشته باشد و می توانید از پزشکتان بخواهید که سریعا بعد از سزارین به شما استروئید تزریق کند. 
 
تجدید و بازیابی
پزشک در این روش از راه بسیار ساده ، بافت زخم را خارج می کند و پوست اطراف زخم را دوباره بخیه می زند و این کار باعث می شود که زخم کمتر مشخص باشد که این نوع درمان را 6 ماه بعد از سزارین انجام می دهند. 
 
جمع کردن پوست شکم
اگر پوست شما در قسمت شکم بیش از حد کشیده و باز شده است، می توانید از این روش استفاده کنید. جراح در این روش چربی و پوست اضافه را برمی دارد که زخم روی آن نیز قرار دارد. این روش برای کسانی که زخم های بسیار ملایمی دارند، توصیه نمی شود.
 
چگونه از بیشتر شدن جای زخم ها بعد از سزارین پیشگیری کنیم؟
به طور میانگین دو هفته طول می کشد که برش محل سزارین بهبود پیدا کند اما جای زخم ها و بهبود سریع این زخم ها به طور کامل می تواند بین 6 هفته تا 3 ماه به طول بیانجامد و در این قسمت دو راهکار کوتاه را به شما معرفی کرده ایم که از طریق آن بتوانید پروسه درمان را کوتاه تر کنید و زخم ها را به حداقل برسانید.
 
استفاده از محصولات سیلیکونی
تحقیقات نشان می دهد که برگ های سیلیکونی، کرم ها و ژل های سیلیکونی می تواند بافت زخم را کمرنگ و ظاهر برآمده آن را مسطح کند و اگر زخم های کلویید یا هایپرتروپیک دارید، حتما از متخصص پوست خود بخواهید که یک محصول سیلیکونی موثر و متناسب با پوست شما معرفی کند.
 
کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرید
قرار گرفتن در معرض نور خوشید تولید ملانین را افزایش می دهد و زخم شما را تیره تر و برجسته تر می کند، پس سعی کنید که از نور مستقیم افتاب دور باشید و حداقل تا یک سال بعد از زایمان این مورد را رعایت کنید و حتما از ضدآفتاب استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو