آموزش نگهداری و پرورش کاکتوس انجیر تیغی

آموزش نگهداری و پرورش کاکتوس انجیر تیغی


منبع: نمناک

454

1398/11/14

11:30


اپونتیا با نام های کاکتوس انجیر تیغی ،انجیر هندی و گلابی خار دار نیز شناخته می شود، همچنین گفتنی است که انجیر تیغی یکی از معروف ترین گونه های کاکتوس می باشد.

چگونه از کاکتوس انجیر تیغی (اپونتیا) نگهداری کنیم

اپونتیا یا انجیر تیغی یکی از معروفترین گونه های کاکتوس است. کاکتوسش اوپنتیا که کاکتوس راکتی نیز نام دارد در برگیرنده کاکتوسهای برگ پهن ، راکتی درشت و کوچک می باشد. پرورش این گیاه مانند آب خوردن ، راحت است! این کاکتوس در مناطق مدیترانه ای و گرمسیری به عنوان گیاه زینتی حدود 1 تا 2.5 متر به خوبی رشد می کند ، رنگ گل های براق آن زرد و گاه نارنجی است. در این بخش از رازهای مراقبت از گل و گیاه نمناک با پرورش انجیر تیغی آشنا شوید.

کاکتوس انجیز تیغی چیست؟

اپونتیا جنس بسیار بزرگی از کاکتوس ها است که بومی آمریکا هستند. این جنس بیشتر به خاطر انجیر تیغی شناخته شده است. کاکتوس انجیر تیغی خوردنی است و به خاطر همین هم بسیار معروف می باشد. میوه های کاکتوس، خوراکی عادی برای مردم مکزیک و جنوب آمریکا هستند. میوه آن کروی و متمایل به رنگ ارغوانی قرمز در داخل و در خارج، نزدیک به سفید است و تا 6 سانتی متر طول دارد. قبل از مصرف میوه این گیاه ،باید آن را خوب تمیز کرد ، چرا که خارهای روی آن هنگامی که وارد پوست می شوند ، بسیار دردناک هستند. آب قرمز میوه انجیر تیغی می تواند برای نوشیدن، درست کردن آبنبات و ساخت ژله مصرف شود.

انجیر تیغی در میانه تابستان گل می دهد.

کاکتوس انجیر تیغی

آشنایی با پرورش کاکتوس انجیر تیغی

نور

کاکتوس انجیر تیغی مانند تمام کاکتوسان بیابانی، علاقه زیادی به آفتاب دارد و هنگام قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، کامل و مستقیم بهترین رشد را دارد و باید در منزل نیز، در نورگیرترین قسمت ، نگهداری شود.

خاک

زهکشی خاک ،مهمترین موردی است که باید در هنگام خرید خاک گیاه به آن توجه کنید، به غیر از این مورد، هر گونه خاک گلدانی برای این کاکتوس مناسب است. از خاک های مخصوص کاکتوسی که زهکشی خوبی دارند هم می توان استفاده کرد. انجیر تیغی را می توان در باغچه هایی با دیزاین سنگ هم کاشت.

کود مناسب

برای کمک به رشد کاکتوس اپونتیا و داشتن راکت های بزرگ باید در طول فصل رشد یعنی بهار و تابستان ، به طور ماهانه ، گیاه را با کود متعادل دارای نیتروژن بالا تقویت کنید. نیتروژن در گل دادن و تولید میوه این کاکتوس تاثیر زیادی دارد، بنابراین کود مخصوص برای گل دادن کاکتوس در زمستان نیز باید به صورت ماهانه استفاده شود.

کاکتوس انجیر تیغی

آبیاری

یکی از شرایط مهم پرورش و نگهداری این کاکتوس ، نحوه آبیاری آن است. بیشترین علت پوسیدگی ریشه آن ، مربوط به آبیاری زیاد می باشد زیرا کاکتوس اپونتیا نیاز آبی زیادی ندارد. این گیاهان مقاوم به خشکی در منطقه ای گرم و بی آب رشد می کنند. در زمستان هر دو هفته یکبار و در تابستان ، زمانی که خاک گیاه کاملا خشک بود باید آبیاری شود. قبل از آبیاری از باز بودن و اندازه کافی سوراخ های زهکش گلدان اطمینان حاصل کنید. در غیر اینصورت و ناکافی بودن سوراخ ها، به وسیله میخ، دریل یا هر شئ دیگری، تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی در خاک نماند و باعث پوسیدگی ریشه نشود.زمانی که کاکتوس شروع به گل دادن می کند، دفعات آبیاری را افزایش دهید.

دما

هر چه دمای محیط بیشتر باشد، شرایط رشد کاکتوس ایده آل تر است! اما در کل، انجیر تیغی، می تواند نوسانات مختلف دما را در زمستان تا دمای بین 5 تا 10 درجه تحمل می کند.

تعویض گلدان

باغچه نیز می توان جای مناسبی برای کاشت این کاکتوس باشد ، اما اگر از گلدان استفاده می کنید ابتدا صبر کنید تا خاک گلدان خشک شود. سپس با ضربه های آرام به کف و دیواره های گلدان ، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می شود. ریشه های پوسیده وخراب را از گیاه جدا کنید ،به کاکتوس ، قارچ کش بزنید و سپس به گلدانی با یک سایز بزرگتر حاوی خاک تازه و مخصوص منتقل کنید.

درست مانند قلمه گیری، گیاه را برای مدت کوتاهی آبیاری نکنید تا ریشه های گیاه دچار قارچ و پوسیدگی نشوند. برای تعویض گلدان کاکتوس حتما از دستکش استفاده کنید.

کاکتوس انجیر تیغی

تکثیر

کاکتوس انجیرتیغی را به دو روش کاشت بذر یا قلمه می توان تکثیر کرد ولی بهترین شیوه تکثیردر منزل، روش قلمه زدن می باشد. فصل بهار زمان مناسبی برای تکثیر کاکتوس است.

روش قلمه زدن

یکی از راکت های بالغ، سالم و قوی گیاه را توسط چاقوی تیز و ضدعفونی شده، جدا کنید و اجازه دهید برای دو تا سه روز قلمه در فضای آزاد و روی دستمال تمیزی خشک شود تا تا زخم آن خشک شود و خطر حمله قارچ ها به آن کاهش یابد

سپس قلمه را درگلدان کوچکی پر از خاک مخصوص کاکتوس بکارید و تا یک هفته آبیاری نکنید تا راکت های اپونتیا ریشه دار شوند. با این روش احتمال پوسیدگی قلمه ها به حداقل می رسد، بعد از دیدن نشانه های رشد، گلدان را طبق روال آبیاری کنید.

روش کاشت بذر

در این روش تکثیر ، با خارج کردن بذر های گیاه ،گوشت های چسبیده به بذر را از آن جدا کنید. سپس بذر ها را در مکانی قرار دهید تا خشک شوند. یک گلدان کم عمق را از خاک مخصوص جوانه زنی پر کنید. با اطمینان از خشک شدن کامل بذر ها ، آن ها را در گلدان بکارید. باید توجه داشت که خاکی که بذر ها را در آن می کارید باید زهکشی خوبی داشته باشد.

آفات و بیماری های کاکتوس انجیرتیغی

این نوع کاکتوس آفات و بیماری های بسیار کمی دارد. فقط حین خرید آن باید توجه کنید که حشره ای روی آن لانه نکرده باشد. همچنین برای پیشگیری از بیماری پوسیدگی ریشه و ساقه، به میزان آبیاری گیاه دقت کنید و از زهکش کف گلدان ها اطمینان حاصل کنید.

گل کاکتوس انجیر تیغی

روش کاشت بذر، چگونه از کاکتوس انجیر تیغی (اپونتیا) نگهداری کنیم

اپونتیا یا انجیر تیغی یکی از معروفترین گونه های کاکتوس است. کاکتوس اوپنتیا که کاکتوس راکتی نیز نام دارد در برگیرنده کاکتوسهای برگ پهن ، راکتی درشت و کوچک می باشد. پرورش این گیاه مانند آب خوردن ، راحت است! این کاکتوس در مناطق مدیترانه ای و گرمسیری به عنوان گیاه زینتی حدود 1 تا 2.5 متر به خوبی رشد می کند ، رنگ گل های براق آن زرد و گاه نارنجی است. در این بخش از گل و گیاه نمناک با پرورش انجیر تیغی آشنا شوید!

اپونتیا جنس بسیار بزرگی از کاکتوس ها است که بومی آمریکا هستند. این جنس بیشتر به خاطر انجیر تیغی شناخته شده است.

کاکتوس انجیر تیغی خوردنی است و به خاطر همین هم بسیار معروف می باشد. میوه های کاکتوس، خوراکی عادی برای مردم مکزیک و جنوب آمریکا هستند. میوه آن کروی و متمایل به رنگ ارغوانی قرمز در داخل و در خارج، نزدیک به سفید است و تا 6 سانتی متر طول دارد. قبل از مصرف میوه این گیاه ،باید آن را خوب تمیز کرد ، چرا که خارهای روی آن هنگامی که وارد پوست می شوند ، بسیار دردناک هستند. آب قرمز میوه انجیر تیغی می تواند برای نوشیدن، درست کردن آبنبات و ساخت ژله مصرف شود.

انجیر تیغی در میانه تابستان گل می دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو