خواص گزنه دو پایه ، سم زدایی بدن و جلوگیری از سنگ کلیه

منبع: آسان طب

173

1398/2/29

02:35


گزنه دو پایه فراوان ترین نوع از گزنه ها محسوب می شود که در بیشتر مناطقه ایران یافت می شود. گیاه شناسان اعتقاد دارند که این گیاه بومی اروپای شمالی است. اقوام قدیمی اروپایی مانند سلتیک ها و ژرمن ها برای سال ها از این گیاه به عنوان یک ماده دارویی و غذایی استفاده می کردند. خواص گزنه دو پایه باعث شده است تا پزشکان طب سنتی رویکردی خاصی به این گیاه داشته باشند. بررسی کتب های طب سنتی ایرانی مانند قانون ابوعلی سینا و الشفا زکریای راضی، به خوبی گواه این ادعا هستند. برای آشنایی بیشتر با این گیاه ما را همراهی کنید.

خواص گزنه دو پایه

سم زدایی بدن

سطح بالای مواد طبیعی و مغذی موجود در این گیاه، گزنه دو پایه را به یکی از بهترین تصفیه کنندگان بدن تبدیل کرده است. نحقیقات نشان می دهد آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه می توانند کبد شما ار از شر آسیب های رادیکال های آزاد حفظ کرده و به همین دلیل کارایی آن را افزایش دهند. علاوه بر این، خواص گزنه دو پایه باعث افزایش ادرار می شود. از همین رو است که این گیاه یک دیورتیک محسوب می شود. همان طور که می دانید شما بسیاری از سموم خود مانند اوره و آمونیاک را از طریق ادرار دفع می کنید.

کمک به بارداری

از گذشته باور بر این بوده است که مصرف چای گزنه باعث بهبود عملکرد مادران شیرده می شود. در سال 2011 تحقیقاتی در مورد این خاصیت گزنه در دانشگاه پزشکی پکن انجام شد که نتایج نشان می دهد، مصرف گزنه می تواند منجر به مواردی مانند افزایش شیر و سفت شدن پستان ها شود. معمولا 25 درصد از خانم ها بعد از زایمان به قدری ضعیف شده که نمی توانند به اتدازه کافی شیر تولید کنند. تحقیقات در این مورد هنوز در حال انجام است و دانشمندان امیدوار هستند که به نتایج بهتری دست پیدا کنند.

بهبود گردش خون

از دیگر خواص گزنه دو پایه می توان به بهبود گردش خون اشاره کرد. محتوای بالای آهن و ویتامین C این ماده باعث شده است تا گلبول های قرمز از تحرک بالاتری برخوردار باشند. ویتامین C جذب آهن در روده را که جزء حیاتی هموگلوبین است، افزایش می دهد. با افزایش شمارش RBC در بدن، گردش خون افزایش یافته، زخم ها بهبود پیدا کرده و اندام های بدن به منظور افزایش سطح انرژی، اکسیژن بیشتری دریافت می کنند. از همین رو است که پزشکان توصیه می کنند از دمنوش های این گیاه برای درمان مشکلاتی مانند خستگی، ضعف و آنمی استفاده کنید.

جلوگیری از سنگ کلیه

سنگ کلیه که رنال کلکولوس یا نفرولیت هم نامگذاری شده‌ است جسم سختی است که از کانیهای موجود در ادرار تشکیل می‌شود. اگر حجم این سنگ ها خیلی بزرگ باشد در مجاری ادراری گیر کرده و شما درد وحشتناکی را احساس می کند. همان طور که در بالا اشاره شد، این گیاه ادرار آور است و از همین رو مصرفش برای جلوگیری از سنگ کلیه ضروری است. اما این تنها خاصیت گزنه برای کلیه ها نیست، ترکیب های گزنه دارای ویژگی های نفریتی هستند و این بدان معنی است که این گیاه می تواند به شکستن سنگ در کلیه و کیسه صفرا کمک کند.

خواص گزنه دو پایه

خواص ضد التهابی

بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند که مهم ترین عامل در ابتلا به بیماری های مزمن، التهاب است. از مهم ترین قسمت هایی که التهاب بر آن ها تاثیر می گذارد، می توان به مفاصل و ماهیچه ها اشاره کرد. این بیماری ها شامل آرتریت و نقرس می شوند. تحقیقات نشان داده است که چای گزنه یا مکمل های گیاهی به طور موثر می تواند نقرس را درمان کرده، درد عضلانی را تسکین داده و علائم آرتریت را کاهش دهد. اگر شما می خواهید از ابتلا به این گونه بیماری ها جلوگیری کنید، بهتر است از مواد خوراکی ضد التهابی مانند گزنه، در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

تقویت سلامت قلب

همان طور که در بالا اشاره شد، خواص گزنه دو پایه باعث بهبود گردش خون می شود. این موضوع می تواند به تقویت سلامت قلب منجر شود چرا که این گونه فشار کمتری به قلب وارد شده و در نتیجه مشکلات کمتری تهدیدش می کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم چای گزنه می تواند به کاهش فشار خون سیستولیک و کاهش تنش و استرس بر سیستم قلبی عروقی کمک کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو