آکاایران: لکه آدامس بر روی سطوح متنوع از قبیل فرش، مبل، لباس و حتی موهایتان را با روش های تضمینی و ترکیبی فاقد خطر آسیب رساندن به سطوح پاک کنید.

آدامس این ماده جویدنی خوش طعم و تمام نشدنی، مایه آرامش خاطر و لذت بسیاریست. ولی وای به حال روزی که بر روی سطحی بچسبد. دیگر از بین بردن لکه آدامس سخت ترین کار دنیا خواهد بود و تنها چیزی که بر یاد ما نمی ماند طعم خوش آن و لحظات آرامش بخش جویدنش است.

روش های متنوعی جهت پاک کردن لکه آدامس بر روی سطوح مختلف وجود دارد. برای اینکه بدانیم کدام روش بهتر جواب میدهد در ابتدا باید با کارایی روش ها آشنا شویم و بدانیم هر روش مختص چه سطحی است و در چه جایی کاربرد دارد.

به کرات مشاهده شده که یک روش به تنهایی پاسخگوی از بین بردن لکه آدامس نیست و چند روش در کنار هم مکمل یکدیگر میشوند تا یک لکه از سطحی به صورت کامل پاک شود. در این مقاله سعی کرده ایم که روش های متنوعی را معرفی کنیم و مکمل این روش ها را در کنار هم بیاوریم تا بدین وسیله در کمترین زمان بهترین نتیجه را جهت از بین بردن لکه آدامس به دست آوریم.

آکاایران: لکه آدامس را با چند روش تضمینی به راحتی پاک کنید

از بین بردن لکه آدامس از روی سطوح صاف همچون فرش و مبل

استفاده همزمان از مایع ظرفشویی و نمک

بسیاری بر این باورند که با مایع ظرفشویی و چاقو میتوان تکه آدامس را از روی فرش یا مبل جدا کرد. در صورتی که این روش به تنهایی کاربردی ندارد و به خاطر عدم کارایی مایع ظرفشویی به تنهایی مجبور میشویم در مرحله چاقو تلاش بیشتری کنیم و این فرآیند تنها منجر به سوراخ شدن سطح لکه دار میشود.

این روش زمانی درست است و نتیجه مناسب میدهد که مایع ظرفشویی با همراهی نمک استفاده شود. محل آسیب دیده را ابتدا آغشته به مایع ظرفشویی کنید و اجازه دهید چند دقیقه به همان صورت بماند. سپس به همان نقطه نمک اضافه کنید . ترکیب این دو ماده در کنار هم جادو میکند. پس از چند دقیقه کوتاه کافی است با سرچاقوو با چند حرکت کوچک و محتاطانه به آرامی لکه آدامس را بردارید.

لکه آدامس را با چند روش تضمینی به راحتی پاک کنیدلکه آدامس را با چند روش تضمینی به راحتی پاک کنید


از بین بردن لکه آدامس از روی لباس

منجمد کردن آدامس روشی معمول و معروف است. اگر قطعه ای که آغشته به آدامس شده کوچک است مثل لباس و یا کتانی میتوانید به راحتی آن را در فریز قرار دهید. به محض سفت شدن آدامس به وسیله چاقوی یا شی ای نوک تیز تکه آدامس را بردارید.

منجمد کردن برای سطوح دیگر همچون مو، فرش و مبل یا موی سر هم کاربرد دارد. در این حالت باید از یک تکه یخ یا از اسپری هوای فشرده شده استفاده کنید. در صورتی که به مدت 20 الی 30 ثانیه به صورت مستقیم بر روی لکه آدامس اسپری کنید به جای اکسیژن ، دی اکسید کربن از اسپری خارج میشود و تکه آدامس کاملا یخ میزند پس از یخ زدن به راحتی میتوانید تکه آدامس را بردارید.

اما قصه از آنجا سخت میشود که آدامس به تار و پود لباس شما نفوذ کند در آن صورت فریز کردن به تنهایی کفایت نمیکند زیرا فریز تنها توانایی برداشتن بخش ورآمده آدامس را دارد و از جداسازی آدامس تنیده در تاروپود عاجز است. در این مواقع ابتدا باید فکری به حال ورآمدن آدامس کنیم.

  • آب لیمو یک روش ساده برای ورآمدن لکه آدامس

اگر لباس شما آغشته به آدامس شده و لکه آدامس به اعماق تار و پود لباستان نفوذ کرده سعی کنید ابتدا لباستان را در محلول آبلیمو بخوابانید. پس از چند ساعت اقدام به آبکشی عادی لباس کنید در این صورت مشاهده خواهید کرد که لکه آدامس کاملا ورآمده و از تاروپود جدا شده.

احتمال اینکه لکه کاملا از بین نرود وجود دارد در این حالت سخت نگیرید عملیات ورآمدن به پایان رسیده حال از دو تکنیک فریز یا نوار چسب میتوانید استفاده کنید.

  • تکنیک نوارچسب جهت از بین بردن لکه آدامس

فرض کنید که آدامس شما سفت بوده و به راحتی آن را از لباس یا سطح لکه شده جدا کرده اید اما تکه های ریزی از آدامس بر روی سطح باقی مانده است. بهتر است که چند تکه نوارچسب پهن بردارید و سعی کنید نوارچسب در بخش آسیب دیده قرار دهید و با سرعت از جا بکنید.

این عملیات را چندین بار تکرار کنید تا آخرین تکه لکه از بین برود. توجه کنید که قبل از شروع عملیات لکه آدامس شما خیس نباشد تا موجب کش آمدن آدامس نشود.

لکه آدامس را با چند روش تضمینی به راحتی پاک کنیدلکه آدامس را با چند روش تضمینی به راحتی پاک کنید


از بین بردن لکه آدامس از روی موی سر

  • شکلات و کره بادام زمینی خوراکی های دوست داشتنی دشمن لکه آدامس

شکلات و کره بادام زمینی حلال آدامس هستند. کافیست بر روی قسمتی از مو که آغشته به آدامس شده است ماده داغ شده یکی از این دو را بمالید و مقداری صبر کنید پس از چند دقیقه آدامس در شکلات یا کره بادام زمینی حل میشود. سپس یک شانه پلاستیکی بردارید و موی خود را شانه بزنید تکه آدامس به راحتی جدا میشود. پس از آنکه تمام تکه های آدامس را جدا کردید موی خود را بشویید.

  • سفیده تخم مرغ حلال آدامس جهت از بین بردن لکه آدامس

سفیده تخم مرغ هم، مانند شکلات و کره بادام زمینی خاصیت حل کنندگی آدامس را دارد. در صورتی که شکلات یا کره بادام زمینی در دسترس ندارید تخم مرغ ساده ترین و سریع ترین راه ممکن برای از بین بردن لکه آدامس از روی موهای شما میباشد.

سفیده و زرده تخم مرغ را از هم جدا کنید. سپس سفیده تخم مرغ را با انگشتان خود آرام آرام روی سطح مورد نظر بمالید و منتظر بمانید که آدامس به خوبی در محلول سفیده تخم مرغ حل شود. حال میتوانید به راحتی تکه های آدامس را از روی موی خود جدا کنید.


 اگر موی شما با هیچ کدام از روش های پیشنهادی پاک نشد پیشنهاد میدهیم که چند تار آسیب دیده را قیچی کنید و از پیشنهاد هایی همچون سوزاندن و یا بنزین به شدت دوری کنید.


لکه آدامس را با چند روش تضمینی به راحتی پاک کنیدلکه آدامس را با چند روش تضمینی به راحتی پاک کنید


سخن پایانی

وقتی با لکه آدامس مواجه می شوید، در مرحله اول سعی کنید آن را منجمد یا سفت کنید. اگر از قبل لکه سفت شده است دیگر نیازی به این مرحله نیست و می توانید به سراغ روش های پیشنهادی بروید. کلیه روش های پیشنهادی ما کاربردی هستند و بارها امتحان خود را پس داده اند، اما پیشنهاد می کنیم قبل از استفاده از این روش ها مطمئن شوید که کدام روش مناسب سطح لکه شده شما می باشد.

در برخی متون استفاده از روغن، بنزین و چاقو را مشاهده کرده ایم اما به جهت احتمال آسیب دیدن سطح لکه شده این روش ها را پیشنهاد نمی کنیم. در صورتی که می خواهید از چاقو یا شیئی نوک تیز جهت برداشتن تکه آدامس استفاده کنید توجه کنید که آسیبی به سطح لکه شده نرسانید و آن را سوراخ نکنید.

.

منبع : setare.com