زایمان طبیعی بهتر است یا عمل سزارین؟

منبع: نی نی بان

142

1398/3/28

21:18


تولد نوزاد به هر دو روش زایمان طبیعی و سزارین انجام پذیر است و در هر دو روش، سلامت و ایمنی مادر و نوزاد بسیار حائز اهمیت خواهد بود. البته همواره زایمان طبیعی در اولویت قرار دارد؛ اما اگر زایمان طبیعی به هر دلیلی برای مادر یا جنین خطرناک باشد از سزارین استفاده می شود.

چه زمانی زایمان سزارین انجام می شود؟
همانگونه که گفته شد، گاهی زایمان طبیعی زندگی مادر و نوزاد را به خطر می اندازد؛ بنابراین در این مواقع از عمل سزارین استفاده می شود. اغلب در موارد زیر زایمان سزارین توصیه می شود:
بارداری چند قلویی
دیابت
فشار خون بالا
عفونت مادر مانند ایدز، هرپس
مشکلات جفت
بزرگ بودن جنین یا کوچک بودن لگن مادر
وضعیت نامناسب جنین در رحم مادر
نرسیدن اکسیژن کافی به جنین در حین زایمان

مزایای زایمان سزارین
این نوع از زایمان دارای مزایای محدودی می باشد. می توان گفت تنها مزیت این نوع از زایمان این است که زایمان برنامه ریزی شده و کنترل شده ای خواهد بود.

خطرات و عوارض زایمان سزارین
عمل سزارین با ایجاد یک برش رو شکم مادر انجام می شود. این نوع عمل احتمال دارد خطرات و عوارضی را به همراه داشته باشد که برخی از آن ها عبارتند از:
احتمال تکرار سزارین در زایمان های بعدی
طولانی بودن زمان بستری و بهبود به نسبت زایمان طبیعی
افزایش خطر ابتلا به اختلالات جفتی
افزایش خطر پارگی زخم
افزایش احتمال ابتلا به عفونت
احتمال آسیب دیدن روده و مثانه و لخته شدن خون

اثرات زایمان سزارین بر جنین
افزایش خطر مرگ و میر نوزاد
افزایش خطر ابتلا به مشکلات تنفسی

مزایای زایمان طبیعی
تولد نوزاد یک پروسه فیزیولوژیکی و طبیعی است. از جمله مزایای زایمان طبیعی، دوره بهبود و زمان بستری کوتاه است. بعد از زایمان طبیعی مادر بلافاصله قادر به نگهداری از نوزاد و شیردادن به او می باشد.

عوارض زایمان طبیعی
در زمان زایمان طبیعی پوست اطراف واژن دچار کشش و احتمالا پارگی خواهد شد که در این صورت نیاز به بخیه خواهد داشت. بعلاوه این امکان وجود دارد که پس از زایمان طبیعی، عملکرد دستگاه ادراری و روده دچار اختلال شود.

اثرات زایمان طبیعی بر نوزاد
ارتباط مادر و نوزاد و تغذیه نوزاد با شیر مادر در زایمان طبیعی سریعتر اتفاق خواهد افتاد. در طول پروسه زایمان طبیعی نوزاد مقدار مناسبی از باکتری های مفید را دریافت کرده و این امر سبب بهبود سیستم ایمنی نوزاد خواهد شد.
گاهی نوزاد در حین تولد دچار کبودی سر می شود که این کبودی موقتی است و پس از مدتی بهبود خواهد یافت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو