آماده‌سازی پژوهشی درباره گردشگری ادبی خوزستان / مجتبی گهستونی و پنج کتاب آماده انتشار

113

1398/11/14

14:04


مجتبی گهستونی به اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان پیشنهاد داده تا نکوداشت زنده‌یاد عزت‌الله نگهبان به همراه جایزه "عزت نگهبان "برگزار شود.

آماده‌سازی پژوهشی درباره گردشگری ادبی خوزستان / مجتبی گهستونی و پنج کتاب آماده انتشار

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مجتبی گهستونی نویسنده و پژوهشگر، با این توضیح که پنج عنوان کتاب در انتشارات ترآوا در دست انتشار دارد که به ترتیب اولویت رونمایی می‌شوند به هنرآنلاین گفت: کتاب "اهواز شهر ملی مینای صبی"، "گردشگری خوراک در خوزستان"، "گردشکری ادیان"، "ادیان و دفاع مقدس" و "کتاب‌شناسی صابئین مندایی" عناوین این آثار کاربردی هستند.

او درباره محتوای کتاب "اهواز شهر ملی مینای صبی"، اظهار داشت: در خوزستان هنری با عنوان میناکاری بر روی طلا و نقره انجام می‌شود. با توجه به این که میناکاری جزو صنایع‌دستی بومی شهر اهواز است این شهر امسال به "شهر ملی صبی" تبدیل شد. به همین دلیل با هنرمندان برجسته این هنر گفت‌وگوهایی داشتم که در قالب یک کتاب به همراه تصویر آماده چاپ شده است و در آن تاکید دارم چقدر این صنایع دستی مهم و مورد توجه گردشگران است.

گهستونی با بیان اینکه کتاب دیگر "گردشگری خوراک در خوزستان" نام دارد که با همکاری عهدیه حبیب‌نژاد به شکل مشترک نوشته شده، ادامه داد: کتاب "ادیان و دفاع مقدس" اثر سوم است و نقش ادیان از جمله مسیحیان، کلیمی‌ها، زرتشتیان و صابئین مندایی را در کنار مسلمانان بررسی کردم. زیرا که خوزستان خاستگاه ادیان مختلف از گذشته تا به اکنون است و در خوزستان زندگی می‌کنند.

او که در کتاب "گردشکری ادیان" مکان‌هایی را مدنظر قرار داده که می‌تواند گردشگر پذیر باشد، افزود: در این اثر به مسجدها، کلیساها، کنیسه‌ها، مندی‌ها و نیایش‌گاه‌های متعلق به همه ادیان در خوزستان پرداخته‌ام.  

گهستونی با این توضیح که مندایی‌ها جمعیت قابل توجهی در خوزستان دارند، تصریح کرد: کتاب دیگر "کتاب‌شناسی صابئین مندایی" نام دارد. مقالات و کتاب‌های متعددی با محوریت آیین، آداب و رسوم خاص مندایی‌ها منتشر شده و به لحاظ علمی و عمومی آن‌ها گردآوری کردم تا در اختیار جامعه علمی قرار بگیرد.

او همچنین از پژوهشی جدید با محوریت بحث گردشگری ادبی خوزستان خبر داد و افزود: در این پروژه آثار نویسندگان جنوب از پیش‌کسوتان تا جوانان هم‌چون زنده‌یاد احمد محمود، احمد بیگدلی، احمد آقایی، فتح‌الله بی‌نیاز، عدنان غریفی و سایر نویسنده‌ها پرداخته می‌شود. در این رویداد ضمن برگزاری نمایشگاه عکس، نشست‌های تخصصی، تورهای‌هایی در منازل نویسندگان و مکان رویدادها که نویسندگان الهام گرفتند و داستان نوشتند برگزار می‌شوند. البته پیش‌تر دو نشست با موضوع گردشگری ادبی برگزار شده و آثار نویسندگان خوزستانی را بررسی کردیم. حتی به دنبال آن هستیم تا مسئولان را ترغیب کنیم که خانه احمد محمود را خریداری و به موزه نویسنده تبدیل کنند. همچنین پیشنهادی به اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان دادم تا نکوداشت زنده‌یاد دکتر عزت‌الله نگهبان را به همراه جایزه "عزت نگهبان "برگزار کنیم.

کتاب "خوزستان پشت خاکریز سیلاب" حاوی وقایع‌نگاری سیلاب خوزستان از نگاه 60 روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی به تازگی با گردآوری و تالیف گهستونی نشر یافته است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو